معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خبرداد

ثبت ۲۴میلیون اقامت نوروزی تا نیمه تعطیلات|گیلان جزو پنج استان اول در اقامت گردشگران

بنابر گفته معاون گردشگری، از بیست هفتم اسفند ۹۵ تا پنجم فروردین ماه ۹۶ بیش از ۲۴ میلیون «نفر شب اقامت» در کشور ثبت و ۲۸ میلیون بازدید نیز از مراکز مختلف انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره وضعیت آماری سفرهای نوروز ۹۶ به مهر گفت: امسال عنوان «ستاد تسهیلات سفر» برای خدمات متفاوت با رعایت حقوق منشور شهروندی انتخاب شد و این ستادها در ۴۶۰ شهرستان و ۳۱ استان تشکیل جلسه دادند.

وی ادامه داد: امسال ۱۸۰ نوروزگاه در هر ۳۱ استان کشور، برنامه‌های نوروزی را اجرا می‌کنند. همچنین تمبر خاص هر استان چاپ و برای هر استان، برند و نشانی تعریف شده و اکنون ۲۵ استان دارای نشان هستند. تلاش کردیم تا در کشور ۳۴۰ بازارچه صنایع دستی و ۷۰۰۰ غرفه ایجاد کنیم. راهور ناجا نیز برای رانندگان، استراحتگاه‌های موقتی ایجاد کرد که با در اختیار قرار دادن فضا و وای‌فای رایگان، سعی کردیم به آنها کمک کرده و طرح «استراحتگاه‌های راهور» را تکمیل کنیم ولی همه استان‌ها نتوانستند زمینه و نقاط لازم را فراهم کنند.

معاون گردشگری کشور افزود: ۲۲ هزار تماس با سامانه (۰۹۶۲۹) انجام شده که حدود چهار تا پنج هزار تماس آن به امور امدادی تعلق داشته و بقیه تماس‌ها به بحث اطلاع‌رسانی منجر شده است. حدود ۹۰ تماس از این تعداد نیز شکایت مردمی بوده است. با این وجود ۲۰ درصد افزایش تماس نسبت به سال گذشته با این سامانه وجود داشته است. این سامانه کمک می‌کند تا مرجعی برای مردم قبل از سفر باشد و آنها بتوانند تا پیش از انجام هر سفری با این سامانه تماس گرفته و اطلاعات خودشان را درباره مقصد تکمیل‌تر کنند.

همکاری مشترک میان سازمانی در حوزه بازرسی و نظارت

رحمانی‌موحد همچنین درباره بازرسی‌های انجام شده از مراکز گردشگری بیان کرد: در بحث بازرسی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی همکاری داشته‌ایم و هر یک از این سازمان‌ها، بازرسی را به مراکز خدماتی و گردشگری فرستاده‌اند؛ حتی ما بازرسی‌های تلفیقی نیز داشته‌ایم. سازمان تعزیرات حدود ۱۶ هزار بازرسی مشترک با دستگاه‌های نظارتی دیگر داشته که بیشترین پرونده‌های رسیدگی شده توسط آنها در تهران با ۱۲ هزار پرونده بوده است. اورژانس کشور نیز ۹۴ هزار مأموریت انجام داده است، چرا که کشور در ایام نوروز با باران‌های شدید، سیل و اتفاقات دیگری روبرو بود. سازمان امداد و نجات نیز تاکنون ۲۵۰۰ عملیات خدماتی در کشور داشته است.

وی ادامه داد: از روز بیست و هفتم اسفند ماه ۹۵ تا پنجم فروردین ۹۶، ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ـ شب اقامت ثبت شده و ۲۸ میلیون بازدید از مراکز مختلف گردشگری و تاریخی انجام گرفته است.

معاون گردشگری کشور گفت: تاکنون ۴۱ هزار بازدید نظارتی از مراکز اقامتی در کل کشور انجام شده است. ۱۸۰۰ تذکر به مراکز مختلف خدماتی، پذیرایی و اقامتی داده شده است. همچنین استان‌های مازندران، خراسان رضوی، گیلان، بوشهر و اصفهان جزو پنج استانی بوده‌اند که در آنها بیشترین آمار اقامت ثبت شده است. ۲۱ اخطار کتبی نیز به دفاتر خدمات مسافرتی در کشور داده شده است. ۱۱۹ آژانس تذکر گرفته‌اند و ۵ آژانس نیز تعلیق و یا تعطیل شده است؛ بیشترین مشکل آنها در حوزه بلیت، کیفیت خدمات و یا لغو تورهای گردشگری بوده است.

وی تصریح کرد: تاکنون ۳۷۸ اخطار کتبی به مراکز اقامتی داده شده است، ۱۲۲ مرکز اقامتی نیز تعطیل و یا تعلیق شده‌اند؛ این مراکز اقامتی شامل هتل‌ها و سایر مراکز دیگر می‌شود.

رسیدگی به شکایت از تورهای خارجی

رحمانی‌موحد همچنین درباره مشکل گردشگران ایرانی در خارج از کشور بخصوص معطلی آن‌ها در مرزها گفت: تا وقتی که از سوی مسافران ایرانی درباره نحوه اجرای تورها، شکایتی به ما نرسد، فرض ما بر این است که همه از اجرای تورها راضی هستند؛ اما زمانی که شکایتی می‌شود، باید با هر دو طرف جلسه گذاشت و آن شکایت را مورد بررسی قرار داد. ما تاکنون چند فقره شکایت از تورهای گردشگری آذربایجان، ارمنستان و یا تایلند داشته‌ایم؛ شکایت‌ها درباره سفر، شکایتی نیست که سریع‌الحساب باشد، باید هر دو طرف درباره آن مشکل صحبت کنند تا یک تصمیم عادلانه گرفته است، چون ممکن است برای یک گردشگر، کیفیت غذا خوب باشد و برای گردشگر دیگری، همان غذا دارای کیفیت بدی به نظر برسد.

معاون گردشگری کشور همچنین درباره گرانی تورهای خارجی برای ایرانیان گفت: وقتی تقاضا بالا می‌رود، عرضه محدود می‌شود، تعداد پروازها نیز محدود است؛ به همین دلیل مسافران در ایام نوروز با نرخ بالای تورها مواجه می‌شوند.

اولویت اقامت در مدارس با فرهنگیان است

وی درباره اقامت گردشگران در طول ایام عید در کلاس‌های درس تجهیز شده نیز گفت: به مدارس تأکید شده که در درجه اول تنها به پذیرش فرهنگیان اقدام کنند. تاکنون پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از فرهنگیان در این مدارس اقامت داشته‌اند؛ غیر از آن، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گردشگران دیگر به این مدارس مراجعه کرده‌اند. مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز نسبت به اقامت گردشگران در مدارس، نظارت‌های خودشان را انجام می‌دهند، ولی ما هم روی نحوه اقامت و خدمات آنها نظارت می‌کنیم.

رحمانی‌موحد تصریح کرد: سعی می‌کنیم که نسبت به گذشته خدمات و فعالیتمان را بر اثر رضایتمندی مردم قرار دهیم. همچنین شعار ما «اقتدار و ارتقای جایگاه بخش خصوصی» است. انصافاً می‌خواهیم که بخش خصوصی در جایگاه خود بنشیند، خودشان باعث تقویت تشکل خود شوند و سعی کنیم با کمک همدیگر گردشگری که یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی و اشتغالزا است را تقویت کنیم.

Share