رییس جمهور در همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی:

انتخابات نمایش قدرت ملی است؛ تخریب و یاس آفرینی باید متوقف شود

رییس جمهور با انتقاد از حمله موشکی آمریکا به سوریه، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان تشکیل یک هیأت حقیقت یاب با حضور کشورهای بی طرف و بدون حضور آمریکایی ها و افراد مغرض است تا این هیات بررسی کند که سلاح شیمیایی چگونه و از کدام مرز وارد سوریه شده است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام حسن روحانی روز شنبه در همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی، گفت: امروز به بهانه اینکه در یک نقطه ای از سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده ؛ البته اینکه چه کسی استفاده کرده و نوع آن معلوم نیست، سوریه مورد هدف موشکی قرار می گیرد. این در حالی است که سازمان ملل به صراحت اعلام کرده که ۳ سال پیش بازرسی های لازم را در سوریه انجام داده و اینگونه سلاح ها را از آنجا جمع آوری کرده است.

رییس جمهور تصریح کرد: امروز باید روشن شود که این سلاح شیمیایی چگونه و از کدام مرز به آنجا آمده است.

روحانی با تأکید بر اینکه آمریکایی ها تصور می کنند که پلیس و قاضی جهان هستند، اظهار داشت: در جریان اخیر خودشان قضاوت کرده و خودشان وارد عمل شدند و نیمه شب با موشک یک پایگاه هوایی در سوریه را مورد حمله قرار داده و عده ای از مردم بی گناه سوریه را هم شهید کردند. باید روشن شود که این تجاوز به چه مناسبتی به یک کشور مستقل انجام شده است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: کسانی که امروز در آمریکا مستقر شدند یکی از ادعاهایشان مبارزه با تروریسم بود. این در حالی است که امروز همه تروریست های سوریه از حمله آمریکا اظهار خوشحالی کرده و جشن گرفتند. آنان اگر راست می گفتند پس چرا در اولین اقدام خود علیه ارتش سوریه که با تروریست ها می جنگد وارد عمل شدند و حامی و پشتیبان تروریست ها شدند.

روحانی با طرح این سوال که با کدام قانون و مجوز حمله موشکی به سوریه انجام شده است، گفت: اینان حتی از سازمان ملل  و کنگره خود ، که  البته از نظر ما ایراد دارند، نیز اجازه نگرفتند و تجاوزگرانه، وقیحانه و ظالمانه همه اصول و حقوق بین المللی را نادیده گرفته و به کشور سوریه حمله کردند.

رییس جمهور تصریح کرد: اینگونه اقدامات نشان می دهد که باید بیش از گذشته بیدار و متحد باشیم، آنهایی که امروز در آمریکا سر کار آمده اند، مشخص نیست که چه خواب و خیالی برای منطقه دیده اند. لذا باید هوشیارانه و با برنامه ریزی درباره احتمالات مختلف برای شرایط گوناگون آماده و مهیا باشیم.

روحانی تصریح کرد: انتخابات نمایش قدرت ملی ایران است و تخریب و یاس آفرینی به اسم انتخابات در جامعه باید متوقف شود و همه بدانیم که یک مسلمان پیرو پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) دروغ نمی گوید و تخریب نمی کند؛ پس چرا واقعیت ها به مردم گفته نمی شود و با امیدی که امروز در دل مردم درخت باروری شده، جنگ می کنید.

رییس جمهور افزود: چطور می شود یک فرد خود را ایرانی و مسلمان بداند و سخن غلط ، دروغ و ناروا علیه برادر خود بیان کند. امروز ما به دنبال ایجاد حماسه هستیم و نمی خواهیم رو در روی یکدیگر باشیم بلکه به دنبال رقابت سالم می باشیم. لذا هر کسی که به میدان انتخابات وارد می شود باید از لیاقت ها و برنامه های خود سخن بگوید.

روحانی تأکید کرد: همه بدانند که هیچ کس با دروغ، تخریب و تهمت به جایی نمی رسد و به فرض محال هم که برسد ارزشی ندارد و با نردبان دروغ نمی توان به پشت بام عدالت رسید.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه امروز همه باید به دنبال توسعه و آبادانی کشور و روستاهای خود باشیم، گفت: اگر در بخش کشاورزی موفق شدیم، می توانیم شاهد اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال بالاتر در کشور باشیم.

روحانی با بیان اینکه روز ۲۹ اردیبهشت روز تاریخی سال ۹۶ و سال های پیش روی است، اظهار داشت: ۲۹ اردیبهشت روز قدر ملت ایران است و مهم است که چه کسی، چه تصمیمی بگیرد و چه رأیی را بر صندوق ها بیندازد.

رییس جمهور گفت: امروز در شرایط حساس تاریخی، قرار گرفته ایم و همه بدانند که جمهوریت و اسلامیت ما در سایه انتخابات خوب خواهد بود، لذا همه مردم، اقوام و مذاهب، روستاییان و عشایر باید به صحنه انتخابات وارد شوند و هیچ کس اجازه ندهد که کسی بتواند مردم را از این موضوع مأیوس کند. اگر همه پای صندوق رأی برویم  بی تردید صندوق آراء معجزه خواهد کرد.

روحانی گفت: از شورای نگهبان وزارت کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و همه مردم می خواهم که برای یک انتخابات پرشور، سالم، رقابتی و قانونی، تلاش کنند و در این حوزه اخلاقی در پیش بگیرند که دشمنان را خیره و دوستان را خوشحال کنند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کلمه روستا برای همه روستاییان و برای من که در دوران کودکی و نوجوانی در روستا زندگی کرده ام، همواره خاطره انگیز است، گفت: روستا به معنای صفا، محبت، قلب پاک و مهربان، ارتباط نزدیک تر انسان ها با خداوند بزرگ، حضور نوابغ بزرگ، تولید و خودکفایی است. رسم نبود که نیازمندی های روستا از شهر تأمین شود بلکه برعکس شهرستان ها روستاها را منبع تولید مواد غذایی، کشاورزی و صنایع دستی می دانستند و مردم در روستا در کنار کار کشاورزی، صاحب صنایع کوچکی هم بودند و معتقدم که خانه روستا باید کارگاه تولیدی باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه می توان، روستا را زنده، آباد و متحول کرد، گفت: اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم، مقاومت اقتصاد از روستاها آغاز می شود.

رییس جمهور با اشاره به خودکفایی کشورمان در تولید گندم، اظهار داشت: سال گذشته، سال افتخار برای ملت ایران بود، چرا که در سفره مان نان و آرد خارجی نبود. در سال ۹۲ یعنی زمان شروع بکار دولت یازدهم نیازمند حدود ۵ میلیون تن گندم بودیم، اما در سال ۹۴ روستاییان با تلاش و کوشش کاری کردند که در بهار ۹۵، همه در تولید گندم، احساس خودکفایی کردیم و در سفره همه نان و گندم پربرکت ایرانی، قرار گرفت و پس از سالیان دراز که واردکننده گندم بودیم، امسال قادریم ۳ میلیون تن گندم صادر کنیم.

روحانی افزود: در بخش گازوییل هم از وارد کننده به صادرکننده تبدیل شده ایم  و در بنزین هم امسال صادر کننده خواهیم شد و این همه به معنای اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و خوداتکایی است.

رییس جمهور گفت: با تلاش کشاورزان و کارآفرینان در زمینه مواد غذایی توانستیم سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲، ۲۱ میلیون تن مواد غذایی بیشتر تولید کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه همواره مسئولین، کارگزاران و وزرا را بر توسعه و آبادانی روستاها، فرا می خواند، گفت: این فرا خوان نه به خاطر اینکه یک روستایی زاده هستم بلکه به خاطر آنکه تولید و حرکت اقتصادی و پیشگیری از مهاجرت های بی رویه از روستاها آغاز می شود لذا روستا می تواند پایه و ستون اقتصاد سربلند یک کشور باشد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز در کشورمان روستای بالای ۱۰ خانوار که برق نداشته باشد، وجود ندارد، گفت: ورود برق به روستا اقدام بزرگی است و می تواند تحول جدیدی را در توسعه روستاها ایجاد کند و همچنین بر اساس اعلام وزیر نیرو در سال ۹۷، شاهد تحول بزرگی در زمینه آب رسانی به روستاها خواهیم بود و در طول دولت یازدهم به ۵ هزار و ۲۰۰ روستا آب آشامیدنی سالم رسیده است؛ این در حالی است که در سال ۹۲ ردیفی در بودجه برای آب روستایی وجود نداشت، اما سال ۹۵ ، ۲ هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت و امسال نیز بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای آب روستایی اختصاص خواهد یافت و با برنامه ریزی این دولت در سال ۹۷، آبرسانی به همه روستاهای کشور، تکمیل خواهد شد.

روحانی افزود: ۵ هزار و ۲۰۰ روستایی که امروز از آب سالم استفاده می کنند، جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون نفر را شامل می شود و این نشان دهنده ارزشمند بودن این حرکت بزرگ است تا روستاییان با آرامش، رفاه و بهداشت بیشتر بتوانند در روستا زندگی کنند.

رییس جمهور اقدامات دولت در زمینه گازرسانی به روستاها را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا سال ۹۲، جمعاً به ۱۴ هزار روستا، گازرسانی شده بود و در طول این دولت، به حدود ۹ هزار روستای دیگر گازرسانی انجام شده است و کاش، رسانه ها، واقعیت ها و خدمات این دولت را برای این مردم توضیح می دادند، گر چه هر روستا و روستایی، یک رسانه برای دولت مظلوم یازدهم است.

رییس جمهور در پاسخ به شعار “روحانی حمایتت می کنیم” جمعیت حاضر در سالن گفت: اگر حمایت مردم، روستاییان، تلاشگران و کارآفرینان نبود حتماً نمی توانستیم این راه پرسنگلاخ را ادامه دهیم و امید ما در این راه به خدای متعال و توسل ما به پیامبر(ص) و خاندان رسالت و به هدایت های مقام معظم رهبری و حمایت های مردم عزیز است و ادامه این مسیر می تواند ما را به مقصد برساند و هیچ تردیدی در رسیدن به مقصد نهایی نداریم.

روحانی خاطر نشان کرد در سال ۹۲، حماسه از روستاها شروع شد و امروز شاهد شرایط بهتر بهداشتی و درمانی در سراسر کشور و بویژه در روستاها هستیم به طوری که ۹۹۵ خانه بهداشت و ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز درمانی در این دولت ساخته شده و بیش از ۶ هزار مرکز هم در دست تکمیل است.

رییس جمهور در ادامه اقدامات دولت در زمینه توسعه شبکه ارتباطات و اینترنت به روستاها را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز دسترسی به ارتباطات و اینترنت یک ضرورت است و روستاییان با استفاده از این امکانات می توانند محصولات خود را به طور مستقیم به بازار عرضه کنند. لذا یکی از مواردی که بر آن تأکید دارم، ارتباط مستقیم تولید کننده و مصرف کننده است و مسیر آن هم شبکه ارتباطات و اینترنت می باشد و در طول این دولت ۲۵ هزار روستا به اینترنت وصل شدند و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

روحانی افزود: در طول این دولت ۳ هزار و ۴۶۷ کیلومتر راه روستایی احداث شده و ۷ هزار کیلومتر از راه های روستایی آسفالت شده است و این به معنای آن است که زیرساخت های روستایی گام به گام تکمیل تر می شود.

رییس جمهور گفت: ۱۵۲ هزار شغل برای روستاییان ایجاد شده، اما نیازمند اشتغال بیشتری هستیم، لذا پاییز سال گذشته لایحه ای را با دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم تا ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان اختصاص یابد و از نمایندگان مجلس می خواهم که هر چه زودتر آن را در دستور کار قرار دهند. البته از گوشه و کنار شنیده می شود که برخی می گویند اگر این لایحه زودتر تصویب شود، می تواند در انتخابات اثرگذار باشد، ولی معتقدم که نباید به این مسایل زیاد فکر کرد، چرا که اگر جوان حتی یک ساعت زودتر مشغول بکار شده و اطمینان بیشتری از آینده شغلی خود داشته باشد، این مسأله از ثواب و اجر بزرگی برخوردار است. لذا همه وظیفه داریم که در این زمینه تلاش کنیم و اینجا جایی است که باید سرعت عمل داشته باشیم.

روحانی افزود: در این دولت برای ۲۵۳  هزار و ۶۹۱ هزار خانه روستایی تسهیلات پرداخت شده است. البته باید برای آینده روستا کارهای بزرگتری انجام شود و آنچه تاکنون انجام شده، گام های اولیه است.

رییس جمهور در ادامه ضرورت امنیت شغلی دهیاران را مورد تأکید قرار داد و گفت: امنیت شغلی دهیاران از پایه ها و اساس رونق گرفتن کار و تلاش برای روستاها است و از وزیر کشور می خواهم، طرحی را که در این زمینه در کمیسیون دولت مطرح است ، زودتر نهایی کرده و به هیأت وزیران ارایه دهد.

روحانی تصریح کرد: دهیاران دلسوز، توانمند و غیور، واسطه دولت و ملت هستند و باید بتوانند با خاطری آسوده فعالیت خود را دو چندان کنند.

رییس جمهور در ادامه استفاده از ظرفیت بانوان در مسئولیت مختلف مدیریتی را به نفع کشور دانست و اظهار داشت: از اینکه بانوان بار مسئولیت های مختلف را بر دوش بگیرند کشور نفع می برد و باید توجه ویژه ای به این بخش داشت. البته در شورای عالی اشتغال هم تأکید کردم که امروز باید، شغل را به داخل خانه ها وارد کنیم، تا بانوان به راحتی بتوانند، مشغول کار شوند.

روحانی تصریح کرد: باید بدانیم که عفت، حجاب، تقوا و اخلاق بانوان کشورمان هیچ منافاتی با کار و تلاش ندارد و بانوان ما  پرچمدار حجاب و عفاف هستند.

رییس جمهور با تأکید بر لزوم ارایه تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان گفت: بانک مرکزی مکلف است برای همه وام های زیر ۱۰۰ میلیون روستاییان، تسهیلات لازم برای بازپرداخت بدون جریمه و دیرکرد را اعمال کند و همه بانک ها نیز موظف هستند، این وظیفه را انجام دهند تا روستاییان بتوانند در مسیر توسعه کشور، گام بردارند.

روحانی افزود: به همه استانداران نیز تأکید کردم که در همه روستاها دسترسی به مراکز ورزشی برای جوانان و مخصوص بانوان ایجاد کنند، چرا که ورزش موجب سلامت و نشاط جامعه است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: همچنان که اقتصاد و علم بدون رقابت سالم به جایی نمی رسد، روستاها نیز برای رشد و تعالی خود، بایستی بین خود رقابت کنند.

روحانی ۲۹ اردیبهشت را صحنه رقابت سالم و بزرگ ملی، توصیف کرد و گفت: همه باید به این صحنه وارد شویم، چرا که اساس مردم سالاری رقابت های سالم انتخاباتی است و همه چشم های دنیا و منطقه به ۲۹ اردیبهشت ایران دوخته شده است و دنیای امروز نقش ایران را به خوبی می داند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در این همایش که با حضور دهیاران برگزار شده بود، دهیاران را اجرایی ترین، موثرترین و بهنگام ترین مدیران کشور توصیف کرد و گفت: دهیاران به عنوان مردمی ترین، کم توقع ترین و پرکارترین مدیران کشور ، ۲۴ ساعته در خدمت روستاییان به عنوان شریف ترین مردم کشورمان هستند.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین زیان عدم توازن و تعادل در توسعه کشور نصیب روستاییان شده است، افزود: دولت تدبیر و امید در سه سال و نیم سپری شده از فعالیت خود و با وجود محدودیتهای مالی تلاش کرده ، بخشی از این عدم توازن را برطرف کند که در این مسیر موفق بوده است.

رحمانی فضلی اظهارداشت: دولت تدبیر و امید در راستای تقویت مدیریت روستاها به دست روستاییان ۵۳۴۵ دهیاری جدید تاسیس کرده و از مجموع حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتباری که از سال ۸۰ تا به حال به روستاها تخصیص داده شده، حدود ۷۱ درصد آن در زمان فعالیت دولت یازدهم بوده است.

وی تصریح کرد: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید، حضور و استفاده از ظرفیتهای زنان در دهیاری ها با رشد ۱۴۴ درصدی روبرو بوده است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه ۳۱ روستای نمونه در ۳۱ استان کشور انتخاب شده که در سال ۹۶ به عنوان الگوی توسعه برای همه روستاهای کشور معرفی خواهند شد، خاطرنشان کرد: واگذاری ۲۲ درصد تجهیزات و ماشین آلات عمرانی به روستاها و ۵۶ درصد پایگاه آتش نشانی احداث شده در روستاها در دوران دولت تدبیر و امید انجام شده است.

سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز در این همایش گفت: در دولت تدبیر و امید ۲ نمایشگاه عرضه محصولات و توانمندی های روستاییان و عشایر برگزار شده که سطح توانمندی های آنها، باعث حیرت شهرنشینان بوده است.

وی با اشاره به اینکه امروز در همه استانهای کشور روستاهای بدون بیکار داریم، اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی پایدار و بهبود و افزایش درآمد روستاییان اقدامات و تدابیر موثری به کار گرفته شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به پرداخت تسهیلات با نرخ سود تک رقمی و حتی نرخ سود صفر به تشکلهای اقتصادی روستاهای مرزی اظهار داشت: در سال ۹۵ مجموعا بیش از ۱۵۰ هزار شغل در روستاها ایجاد شده است.

رضوی آبرسانی به ۵۲۰۰ روستا، اتصال بیش از ۲۲ هزار روستا به اینترنت پرسرعت، تحول جدی در عرصه راهسازی روستایی و اتصال اکثریت قریب به اتفاق روستاهای بالای ۱۰ خانوار به شبکه برق و شبکه گاز را از دیگر خدمات دولت یازدهم به روستاها و روستانشینان ذکر کرد.

Share