راستاد در اجلاس کنوانسیون تهران مطرح کرد

تردد سالانه بالغ بر هزار و ۵۰۰ فروند کشتی تجاری در دریای کاسپین

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور اظهار کرد: سالانه بالغ بر هزار و ۵۰۰ فروند کشتی تجاری در حاشیه دریای خزر تردد می کنند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد راستاد، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در مراسم آغازین اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران در خصوص مقابله با آلودگی های نفتی خزر در بندرانزلی با بیان اینکه سالانه بالغ بر هزار و ۵۰۰ فروند کشتی تجاری در حاشیه دریای خزر تردد می کنند و این یکی از عواملی است که موجب آلودگی های نفتی دریای خزر می شود، گفت: عواملی از قبیل آلودگی های صنعتی نیز می توانند سبب آلودگی دریای خزر شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مهمی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای پیشگیری و حفظ محیط زیست در دریا انجام شده است، افزود: برنامه ریزی و تبیین طرح های اقتصادی و مبارزه با آلودگی ها از جمله آنها است.

راستاد اظهار کرد: در برنامه عملیاتی این سازمان کاملا وظایف حوزه های مختلف در راستای چگونگی مقابله با آلودگی های نفتی و تجهیزات و منابع انسانی که باید در این کار مورد استفاده قرار گیرد مشخص شده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از آلودگی های نفتی در دستور کار ما قرار دارد، اظهار داشت: کنترل تردد کشتی ها، بازرسی نحوه رعایت الزامات مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست دریایی توسط کشتی ها در دستور کار است اینکه کشتی هایی که تردد می کنند به چه طریق مواد زاید خود را مدیریت و دفع کنند و حصول اطمینان از نحوه فعالیت کشتی ها و دفع استاندارد مواد زاید باشد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، پیشگیری را بسیار مهم تر از واکنش و مقابله با آلودگی دانست و تصریح کرد: اقداماتی که در دریا برای جمع آوری آلودگی مواد نفتی انجام می شود بسیار سخت و دشوار است و سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات متنوع و مختلفی را با ارزش مالی ۳۰ میلیون یورو برای محدود کردن انتشار آلودگی های نفتی و جمع آوری آن از سطح دریا در بنادر خود دارد.

راستاد در پایان اظهار کرد: کادر سازمان بنادر آمادگی کامل دارد تا صورت بروز شرایط اضطراری به طور مستمر تمرینات آمادگی برای جمع آوری مواد نفتی از دریا انجام دهد.

 

Share