پس از حمله آمریکا به سوریه

بیانیه مشترک ایران و روسیه و هشدار پاسخ به آمریکا در صورت تکرار حملات

ایران، روسیه و گروه های همپیمان دولت سوریه طی یک بیانیه مشترک ضمن هشدار جدی به ایالات متحده بیان کرده اند که از این پس هرگونه عبور آمریکا و متحدان این کشور از «خطوط قرمز» در سوریه را پاسخ خواهند داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، ایران روسیه و گروه های همپیمان دولت سوریه طی یک بیانیه مشترک ضمن هشدار جدی به ایالات متحده بیان کرده اند که از این پس هرگونه عبور آمریکا و متحدان این کشور از «خطوط قرمز» در سوریه را پاسخ خواهند داد. این در حالی است که همچنان تناقض گویی در میان مقامات ارشد آمریکایی بر سر استراتژی و سیاست آمریکا در سوریه بعد از حمله موشکی برقرار است.

 اتاق عملیات مشترک روسیه، ایران و نیروهای متحد در سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد تهاجم آمریکا ما را از ادامه مبارزه با تروریسم و نابودی آن باز نخواهد داشت. به مبارزه خود در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه برای آزاد کردن خاک این کشور از دست اشغالگران- هر کسی که باشند- ادامه خواهیم داد. روسیه و ایران به آمریکا اجازه سلطه بر جهان و تحمیل نظام تک قطبی را نخواهند داد.

دراین بیانیه اعلام شده است، از آنچه آمریکا به دنبال تحقق آن در شمال و شمال غرب سوریه است، غافل نیستیم. باید بدانند همه تحرکات و اقدامات آنها را به دقت زیر نظر داریم. تلاش آمریکایی ها برای سلطه بر این منطقه، باعث می شود یک نیروی اشغالگر باشند که به صورت غیرقانونی برای تصرف خاک یک کشور دارای حق حاکمیت تلاش می کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: تهاجم آمریکا به سوریه عبور از خط قرمزهاست. از این به بعد با قدرت به هر تهاجمی و هر اقدامی که عبور از خط قرمزها باشد، از سوی هر طرفی پاسخ خواهیم داد. آمریکا به خوبی از توانایی ما برای پاسخ دادن آگاهی دارد.

این جدی ترین واکنش روسیه و ایران به حملات موشکی روز جمعه هفته گذشته به خاک سوریه و پایگاه هوایی الشعیرات است. حملات و تجاوز آشکاری که ایالات متحده و دولت دونالد ترامپ به بهانه حمله شیمیایی دولت اسد به خان شیخون صورت داد.

این بیانیه در حالی صادر شده است که گروه موسوم به G7 از روسیه درخواست کرده اند که به حمایت های خود علیه دولت بشار اسد در سوریه پایان داده و با محور آمریکایی – غربی برای سقوط بشار اسد در سوریه همراهی کند. به شکلی جالب توجه این گروه پیشنهاد داده اند که در صورت همراهی روسیه با این درخواست مجددا روسیه را به کشورهای عضو این گروه وارد کرد کرده و گروه G8 به مثابه سابق به کار خود به همراه روسیه ادامه دهد.

در همین حال بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس بیان کرده است که آمریکا میتواند در صورت لزوم حملات بیشتری را علیه دولت بشار اسد در سوریه انجام دهد. وی گفته است: اکنون زمان آن است که ولادیمیر پوتین با واقعیت دولت خودکامه سوریه که همچنان به حمایت از آن ادامه میدهد روبرو شود.

اما بیانیه شب گذشته روسیه و ایران نشان داد که همچنان خط استراتژیک تعیین شده و دستور کار امنیتی تدوین شده از سوی این دو کشور برای سوریه کما فی السابق برقرار است و روسیه به همراه ایران به هیچ عنوان قصد آن را ندارند که در مواجهه با ادعاهای دروغین آمریکا در خصوص سوریه – که آغاز سیاست جدید مبتنی بر مداخله گرایی در خاورمیانه از سوی دولت ترامپ است – دست از سیاست های خود بردارند.

این در حالی است که همچنان در میان مقامات ارشد آمریکایی بر سر سیاست آتی این کشور در مورد سوریه بعد از حملات موشکی، اختلاف نظر جدی وجود دارد. در حالی که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا چندین بار بعد از این حمله موشکی – از جمله شب گذشته – بیان کرده است که این حمله صرفا در پاسخ به اقدام بشار اسد برای حمله به خان شیخون بوده است و قرار نیست سقوط بشار اسد در دستور کار و اولویت آمریکا در سوریه باشد، نیکی هلی، سفیر ترامپ در سازمان ملل روز قبل برای چندمین بار تکرار کرده است که اولویت فعلی آمریکا در سوریه نه مبارزه با داعش بلکه سقوط بشار اسد و تغییر رژیم است.

رکس تیلرسون بیان کرده است که سرنوشت سیاسی در سوریه باید توسط مردم این کشور تصمیم گیری شود و همچنان اولویت آمریکا در سوریه مبارزه با داعش و نابودی این گروه تروریستی است. با این حال گفته های نیکی هلی از جمله مصاحبه وی باCNN همچنان بر این مدار است که مشکلات سوریه بدون سقوط بشار اسد و تغییر رژیم سیاسی در این کشور لاینحل است.

اما آنچه به نظر میرسد این است که رویکرد نیکی هلی در میان سایر مقامات آمریکایی از طرفداران بیشتری برخوردار است. سناتور مارکو روبیو با انتقاد از رویکرد رکس تیلرسون بیان کرده است که این طرز تفکر که میتوان داعش را بدون تعیین تکلیف بشار اسد در سوریه نابود کرد اشتباه است.

از سوی دیگر ژنرال مک مستر مشاور ارشد امنیت ملی ترامپ بیان کرده است که آمریکا برای تغییر رژیم در سوریه مشتاق است. وی در مصاحبه ای با فاکس نیوز بیان کرده است که روسیه در مواجهه با حمله آمریکا باید یک ارزیابی مجدد از حمایت خود از اسد داشته باشد و در عین حال بیان کرده که میتوان همزمان هم به سقوط بشار اسد و هم نابودی داعش در سوریه فکر کرد.

Share