استاندار گیلان در حضور رییس جمهور:

برنجکاران دیگر نگران فروش محصول خود نیستند|نرخ بیکاری در گیلان کمتر از میانگین کشوری شد

استاندار گیلان درنشست جمعی از جوانان و نخبگان گیلان با رییس جمهوری توجه جدی به رونق اقتصادی را وجهه همت همه مدیران و مسئولان در استان عنوان کرد و با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در گیلان و اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی گفت: سال گذشته با استفاده از گشایش های برجام، بیش از ۱۸۰ میلیون دلار در استان سرمایه گذاری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی نجفی با تبریک آغاز ماه پر برکت رجب و میلاد حضرت امام باقر(ع) و خیرمقدم به دکتر روحانی برای سفر به گیلان با اشاره به سخنرانی رئیس جمهوری در چند روز مانده به حماسه‌ی ۲۴ خرداد ۹۲ در رشت گفت: در این سخنرانی گیلان را بهشت ایران دانستید که ظرفیت‌ها و توانائی‌های بالقوه‌ی آن، سالیان متمادی مورد غفلت قرار گرفته است، و نسبت به وضعیت نامناسب کشاورزی چای و برنج و بخصوص به شرایط آنروز منطقه‌ی آزاد انزلی ابراز نگرانی جدی داشتید.

وی ادامه داد: امروز خوشحالیم که با افتخار اعلام کنیم وضعیت چای از حالت اسفبار آن روز خارج شده است و در دو سال گذشته چایکاران با امید بدست آمده، بیش از ۴ هزار هکتار باغ‌های رها شده را احیاء کردند و فقط امسال ۶۰ درصد افزایش محصول داشته‌ایم.

استاندار گیلان همچنین خاطرنشان کرد: با سربلندی اعلام می‌کنیم دیگر از واردات ۲ میلیون و پانصد هزار تنی برنج و ایجاد یأس و نا امیدی در کشاورزان سخت کوش شمالی که برنج را به رنج تولید می‌کنند خبری نیست و برنجکاران شمالی دیگر نگران فروش محصول تولیدی خود نیستند، زیرا در دو سال قبل دستور دادید تا برنج کیفی شمال در صورت پائین بودن قیمت بازار به صورت توافقی خریداری شود.

وی با اشاره به بهره برداری از پروژه های منطقه آزاد انزلی افزود:  امروز نیز به خوبی مشاهده فرمودید که منطقه آزاد انزلی براساس آن اندیشه‌ها و تأکیدات در مسیر فوق و شکوفایی قرار گرفته است.

استاندار گیلان با یاد آوری تاکیدات دکتر روحانی در بدو شروع به کارش در گیلان مبنی بر جدی گرفتن پروژه‌های راکد،کوشش و توجه به رونق اقتصادی  گفت: امروز افتخار دارم که اعلام کنم گیلان، امن‌ترین استان برای سرمایه‌گذاری است و بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بهبود مستمر فضای کسب و کار رتبه‌ی نخست را در طول سال‌های اخیر داشته است، که ثمره‌ی آن کاهش ۴.۳ درصدی نرخ بیکاری استان است، یعنی نرخ بیکاری استان از ۱۵.۶ در سال ۹۲ به ۱۱.۳ در پایان سال ۹۵ رسید، و پس از سال‌ها نرخ بیکاری در گیلان کمتر از میانگین کشوری شد.

دکتر نجفی افزود: در سفر پر ثمر حضرتعالی به گیلان در بهار ۹۴ تأکید بر تکمیل راه آهن و آزاد راه قزوین- رشت داشتید که با تلاش شبانه‌روزی، بخشی از آزاد راه در آستانه‌ی نوروز امسال به بهره‌برداری رسید و راه آهن نیز در ماه‌های آتی در همین دولت و با دست مبارک شما افتتاح خواهد شد.

 ادامه داد: از دیگر مصوبات سفر تسطیح اراضی کشاورزی سالانه به وسعت ده هزار هکتار، به صورت کامل محقق شد که امروز فرمان بهره‌برداری آن را صادر کردید .

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهوری در سفر فروردین سال ۹۴ مبنی پرداخت تسهیلات به طرح‌های نیمه تمام صنعتی گفت: برای نمونه فقط در سال ۹۵ بیش از ۷۴۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده  است، و حدود ۸۸۰ واحد تولیدی از این تسهیلات برخوردار شده‌اند و بخش اعظم آن رونق دوباره یافتند و به گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت گیلان جزء استانهای برتر است.

وی خاطر نشان کرد: رونق واحدهای تولیدی گام بلند در جهت اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بود که سال گذشته در استان برداشته شد.

دکتر نجفی به سخنرانی رئیس جمهوری در فروردین سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: بر اساس همین تاکیدات چند بیمارستان ساخته و تکمیل شدند و امکانات طرح گردشگری سلامت نیز محقق شد.

وی افزود: طرح پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان خاویاری نیز مورد تأکید شما بوده که با قوت در حال انجام است و امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تأکیدات جنابعالی در سفر گذشته کاروان تدبیر و امید توسعه‌ی گردشگری بوده است که در این راستا با بهره‌برداری از واحدهای جدید هتلی در گیلان تخت‌های مورد استفاده از ۱۷ هزار به ۲۴ هزار افزایش یافته است.

وی افزود: در نوروز امسال تاکنون نزدیک به ۶ میلیون مسافر در استان اقامت گزیده‌اند که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

دکتر نجفی در ادامه سخنانش با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری خارجی در چند سال منتهی به توافق برجام در گیلان در حد صفر بوده است گفت: گیلان از فرصت‌های گشایش برجام استفاده‌ی لازم را بعمل آورده که ماحصل آن صدور مجوز رسمی و قطعی وزارت اقتصاد به میزان بیش از ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی بوده است ضمن اینکه میزان سرمایه گذاری داخلی که در ابتدای دولت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، فقط در سال ۹۵ به ۵ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

استاندار گیلان در ادامه سخنانش در خصوص اثرات توفیقات برجام در استان گفت: برجام زمینه‌ی تسهیل صادرات را در گیلان فراهم کرد و صادرات استان بیش از ۲۰ درصد افزایش داشت و گسترش روابط حسنه با کشورهای همسایه را می‌توانیم در اجرای خط ریلی آستارا- آستارا به خوبی مشاهده کنیم، طرحی که آرزوی ۵۰ ساله‌ی مردمان دو کشور بود، و در تکمیل کریدور ریلی شمال جنوب نقش کلیدی را دارا است.

دکتر نجفی در خصوص توسعه شاخص های زیر بنایی در استان افزود: در سه سال گذشته، شاخص بهره‌مندی گیلان از گاز طبیعی در شهرها به ۱۰۰ درصد و در روستاها به ۹۶ درصد رسید، و ۹ شهرستان استان به عنوان شهرستان سبز اعلام شد و انشاء ا… در پایان این دولت از نظر گاز رسانی گیلان را استان سبز اعلام خواهیم کرد، و در توسعه‌ زیرساخت‌های آب و آسفالت راههای روستایی نیز شاهد گسترش چشمگیری بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در همین دولت مطالبات تعدیل پره‌های صیادی که صیادان عزیز گیلانی نزدیک به یک دهه انتظارش را می‌کشیدند با همه‌ی تنگناهای مالی دولت پرداخت شد و فرآوری محصولات کشاورزی از ۱.۷ میلیون تن به ۲.۳ میلیون تن افزایش یافت.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت های مختلف در بدنه مدیریتی استان گفت: در این دولت از توانمندی اقوام، از جمله اهل تسنن و زنان فهیم گیلانی در پست‌های کلیدی و حساس سیاسی- امنیتی و اقتصادی استفاده شده است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: تعداد سازمان‌های مردم نهاد نیز بیش از سه برابر شده است، سازمان‌هایی که این جوانان مشتاق حاضر در جمع و دیگر جوانان استان توانستند برای خدمت به استان توانائی‌های خود را نشان دهند.

وی افزود: به خاطر دارم که تأکید جنابعالی مبنی بر اینکه هیچ جناحی در این کشور نباید احساس شکست کنند جناح‌های مختلف با اندیشه‌های متفاوت، اظهار نظر و عقیده مورد تأکید حقوق شهروندی را آزادانه انجام می‌دهند.

استاندار گیلان با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری در خصوص ترویج حقوق شهروندی گفت: گیلانی‌ها توانستند برای نخستین بار در ۲ سال پیش پیک حقوق شهروندی را در مدارس توزیع کنند که به عنوان الگو برای سایر استان‌ها معرفی شد.

دکتر نجفی همچنین از حضور گرم و صمیمی و همراهی همیشگی هیأت دولت با رئیس جمهوری تشکر و قدردانی کرد.

Share