جدیدترین اظهارات محمود احمدی نژاد

برای حفظ کشور سکوت کردیم | دولت ما دولت پاک است| به رحیمی تهمت فساد زده شد

هنوز هم اعتقاد دارم که دولت ما دولت پاک است. به رحیمی معاون اول ما تهمت فساد زده شد، این در حالی است که در همه انتخابات ادواری از مرجعی پول گرفته می‌شود و بعد پس داده می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمود احمدی نژاد رئیس دولت های نهم و دهم در گفت‌ وگوی اختصاصی با ماهنامه «نبض‌اقتصاد»، عملکرد دولت قبل در برخی از زمینه ها را تشریح کرد و به برخی از شبهات در باره پرونده بابک زنجانی، مسکن مهر و طرح بنگاه‌های زودبازده پاسخ داد.

مشروح گفت و گوی دکتر احمدی نژاد با نشریه نبض اقتصاد به شرح زیر است:

 جناب عالی به‌عنوان یک شخصیت کاریزماتیک همواره تصمیم‌هایی می‌گیرید که نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح جهانی انعکاس گسترده‌ای پیدا می‌کند. انتخابات سال ۸۴، سال ۸۸ و اخیراً هم ثبت‌نام غیرمترقبه در انتخابات ریاست جمهوری که بازخورد فراوانی یافت. به‌عنوان نخستین پرسش می خواهم بپرسم که جناب عالی با چه انگیزه‌ ایی وارد عرصه انتخابات شدید و نظرتان را نسبت به حواشی ایجاد شده بفرمایید؟

 احمدی نژاد: همه ما باید به‌ دنبال اهداف اساسی انسان‌ یعنی استقلال، آزادی، عدالت، کمال، رفاه باشیم و جهان را برای امنیت و عزت همه بخواهیم. به تعبیری دیگر باید به‌دنبال اصلاح وضع موجود باشیم. حرکت برپایه احترام، صلح، امنیت و حق تعیین سرنوشت برای همه ، نوید بخش زندگی بهتری برای جامعه بشری خواهد بود و در این مسیر باید تلاش کنیم تا وضعیت کشور نیز اصلاح شود. این رویکرد می تواند بیانگر انگیزه من برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

ملت بزرگ، مهربان، صمیمی ، تاریخ ساز، متمدن و با فرهنگ ایران همیشه برای انجام وظایف خود در صحنه حاضر بوده‌ است، اما شان این ملت، آن‌ چیزی نیست که امروز مشاهده می‌کنیم. احساس عمومی این نیست که رو به جلو می‌رویم، بلکه حس عقبگرد و درجا زدن در جامعه مستولی می‌شود و مردم متوجه می‌شوند اخبار منتشر شده، متناسب با واقعیت‌ها نیست و من اصلاح این وضعیت را ضروری می دانم لذا برای حضور در عرصه انتخابات، احساس مسؤولیت کردم.

مسؤولین باید تلاش کنند مردم آزاد باشند و فشار اقتصادی، سیاسی، روحی و روانی را از دوش مردم بردارند. مگر می‌شود جنگل، مرتع، معدن و آب را در انحصار بگیریم و بعد دراختیار هر شخصی که دوست داشتیم قرار دهیم؟ در واقع اعتقاد دارم برای اصلاح امور کشور نیاز به تدوین قوانین جدید در همه عرصه‌ها وجود دارد.

خبرنگار : با توجه به این‌که در دو دوره رییس اجرایی دولت بوده‌اید و امروز هم اشاره به مشکلاتی درخصوص قوانین دارید، گمان می‌کنید که بتوانید طی عمر یک دولت دیگر بر مشکلاتی با این وسعت فائق آیید؟

 احمدی نژاد: ما جامعه را استاتیک نمی‌بینیم و اعتقاد داریم که جامعه دینامیک و پویا است. در ۸ سال دوره ریاست جمهوری بنده، اقداماتی را شروع کردیم، اما مکمل و اقدام بعدی باید اصلاح ساختار تصمیم‌گیری باشد. ما برای پیشرفت نیازمند تصمیم‌های بزرگ و کلان هستیم و ساختارها باید اجازه اعمال چنین تصمیم‌هایی را بدهد. اگر ساختارها به‌گونه‌ای تعریف شد یا به‌هم گره خورد یا انحراف از قانون اساسی را موجب شد، طبیعی است که این ظرفیت محدود می‌شود و درچنین شرایطی قادر به تصمیم‌گیری نخواهیم بود.

همانطور که در کنفرانس خبری هم اعلام کردم باید ساختار تصمیم‌گیری در کشور را اصلاح کنیم. هم‌ اکنون همه نهادها از جمله مجلس، صدا و سیما و.. در همه تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند و باید به نسبتی که در تصمیم‌گیری نقش‌آفرینی می‌کنند مسئولیت هم بپذیرند.

در واقع توزیع اختیارات و مسؤولیت ها باید دارای توازن باشد، در کشور ما فضا به‌گونه‌ای شده که به‌تدریج اختیارات به سمت دیگری رفته و مسئولیت‌ها به ‌سوی دیگر و همین مسئله مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. یعنی امروز شرایط کشور به‌گونه‌ای شده است که باید پیچیده‌ترین مباحث اقتصادی را به تصویب افرادی برسانیم که تخصص لازم در این خصوص را ندارند.

جالب اینجاست که وقتی چنین قوانینی به سرانجام نمی‌رسد همان تصویب‌کنندگان مدعی می‌شوند. از سوی دیگر در بخش‌های گوناگون، حوزه اختیارات و مسؤولیت ها باید در طول هم قرار بگیرند نه در عرض هم باشند و یک نفر هم باید حرف آخر را بزند.

وضعیت امروز کشور به‌گونه‌ای شده که اگر بخواهیم یک تلفن همراه خریداری شود، از ده نقطه کشور پیرامون این خرید اظهارنظر می‌شود. به‌عنوان مثال در زمانی‌که بنده رییس دولت بودم و خزانه‌ای داشتیم مجلس طرحی را ارایه داد که یک میلیارد دلار بردارد و به وزارت نفت بدهد که من در آن زمان ابلاغ نکردم، چرا که اعتقاد داشتم بر مبنای اصل ۷۵ قانون اساسی که اعلام می‌کند اگر مجلس هزینه تراشید قابل طرح در مجلس نیست و قانون نمی‌شود که اگر شورای نگهبان رد کرد به مجمع ارجاع شود. اما این‌کار صورت گرفت و به مجمع ارجاع و تصویب شد و من به‌عنوان مجری قانون اساسی این اقدام را خلاف قانون اساسی تشخیص دادم. بعدها همین تفسیر را شورای نگهبان کرد، ولی درآن مقطع به آن‌گونه عمل شد.

در دولت نهم روزی وزیر نفت وقت نامه‌ای نوشت مبنی بر این‌که ۶ میلیارد دلار بنزین وارد کشور کردیم، در حالی‌که سال قبل مجلس تصویب کرده بود که بنزین وارد نشود. در واقع کشوری که روزی ۲۵ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد در یک روز مجلس تصمیم می‌گیرد که بنزین وارد نشود، همان موقع اعلام کردیم که یک دفعه نمی‌شود که چنین قانونی را اجرایی کرد، اما زیر بار نرفتند.

در آن مقطع وزارت نفت اعلام کرد که ذخایر استراتژیک ما هم رو به پایان است و من دستور دادم که وزارت نفت براساس مصوبه شورای امنیت ملی نیاز کشور را تأمین کند.

در آن هنگام جلسه‌‌ای با حضور وزیر نفت و ۹ معاونش برگزار کردیم که در میان معاونانش دو معاون در دولت فعلی هم فعالیت می‌کنند.

وقتی عددها را کنار هم گذاشتیم متوجه شدم که رقم مورد نیاز وزارت نفت ۶ میلیارد دلار نمی‌شود پس از محاسبه متوجه شدند که ۴ میلیارد دلار نیاز بوده، نه ۶ میلیارد دلار و اشتباه شده باز محاسبه کردند و متوجه شدند که ۲ میلیارد نیاز کشور است که بازهم زیر بار نرفتم و گفتم که وقتی نیاز ۶ میلیاردی ۲ میلیارد دلار می‌شود معلوم است که مشکلی در این خصوص وجود دارد.

بعد همان آقایی که امروز هم به نوعی در دولت حاضر است و علیه دولت گذشته بسیار سخن می‌گوید به من گفت که این ۲ میلیارد دلار را هم نمی‌خواهند همان یک میلیارد دلاری را که مجلس تصویب کرده را به ما بدهید. روبه او کردم و با تعجب گفتم، واقعاً مشکلات با همین یک میلیارد دلار حل می‌شود، گفتند بله و من هم اعلام کردم درخواستشان را بنویسند. پس از این اتفاقات مجلس کلیه اختیارات رییس جمهور در حوزه نفت را حذف کرد و باید قبول داشت که این نظام تصمیم‌گیری، اجازه حرکت رو به جلوی کشور را نمی‌دهد.

مگر می‌شود در حوزه قوه مجریه در قوه دیگر تصمیم‌گیری شود بدون آنکه رییس قوه مجریه مطلع باشد. الان وضعیت قوانین کشور به‌گونه‌ای است که اگر ماه‌ها در دولت متخصصان بنشینند و تصمیمی اتخاذ کنند به‌راحتی یک کارشناس سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند آن طرح را متوقف کند. امروز وضعیت کابینه به این صورت است که ۱۸ جزیره مجزا ایجاد شده، دقیقاً مانند تیم فوتبالی که ۱۱ بازیکن به زمین فرستاده باشد که هیچ هماهنگی باهم نداشته باشند. این در حالی است که باید در ساختار دولت آینده تغییرات اساسی رخ دهد.

خبرنگار : آیا برای این پیشنهادات برنامه اجرایی هم دارید؟

 احمدی نژاد: بله برنامه‌های مدونی داریم که البته نیازمند بازتعریف روابط میان قوای مختلف و شفافیت سلسله مراتب تصمیم‌گیری است. وقتی تفسیری از اصل ۱۳۸ وجود دارد که بر مبنای آن رییس مجلس شورای اسلامی می‌تواند مصوبات دولت را لغو کند، پس باید قبول کرد در چنین شرایطی اصلاً دولتی وجود ندارد. جالب این است که هیچ مرجع دیگری هم وجود ندارد که دولت، اشتباه رییس مجلس را به آنجا ارجاع دهد. این در حالی است که طبق قانون اساسی دولت مجاز است که مصوبات خود را برای اجرا ابلاغ کند و رییس مجلس با ذکر دلیل موضوع را به‌دولت ارجاع می‌دهد تا دولت راساً مشکل را مرتفع کند.

خبرنگار: به‌نظر می‌رسد این تغییر ساختار زمان‌بر باشد، بر چه مبنایی ضمانت اجرای رفع همه این نواقص را در عمر یک دولت می‌دهید؟

احمدی نژاد: ممکن است این امر زمانبر باشد، اما این به معنای آن نیست که هیچ حرکتی صورت ندهیم. امروز اقتصاد ما نیازمند ۴ – ۵ تصمیم بزرگ است تا هم از رکود خارج شود و هم این‌که تأثیر تحریم‌ها به حداقل ممکن برسد. برخلاف صحبت‌هایی که اخیراً بسیار مطرح می‌شود که آب نداریم معتقدم که آب وجود دارد. در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش در کشور داریم که تنها ۹۵ تا ۹۶ میلیارد مترمکعب آن با راندمان پایین مورداستفاده قرار می‌گیرد. پس ما زمین، آب، معدن، جنگل، بهترین موقعیت جغرافیایی و سیاسی را داریم فقط مشکل ما رساندن دست مردم به این منابع است. به‌عنوان مثال «مسکن مهر» را زمانی اجرایی کردیم که رکود جهانی وجود داشت و کشور را از یک دوران رکود خارج کرد.

در سال ۸۷ تا ۱۳۹۰ در دنیا رکود وجود داشت و اروپایی‌ها ۲ هزار میلیارد یورو به سرمایه‌داران تزریق کردند تا فعال شوند و این در حالی است که در ایران هیچ پولی تزریق نشد، ما تنها با یک تصمیم مدیریتی هم صنعت را فعال کردیم و هم نیاز مردم مرتفع شد.

خبرنگار: یعنی به‌عبارتی با وجود همه انتقادهایی که به طرح ایجاد بنگاه‌های زودبازده و مسکن مهر به‌خصوص در ۴ سال گذشته مطرح شده بازهم اعتقاد دارید که باید این طرح‌ها ادامه یابد؟

 احمدی نژاد: ببینید! به اعتقاد شما آیا اصلاً کار بدون نقطه ضعف در دنیا وجود دارد. اگر قرار باشد هر طرحی که دارای نقاط ضعف باشد را متوقف کنیم پس اصلاً نباید کاری را انجام دهیم، چرا که اگر کار بدون ضعف داشته باشیم یعنی در قله قرار داریم پس کاری برای انجام باقی نمانده است. این‌که قرار باشد ضعف‌ها را برجسته کنیم و خوبی‌ها را نبینیم یعنی باید هیچ تصمیمی نگیریم. اعتقاد دارم طرح بنگاه‌های زودبازده طرحی عالمانه است، چرا که هم در راستای فعال کردن کل جامعه می‌باشد و هم زنجیره تولید را کامل نموده و توزیع‌کننده ثروت می‌شود.

خبرنگار: قبول دارید که بخشی از تسهیلات منحرف شد و یا به‌دلیل نداشتن تخصص گیرنده تسهیلات واحدها به ورطه تعطیلی افتادند؟

 احمدی نژاد: در طول سه سالی که طرح بنگاه‌های کوچک زودبازده در دولت اجرایی می‌شد مجموعاً ۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اعطا شد. مجموع تسهیلات کل کشور در همان بازه زمانی بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود، یعنی کمتر از ۱۰ درصد و حدود ۸ درصد کل تسهیلات اعطایی کشور به طرح‌های زودبازده اختصاص یافت. براساس آمار رسمی با اسم و آدرس یک میلیون و ۶۰ شغل در این بنگاه‌ها ایجاد شده است.

چندین دستگاه نظارتی دولت در سراسر کشور به تأسی از القائات انحراف تسهیلات در این طرح متوجه شدند که تنها ۴ تا ۵ درصد انحراف در اعطای تسهیلات وجود داشته است. این در حالی بود که مخالفین دولت بر انحراف ۲۴درصدی تسهیلات تأکید داشتند. مثلاً اعلام می‌کردند که گیرنده تسهیلات به‌جای کارتولیدی مبادرت به خرید منزل برای خود کرده، با وجودی که این‌کار را نیز نوعی تولید می‌دانم، اما اگر این میزان انحراف را هم وارد بدانیم بازهم ۲۴ درصد از ۸ درصد کل وام‌های اعطایی به تسهیلات زودبازده می شود ۲ درصد که واقعاً رقم ناچیزی می‌شود و اصلاً معلوم نیست چرا باید این همه سرو صدا برای ۲ درصد انحراف از کل تسهیلات به پا شود تا طرحی با این درجه از اهمیت متوقف شود. جالب است هیچ مرجعی در مورد آن ۹۲ درصد که ۱۸ درصد معوقه دارد سخنی به میان نمی‌آورد که نشان می‌دهد برخورد با طرح بنگاه‌های زودبازده بیش‌تر از آنکه علمی و تخصصی باشد سیاسی بوده است. نکته مهم دیگر این‌که آن ۸ درصد هم از منابع معمول بانک‌ها تأمین نشد ۷ درصد آن به بانک مرکزی اختصاص یافت، چرا که در آن مقطع هم هر فردی به بانک مراجعه می‌کرد اعلام می‌شد که نمی‌توانیم وام بدهیم، تسهیلات به بنگاه‌های کوچک اختصاص یافته است.در واقع بانک‌ها ۱۰۰ درصد منابعشان را در جایی که می‌خواستند استفاده کردند و تنها یک‌درصد از ۸ درصد تسهیلات موردنیاز بنگاه‌های زودبازده را تأمین کردند. متأسفانه بانک‌ها هیچ‌گاه این حقایق را اعلام نکردند. در واقع همه حاشیه‌ها از روی یکسری اطلاع نادرست منتشر شده صورت گرفته است.

خبرنگار: در مورد شائبه‌هایی که پیرامون مسکن مهر هم وجود داشت لطفاً توضیح دهید، چرا که این تصور در جامعه وجود دارد که این طرح بدون توجه به زیرساخت‌ها اجرایی شد و هنوز هم نقصان‌‌هایی در آن وجود دارد؟

 احمدی نژاد: برخی‌ها ایرادهایی گرفتند که این طرح در بیابان‌ها اجرایی شده است. مگر کل ایران در بیابان‌ها ساخته نشده است؟ تمدن ایران مگر در بیابان‌ها شکل نگرفته است؟ ما ۱۷ شهر جدید داریم که ۱۶ شهر مربوط به دولت‌های گذشته بوده، جالب است که همان دولت‌ها الان نسبت به تکمیل شهرهایی که آن‌ها ایجاد کرده بودند، به ما خرده می‌گیرند. ما تنها شهر جدید «سهند» را در دولت نهم و دهم طراحی کردیم. اعلام می‌کنند که زیرساخت‌ لازم وجود ندارد. زیرساخت یعنی چه؟ اگر منظور آب، برق، گاز و… است که ما همه را فراهم کرده‌ایم. یک واحد آپارتمان بدون برق و آب که تحویل فردی نداده‌ایم.

البته باید قبول کرد که پروژه‌ای با ۳/۴ میلیون واحد مسکونی یک‌روزه تکمیل نمی‌شود. یکسری با تأسیسات کامل قابل تحویل است، یکسری دیگر در مراحل پایانی قرار دارد. اعلام می‌کنند در برخی واحدها مدرسه وجود ندارد، قبول خب در شهر کناری که مدرسه وجود دارد، مگر در همه محله‌های تهران مدرسه وجود دارد. جالب است ساکنان مسکن مهر راضی هستند، اما سیاسی‌ها همواره مخالفت می‌کنند.

خبرنگار: این مسایل در بخش کشاورزی هم وجود دارد به‌عنوان نمونه این انتقاد مطرح است که در دولت‌های نهم و دهم توجه تنها به افزایش سطح زیرکشت بوده و صدور بی‌رویه پروانه بهره‌برداری از چاه‌های آب در مناطق ممنوعه باعث خشکی سفره‌های زیرزمینی و شوری خاک شده است. در این رابطه چه نظری دارید؟

دکتر احمدی نژاد: متأسفانه برخی حرف‌های کلی سیاسی با پمپاژ رسانه‌های همسو باعث ایجاد چنین شائبه‌هایی می‌شود و من از اساس با این مدل اداره کشور مخالفم. چاه‌های غیرمجاز در زمان دولت آقای خاتمی مطرح شد، چرا که برای خودکفایی گندم به هر قیمتی افزایش سطح زیرکشت در دستور قرار گرفت، در دوره ما این روند معکوس شد، چون در دولت ما چاه‌ها کنترل شد و طرح‌های آبیاری تحت فشار در دولت‌های نهم و دهم تا سه برابر افزایش یافت. در واقع با عدد اعلام می‌کنم که سطح آبیاری تحت فشار از حدود ۴۵۰ هزار هکتار به ۳/۱ میلیون هکتار افزایش یافت. این آمار به‌صورت مستند موجود است، به‌طوری که می‌توانیم اعلام کنیم که در کدام روستا و در چه مزرعه‌ای چند هکتار زیر کشت آبیاری تحت فشار رفته است.

در سال ۹۳ بیشترین واردات گندم تاریخ رخ داد یعنی ۵/۷ میلیون تن براساس آمار گمرک گندم وارد کشور شد. در سال ۹۵ هم گندم وارد کشور شد و به دولت به اسم گندم داخلی فروخته شد. باید پذیرفت که اصلاً برای کشاورزی تولید ۱۴.۵ میلیون تن گندم با بهره‌وری فعلی مقرون به صرفه نیست و کشت محصولات دیگر سود بیش‌تری دارد. وقتی بخش عمده تولید گندم به‌صورت دیم می‌باشد، معلوم است که تحت تأثیر نزولات آسمانی است. از سوی دیگر در بخش کشاورزی تغییرات به کندی رخ می‌دهد و نمی‌شود یکی دو ساله انقلاب کرد، باید پذیرفت با یک بخشنامه انقلاب در کشاورزی رخ نمی‌دهد.

خبرنگار: جنابعالی از ابتدا بر‌ داشتن دولت پاک دستان تأکید داشتید اما مواردی نظیر اختلاس ۳ هزار میلیاردی، اختلاس در بیمه ایران، بابک زنجانی و … در دوره ریاست جمهوری جنابعالی رخ داد در این رابطه چه نظری دارید؟

 احمدی نژاد : من اعتقاد دارم پروژه‌ای طراحی شد تا کلیه کارهای مثبت دولت له و متهم شود. اختلاس تعریف حقوقی دارد یعنی باید فردی برود از پول بیت‌المال بردارد و در جیبش بگذارد. آیا چنین اتفاقی رخ داده است؟

خبرنگار: پس چرا تاکنون دفاعی از خود نداشته‌اید؟

ما برای حفظ کشور سکوت کردیم. می‌گویند رشوه داده، وام گرفته یا گشایش اعتبار خارجی را آورده داخل و تنزیل کرده است. پیرامون این مباحث به معاون حقوقی مأموریت دادم تا پیگیری کند و پس از تهیه گزارش کامل مطلع شدیم که از نظر حقوقی کلیه موارد در چارچوب قوانین بانک مرکزی بوده و البته در برخی موارد هم تخلف صورت گرفته یا به‌عبارتی دور زده شده است.

به عبارتی وامی اخذ شده و کارخانه فولاد تأسیس شده که آن هم بر مبنای اعلام سخنگوی قوه قضائیه مشخص شد بیش از مبلغ تسهیلاتی که گرفته‌اند، سرمایه دارند. روزی که این افراد دستگیر شدند کل مانده تسهیلات آن‌ها ۱۷۰۰ میلیارد و بدون معوقه بوده است. پرسش من این است که یک نفر در کشور پیدا شود و به من نشان دهد که یک وام ۵ میلیارد تومانی در کشور اختصاص یافته بدون آنکه رشته ای از ارتباطات مبادله شده باشد.

آن‌موقع که من به ساختار نظام بانکی ایراد می‌گرفتم همین مسایل را می‌دیدم، اما عده‌ای به مقابله با انتقادات می‌پرداختند و می‌گفتند که کشور را می‌خواهم به‌هم بریزم.

بانکی به‌نام بانک صادرات خصوصی شد، رییس‌اش قبلاً در دولت وزیر بوده و زمانی‌که در دولت بود دنبال کار همین گروه بود و درگیرشد با رییس کل بانک مرکزی، همان موقع گفتم حق ندارید مشکل را به روزنامه‌ها بکشید و بروید طبق قانون موضوع را پیگیری کنید. بعدها نامه تشکری به من داد از رییس کل بانک مرکزی که مشکل این افراد را حل کرد، بعد ایشان مدیرعامل بانک خصوصی صادرات شد. در هیأت مدیره‌اش تصویب کرده که وام بدهد و یک شعبه این بانک در اهواز وام داده است، حال ارتباط این وام با دولت چیست؟ آیا این مبنایی بر اعلام فاسدترین دولت تاریخ است؟!

طرف معوقه نداشته، اموالش هم بیشتر از مبلغ تسهیلات بوده مدیرعامل یک بانک خصوصی هم اعطای وام را تایید کرده حالا تقصیر دولت در این پروسه چیست، وقتی مدیرعامل وقت آن بانک هم مشکلی متوجه‌اش نشده تقصیر دولت ما چه بوده است؟ مگر رییس جمهور مسؤول مصوبات بانک‌های خصوصی هم هست؟

اعتقاد دارم این شانتاژهای گسترده هیچ ربطی به دولت‌های نهم و دهم نداشته است، حال پرسش این است که چرا با دیگر معوقه‌ها برخورد نمی‌شود و به‌راستی آیا در نظام بانکی همین معوقه وجود داشته است؟ نکته جالب‌تر این‌که تمام این اتفاقات از اواخر ۸۹ تا سال ۹۰ رخ داده است. یعنی درست زمانی‌که در اواخر سال ۸۹ مجلس محترم طی مصوبه‌ای رییس جمهور را از همه اختیاراتش در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خلع می‌کند همه این اتفاقات رخ می‌دهد.

درحال حاضر کاری به این خلع ید ندارم اما مقصر دانستن دولت در زمانی‌که هیچ اختیاری نداشته است جای سؤال بسیار دارد.

خبرنگار : لطفاً در مورد ۲/۵ میلیارد یورو مطالبات دولت از بابک زنجانی هم توضیح دهید؟

دکتر احمدی نژاد: موضوع بابک زنجانی اواخر سال ۹۰ و ۹۱ رخ داده، در آن زمان رییس جمهور چه نقشی داشته است وقتی او را خلع کرده بودید. اصلاً کدام رییس جمهور مطلع بوده که نفت را به چه کسی می‌فروشند؟ حالا نفت فروخته شده پولش نیامده به رییس جمهور چه ارتباطی داشته است؟

خبرنگار: یعنی جنابعالی اصلاً مطلع نبودید؟

دکتر احمدی نژاد: فروش نفت سازوکار خودش را دارد و اصلاً رییس جمهور مطلع نمی‌شود، ضمن این‌که آن اختیاری را هم که ما داشتیم مجلس سلب کرده بود. البته همان موقع من به این قانون اعتراض کردم و نوشتم که نفت ملی است و متعلق به ملت است و رییس جمهور هم نماینده ملت است. تنها فردی که می‌تواند در کشور، خود را نماینده ملت معرفی کند رییس جمهور است که با رأی مستقیم مردم معرفی می‌شود، این در حالی است که هر نماینده مجلس نمی‌تواند بگوید که نماینده کشور است، چرا که نماینده یک قسمت کشور است، اما اختیارات ملی دارد، دردولت ما رستم قاسمی، وزیر نفت از نهادهای امنیتی استعلام می‌کند و مجوز عقد قرارداد با بابک زنجانی را می‌گیرد، بعد قرارداد می‌بندد.

حالا ارتباط این اتفاقات بادولت چیست؟ حتی وزیر نفت ما اولین شاکی از بابک زنجانی بوده است. هنوز هم اعتقاد دارم که دولت ما دولت پاک است. به رحیمی معاون اول ما تهمت فساد زده شد، این در حالی است که در همه انتخابات ادواری از مرجعی پول گرفته می‌شود و بعد پس داده می‌شود. به او اعلام کردند سال ۸۶ پولی را که برای انتخابات گرفتی آن فردی که تأمین کننده بوده در سال ۸۲ دزدی کرده است که آن هم از آن حرف‌هاست. تمام این اتفاقات زمانی رخ داده که رحیمی، رییس دیوان محاسبات بوده است، حالا چه ارتباطی به دولت دارد، تمام این تهمت‌ها سیاسی بوده است. در مورد بقایی هم‌چنین اتفاقی متأسفانه افتاد و هیچ موردی هم اثبات نشد.

خبرنگار: اگر با همه این تفاصیل بخواهیم به سال ۸۴ و ۸۸ برگردیم بفرمایید چه کارهایی را انجام نمی‌دادید؟

دکتر احمدی نژاد : نمی‌توان با جابجایی زمان و شرایط، تصمیم‌ها را با هم مقایسه کنیم. باید تصمیم‌ها را در ظرف زمان و شرایط خودش سنجید. اگر امروز بخواهم دولت تشکیل دهم حتماً از بسیاری از آن افرادی که در دولت‌های گذشته استفاده کردم، استفاده نمی‌کنم. البته اعتقاد دارم عده‌ای از بیرون کشور هم دوست ندارند که ایران روبه جلو حرکت کند، چرا که ایران لکوموتیو حرکت ملت‌هاست. اگر این لکوموتیو حرکت کند بلافاصله امواجش در کل دنیا به وجود می‌آید.

برخی‌ها با هر طرحی که بخواهد مردم را بالا بکشد مخالف هستند. با سهام عدالت مخالفند یعنی در واگذاری ‌ها اگر به ۴۰ میلیون نفر سهم بدهیم می‌گویند کار غلطی است، اما اگر همه آن را به یک نفر با ۱۰ درصد قیمت بدهیم، می‌گویند خصوصی‌سازی شده است. وقتی سهامی را به تأمین اجتماعی با ۳۹ میلیون عضو بدهیم، خرده می‌‌گیرند که خصوصی ‌سازی نیست، اما اگر همین سهام را به یک فرد با ۲۰ درصد قیمت بدهند به ‌صورت ۵ ساله که مابقی‌اش را از فعالیت کارخانه در بیاورد اشکالی ندارد. آیا مخالفت دنیا با انرژی هسته‌ای واقعاً به‌ خاطر بمب است، نه آنها اعتقاد دارند که انرژی هسته‌ای به مردم ایران اعتماد به ‌نفس و امید می‌دهد.

در واقع هر تصمیمی که به نفع توده‌های مردم باشد از سهام عدالت گرفته تا بنگاه‌ های زودبازده و مسکن مهر مخالفت می‌شود، البته نه این‌که این بخش‌ها هیچ ضعفی نداشته باشد، اما واقعاً این هجمه‌ها معنایی ندارد.

تمام اعضای دولت‌ های قبل از ما و دولت بعد از ما تنها حرفی که امروز می‌ زنند در مورد اقدام‌ های دولت ماست، یعنی هیچکدام از این دولت‌ ها طرحی سراسری که روی میز باشد برای قضاوت ارایه نکرده‌اند که دفاع کنند.

ما با کارت سوخت مصرف انرژی را در کل کشور کنترل کردیم. ما ۶.۵ میلیون مسکن ساختیم. ما سهام عدالت و یارانه به مردم دادیم ایران را هسته‌ای کردیم واقعاً این همه ناسزا به اقدامات دولت ما رواست؟!

خبرنگار: لطفاً تحلیل و نقطه نظرهایتان درخصوص جهان امروز و جایگاه ایران در معادلات جهانی را بفرمایید؟

دکتر احمدی نژاد : برای پاسخ به این پرسش باید در نظر داشته باشیم که انسان‌ها خلق شده‌اند تا به مراتب بالایی ارتقا پیدا کنند و به کمال انسانی رسیده و به نوعی جلوه خداوند بر روی زمین باشند، به‌گونه‌ای که رویت هر انسان تداعی‌گر بزرگی و شکوه خداوند متعال باشد در طول تاریخ هم همه انسان‌ها به‌دنبال نیل به این آرمان بوده‌اند و اگر اینگونه هم نشده شاید به این دلیل باشد که مصداق و راه را اشتباه گرفته‌‌اند.

در کنار این رویه شیطان هم وجود دارد که همیشه به‌دنبال این است که بین انسان‌ها درگیری ایجاد کند و آن‌ها را به عقب نگاه دارد تا به فضائل انسانی دست نیابند. در نگاه تاریخی متوجه می‌شویم که شیطان در مواجهه با انسان دچار عقب‌نشینی شده، چرا که با وجود آنکه شیطان درصدد ثابت ماندن بشر در نقطه صفر است، اما شاهد آن هستیم که پیشرفت‌های بسیاری حاصل شده است. در این خصوص مثالی می‌زنم، در گذشته عدالت، موضوع چندان مهمی نبود اما به محض آنکه مهم شده شیطان پشت عدالت قرار می‌گیرد. در آزادی هم وضع به‌همین منوال است. در مقطعی انسان‌ها ساز و برگ حکومتی نداشتند، اما همین که حکومت‌ها شکل گرفتند، شیطان وارد حکومت‌ها شد.

در دوره اخیر این روند شدت و پیچیدگی پیدا کرده و هم گسترش یافته است و وقتی ریزتر می‌شویم و به استعمار کهنه نگاه می‌کنیم بسیار متأثر می‌شویم. در استعمار نو و فرانو هم وضع به‌همین منوال است، اما دیگر مانند گذشته نمی‌توانند انسان را له کنند به طریقی دیگر کلاً دنیا را له می‌کنند.

به‌عنوان نمونه مثل سیستم اقتصادی دنیا همین یکساعتی که ما اینجا نشسته‌ایم مقداری از پول جیبمان به‌دلیل حاکمیت دلار آمریکا به حساب فدرال رزرو آمریکا و در نهایت دولت آمریکا رفته است. در واقع استعمار کهنه با حرکت ملت‌‌ها عقب‌نشینی کرد و جایش را به استعمار نو داد و استعمار نو هم به سرعت از مقابل ملت‌ها عقب‌نشینی می‌کند، چون وقتی به ۴۰ سال قبل بر می‌گردیم متوجه می‌شویم یک آمریکایی به‌عنوان پرچمدار تمدن و فرهنگ تلقی می‌شد، اما امروز دیگر شرایط به‌گونه‌ای شده که هیچ نقطه‌ای را پیدا نمی‌کنید که فردی یا حکومتی از کنار آمریکا قرار گرفتن احساس افتخار کند.

در واقع دوره‌ای که جهانیان گمان کنند که یک عده همیشه بهترین تصمیم‌ها را می‌گیرند و باید دنیا را اداره کنند و انسان‌های برتری هستند که همه چیز را خوب می‌فهمند و همه باید تسلیم آن‌ها باشند هم رو به پایان است. در این برهه از زمان ، مشارکت همگانی نظم واحد جهانی عادلانه نیاز شده و طبیعی است که در چنین مرحله‌ای از دو جهت تنش وجود دارد، یکی این‌که شیطان در حال عقب‌نشینی است و طبیعی است که به‌دنبال درست کردن جریان‌هایی باشد.

برمبنای آمارهای رسمی آمریکا که از سوی ترامپ اعلام شد ۲۳ هزار میلیارد دلار توسط فدرال رزرو خلق پول شده است. که بدین‌معناست این اعتبار از جیب مردم دنیا خارج شده است. ۱۹ هزار میلیارد دلار میزان بدهی خارجی آمریکا و ۹۵۰۰ میلیارد دلارهم کسری تجمعی تراز تجاری اعلام شده که این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد یک جریان به‌هم پیوسته ثروت از کل دنیا به‌سوی آمریکا قرار دارد.

اگر این ارقام را از اقتصاد ۱۸ هزار میلیارد دلاری تولید سالانه برداریم چیزی باقی نمی‌ماند و بدیهی است که اقتصاد ورشکسته خواهد شد. طبیعی است که این جریان ثروت به‌سوی آمریکا ادامه داشته باشد.

در گذشته مقاومتی وجود نداشت، اما امروز که از سوی دنیا نسبت به این روند مقاومت ایجاد شده باعث به‌وجود آمدن جنگ در سطح دنیا شده و طبیعی است که آمریکایی‌ها به سمت کوچک‌کردن کشورها و ضعیف کردن آن‌ها حرکت می‌کنند.

بحث خاورمیانه جدید هم در همین راستاست تا کشورها را تجزیه و ضعیف کنند.

خبرنگار: در واقع سیاست جنگ افروزانه ترامپ هم در همین راستاست؟

 احمدی نژاد : دقیقاً همینطور است، چرا که برای ترامپ جز جنگ راهی باقی نمانده است.

البته اعتقاد دارم روسای جمهور آمریکا اعم از بوش، اوباما و ترامپ فقط مجری سیاست‌هایی هستند که یک گروه ۱۷ نفری تدوین می‌کنند.

خبرنگار : در چنین فضای تحمیلی نقش ملت ایران چگونه باید باشد؟

 احمدی نژاد: ما باید ابتدا به‌دنبال این باشیم که کشور روی پای خودش بایستد. البته این فرضیه به معنای استفاده نکردن از امکانات دنیا نیست، اما باید ستون فقرات اصلی کشور را بر روی منابع داخلی نظیر منابع انسانی و طبیعی قرار دهیم.

ما کشوری هستیم دارای معادن و زمین‌های بسیار که کسی سراغش نرفته است، در سطح کشور ۱۸۷ میلیون هکتار زمین داریم که ۲۵ میلیون هکتارش کویر بوده که آن هم دارای معدن است و مابقی آن هم قابل کشت و استفاده می‌باشد.

Share