شهردار منطقه یک رشت با حضور در تحریریه دیارمیرزا

امیدواریم رشت به شهر رویایی همه رشتی‌ها تبدیل شود | ثابت‎قدم فردی بی‌تعارف است

پورناصرانی در مورد عملکرد شهرداری منطقه یک در سال ۹۵ گفت: منطقه یک سال سال موفقی را پشت سر گذاشت و از لحاظ تحقق درآمدی تنها منطقه ای بودیم که توانستیم بودجه پیش بینی شده را محقق کنیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد پورناصرانی شهردار منطقه یک رشت با حضور در تحریریه پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در خصوص مباحث مختلف مدیریت شهری موارد مختلفی را بیان کرد.

وی در آغاز گفتگوی خود اظهار کرد: اگرچه با تمام رسانه‌ها دوست هستم اما در سال قبل در زمینه  اطلاع رسانی پررنگ عمل نکردیم و امیدواریم با کمک شما بین شهرداری منطقه و مردم آشتی شود.

پورناصرانی با بیان اینکه دیارمیرزا از جمله رسانه‎هایی است که صادقانه عمل می‌کند، افزود: بنده به شخصه چه در مدتی که در منطقه ۳ و چه زمانی که به منطقه یک آمدم شاهد این صداقت در امر اطلاع رسانی بودم و این خود امتیاز بزرگی است.

شهردار فردی بی‌تعارف است/ تغییرات سبب انگیزه پرسنل شد

شهردار منطقه یک رشت در پاسخ این سوال که با توجه به اینکه دکتر ثابت قدم فساد سیستمی، ناکارآمدی سازمانی و اتلاف منابع را سه چالش بنیادین شهرداری رشت دانسته اند، چه اقداماتی از سوی شهرداری منطقه یک برای رفع این چالش ها برداشته شده است، اظهار کرد: در منطقه یک شهرداری رشت از همان زمان ورود دکتر ثابت قدم با توجه به سیاست‎های شهردار اقدام به شناسایی نیروهای توانمند کردیم و نیروهایی که در منطقه اثرگذاری پایین تری نیز داشتند مشخص شدند و بسیاری از تغییر و تحولات در همان روزهای نخست اتفاق افتاد بود. از انجایی که شهردار فردی بی تعارف است سریعا اقدام خواهند کرد و اتفاقات و ابلاغات اخیر نیز همین بی تعارفی را اثبات کرد. ایشان معتقد هستند که بسیاری از افراد در جاهایی که بودند آن کارایی لازم را که برای مجموعه نیاز است داشته باشند ندارد و بر همین موضوع تغییرات در بخشها و معاونتها انجام شد و اکنون مجموعه شهرداری به یک پایداری و ثبات لازم رسیده است. اگرچه هیچ وقت نمی شود روی مجموعه یک نظر صد درصدی داشت و زمان و شرایط اثبات می کند که ایا یک مجموعه توانسته عملکرد مثبتی داشته باشد یا خیر.

وی افزود: در برخی از شرابط آقای ثابت قدم به این نتیجه می رسیدند که فرد شرایط لازم را برای خدمت در آن جایگاه ندارد. اینکه افراد به جایگاهی که در آن حضور دارند اطمینان داشته باشد بی انگیزگی در آنها ایجاد می شود و حداقل این عدم اطمینان در منطقه یک کمک کرده و تغییرات بموقع صورت گرفته سبب ایجاد انگیزه در همکاران شد و در کنار آن تشویق‌هایی نیز صورت گرفت و در حوزه منطقه یک ۹۰ درصد تغییرات با هماهنگی بنده انجام شد.

منطقه یک سال موفقی را پشت سر گذاشت/ در بخش خدماتی و عمرانی شرمنده مردم هستیم

پورناصرانی در مورد عملکرد شهرداری منطقه یک در سال ۹۵ گفت: منطقه یک سال سال موفقی را پشت سر گذاشت و از لحاظ تحقق درآمدی تنها منطقه ای بودیم که توانستیم بودجه پیش بینی شده را محقق کنیم. البته در بخش خدمات شهری و عمرانی شرمنده مردم شهر رشت هستیم چون نتوانستم انچه که انتطار مردم و ایده ال ما بود برسیم. مثلا درصدد بودیم که پروژه آرام سازی بلوار گیلان را به اتمام برسانیم که این پروژه تداخل پیدا کرد با توسعه و بهبود شبکه برق رسانی در این محدوده که تا پایان سال درگیر همان بودیم. یا برخی از پارکها که باید به اتمام می‎رسید به علت بارش مداوم باران و شرایط آب و هوایی که در شهر داشتیم افتتاح نشدند اما این نوید را به مردم خواهیم داد که سال جدید برای منطقه یک سال پرباری خواهد بود و پروژه‌هایی که قرار بوده در سال ۹۵ به پایان برسد در سال جدید مورد بهره برداری خواهد گرفت.

وی افزود: زمانی که دکتر ثابت قدم به شهرداری آمدند این مجموعه با مشکلات زیادی روبرو بود. روشهای که بکار بردند مثل تهاترها، تملک املاک به جای مطالبات بسیاری از مشکلات حل شد و مطالبات پیمانکاران نیز از این طریق پرداخت شد.

با حضور دکتر ثابت قدم مشکل رودخانه‌ها حل خواهد شد

پورناصرانی به کارهای زیرساختی صورت گرفته در شهرداری رشت در دوران تصدی گری ثابت قدم اشاره کرد و افزود: با ایجاد پیاده راه فرهنگی چهره شهر عوض شد و شاهد آن بودیم که بسیاری از زمانها بخصوص در ایام برفی و ایام نوروز مردم از این فضا استفاده کرده و سبب نشاط و شادابی در شهر شده است. شهر رشت با توان فرهنگی بالا در چنین زمینه هایی بسبار فقیر است و باید بیشتر در این مسائل توجه شود. امیدوارم با توجه به انتخابات شورا مردم نیز مطالبه گر درست باشند زیرا این شهر ظرفیت های فراوانی دارد.

پور ناصرانی با اشاره به ظرفیت های شهر رشت گفت: بنده معتقدم با حضور دکتر ثابت قدم رودخانه های شهر رشت به فرصت تبدیل خواهند شد و شک نکنید که برنامه ایشان برای رودخانه ها ویژه است اما شهرداری مشکلات مالی عدیده ای هم دارد. در ابتدا می‌بایست به یکسری مباحث زیرساختی نظیر آسفالت و جمع آوری آبهای سطحی توجه می کردیم و پس از آن به سراغ موارد دیگر می‎رفتیم و مطمئنا این موضوع در برنامه ها ایشان قرار دارد و امیدوارم با حمایت دولتی احیای رودخانه‌های رشت به سرانجام برسد زیرا سبب تحول رشت از لحاظ جنبه های گردشگری و اقتصادی خواهد شد. رودخانه ها هم اکنون مکان زشتی از نظر مردم هستند اما میتوان با احیای آن تحولات بزرگی ایجاد کرد.

ساخت و سازهای شبانه سبب نگرانی است/ مشکل ساخت و ساز در زمینهای نسقی حل نشده است

ساخت و سازهای غیر مجاز دیگر موضوعی بود که شهردار منطقه یک رشت درباره آن گفت: هم اکنون مردم به راحتی نمی توانند سند مالکیت دریافت کنند و بیش از نیمی از املاک شهر رشت یعنی بالای ۷۰ درصد از املاک فاقد سند هستند و شهرداری نمیتواند برای املاک فاقد سند مالکیت پروانه ساختمانی صادر کند و همین امر سبب شده است که ساخت و سازها غیر مجاز در رشت زیاد شود. باتوجه به تعداد نیروهای شهرداری در کنار کمبود امکانات و افزایش ساخت و سازهای شبانه و شتابزده نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. اگر خدای نکرده زلزله ای در این شهر رخ دهد فاجعه انسانی بزرگی رخ خواهد داد.

پورناصرانی متذکر شد: از یک سو می‎گوییم چون سند مالکیت ندارید نمی توانید احداث بنا کنید و از سوی دیگر مردم با توجه به سرمایه شان به سمت ساخت وساز غیرمجاز می‌روند. از زمان اعلام رای در کمیسیون ماده صد و پس از طی پروسه تا اجرای آن مطمئنا توسعه ساخت و ساز اتفاق می‌افتد و عملا رای قابلیت اجرا ندارد و پرونده توسعه بنا مجددا به کمیسیون ارجا می شود و شرکت های آب و برق گاز نیز امتیاز واگذار می کنند و باتوجه به قیمت پایین تر این ساختمان‎ها توسط مردم نیز خریداری می شود و مردم تازه پس از اخذ رای تخریب سازه متوجه می شوند که سرمایه اندکشان هدر رفته است. ما برای اطلاع رسانی دست به نصب بنرهایی زدیم تا سواستفاده صورت نگیرد اما به دلایلی از سوی دادستانی منع شدیم در حالیکه در شهر مشهد با همکاری شهرداری، دادگستری و نظام مهندسی ساختمان غیرمجاز پلمپ می شود و کسی حق فک پلمپ ندارد.

پورناصرانی با بیان اینکه در این زمینه از لحاظ قانونی دچار یک پارادوکس هستیم اظهار کرد: اخیرا چند تن از نمایندگان مجلس اعلام کرده اند. مشکل ساخت و ساز در زمینهای نسقی را حل کرده ایم و همین موضوع سبب مراجعه مردم به شهرداری شده است اما جوابی برای آنها نداشتیم و سوال من این است که چگونه این مشکل حل شده در حالی که هیچ تغییری در قانون ایجاد نشده و نمی‌توان برای زمین‌های فاقد سند پروانه صادر کرد.

 وی افزود: بر اساس ماده ۸ قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی در سال ۱۳۸۳ مصوب مجلس شورای اسلامی آمده است «تامین و واگذاری تاسیسات زیربنایی موضوع ماده (۸) قانون (آب، برق، گاز و تلفن ثابت و نظایر آن) موکول به ارایه پروانه‌های معتبر ساختمانی یا عدم خلاف یا پایان کار با تاییدیه مراجع صدور مجوز ساختمان خواهد بود». این قانون هیچ تغییر نکرده است و مردم اکنون با سرمایه ای که دارند نمی‌توانند کاری انجام دهند و این غیر منصفانه خواهد بود.

شهردار منطقه یک رشت در ادامه اظهارات خود گفت: هر ساختمانی ناظر و مجری دارد اما بعضا برای رفع تکلیف نامه ای آورده می‌شود در حالیکه ناظر و مجری بر اسای قانون مکلف هستند جلوی کار غیرقانونی را بگیرند نه اینکه انصراف خود را از نظارت یا اجرا اعلام کنند. مهندسان ناظر بعضا اساسا در ساختمان تا پایان ساخت و ساز حضور پیدا نمی کنند و کمترین همراهی را دارند اما همه بگونه ای شهرداری را سیبل قرار داده اند اگرچه شهرداری هم بی تقصیر نیست. فراموش نکنیم وقتی می شود ساختمانی را به اتمام رساند و آب، برق، گاز هم گرفت انگیزه هم ایجاد میکند. اگر در بحث ساماندهی زمین های نسقی و سنددار کردن آنها اقدامات درستی انجام شود، شهرسازی مناسبی خواهیم داشت و دیگر حتی برای رسیدگی به مناطق محروم در بحث امدادرسانی نیز مشکلی نخواهیم داشت. از رسانه ها نیز انتظار داریم در این زمینه کمک ما باشند.

در مبحث آسفالت نامید کننده کار کردیم

موضوع آسفالت دگیر موضوع مهمی بود که پورناصرانی در رابطه با آن اظهار کرد: در سال ۹۵ در مبحث آسفالت نامید کننده کار کردیم اما همه عوامل هم دست شهرداری نبود. علت آن هم این بود که بودجه شهرداری خرداد ماه ابلاغ شد و عملا نیمه اول سال را بطور کامل دست دادیم و نیمه دوم سال هم شاهد ریزش باران و برف شدید بودیم. از دیگر موانع ایجاد شده در بحث آسفالت عدم هماهنگی سازمانها و ادارات با شهرداری است. در بسیاری از مکانها و معابر روکش آسفالت انجام میشود اما به دلایلی باید مجوز حفاری به اداره آب یا برق بدهیم و همین سبب میشود که هزینه زیادی انجام شود و بیت المال به هدر برود. امیدواریم که این هماهنگی‌ها به درستی انجام شود و شاهد حفاری‌های این چنینی که به دلیل نبود مدیریت واحد شهری است نباشیم. اما به مردم قول خواهیم داد که در نیمه نخست سال ۹۶ همه معابر، کوچه ها و خیابانها اسفالتی مناسب را شاهد باشند. البته پیشنهادی برای اجرای شبکه تاسیساتی مشترک در قسمت بلوار دیلمان و شهرک امام علی به عنوان پایلوت ارائه شد که متاسفانه همراهی و استقبال لازم صورت نگرفت. امیدواریم اینگونه موضوعات که سبب هدر رفت منابع مردم و در پایان کیفیت ضعیف آسفالت می شود نباشیم و شهردار ایده آل خودمان را در شان مردم بسازیم.

امیدواریم رشت به شهر رویایی همه ما رشتی‌ها تبدیل شود

انتخابات پیش روی شورای شهر رشت و تغییر و تحول احتمالی در مدیریت شهری آخرین سوال ما از شهردار منطقه یک رشت بود که پور ناصرانی در این رابطه اظهار کرد: برنامه های شهرداری رشت در سال ۹۶ تدوین شده و مشخص است. همه ما از زمانی که پشت میز نشستیم قطعا می‌دانیم که باید روزی این میز را ترک کنیم و این عملکرد درست ما است که در شهر  به یادگار می ماند. امیدوارم مردم با حساسیت و شناخت کافی رای دهند و بر اساس سلام و علیک و ارتباطات عاطفی دست به انتخاب نزنند. خوشبختانه افرادی با تخصص بالا و شاخص به این عرصه ورود کرده اند و مردم شهر رشت با شعور بالا و فهم سیاسی انتخاب شایسته ای خواهند داشت و امیدواریم شهر رشت به شهر رویایی همه ما رشتی‌ها تبدیل شود.

Share