نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران مطرح کرد

جهانگیری در دفاع از عملکرد دولت وارد صحنه شد | بستن«تلگرام صوتی» کار دولت نیست

سخنگوی دولت گفت: افزایش یارانه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از ۲۶ فروردین پرداخت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم،محمدباقر نوبخت پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به سیل اخیر رخ داده در مناطق شمال غرب کشور، به تصمیمات دولت در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به وقوع حادثه غم انگیز سیل در ۴ استان کشور در جلسه اخیر هیئت دولت، اعضا ضمن استماع گزارش نماینده ویژه رئیس جمهور به این استان‌ها تصمیم گرفته شد، سازمان برنامه و بودجه ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی خود در زمینه حوادث غیرمترقبه، مبلغی به صورت تنخواه به این استان‌ها تخصیص دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: براساس این تصمیم ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به صورت تنخواه و علی الحساب به حوادث و خسارات ناشی از سیل به ۴ استان درگیر با سیل اختصاص داده شد و پس از دریافت گزارش‌های نهایی اعتبارات تکمیلی نیز برای این استانها درنظر گرفته خواهد شد.

نوبخت در ادامه با اشاره به تصویب نهایی ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۹۶ در جلسه هیئت وزیران، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای احکام موجود در تبصره ۱۲ و ۱۴ قانون بودجه سازمان برنامه و بودجه موظف شد نسبت به افزایش یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اقدام کند.

وی در این زمینه افزود: براین اساس مقرر شد افزایش مستمری این خانوارها تا ۲۰ درصد حداقل دستمزد افزایش داشته باشد که طبق آن خانواده‌های یک‌نفره ۹۵ هزار تومان، دونفره ۱۸۹ هزار تومان، سه‌نفره ۲۵۳ هزار تومان، چهارنفره ۳۳۷ هزار تومان و پنج‌نفره به بالا ۳۶۵ هزار تومان علاوه بر یارانه ماهانه که برای هر فرد ۴۵ هزار تومان است، در جهت کمک به این خانوارها پرداخت شود.

سخنگوی دولت تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط این افزایش مبلغ را در ۲۶ فروردین ماه علاوه بر مبلغ یارانه ماهیانه به حساب خانوارها واریز کردند.

نوبخت با اشاره به اظهارات برخی از رسانه‌ها درباره این اقدام دولت و اینکه آن را اقدامی انتخاباتی خواندند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برخی از رسانه‌ها از این اقدام دولت احساس خرسندی نکردند البته این رسانه‌ها از کمک به افراد تحت پوشش دلخور نیستند ولی فکر می‌کنند با توجه به نزدیکی انتخابات این اقدام انتخاباتی است.

وی در همین زمینه با اشاره به اینکه دولت در ماه‌های گذشته نیز اقداماتی را برای این خانوارها انجام داده بود، گفت: دولت در ماه‌های قبل نیز امکاناتی را برای آنها اختصاص داده بود از این جمله که در راستای امنیت غذایی سبد کالا به آنها پرداخت می‌کرد و در افزایش مبلغ یارانه این افراد بود. زیرا قانون چنین اجازه‌ای را به دولت می‌دهد.

سخنگوی دولت در همین زمینه افزود: نمی‌توان تا زمانی که دولت در مسند امور است کارها را تعطیل کرد. بلکه باید تا مرداد و شهریور کار خود را ادامه دهد لذا فعالیت دولت و اقدامات آن باید انجام پذیرد.

نوبخت همچنین به مسئله افزایش حقوق بازنشستگان کشور نیز اشاره کرد و گفت: به منظور همسان سازی نظام پرداخت هماهنگ کشور که از سالهای پیش دولت به دنبال اجرا کردن آن بوده است، حقوق بازنشستگان مورد نظر افزایش یافت البته این مسئله در لایحه برنامه ششم نیز وجود داشت و دولت نیز از اقداماتی برای از بین بردن این نابرابری‌ها استقبال کرد.

وی تصریح کرد: در سال جاری و در قانون بودجه بالغ بر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان درنظر گرفته شد که این مسئله در کنار افزایش ۱۰ درصدی حقوق این افراد عملیاتی می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین به اجرای راهبرد شعار سال جاری از سوی دولت اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور بخشنامه‌ای را به معاون اول ارسال کردند و خواستار مطالبه ۴ موضوع در این رابطه شدند که در فواصل زمانی یک ماهه گزارش پیشرفت آن باید ارائه شود.

نوبخت همچنین به فعال سازی ۲۴ هزار و ۷۳۱ بنگاه کوچک و متوسط از طریق ارائه تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: مبلغ ۱۷ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان در سال گذشته تسهیلات به بانک‌ها اختصاص داده شد که طی آن ۲۴ هزار و ۷۳۱ بنگاه تسهیلات دریافت کردند. سازمان برنامه و بودجه سه هزار و ۷۸۱ پروژه که سرمایه اولیه انها ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و هزینه سالیانه بهره برداری آنها دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و هزینه کل سالانه این بهره برداری‌ها ۵۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود نیز واگذار کرد.

وی به انتقاد برخی اخبار نادرست اقتصادی در زمینه تسهیلات بانکی نیز اشاره کرد و ادامه داد: اینکه رئیس جمهور دوباره پذیرفتند در دوره جدید نیز کاندیدای انتخابات شوند و ثبت نام کنند، نشان می‌دهد که در این دوره اقدامات زیربنایی انجام شده است و باید تمام شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: باید عملکرد دولت را با گذشته بسنجیم و یادمان باشد دولت قطار چپ کرده‌ای را باید وارد ریل کرده و مسافران زخمی آن را نیز مداوا می‌کرد. آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که باید انجام شود و آنچه که توسط دولت انجام شده در برابر ملت ایران ناچیز است. خدمات بیشتری لازم است اما باید واقعیت‌ها و پیشرفت‌ها را نیز دید.

نوبخت با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها در انتشار اخبار خود دچار فقر دانش هستند، گفت: آنچه مبنای اصلی پول برای دولت است میزان درآمد نفتی است این مبلغ درسال ۹۲ نرخ برابری ریال و دلار دو برابر شده بود و در ۴ سالی که دولت یازدهم فعالیت می‌کرد قیمت نفت از ۱.۴ دلار در سال ۹۲ به ۴۴ دلار در سال ۹۵ رسید.

وی افزود: در دوره چهار ساله دولت یازدهم درآمد حاصل از نفت ۱۵۷ میلیارد دلار بود در حالی که در ۴ سال قبل یعنی از سال ۸۸ تا ۹۱ حجم درآمد از نفت ۲۵۱ میلیارد دلار بود. یعنی ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دولت در طی ۴ سال اخیر از گذشته کمتر شده است. دولت تنها در روز اخر سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان از دریافت مالیات و گمرکات، درآمد کسب کرد و آن را توزیع نمود لذا هر رقمی که ما اعلام می‌کنیم مسئولیت آن را نیز پذیرا هستیم.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درخصوص موسسات مالی ورشکست شده و اینکه کل معوقات بانکی دولت چه میزان است، گفت: رئیس کل بانک مرکزی به دفعات این موضوع را اعلام کردند اما بنده یک بار دیگر از سوی دولت از بانک مرکزی در این زمینه گزارش خواهم خواست.

وی در پاسخ به سوالی درباره مسدود شدن تلگرام صوتی در کشور، پس از یک روز فعالیت، تصریح کرد: این کار خارج از دولت انجام ش و مسئولیتش برعهده دوستانی است که تشخیص دادند این کار صورت گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رئیس مجلس طی سخنانی اعلام کرده است برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی خلاف مصالح کشور است و دولت در زمینه تصویب این لایحه رایزنی‌هایی را انجام داده است، گفت: آقای جهانگیری به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در راستای اجرای سیاست اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان نامه‌ای را به رهبرم عظم تقدیم کرند تا برای اشتغال روستاییان از صندوق توسعه ملی برخوردار شویم.

نوبخت افزود: در جلسه ای که بنده حضور داشتم رهبر انقلاب این اقدام را اقدام درستی خواندند و اعلام کردند برای این موضوع لایحه‌ای را به مجلس بدهید تا مجلس آن را به فوریت تصویب و به فوریت انجام شود.

وی گفت: دولت نیز براین اساس لایحه دو فوریتی را به مجلس داد که یک فوریت آن در مجلس تصویب شد اما پس از مدتی از دستورکار مجلس خارج شد که امیدواریم نمایندگان آن را به سرانجام برسانند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شرکت توتال قصد انتشار اطلاعات فنی مربوط به پارس جنوبی را دارد، گفت: ما قبل از انعقاد قرارداد پیش نویس و چارچوب آن را از سوی دولت ارائه کردیم. در آن قواعد پیش بینی شد اگر قرار است قراردادی انجام شود باید اطلاعات آن داده شود. اگر آنها گزارش فنی را منتشر کنند این موضوع برای ما قابل تعقیب است و پیگرد حقوقی خود را دنبال می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای تکمیل پروژه ها نیز گفت: تا پایان دولت یازدهم هم تا هفته دولت و تا پایان سال تمام تلاش این است که مجموعه طرح های عمرانی باقیمانده را به اتمام برسانیم. تلاش می‌کنیم پروژه‌های باقیمانده تا پایان برنامه به اتمام رسد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ثبت نام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و نظر دولت در این خصوص گفت: درحال حاضر رویکرد برخی منتقدان این است که بخش خالی لیوان را نشان دهند. اما باید مختصات موجود را با وضع مطلوب مقایسه کرد.

سخنگوی دولت تصریح کردک واقعیت این است که این لیوان باید پر شود و ما نسبت به وضعیت ایده آل فاصله داریم. اما اگر کسی می خواهد کارآمدی دولت را ببیند این مسئله را نسبت به روز نخستی که دولت تحویل داده شد باید ببیند اینکه اگر روند گذشته پیدا می شد کجا بودیم و چه می‌شد.

نوبخت با بیان اینکه دولت نیازمند است نسبت به اقدامات صورت گرفته تبیین و روشنگری کند، یادآور شد: اقدام آقای جهانگیری اقدام ارزشمند و در جهت دفاع از عملکرد دولت وارد صحنه شدند ایشان تلاش می کنند در مناظرات نسبت به عملکرد دولت و واقعیت ها روشنگری کنند.

وی گفت: بنای دولت این نبود که بیاییم جاعه را متشنج کرده و کاغذ دربیاوریم و بگم بگم راه بیاندازیم. هرچیزی هست قوه قضاییه رسیدگی خواهد کرد. البته متأسف هستیم از اینکه در برابر این رفتار اخلاق مدارانه دولت عده ای که تا دیروز نه تنها بلکه به دستگاه قضا پاسخگو بودند دیدگاه و نظر طلبکاری دارند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سیاست دولت تخریب هیچ کاندیدایی نیست و توصیه می‌کند این کار صورت نگیرد، تأکید کرد: برای حضور و مشارکت حداکثری الزاماتی لازم است که یکی عدم تخریب و دیگری کثرت کاندیداهاست. خوشبختانه کثرت کاندیداها وجود دارد و ما همه آنها را فرزندان ملت می‌دانیم که برای خدمت شانه آماده کرده‌اند.

نوبخت ادامه داد: همه سرمایه های خود را ارائه می‌دهند و جامعه داوری می‌کند.

وی تصریح کرد: سلامت از دیگر الزامات یک انتخابات است که دولت سلامت انتخابات را تضمین می‌کند و با توجه به اینکه وزارت کشور با نظارت شورای نگهبان انتخابات را برگزار می‌کند تلاش می‌کنیم انتخاباتی سالم با کثرت کاندیداها و عدم تخریب کاندیداها را داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با توجه به افزایش میزان یارانه افراد نیازمند آیا دولت تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد، گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای اینکه منابع مور نیاز را از طریق حامل‌های انرژی تأمین کند، ندارد.

نوبخت با بیان اینکه برای افزایش یارانه‌ها دو منبع در اختیار دولت است یکی افزایش قیمت‌های حامل های انرژی و دیگری حذف یارانه دهک‌های بالا، گفت: امکان ندارد این دولت یارانه کسی را که نیازمند است را قطع کند. در مواردی هم که یارانه فردی قطع شد بلافاصله پس از جمع آوری اطلاعات یارانه آن را برقرار کردیم.

وی گفت: در این دولت علاوه بر افزایش یارانه افراد مورد نیاز ۱۱ میلیون دفترچه بیمه سلامت به شکل رایگان بین افراد مورد نیاز توزیع و صادر شد که منابع آن را از بخشی از یارانه‌ها تأمین کردیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با توجه به استعفای معاون اجرایی رئیس جمهور و کاندیداتوری معاون اول برای انتخابات مدیریت دولت در ماه های پایانی به چه شکل خواهد بود، گفت: رئیس جمهور و وزرا مانند گذشته جلسات خود را برگزار می‌کنند و جلسه ای نیست که لغو شده باشد.

نوبخت تصریح کرد: رئیس جمهور امروز مانند چهار سال گذشته نیازمند تعرفه شخصی و شخصیتی نیست و برای مردم شناخته شده است. لذا نیازی نیست به این طرف و ان طرف برای معرفی خود رود بلکه بهترین تبلیغ دولت خدمات انجام شده آن است.

وی گفت: اقداماتی که از سوی رئیس جمهور صورت می گیرد جزو وظایف ایشان است و تبلیغات انتخاباتی نیست.

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهور و معاون اول ایشان در محل کار ایشان به انجام امور اجرایی مشغول هستند، اگر یک روز دولت مصوبه و تصمیمی نداشت و یا خللی در کار پیش آمده می‌توان گفت این مسائل مانع ایجاد کار شده است اما همکاران ما به تعهدات خود پایبند هستند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برخی اعلام کردند ثبت نام آقای جهانگیری به دلیل اینکه عملکرد دولت و رئیس جمهور در ۴ سال گذشته قابل دفاع نیست، انجام شده است، گفت: عملکردی که قابل دفاع نباشد را نیز آدام اسمیت هم نمی‌تواند دفاع کند مهمترین اقدام دولت در حال حاضر مهمترین اقدام دولت به درستی تبیین می‌شود و آیا به نظر شما دربرابر تعدد کاندیداها که البته ما از آن استقبال می‌کنیم، که همه می‌گویند رقیبشان یک نفر است آیا دولت نباید به تبیین و روشنگری عملکرد خود اقدام کند.

وی ادامه داد: حضور آقای جهانگیری در کنار آقای روحانی همانطور که خود فرمودند مکمل آقای روحانی است و قطعا این فضا کمک می‌کند تا با بیان واقعیت‌ها انتخاباتی سالم تر داشته باشیم و در چنین فضایی مردم نیز بهتر تصمیم گیری می‌کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه یکی از مسئولان استان خوزستان درباره بخشنامه دولت مربوط به بخشودگی قبوض برق در بهمن ماه اظهار بی اطلاعی کردند، گفت: گفته‌های رئیس جمهوری در این زمینه ابلاغ بخشنامه است و این موضوع پیگیری خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در دوره‌های گذشته ارائه برخی آمار و ارقام باعث ایجاد تشکیک در افکار عمومی شده بود، دولت برای تغییر ذهنیت چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: باید تمام آمار و ارقام را از مراکز رسمی پیگیری کرد اگر فردی به آمار و ارقام مراجع رسمی داخل شک دارد با نگاهی به مراجع رسمی جهانی و بین المللی می‌تواند متوجه شود که آمار ارائه شده چقدر درست بوده است.

وی تصریح کرد: طبق آمار مراجع رسمی جهانی ایران تنها کشور منطقه است که اقتصادی با ثبات و رشد اقتصادی بالای ۸ درصد و تورم تک رقمی دارد.

سخنگوی دولت پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی کاندیداهای ریاست جمهوری در زمینه افزایش رشد اقتصادی و پرداخت یارانه ۵ برابری گفت: برای چند برابر دادن یارانه، قانون گفته از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی، منابع را به دست بیاورید. بعد از کسر هزینه دستگاه هایی مانند شرکت گاز، پالایش و پخش فراورده های نفتی و…، هر چه باقی ماند ۵۰ درصد به صورت نقدی بین خانوارها، ۳۰ درصد برای دولت و ۲۰ درصد برای تولید در نظر گرفته شود. نمی توان همه مبالغ فروش فرآورده های نفتی را بین مردم توزیع کرد. همچنین باید سیاست خارجی طوری تنظیم شود که سرمایه گذاری برای داخل تشویق شود. الان این عدد به ۱۳ و نیم میلیارد دلار شده که ۱۰ برابر ابتدای این دولت است. با این وجود همچنان مشکل داریم. الفاظی که برخی نامزدهای انتخاباتی می گویند نشان می دهد باید واقعیات اقتصاد امروز ایران برای آنها توضیح داده شود.

وی با بیان اینکه بنده و همکارانم در سازمان برنامه و بودجه آمادگی داریم هر عزیزی، هر اطلاعاتی می‌خواهد در اختیار آنها قرار دهیم ، گفت: این که در هر سخنرانی، هر حرفی زده شود، برخورد صادقانه با مردم نیست.

نوبخت درباره وضعیت فعلی بانک‌ها و مشکلات زیاد آنها در ارتباط با نظام بانکی تصریح کرد: بانکها دچار یک مشکل عمده شده اند. آنچه سپرده از مردم گرفته اند، به اضافه سرمایه کمی که دارند را در اختیار دریافت کنندگان تسهیلات گذاشته اند. بانک پول کمی دارد تا در اختیار گیرندگان تسهیلات بگذارد. دولت باید مطالبات معوق بانکها را کم کند تا پول بیشتری در اختیار بانک باشد و تسهیلات به افراد بیشتری داده شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته برخی تسهیلات بانکی را گرفته و پرداخت نکردند، افزود: باید اول دولت، پیشقدم شود و پولی که گرفته را پس دهد. اقدام دیگر افزایش سرمایه بانک‌هاست تا نظام بانکی با افزایش سرمایه و دریافت سپرده ها، بتواند تسهیلات دهد و نرخ بهره بالا نرود. سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به بانکها را کم کردیم. علاوه بر آن، نسبت به افزایش سرمایه بانکها هم اقدام شد و ۲۹ هزار میلیارد تومان به سرمایه بانکها افزوده شد.اینکه گفته شود وضعیت بانکها بحرانی است و بانکها ورشکسته شده‌اند، اغراق است.

سخنگوی دولت درباره تلاش دولت برای روشن شدن وضعیت اموال برده شده توسط بابک زنجانی گفت: دولت این پرونده را دنبال کرد و تمام مستندات خود را در اختیار قوه قضاییه قرار داد. انتظار داریم قبل از اجرای حکم محکوم، تمام اموال به خزانه بازگردد.

وی همچنین درباره بازگرداندن پولهای بلوکه شده ایران نیز گفت: در ابتدا برخی منتقدان می‌گفتند آزادی دسترسی به سوئیفت انجام نشده. همچنین ما در زمان تحریم نمی توانستیم از پول نفت استفاده کنیم. روزانه یک میلیون بشکه بیشتر حق نداشتیم نفت بفروشیم و پول آن را هم نمی توانستیم وارد کنیم. در اسفندماه در یک روز، ۳ میلیون بشکه نفت فروختیم. آنچه می‌فروشیم پولش به خزانه منتقل می‌شود.پولهای بلوکه شده آزاد شد و چیزی بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار پولها برگشت. این وجوه شامل پول دولت، شرکتهای دولتی، ذخایر صندوق توسعه و مبالغ دیگر بود که جمع اینها ۱۰۰ میلیارد دلار می شود. عدد دقیق را بانک مرکزی اعلام کرده و مبنای عمل، آمار بانک مرکزی است.

سخنگوی دولت در ادامه درباره تعطیلی برخی کارخانه‌های ایرانی توضیح گفت: در این مورد از دستگاه‌ها گزارش‌گیری کردیم. درباره کارخانه‌های تعطیل شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داد. ممکن است خیلی از شرکتها مشکل داشتند و الان هم داشته باشند. باید به برندهای ایرانی کمک شود البته کارامدی مدیران واحدها و مسایل آنها هم می تواند موثر باشد.

خبرنگاری درباره عملکرد صدا و سیما درباره داشتن شبکه مستقل تلویزیونی برای دولت پرسید که نوبخت در پاسخ گفت: اگر دولت می توانست یک شبکه مستقل داشته باشد، بهتر می‌شد در جهت تبیین عملکرد دولت اقدام کرد. فعلا طرح یا لایحه‌ای به این منظور در دولت مطرح نیست.رسانه، امانتی در دست سازمان است و هیچ کداممان حق نداریم از ابزاری که در اختیارمان است، مِن غیر حق استفاده کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر عملکرد مالی شهرداریها گفت: ما از شوراهای شهر و روستا به ویژه شوراهای شهرها انتظار داریم نظارت بر عملکرد مالی شهرداریها داشته باشند و از سازمان‌های برنامه و بودجه استانها انتظار داریم بر این کار نظارت کنند. اتفاقا پولها را در اختیار سازمانهای برنامه و بودجه استانی قرار دادیم و مستقیما به شهرداریها ندادیم و انتظار نظارت هم داریم. اگر نظارت درستی بر این نهادها صورت نگیرد ممکن است منجر به حیف و میل در بیت المال شود.

Share