نوبخت:

افزایش حقوق بازنشستگان | پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان تا هفته معلم

سخنگوی دولت می گوید در بودجه سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۲۹۴ هزار میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم که براساس گزارش مقدماتی، ۲۸۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۶ درصد تحقق پیدا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود در سال ۱۳۹۶ به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط دولت در سال گذشته و برنامه دولت در سال جاری پرداخت.
وی با مروری بر عملکرد بودجه ای دولت بر اساس گزارش مقدماتی خزانه افزود: از میزان ۲۹۴ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب در سال گذشته ۱۵۷ هزار میلیارد تومان می بایست از محل درآمدها به دست می آمد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه منابع عمومی دولت از سه محل درآمدهای نفتی، مالیاتی، گمرکی و سایر درآمدها و دوم واگذاری دارایی سرمایه ای و سوم واگذاری دارایی مالی به دست می آید گفت: از این رقم ۱۴۸ هزار میلیارد تومان منابع از منابع اول کسب شد که ۹۴ درصد تحقق یافته است.
سخنگوی دولت اظهار داشت: در قانون پیش بینی شده بود از محل واگذاری دارایی سرمایه ای می بایست ۷۹ هزار میلیارد تومان در سال گذشته درآمد کسب شود که ۷۴ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۴ درصد تحقق یافت.
نوبخت افزود: در قانون بودجه پیش بینی شده بود که از محل واگذاری دارایی مالی، ۵۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود که ۶۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۰۴ درصد منابع مالی به دست آمد.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۸۲ هزار میلیارد تومان مصرف شده است که می توان گفت سال ۹۵ بدون کسری به پایان رسید.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برای اینکه بدانیم این میزان بودجه در کجا مصرف شده بخشی از آن مربوط به هزینه ها و بخشی دیگر تملک دارایی سرمایه ای و بخش سوم تملک دارایی مالی است.
نوبخت با بیان این که ۹۶ درصد بودجه ۹۵ محقق شده است، اضافه کرد: در سال گذشته می بایست ۲۱۴ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه ای یا جاری مصرف می شد که ۲۰۸ هزار میلیارد تومان مصرف شد.
وی اظهار کرد: همچنین در سال گذشته می بایست ۵۷ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای یا طرح های عمرانی پرداخت می شد که ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. یعنی عملا ۷۴درصد تحقق یافته است که این میزان در دو دهه گذشته بی سابقه بوده است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: در سال گذشته می بایست برای اعتبارات دارایی مالی ۲۳ هزار میلیارد تومان اوراق خریداری می شد که عملا ۴۲ هزار میلیارد تومان اوراق مربوط به سال های قبل را تملک کردیم که ۱۸۱ درصد عملکرد داشته ایم.
نوبخت با بیان اینکه در سال ۹۴، منابع عمومی ۲۰۲ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۵ به ۲۸۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، افزود: بودجه سال ۹۵ در بخش منابع مالی نسبت به سال ۹۴، ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد.
وی گفت: بودجه جاری در سال ۹۴، ۱۷۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۵ به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که نشانگر رشد ۲۱ درصدی است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی در سال ۹۴، ۲۵ هزار میلیارد تومان بود؛ در سال ۹۵ به ۴۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که نشانگر رشد ۶۸ درصدی است که این نشان می دهد دولت نسبت به اعتبارات عمرانی توجه ویژه ای داشته است.
نوبخت با بیان اینکه ۱۸۰ طرح و پروژه نیز تا پایان دولت افتتاح خواهد شد، گفت: سال ۹۵ با همه سختی ها از نظر ترکیب منابع و مصارف سال خوبی بود.
وی توضیح داد: در آذرماه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه گزارشی را به دولت ارائه کرد که در آن پیش بینی عملکرد ۱۲ ماهه را اعلام کرده بود و آمارهای امروز رسمی خزانه نشان می دهد که آن پیش بینی به عملکرد بسیار نزدیک بوده است.

**کاهش بدهی دولت به نظام بانکی
سخنگوی دولت گفت: در سال ۹۵، ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی را تقلیل دادیم و همزمان ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به سرمایه دولت نزد بانک های دولتی اضافه کردیم.
نوبخت افزود: همچنین ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم و هزار میلیارد تومان به مسکن مهر، هزار میلیارد تومان به بنیاد شهید و بنیاد مسکن، دو هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به شهرداری ها، ۴۰۰ میلیارد تومان به آموزش عالی، دو هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش و جمعا ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی را پرداخت کردیم.

**تقسیم کار ملی برای رونق تولید و اشتغال
سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به برنامه دولت در سال ۱۳۹۶ گفت: اولین انتظار از دولت این است که بر اساس مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص تولید و اشتغال چه اقدامی می خواهد انجام دهد.
نوبخت افزود: رییس جمهوری در این زمینه به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ کردند تا برنامه خود را برای تولید و اشتغال اعلام کنند.
وی ادامه داد: در سه سال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اینکه تکلیف همه دستگاه ها را مشخص کنیم؛ بسته های رونق تولید و اشتغال را طراحی کردیم که در این بسته ها برای ارتقای توان تولید ملی، تامین مالی و سرمایه گذاری، جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، تجارت خارجی، اشتغال و توانمندسازی نیروی کار برنامه ریزی شده است.
سخنگوی دولت گفت: برای اجرای بسته های رونق تولید و اشتغال، تقسیم کار ملی انجام شده است و مشخص کرده ایم هر یک از دستگاه های اجرایی چه وظایفی برعهده دارند.
نوبخت افزود: اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید و اشتغال تنها به دولت محدود نمی شود و قوای مقننه و قضاییه نیز برای تامین نظر رهبری وظایفی دارند که باید انجام دهند.

**افزایش حقوق بازنشستگان
وی اضافه کرد: در سال ۹۶ می خواهیم سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات پیش بینی شده در قانون بودجه را برای افزایش حقوق بازنشستگان و کاهش نابرابری هایی که در حقوق آنان وجود دارد، هزینه کنیم که این افزایش حقوق از یکم فروردین ۱۳۹۶ محاسبه می شود.

**پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان تا هفته معلم
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اقدام دیگر دولت در سال جاری این است که تا هفته معلم پاداش بازنشستگی فرهنگیان پرداخت شود که بیش از سه هزار میلیارد تومان در این زمینه پیش بینی شده است.
نوبخت یادآور شد: در اسفندماه سال گذشته پاداش بازنشستگی سایر دستگاه های دولتی را پرداخت کردیم که بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان بود.
سخنگوی دولت، اقدام دیگر دولت یازدهم در سال ۹۶ را افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اعلام کرد و گفت: مستمری آنان تا ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش می یابد و محاسبه این مستمری از یکم فروردین ۱۳۹۶ خواهد بود که ضوابط اجرایی این اقدامات فردا در جلسه هیات دولت تصویب می شود.

Share