دبیر ستاد انتخابات خبر داد:

ابلاغ جدید وزیر کشور درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه جو بسیار سنگینی در بحث بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها ایجاد شده است، گفت: وزارت کشور تاکنون سه بخشنامه داشته و اعلام کرده است که مراجع چهارگانه باید در حوزه وظایف خود عمل کنند و هیأت‌های اجرایی تصمیم‌گیرنده درباره صلاحیت داوطلبان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه جو بسیار سنگینی در بحث بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها ایجاد شده است، گفت: وزارت کشور تاکنون سه بخشنامه داشته و اعلام کرده است که مراجع چهارگانه باید در حوزه وظایف خود عمل کنند و هیأت‌های اجرایی تصمیم‌گیرنده درباره صلاحیت داوطلبان هستند.

علی پورعلی مطلق امروز در گردهمایی استانداران سراسر کشور، افزود: دیروز وزیر کشور بخشنامه دیگری در این زمینه ابلاغ کرد که بر اساس این بخشنامه مقرر شد گزارش‌های مراجع چهارگانه استعلام باید با اسناد معتبر همراه شود و این اسناد به این گزارش‌ها ضمیمه شود و الا گزارش‌ها قابل رسیدگی نیست. این اقدام انجام شده تا در جمع‌بندی هیأت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت داوطلبان با مشکلی مواجهه نشویم.

وی در ادامه اظهار کرد: در انتخابات شوراها حماسه دیگری آفریده شد و حدود ۳۰۰ هزار نفر در این انتخابات ثبت‌نام کردند. این رقم در دوره چهارم ۲۵۶ هزار نفر بود. البته ثبت‌نام انتخابات شوراها با ایام تعطیلات نوروز و وقوع سیل در بحث استان‌های جنوبی همراه شد. از سویی با اصلاح قانون انتخابات شوراها باید داوطلبان گواهی عدم سوء پیشینه ارایه می‌کردند در حالی که در بخش استان‌ها اصلاً مراکز پلیس+ ۱۰ وجود نداشت. همه این موانع می‌توانست مانع مشارکت داوطلبان شود اما با پیگیری استانداران حماسه دیگری آفریده شد.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور همچنین تصریح کرد: افتخار ما این است که در این دوره از انتخابات در ۱۲۴۴ شهر رقابت انتخاباتی وجود دارد. در حالی که در دوره گذشته جمعیت چهار شهر به حدنصاب نرسیده بود. همچنین ۳ هزار روستا نیز در دوره گذشته به حد نصاب نرسیده بود. در این دوره حدود ۵ هزار روستا اضافه شده است و ما اکنون ۴۰ هزارو ۲۸۶ روستا داریم که فقط زیر ۸۵۰ روستا به حد نصاب نرسیده است. تعداد روستاهای ما در انتخابات قبلی ۳۵ هزارو ۱۶ روستا بود. در برخی استان‌ها از جمله البرز، ایلام،‌ سمنان، قم، یزد و گلستان در تمامی شهرها و روستاها انتخابات برگزار می‌شود. ما با افزایش ۲۱ درصدی داوطلبان در استان تهران روبرو هستیم و تعداد داوطلبان انتخابات در شهر تهران بیش از ۳ هزار نفر است. این رقم در دوره قبلی ۱۹۴۲ نفر بود، بنابراین با رشد ۵۵ درصدی مواجه‌ایم. از سویی حضور ایثارگران و بانوان نیز افزایش داشته و مدارک تحصیلی داوطلبان هم ارتقا یافته است.

پورعلی مطلق درباره انتخابات میان دوره‌ای مجلس نیز گفت: از ۲۸۷ نفری که ثبت‌نام کرده‌اند ۹۰ نفر تأیید صلاحیت،‌ ۹۸ نفر رد صلاحیت شده‌اند، ۵۱ نفر عدم احراز صلاحیت شده‌اند و ۴۸ نفر هم انصراف داده‌اند. برای این انتخابات دو مرحله دیگر برای بررسی صلاحیت‌ها وجود دارد و تا ۲۰ روز آینده شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد. ما دیروز جلسه‌ای با شورای نگهبان نیز داشته‌ایم که بحث رد صلاحیت‌ها به دقت رصد خواهد شد و اگر استانداران مواردی دارند به ما اعلام کنند تا در رایزنی‌ها به آن توجه کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: تمامی اقلام و ملزومات انتخابات به همه استان‌ها فرستاده شده و در مخازن لازم قرار گرفته است. استانداران باید توجه کافی در نگهداری از ملزومات انتخابات داشته باشند زیرا ما هنوز مهرها و تعرفه‌ها را رونمایی نکرده‌ایم و در قرنطینه ما همزمان ۱۶ نفر از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اطلاعات، مجلس شورای اسلامی و حراست وزارت کشور حضور داشتند تا اطلاعاتی درز نکند. زیرا اگر حتی یک تعرفه هم قبل از برگزاری انتخابات به بیرون درز کند ما در برگزاری انتخابات به مشکل برمی‌خوریم.

وی در پایان با بیان اینکه از فردا ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهور آغاز می‌شود، گفت: همه مقدمات برای ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آماده است.

Share