بررسی آماری:

آراء نامزدهای یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری از ابتدای انقلاب تاکنون به روایت آمار

بررسی آماری یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری می تواند تحلیلی راهگشا و کارآمد در نظر به نوع و برخورد مردم در مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب بالاترین مقام اجرایی کشور باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، بررسی آماری یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری می تواند تحلیلی راهگشا و کارآمد در نظر به نوع و برخورد مردم در مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب بالاترین مقام اجرایی کشور باشد.تحلیلی که امروز نیز مطمئنا باتوجه به گرایش های مختلف در کاندیداها مفید فایده خواهد بود.

دوره اول:

انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۵/۱۱/۵۸ در سراسر کشور برگزار گردید. در این انتخابات ۱۲۴ نفر داوطلب شدند که صلاحیت هیچ یک رد نشد و تمامی این افراد وارد میدان رقابت شدند.

جمعیت واجد شرایط جهت شرکت در این انتخابات ۲۰ میلیون ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفربود که از این تعداد مجموع آراء شرکت کنندگان ۱۴ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۰۲ نفر یعنی ۶۷.۸۶% از مردم مشارکت نمودند.

براساس ماده ۵ لایحه قانونی انتخابات اولین رئیس جمهوری ایران مصوب ۲۸/۹/۵۸ شورای انقلاب «وزارت کشور فهرست داوطلبان ریاست جمهوری که حائز شرایط تشخیص داده شد را جهت تأیید صلاحیت به حضور رهبر انقلاب تقدیم می نماید.» با این وصف تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات اولیه ریاست جمهوری به عهده حضرت امام خمینی (ره) بود و ایشان تمام ۱۲۴ نفر را تأیید و در نهایت ۱۰۷ نفر در روز رأی گیری به رقابت پرداختند.

چهره های شاخصی که در این رقابت شرکت نمودند عبارتند از: ابوالحسن بنی صدر (وزیر دارایی وقت) با ۱۰۷۵۳۷۵۲ رأی (۷۵.۷%) و حسن حبیبی (وزیر علوم و آموزش عالی وقت) با ۸۵۲/۶۷۶ رأی (۴.۷۸%)، کاظم سامی سرپرست جمعیت شیرخورشید سرخ ایران با ۱۶۱/۹۰ رأی (۰.۶۴%) از چهره های شاخص دیگر صادق خلخالی، مسعود رجوی، سید احمد محسن(استاندار خوزستان) نیز بودند.

دوره دوم:

انتخابات دومین دوره ریاست جمهوری در تاریخ ۲/۵/۶۰ پس از گذشت یک سال از آغاز جنگ تحمیلی برگزار گردید.براساس قانون مورخ ۱۳/۴/۶۰ مصوب مجلس شورای ملی (اسلامی) تأیید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان گذاشته شد.

در این دوره ۷۱ نفر داوطلب شدند که فقط صلاحیت ۴ نفر از سوی شورای نگهبان تأیید گردید.

در این انتخابات ۲۲ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۹۳۰ نفر واجد شرایط شرکت در این انتخابات بوده اند که از این تعداد ۱۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۰۳ نفر یعنی ۶۴.۲۴% مردم شرکت کردند.

چهار چهره شاخصی که در این رقابت شرکت نمودند عبارت بودند از: سیداکبر پرورش(نماینده مجلس) با ۳۳۹۶۴۶ رأی (۲.۶۷%)، عباس شیبانی (پزشک) با ۶۵۸۴۹۸ رأی (۴.۵۳%)، حبیب الله عسگراولادی مسلمان(نماینده مجلس) با ۲۴۹۴۵۷ رأی (۱.۷۲%) که منتخب این دوره محمدعلی رجایی از میان ۱۴۵۷۳۸۰۳ نفر شرکت کننده (۶۴.۲۴%)، تعداد ۱۲۷۷۰۰۵۰ رأی (۹۰%) را به دست آورد که حکم تنفیذ وی توسط رهبر فقید انقلاب صادر شد.

دوره سوم:

پس از شهادت رئیس جمهور شهید رجایی در هشتم شهریور ۶۰ بلافاصله مقدمات برگزاری انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری فراهم شد و این انتخابات در تاریخ ۱۰/۷/۶۰ برگزار گردید.

در این انتخابات ۲۲ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۹۳۰ نفر واجد شرایط شرکت بودند که از این تعداد ۱۶ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۷۱۵ نفر یعنی معادل ۷۴.۲۶% شرکت نمودند.

در این دوره ۴۶ نفر داوطلب شدند که پس از بررسی شورای نگهبان صلاحیت ۴ نفر تأیید شد.

این افراد عبارت بودند از پرورش(نماینده مجلس) با ۳۴۸۲۹۴ رأی (۲.۰۲%) حضرت آیت الله خامنه ای (نماینده شورای انقلاب و معاون وزارت دفاع) با ۱۵۹۰۵۹۸۷ (۹۵%) رأی زواره ای (معاون وزارت کشور)با ۵۹۰۵۸ رأی (۰.۳۸%) و دکتر غفوری فرد با ۸۰۵۴۵ رأی (۰.۴۸%) نکته حائز اهمیت آن که آقایان محمدرضا مهدوی کنی، علی موحدی ساوجی و ولایتی از جمله داوطلبان بودند که برخی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و برخی نیز وارد میدان رقابت نشدند. منتخب این دوره حضرت آیت الله خامنه ای بود که حکم تنفیذ وی در تاریخ ۱۷/۷/۶۰ توسط رهبر فقید انقلاب صادر شد.

دوره چهارم:

انتخابات چهارمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ ۲۵/۵/۶۴ در سراسر کشور برگزار شد. در این انتخابات ۵۰ نفر داوطلب شدند که شورای نگهبان صلاحیت ۳ نفر را تأیید نمود.

 در این انتخابات ۲۵ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۰۲ نفر واجد شرایط بودند که از این تعداد ۱۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۸۷  نفر معادل ۵۴.۷۸% شرکت نمودند.

 نامزدهای این دوره و آرای آنها عبارتند از: حضرت آیت الله خامنه ای با ۱۲۲۰۵۰۱۲ رأی (۸۵%) عسگر اولادی مسلمان با ۲۷۸۱۱۳ رأی (۱.۹۵%) و محمود کاشانی (استاد دانشگاه) ۱۴۰۲۹۵۳ رأی (۹.۸۵%).

دوره پنجم:

انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری پس از ارتحال جانگداز رهبر فقید انقلاب در تاریخ ۶/۵/۶۸ برگزار شد. این در حالی بود که چهارمین رئیس جمهوری عملاً تا ۱۷ مهر آن سال باید در پست ریاست جمهوری انجام وظیفه نماید. اما به علت ارتحال رهبر فقید انقلاب در تاریخ ۱۴/۴/۶۸ و انتخاب رئیس جمهور وقت به رهبری نظام جمهوری اسلامی، انتخابات روز جمعه ششم مرداد ماه برگزار گردید و این دوره یک ماه و نیم زودتر از موعد مقرر آغاز گردید.

 در این انتخابات ۳۰ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۹۸ نفر واجد شرایط شرکت بودند که از این تعداد ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۶۷۷ نفر شرکت کردند یعنی ۵۴.۵۹% واجدین شرایط. همچنین در پنجمین دوره، ۷۹ نفر داوطلب شدند و دو نفر ایشان تایید صلاحیت شدند که عبارتند از: هاشمی رفسنجانی(رئیس مجلس شورای اسلامی) با ۱۵۵۵۰۵۲۸رای(۹۴%) و شیبانی(نماینده مجلس) با ۶۳۵۱۶۵ رای (۳.۸۶%).

دوره ششم:

انتخابات ششمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ ۲۱/۳/۷۲ برگزار گردید. در این انتخابات ۳۳ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۵۵ نفر واجد شرایط شرکت بودند که از این تعداد ۱۶ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۷۸۷ نفر معادل ۵۰.۶۶% شرکت نمودند.

شورای نگهبان از میان ۱۲۸ نفری که ثبت نام کرده بودند ۴ نفر را تأیید نمود که عبارتند از :  احمد توکلی(نماینده سابق مجلس و عضو اسبق کابینه) با ۴۰۲۶۸۷۹ رأی (۲۳.۹۷%)، جاسبی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) با ۱۴۹۸۰۸۴ رأی (۸.۹۲%) طاهری (مجری طرح سازمان صنایع دفاع) با ۳۸۷۶۵۵ رأی (۲.۳۱%) هاشمی رفسنجانی با ۱۰۵۶۶۴۹۹ رأی (۶۳%).

دوره هفتم:

انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ ۲/۳/۷۶ برگزار گردید. در این دوره ۳۶ میلیون ۴۶۶ هزار و ۴۸۷ نفر واجد شرایط شرکت بودند که از این تعداد ۲۹ میلیون ۱۴۵ هزار و ۷۴۵ نفر شرکت نمودند که معادل ۷۹.۹۲% بود.

در این انتخابات ۲۳۸ نفر داوطلب شدند که از این تعداد چهار نفر توسط شورای نگهبان تأیید شدند. حجت الاسلام خاتمی با ۲۰۱۳۸۷۸۴ رأی (۶۹%) حجت الاسلام ناطق نوری با ۷۲۴۸۳۱۷ رأی، محمد ری شهری با ۷۴۴۲۰۵ رأی، زواره ای با ۷۷۲۷۰۷ رأی.

دوره هشتم:

انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ ۱۸/۳/۸۰ برگزار گردید. در این دوره ۴۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۲۳۰ نفر واجد شرایط شرکت بودند که از این تعداد ۲۸ میلیون ۱۵۵ هزار و ۹۶۹ نفر شرکت نمودند که معادل ۶۷.۷۷% ضریب مشارکت مردم بود.

در این انتخابات از میان۸۱۷ داوطلب ثبت نام کننده، تعداد ۱۰ نفر توسط شورای نگهبان تأیید شدند که سید محمد خاتمی بار دوم با ۲۱۶۵۹۰۵۳ رأی (۷۷%) و پس از آن توکلی، شمخانی، غفوری فرد، فلاحیان و جاسبی و… در مراتب بعدی قرار گرفتند.

دوره نهم :

نتایج انتخابات دور اول ریاست جمهوری دوره نهم نشان می دهد که آقای هاشمی رفسنجانی با ۶.۱۶ میلیون نفر معادل ۲۱ درصد آرا نفر اول ، آقای احمدی نژاد با ۵.۷۱ میلیون نفر (۱۹.۵درصد ) نفر دوم بوده و پس از ایشان آقای کروبی با ۵.۰۷ میلیون نفر (۱۷.۳درصد) ، قالیباف با ۴.۰۷میلیون نفر (۱۳.۹درصد ) ، معین با ۴.۰۵میلیون نفر (۱۳.۸درصد) ، لاریجانی با ۱.۷۴ میلیون نفر (۵.۹ درصد) و مهرعلیزاده با ۱.۲۹ میلیون نفر (۴/۴ درصد ) به ترتیب در رتبه بعدی قرار گرفتند .

بر اساس نتایج مرحله اول آقایان هاشمی و احمدی نژاد به مرحله دوم راه یافتند

در مرحله دوم انتخابات ۲۷.۸ میلیون نفر به پای صندوق های رای رفتند که در مقایسه با مرحله اول میزان مشارکت به مقدار ۵ درصد کاهش یافت . محمود احمدی نژاد موفق به کسب ۶۳ درصد آرا شده و به ریاست جمهوری کشور برگزیده شد .

دوره دهم:

خرداد سال ۸۸ شاهد برگزاری دهم دوره انتخابات ریاست جمهوری بود ،‌ در این انتخابات تعداد واجدان شرایط ۴۶ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۹۷ نفر بود که تعداد  ۳۹ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۹۱ نفر در پای صندوق های اخذ رای حضور یافتند و احمدی نژاد با ۲۴ میلیون و۵۲۷ هزار و۵۱۶ رای(۶۳.۶۲ درصد آرا) به پیروزی رسید.

موسوی با ۱۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۱۱ رای (۳۳.۷۵ درصد آرا) رضایی با ۶۸۱ هزار و ۸۵۱ رای و کروبی با ۳۳۸ هزار و ۲۷۸ رای در رتبه های بعدی قرار گرفتند

دوره یازدهم:

یازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار گردید که طی آن حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد.

۵۰ میلیون ۴۸۳ هزار و ۱۹۲ نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات بودند که ۳۶ میلیون ۷۰۴ هزار و ۱۵۶ نفر رای خود را به صندوق های  اخذ رای انداختند که نشان دهنده حضور ۷۲.۷ درصدی مردم در انتخابات بود و  در این بین حسن روحانی با ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای حائز اکثریت آرا شد.

همچنین محمد باقر قالیباف ۶۰۷۷۲۹۲ رای،  سعید جلیلی ۴۱۶۸۹۴۶ رای،  محسن رضایی میرقائد ۳۸۸۴۴۱۲،  علی اکبر ولایتی ۲۲۶۸۷۵۳ و سید محمد غرضی ۴۴۶۰۱۵ در رتبه های بعدی قرار گرفتند./

Share