در نشست بررسی مشكلات آب روستايی ماسال عنوان شد

۶ روستای ماسال فاقد آب شرب هستند | آب و فاضلاب روستایی گیلان زیان‌ده است

فرماندار ماسال با بیان اینکه ۸۳ درصد جمعیت روستایی شهرستان ماسال، از نعمت آب شرب برخوردارند، گفت: تنها شش روستای خانقاهبر، دوله ملال، چسلی، خرم، رزین دول و مشکه فاقد آب شرب روستایی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمود قاسم نژاد در نشست بررسی مشکلات آب روستایی این شهرستان که با حضور نماینده شهرستانهای ماسال، تالش و رضوانشهر، مدیرعامل آبفار گیلان و بخشداران ماسال و شاندرمن برگزار شد،‌ با بیان اینکه شش روستا در سطح شهرستان فاقد شبکه آبرسانی هستند، افزود: میانگین برخورداری از آب شرب روستایی در سطح شهرستان ماسال ۸۳ درصد است که این رقم هفت درصد از میانگین استانی آن بالاتر است.

وی با اشاره به فرسودگی شبکه ی آبرسانی در برخی از روستاهای شهرستان، یادآور شد: وجود شبکه ی آبرسانی فرسوده،‌ علاوه بر ایجاد مخاطرات برای سلامتی افراد، نیاز به هزینه های مضاعف جهت حفظ و نگهداری دارد،‌ که به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود.

فرماندار ماسال وجود تنش کمبود آب در برخی از روستاهای شهرستان به ویژه در ایام تابستان را از دیگر دغدغه ها و مسائل حوزه آبرسانی عنوان داشت و  اظهار داشت: این در حالیست که با راه اندازی مجتمع آبرسانی گرمه خونی انتطار می رفت در روستاهای زیرمجموعه این پروژه شاهد رفع کامل این مشکلات باشیم که باید در این خصوص بررسی و کارشناسی دقیق صورت بگیرد.

قاسم نژاد با تاکید بر لزوم نوسازی مخازن آب روستاهای سراکه،‌نساء و پلنگ سرا، وزمه تر و بی تم، عنوان داشت: دو روستای خانقاهبر و دوله ملال در بخش مرکزی علی رغم اینکه در نزدیکی شهر واقع هستند و بالغ بر ۵۷۰ خانوار را شامل می شوند،‌  از نعمت آب محروم هستند که برای آبرسانی به این ۲ روستا ۵۹ کیلومتر شبکه و شش میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: متاسفانه این دو روستا در زمره ی ۱۰۰۰ روستای کشور که از محل صندوق توسعه ی ملی جهت آبرسانی آنها اعتبار تخصیص داده می شوند قرار نگرفته اند و اعتبارات محدود استانی و شهرستانی نیز به هیچ عنوان کفاف اجرای این پروژه  را نمی کند.

فرماندار ماسال با ابراز امیدواری جهت تخصیص اعتبار لازم آبرسانی به این دو روستا از محل صندوق توسعه ی ملی، خاطرنشان کرد: پیگیری های نماینده  محترم در این راستا می تواند بسیار کلیدی و راهگشا باشد.

نماینده شهرستان های ماسال، تالش و رضوانشهر نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه شبکه های آبرسانی در برخی از روستاها به دلیل افزایش تعداد خانوارها، منطبق با نیازهای روستا نیست و ئنیاز به اصلاح دارد افزود: در این خصوص نیاز است با کارشناسی دقیق و انجام برآوردهای لازم،‌ برنامه ی مشخصی در جهت رفع این مشکلات ارائه شود.

محمود شکری با تاکید بر لزوم در میان گذاشتن برنامه ها و کمبودها با مردم،‌تصریح کرد: اگر ما با مردم شفاف باشیم، مردم آمادگی پذیرش و حتی کمک در جهت حل مشکلات مربوطه را خواهند داشت.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه نگاه ما به اعتبارات استانی نگاه توسعه ای نیست، اظهار داشت: با توجه به محدودیت این اعتبارات،‌جهت توسعه ی شبکه آبرسانی نیازمند اعتبارات ملی هستیم.

مهندس رنجور برنامه محوربودن با تکیه بر کارشناسی دقیق و مبتنی بر نیازهای آینده را از جمله راهبردهای اساسی آب و فاضلاب روستایی برشمرد و گفت: تامین منابع آبی، بازسازی مخازن و اصلاح شبکه های فرسوده به ترتیب از جمله اولویت های این سازمان محسوب می شود.

وی با ابراز امیدواری در خصوص افزایش سهم شهرستان ماسال از صندوق توسعه ملی جهت توسعه ی شبکه آبرسانی، پیش بینی کرد: در طی برنامه ششم توسعه شاهد ارتقای شاخص های آبرسانی شهرستان به استانداردهای لازم و بهبود فرایند آبرسانی در شهرستان باشیم.

مدیر عامل آبفار گیلان هزینه ی اجرای پروژه های آبرسانی در استان گیلان را  دو تا سه برابر میانگین هزینه های کشوری دانست و افزود: متوسط لوله گذاری مورد نیاز جهت آبرسانی به هر خانوار در کشور  ۲۰ متر است، در حالی که این رقم در استان گیلان به بالای ۷۵ متر می رسد.

رنجور با اشاره به پائین بودن هزینه ی آب روستایی، خاطرنشان کرد: با این وضعیت علی رغم هزینه های بسیار بالای آبرسانی به هر خانوار روستایی و بدهی های موجود ،‌ سازمان آب و فاضلاب روستایی گیلان زیان ده است که این امر خدمات رسانی این سازمان را با مشکل مواجه می کند.

Share