رئیس ستاد انتخابات کشور مطرح کرد:

۲۰۰میلیون تعرفه رأی چاپ شد | وجود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار رأی اولی

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به جزئیات برگزاری سه انتخابات همزمان در اردیبهشت ماه سال آینده، از فراهم شدن ۲۰۰میلیون تعرفه اخذ رأی برای این انتخابات خبر داد و گفت: بر اساس قانون افرادی که ۱۸سال تمام تا روز ۲۹ اردیبهشت ۹۶داشته باشند، می توانند در انتخابات آینده شرکت کنند و معیار ما ۱۸سال تمام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک،  رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به جزئیات برگزاری سه انتخابات همزمان در اردیبهشت ماه سال آینده، از فراهم شدن ۲۰۰میلیون تعرفه اخذ رأی برای این انتخابات خبر داد و گفت: بر اساس قانون افرادی که ۱۸سال تمام تا روز ۲۹ اردیبهشت ۹۶داشته باشند، می توانند در انتخابات آینده شرکت کنند و معیار ما ۱۸سال تمام است.

«علی اصغر احمدی» با اشاره به آخرین اقدامات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات سال آینده، اظهار کرد: در سال آینده، ۳ انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس در ۴حوزه انتخابیه کشور برگزار خواهد شد.

استقرار ۱۴۰ شعبه اخذ رأی در خارج از کشور

وی افزود : انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور نیز برای هموطنانمان برگزار می‌شود و ۱۴۰شعبه اخذ رأی هم فراهم شده تا با کمک وزارت خارجه و همکاران‌مان در سفارتخانه‌ها این انتخابات در خارج از کشور هم همزمان با داخل برگزار شود.

معاون سیاسی وزیر کشور با تأکید بر اینکه نزدیک به ۵۳ تا ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی در کشور پیش بینی شده است، تصریح کرد: برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم حدود ۶۵ هزار شعبه اخذ رأی در نظرگرفته شده، این انتخابات یک مرحله ای است، اما برای انتخابات ریاست جمهوری احتمال رسیدن به مرحله دوم وجود دارد که بلافاصله یک هفته پس از مرحله نخست خواهد بود.

پیش‌بینی‌های لازم برای انتخابات مرحله دوم را انجام داده‌ایم

وی تصریح کرد: احتمال رسیدن به مرحله دوم انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد که بر این اساس پیش بینی لازم برای تهیه تعرفه شده است.

احمدی با بیان اینکه وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات همه تلاش خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات خواهد کرد، گفت: تعرفه های انتخاباتی باید با ضریب اطمینان کامل تهیه شود؛ چرا که این تعرفه ها در مناطق مختلف کشور توزیع خواهند شد. بر این اساس حدود ۲۰۰میلیون تعرفه برای مجموع انتخابات فراهم شده است.

اعلام آمار دقیق واجدان شرایط رأی دادن به زودی

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره تعداد واجدین شرکت در انتخابات آینده نیز ادامه داد: در حال حاضر وزارت کشور با مسئولان مرکز آمار و ثبت احوال کشور جلساتی را برگزار کرده و این دو نهاد در حال پردازش اطلاعات هستند. تا آمار دقیقی را در این زمینه به ما ارائه کنند.

وی ابراز امیدواری کرد، در نیمه اسفند ماه دو نهاد مذکور (مرکز آمار و ثبت احوال کشور) آمار دقیق رأی دهندگان را در اختیار وزارت کشور قرار دهند.

رأی اولی‌ها چه کسانی هستند؟

احمدی در خصوص اینکه چه کسانی می توانند در انتخابات پیش رو شرکت کرده و به کاندیداهای مورد نظر خود رأی بدهند نیز یادآور شد: بر اساس قانون افرادی که ۱۸سال تمام تا روز ۲۹ اردیبهشت ۹۶داشته باشند، می توانند در انتخابات آینده شرکت کنند و معیار ما ۱۸سال تمام است.

وی با اشاره به تعداد رأی اولی هایی که می توانند در انتخابات پیش رو مشارکت داشته باشند و تعریفی که از رأی اولی ها می توان اراده کرد هم اظهار کرد: رأی اولی ها کسانی هستند که در ۷ اسفند سال ۹۴سن قانونی نداشته و در ۲۹ اردیبهشت سال آینده به ۱۸سال تمام می‌رسند.

آمار دقیق رأی اولی‌ها

معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: پیش بینی ما برای رأی اولی ها حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که البته آمار دقیق پس از جلساتمان با مسئولان مرکز آمار و ثبت احوال اعلام خواهد شد.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف انتخابات الکترونیکی و نیز جلساتی که تاکنون در این خصوص بین نهادهای تصمیم گیر برگزار شده است، تأکید کرد: بخشی از سخت افزار و صندوق های الکترونیکی تشخیص هویت در اختیارمان بوده، اما کافی نیست.

نمی‌توان در همه نقاط کشور انتخابات الکترونیکی برگزار کرد

احمدی افزود: با توجه به اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی به اعتبارات بالایی نیاز دارد و تنها ۲۱ فرایند انتخابات قابلیت برگزاری الکترونیکی دارد، نمی توانیم در تمام نقاط کشور انتخابات سال آینده را الکترونیکی برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد : تا به امروز جلسات کارشناسی را با اعضای هیأت نظارت مجلس و شورای نگهبان در همین راستا برگزار کردیم و این جلسات نیز ادامه خواهد داشت.

هنوز درباره شعبات اخذ رأی الکترونیکی توافق نکرده‌ایم

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: تفاهم خوبی میان وزارت کشور و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات آینده به صورت الکترونیکی به وجود آمده که امیدواریم با توافق شورای نگهبان و اعضای هیئت نظارت مجلس شعبات اخذ رأی الکترونیکی به نتیجه نهایی برسد.

Share