روزی که راهنمایان عزیز می شوند

گفتگو با حسن محیط ابراهیم سرایی راهنمای معروف گردشگری گیلان

هر سال روز ۲۱ فوریه برابر با ۲ اسفند به عنوان روز جهانی راهنمایان گردشگری گرامی داشته می شود . این افراد جزیی جدایی ناپذیر از دنیای گردشگری هستند و مجری میدانی این فعالیتند که حلقه ایب انکار نشدنی از این جریان فرهنگی – اقتصادی در جهان هستند. استان گیلان حدد ۴۰۰ تن راهنما دارد که چند تن از آنها در کشور شاخص هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هر سال روز ۲۱ فوریه برابر با ۲ اسفند به عنوان روز جهانی راهنمایان گردشگری گرامی داشته می شود. این افراد جزیی جدایی ناپذیر از دنیای گردشگری هستند و مجری میدانی این فعالیتند که حلقه ای انکار نشدنی از این جریان فرهنگی – اقتصادی در جهان هستند. استان گیلان حدد ۴۰۰ تن راهنما دارد که چند تن از آنها در کشور شاخص هستند.

حسن محیط ابراهیم سرایی، راهنمای معروف ایرانگرد به عنوان تنها راهنمای استان گیلان است که نامش در کتاب گردشگری لانلی پلنت «Lonely planet» ثبت شده است.

این راهنما از جمله کسانی است ایران را به خوبی می شناسد و برای دیدنش باید همیشه صبر کرد .

وی در گفتگو با دیارمیرزا گفت: پیش از سال ۱۳۸۴ به مشاغل مختلفی از جمله کار در کارگاه مصالح ساختمانی پدر ،کار با تراکتور و کمباین، تدریس زبان انگلیسی مشغول بودم و با رغبت به دنیای راهنمایان گردشگری وارد شدم و شغل راهنمای تور را انتخاب کردم و بقیه مشاغل را کنار گذاشتم.

محیط ابراهیم سرایی داشتن تجربه را از ملزومات اصلی این شغل بیان کرد و در مورد کسب این تجربه از سوی خود گفت: انسان پیگیری بودم و وقتی که تعداد مسافران افزایش یافت این فرصت را یافتم تا به عنوان راهنما وارد کار شوم و این موضوع تاکنون استمرار یافته است.

این راهنمای گردشگری به مشکلات بسیار خود در تورها پرداخت و به اولین برخورد خود با یک تبعه خارجی اشاره کرد که شاید بتواند هر کسی را نا امید کند.
وی در این مورد گفت : ۳ تن مسافر خارجی را در تهران مشاهده کردم که به زبان انگلیسی تسلط خوبی نداشتند و حال آنها گویای این بود که پول خود را گم کرده اند. برای اثبات صداقت و کمک به آنها گردنبدی را خریدم که فکر می کردم از جنس طلا باشد . زمانی که برای فروش آن به یک طلا فروشی مراجعه کردم با تقلبی بودن آن روبرو شدم ، در حالی که ۷۰ هزار تومان آن سال که حدود ۳۰۰ هزار تومان الان می شود برای آن پرداخت کرده بودم.

این راهنمای گیلانی در مورد نحوه برخوردهای اولیه خود با آژانس های مسافرتی در مورد تورهای ورودی به ایران گفت: متاسفانه بیمه ، حمایتهای حقوقی، قرارداد و درآمد درخواستی از سوی آژانسها به من تعلق نمی گرفت و بعد از اجرای چند تور دریافتم که مبالغ دریافتی با هزینه هایی که در تورها داشتم برابری می کند.

محیط ابراهیم سرایی عقد قرارداد کاری با یک آژانس را لازمه کار در این حرفه بیان کرد و گفت : خوشبختانه حداقل دستمزد برای یک راهنما در داخل کشور ۱۹۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است که یک راهنما باید برای احقاق حقوق خود با یک قرارداد و ضمانت قبلی پیش برود تا بتواند به آنچه مستحق اوست برسد .

محیط در مورد دسمتزد دریافتی فعلی خود گفت : معمولا آژانسهای مسافرتی با توجه به سابقه کاری من روزی ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می کنند اما بیشتر مسافران مستقیما به من مراجعه می کنند و در این صورت دستمزد من روزی ۴۰۰ هزارتومان است.

وی با تایید شکایتهای همکاران خود در تورهای خروجی از کشور گفت: بیشتر راهنمایانی که برای کار در کشورهای روسیه ، ترکیه ، چین و سایر بازارها عازم می شوند از کم بودن حقوق خود ناراضی هستند که اعاده آن مستلزم داشتن یک قرارداد محکم است.

این راهنمای گیلانی از عدم اجرایی شدن بیمه راهنمایان توسط دولت نیز انتقاداتی داشت و متذکر شد: امیدوار است تا این بیمه توسط کانون راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به زودی اجرا شود تا شاغلین این حرفه با اطمینان بیشتری به این کار مبادرت ورزند.

محیط ابراهیم سرایی همچنین با تایید جذب مسافر آژانسها از سوی راهنمایان گفت: کار جذب مسافر به عنوان مشتری در دنیای گردشگری و پیچیده بازار امروز کار یک راهنما نیست و این آژانسها هستند که با برگزاری نمایشگاه ها و انجام تبلیغات می بایستی به این کار اقدام کنند هر چند که تعدای از راهنمایان هستند که مسافرانی را به هر دلیلی جذب کرده اند در تور های آژانسهای مختلف همراه می کنند.

وی در پایان گفت: من نیز به شخصه توریستهای زیادی را جذب می کنم و برای کارهای قانونی، مجوز تور، حکم ماموریت ، رزرو هتل و غیره با آژانسهای خوب ایرانی کار می کنم.

گفتنی است گردهمایی راهنمایان گردشگری سوم اسفند مصادف با روز جهانی راهنمایان گردشگری در زیباکنار گیلان برگزار می شود.

Share