این دیگر چه جور خورشیدگرفتگی‌ای است؟

پدیده‌ای کمیاب‌تر از کمیاب؛ حلقه آتش با نگین الماس+عکس

در برخی جاها این پدیده به یک خورشیدگرفتگی پاره‌ای کمیاب به نام خورشیدگرفتگی حلقوی انجامید. در آن مناطق، از آنجایی که ماه نسبت به زمین دورتر از آن بود که همه‌ی قرص خورشید را بپوشاند، نور خورشید از کناره‌های ماه بیرون زد و یک «حلقه‌ی آتش» پدید آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در روز یکشنبه، از دید مناطقی در نیمکره‌ی جنوبی زمین، ماه بخشی از چهره‌ی خورشید را پوشاند و یک خورشیدگرفتگی پاره‌ای (جزیی) پدید آورد.

ولی در برخی جاها این پدیده به یک خورشیدگرفتگی پاره‌ای کمیاب به نام خورشیدگرفتگی حلقوی انجامید. در آن مناطق، از آنجایی که ماه نسبت به زمین دورتر از آن بود که همه‌ی قرص خورشید را بپوشاند، نور خورشید از کناره‌های ماه بیرون زد و یک «حلقه‌ی آتش» پدید آورد.

ولی در برخی مناطق خود این خورشیدگرفتگی حلقوی هم از گونه‌ای کمیاب بود: یک لبه‌ی ماه تقریبا هم‌تراز با یک لبه‌ی خورشید شد، به گونه‌ای که کوه‌ها و بلندی‌های ماه جلوی خورشید را گرفته بودند ولی باریکه‌هایی از نور آن تنها از بخش‌های پست‌ترِ ماه می‌توانست بگریزد. در نتیجه، پدیده‌‌ای رخ داد که به نام «انگشتر الماس» یا «نگین بیلی» شناخته می‌شود.

عکسی که اینجا می‌بینید همین پدیده‌ی کمیاب‌تر از کمیاب را در روز یکشنبه در آسمان چوبوت آرژانتین، در آمریکای جنوبی نمایش می‌دهد.

تابستان آینده هم یک خورشیدگرفتگی کلی در آسمان بخش‌هایی از آمریکای شمالی رخ خواهد داد.

Share