سخنگوی وزارت امور خارجه

هیاتی از ایران ۵ اسفند به عربستان می‌رود|در مورد ترکیه صبوری خواهیم کرد ولی حدی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیاتی از ایران ۵ اسفندماه عازم عربستان می‌شود تا درباره شرایط برگزاری حج در سال آینده با مقامات سعودی گفت‌وگو کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اعزام هیاتی به عربستان برای حج اظهار داشت: بعد از دریافت دعوتنامه از سوی دولت عربستان برای حضور هیات ایرانی برای مذاکره درباره شرایط حج این پرونده باز و به جریان افتاد و هیاتی ۵ اسفند عازم خواهد بود.

وی افزود: مذاکرات برای حج آتی شروع خواهد شد، باید ببینیم به  چه نتیجه‌ای خواهند رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مواضع ترکیه در قبال ایران و اظهارات روز گذشته وزیر خارجه این کشور گفت: ترکیه از همسایگان مهم ماست و از کمک‌های بسیاری از جانب ما بخصوص بعد از کودتای نافرجام برخوردار بوده است.

قاسمی ادامه داد: امیدواریم در گفتمان و بیان سخنان درباره ایران با ذکاوت بیشتری اقدام کنند که موجب پاسخگویی ما نشود. در مورد ترکیه صبوری خواهیم کرد ولی صبوری حدی دارد.

وی در خصوص سفر رئیس‌جمهور ایران به دو کشور عمان و کویت اظهار داشت: سفر روحانی به عمان و کویت با دعوت پادشاه عمان و امیر کویت انجام و بسیار فشرده بود. میزان ساعاتی که هیأت ایرانی در این دو کشور بود رکورد بود و شاید جمعا هیأت ایرانی ۱۰ ساعت در این دو کشور حضور داشت و این سفر کاملا کیفی بود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در هر دو کشور هیأت ایرانی توسط پادشاه عمان و امیر کویت استقبال و بدرقه شدند، پادشاه عمان علیرغم اینکه بعد از مدتی بیماری کار خود را شروع کرده بودند اصرار داشت بعد از دو سال اولین هیأتی که می‌خواهند بپذیرند هیأت ایرانی باشد به خصوص با توجه به نوع رابطه ما با عمان در سال‌های گذشته.

قاسمی با بیان اینکه کویت هم بر این سفر و مذاکراتی که باید صورت می‌گرفت اصرار داشت، گفت: این سفر نشان داد که ما علاوه بر مسائل دوجانبه مسائل زیادی را داریم، مسائلی در خصوص همکاری‌ها درباره مسائل منطقه بین ما وجود دارد و تا حدی هم مسائل جهانی.

وی ادامه داد: در این سفر به تفصیل ما دیدگاه‌های طرف عمانی و کویتی را در خصوص مسائل منطقه شنیدیم و آنها هم دیدگاه‌های ما را شنیدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: احساس ما این بود که فضای و زمینه خوبی برای ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های بیشتر برای همکاری‌های منطقه‌ای وجود دارد، که این از خواسته‌ها و سیاست‌های اصولی ما در سالیان گذشته بود که روابط خوبی را با همسایگان خود داشته باشیم.

قاسمی تصریح کرد: با دولت آمریکا هیچ رابطه‌ای نداریم و در گذشته هم نداشتیم.

وی همچنین گفت: سفر الهام علی‌اف در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

Share