همه‌ی آنچه در اکران نوروزی سینماها می‌بینیم

سه فیلم کمدی، دو فیلم اجتماعی و یک فیلم سیاسی در کنار فیلم‌هایی که در گروه هنر و تجربه اکران می‌شوند، در نوروز ۹۶ پذیرای علاقه‌مندان به سینما هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش فهرست فیلم‌های انتخاب شده برای اکران در نوروز ۹۶ تکمیل و نام ۶ فیلم برای نمایش در این مقطع نهایی شد.

به این ترتیب در اولین برنامه اکران سینماها در سال جدید نمایش فیلم‌های «خوب، بد، جلف»، «آباجان»، «سه بیگانه»، «ماجرای نیمروز»، «یک روز بخصوص» و «گشت ۲» قرار دارند که در اینجا برخی حواشی و اطلاعات آن را مرور می‌کنیم.

«خوب، بد، جلف»

اولین ساخته پیمان قاسمخانی در مقام کارگردان، اتفاقا اولین اثری هم بود که خیلی زود به عنوان اولین فیلم اکران نوروزی معرفی شد.

قاسمخانی که فیلم‌اش را با محوریت دو شخصیت امتحان پس داده در سریال «پژمان» یعنی پژمان جمشیدی و سام درخشانی با نام «خوب، بد، جلف» ساخته، از اکران جشنواره‌ای آن بازخورد خوبی گرفت و بسیاری آن را اثری متفاوت در سینمای کمدی ایران دانستند.

این فیلمنامه‌نویس در جشنواره فجر، هدف از ساخت این فیلم را  دیده شدن و ساخت یک فیلم تجاری خاص عنوان کرد و گفت: به دنبال این بودم، فیلمی بسازم تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند. البته انتخاب اولم برای کارگردانی رامبد جوان بود و من خیلی شانسی این کار را قبول کردم.

او که در مقطعی پس از پایان فیلمبرداری گفته بود، «از کارگردانی خیلی بدم نیامد و آنقدرها که به نظرم می‌آمد و برای خودم بزرگش کرده بودم پیچیده‌ نیست»، آن را در هرحال کار پردردسری می‌داند. ضمن اینکه معتقد است، اگرچه «خوب، بد، جلف» برای ساخت اولین فیلم انتخاب خوبی نبود، اما دستگرمی سنگینی بود.

قاسمخانی همچنین گفته است: برنامه‌ام این بود که فیلم یک هجو سینمایی معمایی ـ ‌پوآرویی باشد و یک فضای تیمارستانی در آن وجود داشته باشد.

براین اساس، «خوب، بد، جلف» درباره یک کارگردان هنری سینما است که از طرف تهیه‌کننده‌ی خود تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش‌های اصلی فیلم‌اش استفاده کند. این در حالی است که از نظر کارگردان، آن‌ها بدترین انتخاب‌های ممکن هستند، اما اگر او می‌خواهد فیلم را بسازد، مجبور است در مدت کوتاهی آن‌ها را به نقش‌هایشان نزدیک کند.

حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، مانی حقیقی، ویشکا آسایش، مجید مظفری، رضا رویگری، نسیم ادبی، رضا کریمی، نیوشا ضیغمی، آزاده صمدی، مهراب قاسمخانی، امیر مهدی ژوله، حسین پاکدل و بهاره رهنما از جمله بازیگران فیلم «خوب، بد، جلف» هستند.

«یک روز بخصوص»

همایون اسعدیان حدود پنج سال پس از ساخت فیلم «بوسیدن روی ماه» این بار یک فیلم اجتماعی ساخته که شخصیت اصلی آن یک روزنامه‌نگار است.

او که طرح اصلی «یک روز بخصوص» را مربوط به چند سال قبل و ماجرای میدان کاج و قتل فجیع آنجا می‌داند، تاکید دارد که در فیلم «یک روز بخصوص» به‌دنبال خلق موقعیتی بوده که تماشاگر، خود را در آن شرایط تصور کند.

اسعدیان با اشاره به وقوع آن حادثه که عده زیادی از مردم با موبایل عکس و فیلم می‌گرفتند آن هم بدون اینکه کمکی کنند، می‌گوید: آن زمان این سوال برایم پیش آمده بود که مسئولیت اجتماعی چه جایگاهی دارد؟ و بعد وقتی در یک روزنامه مصاحبه‌ای با یک دلال عضو بدن انسان خواندم، ماجرا را به مسئولیت اجتماعی پیوند زدم.

در خلاصه داستان «یک روز بخصوص» که فیلمی در ژانر ملودرام و با مضمونی اجتماعی است، آمده: «حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است»

 مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، محسن کیایی، شیرین آقا کاشی، شیرین یزدان‌بخش، با معرفی افسانه کمالی و مجتبی پیرزاده و همراهی ایلیا نصرالهی به عنوان بازیگر خردسال فیلم، حضور دارند.

«سه بیگانه»

این فیلم که از مدتها پیش برای اکران عمومی آماده می‌شد، چند ماه قبل به واسطه فعالیت مهدی مظلومی ـ کارگردان‌ ـ در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای با مشکل روبرو شد که در نهایت پس از برطرف شدن به اکران نوروزی رسید.

تهیه‌کننده «سه بیگانه» مدتی قبل در پی ارائه درخواست برای اکران نوروزی درباره اتفاقات این فیلم توضیح داده بود: این فیلم یک سال و نیم است در نوبت اکران قرار دارد و طی این مدت، دو بار اکران آن به تعویق افتاده است؛ یک ‌بار به توصیه مدیران سینمایی اکرانش به زمان دیگری موکول و یک بار دیگر هم از اکران آن جلوگیری و فیلم توقیف شد.

با این حال این فیلم کمدی سرانجام پس از رفع موانع از چند روز به عنوان دومین فیلم نوروزی روانه سینماها شد.

امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا و مجید صالحی نقش سه مأمور اصلی فیلم را در «سه بیگانه» بازی می‌کنند که در موقعیت‌های طنزی قرار می‌گیرند.

«گشت ۲»

فیلم جدید سعید سهیلی از آن دست فیلم‌هایی بود که از همان زمان شروع به ساختش، انتظار می‌رفت استقبال «گشت ارشاد» را تکرار کند، چون قرار بود در این فیلم ادامه داستان زندگی سه شخصیت اصلی «گشت ارشاد» را ببینیم، اما حاشیه‌ای این فیلم که سازنده‌اش مجبور به تغییر اسمش هم شد، از رونمایی در جشنواره سی‌وپنجم فجر شروع شد و حتی می‌رفت که به توقیف هم منجر شود.

سهیلی در نشست خبری فیلم‌اش در جشنواره با اشاره‌ای به دیگر فیلم‌ها تاکید کرده بود، «گشت ۲» عین سینماست و برای تماشاچی ساخته شده است.

با این حال ساخته جدید سهیلی پس از جشنواره دچار حاشیه‌هایی شد که به اظهارنظر یکی از منتقدان سینما  وگفت‌وگویش با اعضای کمیسیون فرهنگی مربوط می‌شد و همین بحث‌ها مبنی بر استفاده از جملاتی سخیف در فیلم، حساسیت‌هایی را به وجود اورد که امکان توقیف فیلم را مطرح کرد، اما در نهایت «گشت ۲» برای اکران نوروزی مجوز نمایش گرفت.

داستان سری دوم «گشت ارشاد» از زمانی آغاز می‌شود که عباس و حسن پس از پنج سال از زندان آزاد شده و به سراغ عطا می‌روند. عطا در این مدت در کما بوده و به تازگی به هوش آمده و به زندگی عادی بازگشته. این سه رفیق دوباره با هم همراه شده و در پی کاری شرافتمندانه می‌گردند، اما پس از تلاش‌های بسیار سرانجام ناچار می‌شوند دوباره ….

در این فیلم حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهاره افشاری، ترلان پروانه، سارا سهیلی، ساناز طاری، امید روحانی، اسدالله یکتا و صفر کشکولی از جمله بازیگرانی هستند که به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«آباجان»

هاتف علیمردانی که مدتی قبل فیلم «هفت ماهگی» را بر پرده داشت، فیلم جدیدش را به دبیرخانه جشنواره ارائه کرد که با انجام اصلاحاتی در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شد.

او که می‌گوید، «آباجان» از دهه ۶۰ و واقعیت‌هایی که در آن دوران بود ساخته شده است، تاکید دارد: در این فیلم قلم‌ام به سمت خاصی نلغزیده است و «آباجان» فیلم جناح بندی‌ها نیست.

به گفته علیمردانی «آباجان» با بازی فاطمه معتمدآریا در ادامه فیلم‌های دیگرش مضمونی اجتماعی دارد که در زمان جنگ روایت می‌شود و اگرچه شاید آن را بتوان در حوزه دفاع مقدس گنجاند، اما نگاه متفاوتی دارد چون با تمرکز بر زندگی اجتماعی مردم ساخته شده است.

در این فیلم علاوه بر فاطمه معتمدآریا، شبنم مقدمی، سعید آقاخانی و فریبا متخصص هم بازی کرده‌اند.

 

«ماجرای نیمروز»

محمد حسین مهدویان پس از ساخت فیلم «ایستاده در غبار» که مورد تحسین قرار گرفت، در دومین ساخته سینمایی‌اش به تهیه‌کنندگی محمود رضوی سراغ مقطعی از تاریخ معاصر ایران رفت که در ان نیروهای سپاه به دنبال دستگیری عوامل منافقی هستند که دست به ترور شهید بهشتی و شهید رجایی زده بودند.

در«ماجرای نیمروز» مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و جواد عزتی با حضور مهدی پاکدل به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم در جشنواره فجر سیمرغ بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه ملی، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین طراحی صحنه و لباس را از آن خود کرد.

Share