معاون پارلمانی رئیس‌جمهور

نظارت مجلس بر انتخابات شوراها ناکارآمد نیست | کیفیت نظارت در این دوره افزایش می‌یابد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: باید دید چه گزارشی درباره نحوه نظارت بر انتخابات شوراها به آیت الله جنتی داده‌اند که ایشان از این رویه انتقاد کرده‌اند، خوب است خودشان درباره این موضوع مصاحبه کرده و پاسخ بدهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، حسینعلی امیری درباره میزان کارآمدی نظارت بر انتخابات شوراها و راهکار تقویت این نظارت گفت: معیار و ملاک برای بررسی صلاحیت کاندیداها قانون است. قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و همه پرسی را به عهده شورای نگهبان قرار داده است.

وی افزود: قبلا نیز مجلس مصوبه ای داشت که نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را به عهده شورای نگهبان گذاشت اما شورای نگهبان این مصوبه را رد کرد با این استدلال که اصل قانون اساسی درباره مصادیق نظارت شورای نگهبان بر انتخابات روشن است لذا نظارت بر انتخابات شهر و روستا جزء مصادیق آن نیست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به مجلس محول شد تا براساس راهکارهایی که دارد و سازوکارهایی که تعریف می کند نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را نیز انجام دهد.

وی ادامه داد: تا مدتی که من در وزارت کشور بودم و انتخابات شوراهای شهر و روستا با نظارت مجلس شورای اسلامی انجام شد مشکل اساسی ندیدم اما طبیعتا چون تعداد ثبت نام کنندگان برای نامزدی انتخابات شوراهای شهر و روستا خیلی زیاد و مدت رسیدگی برای بررسی صلاحیت ها خیلی کم است، در حالیکه تعداد ثبت نام کنندگان چند ده هزار نفر هستند. طبیعتا در بین این چند ده هزار نفری که بررسی صلاحیت می شوند ممکن است افرادی هم باشند که به اشتباه یا به غفلت تأیید صلاحیت شوند. کما اینکه همین وضع را درباره رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بارها دیدیم.

عضو اسبق شورای نگهبان یادآور شد: به هر حال با توجه به تجربه ای که دارم، اینکه فکر می کنیم نظارت به حدی در انتخابات شوراهای شهر و روستا ناکارآمد است که اساس بحث انتخابات را مخدوش می کند، عملا با چنین موردی برخورد نکردیم.

وی درباره انتقاد آیت الله جنتی به نظارت بر انتخابات شوراها گفت: باید دید چه گزارشی به ایشان دادند، خوب است خود آیت الله جنتی در این باره مصاحبه کند و پاسخ بدهد.

امیری اظهار کرد: مسلم آن است که مجلس شورای اسلامی این دوره نسبت به دوره قبل از تجربه بهتر و بیشتری برای نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا برخوردار است و دوستان ما در مجلس تلاش می کنند نظارت بر این انتخابات درست و دقیق و بررسی صلاحیت نامزدها براساس قانون باشد بنابراین حتما این دوره کیفیت نظارت بر انتخابات شوراها نسبت به دوره قبل بیشتر و بهتر خواهد بود.

Share