جهانگیری در همایش سراسری مجریان انتخابات

می‎گویند ما نمی‎گذاریم معاون رئیس‌جمهور سخنرانی کند؛ شما که هستید که اجازه نمی‌دهید؟

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رهبر انقلاب از ما خواسته اند کارهایی که امسال انجام شده است را به اطلاع مردم برسانیم گفت: ما دقیقترین و مهمترین راهکار را در پیش گرفته ایم تا اعلام کنیم سال ۹۵ یکی از درخشان ترین سال‌ها است در اجرای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اسحاق جهانگیری عصر امروز در همایش سراسری مجریان انتخابات اظهار کرد: اولویت اول کشور اقتصاد مقاومتی است. ما اکنون به تعبیری به یک ابرچالش یعنی بیکاری مواجه هستیم که اگر عمق این مسئله را متوجه نشویم نمی توانیم آن را حل کنیم. با اجرای اقتصاد مقاومتی می توانیم این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: بین سال‌های ۷۵ تا ۸۴ سالی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده اما از سال۸۶ تا ۹۱ خالص ایجاد شغل به صفر رسیده است یعنی ما در دو سال گذشته ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جویای شغل مواجه شده ایم که اکثریت آن‌ها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

جهانگیری با بیان اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ ما عمیق ترین و رکود و تورم را در کشور داشته ایم که این مسئله به رفاه و درآمد مردم آسیب زده است خاطر نشان کرد: ما اگر درآمد مردم را به قبل از سال ۹۱ برگردانیم کار بزرگی کرده‌ایم. قدرت اقتصادی یکی از مولفه های قدرت منطقه ای ماست پس ما باید اقتصاد قوی داشته باشیم و اقتصاد مقاومتی می‌تواند یک نسخه خوب برای حرکت در کشور باشد و این اقتصاد باید در برنامه های کشور جاری باشد. البته اقتصاد مقاومتی فقط منوط به دولت نیست و رهبری گفته اند که علاوه بر دولت مجلس و قوه قضاییه هم گزارش خود را در این زمینه بدهد.

وی همچنین گفت: برخی فکر میکنند که دولت فقط مسئول اجرای اقتصاد مقاومتی است و اگر لازم شد چوپ هم لای جرخ دولت می گذارند در حالی که اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان اصلی کشور تبدیل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی ۲۳ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط از بانک ها وام گرفته اند و رشد و صادرات کشور به لحاظ وزنی ۳۳ درصد رشد داشته است تصریح کرد: برای اولین بار تراز تجاری غیر نفت خام کشور مثبت شد. همچنین به هفت هزار روستا گاز و ۶ هزار و ۵۰۰ روستا آب رسانی شد.

وی افزود: در سال ۹۲ قطر دو برابر ما از پارس جنوبی برداشت می‌کرد. بی عرضگی کردیم که کشور دیگری منابع ما را به غارت برد. به چه حقی اینقدر کوتاهی شد که قطر چند ده میلیارد دلار از پول ملت ما را برداشت؟ البته امسال برداشت ما از پارس جنوبی از قطر بیشتر می‌شود. اینها اقتصاد مقاومتی است. برداشت از این میادین مشترک نیز مورد تاکید رهبری است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، برف و ریزگردها اظهار کرد: مسئولان باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا آثار این اتفاقات به حداقل برسد. این انتظار مردمی است که با صبوری و بزرگواری مشکلات را تحمل کردند. در ستاد بحران استان ها باید بر ای این پدیده ها پیش بینی جدی انجام شود امادگی بیشتری داشته باشیم همچنین باید متناسب با شرایط همه امکانات استان در اختیار استاندار باشد تا در مواقع بحرانی بتوان تصمیم گیری مناسبی کرد. ستاد بحران کشور هم نباید مشکلات مالی داشته باشد.

جهانگیری همچنین با اشاره به در پیش بودن سفرهای نوروزی تصریح کرد: باید نظارت خوبی بر کالاهای اساسی مردم انجام شود زیرا بعضی ها دنبال سرکیسه کردن مردم هستند. ما برای تامین کالاهای اساسی مردم محدودیت نداریم و اگر واردات هم لازم است دستور آن را داده ایم از ۱۵ اسفند هم کالاهای ذخیره شده وارد بازار می‌شود و نمایشگاه های عرضه مستقیم نیز فعال خواهد شد. در قیمت اتوبوس و قطار هم افزایش نداریم اما افزایش قیمت هواپیما هم باید کنترل شده انجام شود. ستاد های نوروزی باید فعال شده و گشت نظارتی هم جدی باشد تا رفاه ‌و آسایش مردم در این ایام تعطیلات تامین شود.

جهانگیری در ارتباط با شرایط منطقه نیز گفت:‌ قدرت های غربی و برخی از سران کم تجربه منطقه دست به دست دادند تا به امنیت ایران آسیب بزنند اما بحمدالله ما در امنیت کامل به سر می بریم.

وی ادامه داد: یکی از وزرای آن‌ها می گوید چرا ایران مورد حملات تروریستی قرار نگرفته است و استدلال می‌کند که حتما ایران با تروریست‌ها همدست است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ایران کشوری قوی است و امنیت اش با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: حتما وزرای اطلاعات و کشور اگر صلاح بدانند می‌گویند که چند گروه تروریستی که آن‌ها فرستاده‌اند را دستگیر کرده‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه دنیا در یک مقطع خاصی قرار گرفته است، گفت: یک نوع بی تدبیری و شعار زدگی در دنیا ایجاد شده و نوعی از آدم ها بر سرکار می آیند که از عقلانیت استفاده نمی‌کنند. در این شرایط است که ما به استقبال انتخابات می‌رویم.

جهانگیری با اشاره به توانایی و سابقه کار وزیر کشور خاطر نشان کرد که تیم برگزار کننده انتخابات سال آینده انتخاباتی بی نقص برگزار خواهند کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه این سخنرانی گفت:‌ این انتخابات در شرایط حساسی برگزار می‌شود و برای اقتدار نظام و کارآمدی دولت یک آزمون است.

مهمترین ویژگی انتخاباتی کشور ما مشارکت حداکثری مردم به جهت رقابت های سیاسی است. در این مقطع مسئولیت ما این است که انتخابات با مشارکت بالا شکل بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: مهمترین حق مردم حق حاکمیت بر سرنوشت خود است. انقلاب اسلامی چکیده ای از خواسته های مردم بود و حق حاکم شدن بر سرنوشت خود یکی از خواسته های اصلی مردم در زمان انقلاب بود. خوشبختانه قانون اساسی ما جوری تعبیه شده که همه سطوح کشور با رای مستقیم و یا با واسطه مردم انتخاب می‌شوند. از همین رو است می گوییم که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مردم انتخابات است.

جهانگیری با بیان اینکه بهترین صحنه جلب اعتماد مردم انتخابات است، گفت: نظام می‌تواند مقبولیت ، مشروعت و کارآمدی خودش را در انتخابات نشان دهد. نظام وقتی می‌تواند در انتخابات رخ بنماید که مردم بدانند این نظام می‌تواند مشکلات آن‌ها را حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه نخبگان باید به صحنه ا نتخابات بیایند گفت:‌ حضور گروه های مرجع به افزایش مشارکت مردم کمک می‌کند. با افزایش مشارکت، امنیت و ثبات نیز افزایش پیدا می‌کند. در مقابل هم تهدیدهای پیش روی نظام کاهش پیدا خواهد کرد. یک انتخابات گره گشایی های زیادی انجام می دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز گفت:‌ با توجه به تهدیدهایی که علیه ایران شده بود گفتند که مردم جوابشان را در راهپیمایی ۲۲ بهمن خواهند داد. حضور ملت، فضایی که علیه ایران ایجاد کرده بود را تغییر داد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد وحدت میان مدیران گفت:‌ برای اینکه مشارکت حداکثری داشته باشید باید میان مدیران درد مشترک ایجاد کنیم . هر چه تعامل میان مردم و مدیران بیشتر شود حضور مردم در انتخابات نیز افزایش پیدا می‌کند. مردم باید متوجه شوند که فقط در دوران انتخابات نیست که به آن‌ها فکر می کنیم . سیاست همدلی،‌ همزبانی و تفاهم ملی جزو سیاست های جدی دولت است. ما به دنبال ایجاد همدلی و همزبانی برای مشارکت حداکثری هستیم.

جهانگیری با بیان اینکه نباید بگذاریم گروه‌های قانون شکن آرامش انتخابات را بر هم بزنند گفت: مگر می‌شود تصور کرد که یک حزب قانونی در جایی سخنرانی داشته باشد و عده‌ای بگویند که ما نمی‌خواهیم فلان شخص در شهر ما سخنرانی کند. عده ای هم نمی گذارند حتی معاونین رئیس‌جمهور و وزرایش هم سخنرانی کنند. شما که هستید که نمی‌گذارید معاون رئیس‌جمهور یا وزراء‌ سخنرانی داشته باشند؟ جز گروهک های اول انقلاب که به مقامات جمهوری اسلامی ایران اجازه صحبت کردن نمی دادند دیگر کسی از این کارها نمی‌کرد.

وی درارتباط با برابری احزاب اصلاح طلب با سایر احزاب قانونی کشور در نظر مقام معظم رهبری گفت:‌ اخیرا در جلسه ای با مقام معظم رهبری در مورد اصلاح‌طلبان سخنی داشتم و ایشان فرمودند تمامی جریان های سیاسی و گروه ها در نظرشان به یک اندازه هستند و همه آن‌ها را به یک چشم می بینند.

وی ادامه داد: حزبی که مجوز گرفته است باید امنیت اش برقرار شود. ما وظیفه داریم تا نشاط سیاسی انتخابات ومشارکت مردم را بالا ببریم. دولت تدبیر و امید که برآمده از رای مردم است به صورت جدی خودش را به رعایت شرع و عرف در برگزاری انتخابات متحد می داند.

وی در پایان تاکید کرد:‌ همه اقدامات چه سیاسی و چه اجرایی تحت نظر مستقیم رئیس‌جمهور انجام می‌شود. انصافا ایشان برای همه امور وقت می گذارند و مدیریت جدی وشجاعانه ای انجام می دهند. چه جایی مثل برجام که مستقیما آن را هدایت می کردند و چه آنجایی که مسئولیت را به ماها محول می‌کنند کارشان را با دقت به پیش می برند. حمایت آقای رئیس‌جمهور از مدیرانشان یک نعمت است.

Share