نماینده مردم آستارا در مجلس عنوان کرد:

ممنوعیت صادرات چمدانی و رکود بازار آستارا | کوله‌بَری در شأن شهروندان ایرانی نیست

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بازار این شهرستان مرزی را دچار رکود دانست و گفت: ممنوعیت صادرات چمدانی موجب رکود بازار آستارا شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به  نقل از فارس، ولی داداشی با بیان اینکه بازار این شهرستان دچار رکود شده است اظهار کرد: در هنگام تصویب قانون برای قاچاق کالا و ارز در ادوار گذشته مجلس، شهرهای مرزی نادیده گرفته ‌شدند و این جای تأسف دارد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای مرزی کشور نظیر کردستان و آستارا اقدام به کوله‌بَری می‌کنند، افزود: کوله‌بَری در شأن شهروندان ایران نیست و قانون مذکور از سوی نمایندگان مجلس باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه گذر مرزی در قالب پروتکلی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هر پنج سال یک‌بار تمدید می‌شد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران روادید را برای اتباع جمهوری آذربایجان برداشته و مردم این کشور بدون روادید از طریق مرز زمینی آستارا به ایران سفر می‌کنند.

داداشی با تصریح بر اینکه دولت جمهوری آذربایجان نه‌تنها روادید را برای شهروندان ایرانی برنداشته بلکه گذرمرزی ۴۵ کیلومتری را نیز حذف کرده است، اضافه کرد: در این زمینه از وزیر امور خارجه سؤال شده و وزیر مربوطه باید از حیثیت ملی ایران که به خطر افتاده دفاع کند.

وی با بیان اینکه بحث واردات چمدانی به مشکل برخورده است، یادآور شد: بار چمدانی حق هر مسافر بوده و هر مسافری به‌اندازه ۸۰ دلار می‌تواند روی روادید خود بار وارد کند و در چند روز اخیر این موضوع از سوی گمرک جمهوری آذربایجان به مشکل برخورده است.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه برطرف کردن مشکل مذکور با معاون کنسولی وزیر امور خارجه، مدیرکل کشورهای مشترک‌المنافع و رئیس سازمان گمرکات کشور رایزنی‌هایی انجام شده است، گفت: در تلاش هستیم با برقراری ارتباط با گمرک جمهوری آذربایجان این مشکل را در اسرع وقت برطرف کنیم.

وی به ممنوعیت صادرات چمدانی در آستارا و رکود بازار این شهرستان اشاره کرد و متذکر شد: پیش از این کالای بسیاری از شرکت‌های مواد غذایی استان در قالب صادرات چمدانی از طریق نیسان به خارج از کشور صادر می‌شد و از مزایای صادرات آن بازاریان و شهروندان سود می‌بردند.

Share