رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

مشمولین سود سهام عدالت تا ۲۰ فروردین حساب بانکی باز کنند

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در مرحله دوم سامان‌دهی سهام عدالت فراخوانی برای باز کردن حساب بانکی به مشمولین داده می‌شود. شماره‌حساب‌ها از سامانه جمع‌آوری شده و با بانک‌های مربوطه مطابقت داده می‌شود تا اعتبار شماره حساب با کد ملی مشخص شود. در ضمن شماره موبایل نیز از مشمولین گرفته خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، امیرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در یک نشست خبری با اشاره به موضوع سهام عدالت اظهار داشت: از ۱۷۱۳ بنگاهی که در طول ۱۶ سال گذشته در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده شده ۳۲۳ بنگاه واگذار شده و بقیه بنگاه‌ها به فروش نرفته‌اند که بخشی از آنان از لیست واگذاری خارج شده و بخش دیگر، رد دیون شده‌اند و ما ابتدای سال آینده گزارش آن را به هیئت واگذاری ارائه خواهیم داد.

وی با اشاره به عملکرد سال ۹۵ سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: از ۵۳۴ بنگاهی که در ابتدای سال قرار بود از سوی سازمان خصوصی‌سازی تعیین تکلیف شود ۲۷۳ بنگاه تعیین تکلیف شده‌اند که حدود ۵۱ درصد از بنگاه‌ها را شامل می‌شود.

پوری‌حسینی ادامه داد: همچنین از ۱۸۸ بنگاهی که به صورت بلوکی در سال ۹۵ عرضه شد با قیمت پایه ۷۶ درصد به فروش رفت که حدود ۱۴۳ بنگاه را شامل می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تا کنون ۱۲ هزار میلیارد تومان تعهد بودجه‌ای خود را انجام داده‌ایم و ۵ هزار میلیارد تومان آن تهاتر بدهی بوده و مابقی به خزانه واریز شده است.

پوری‌حسینی در مورد مصوبه شرکت ملی پخش گفت: به جای فروش شرکت ملی پخش بنگاه‌ها را به فروش رساندیم و جایگاه‌های سوخت آن مجموعه به مزایده گذاشته شد.

پوری‌حسینی افزود: کار سازمان خصوصی‌سازی شفاف بوده و تاکنون شکایتی نداشته‌ایم و قانون‌مندی، شفافیت و رقابت‌پذیری و اعتماد به بخش خصوصی و اجرای قانون از اهداف اصلی این سازمان بوده است.

وی افزود: تعهد بودجه‌ای سازمان خصوصی‌سازی ۱۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن انجام شده و به زودی به عدد ۱۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهیم رسید.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سهام عدالت برای هر فرد یک میلیون تومان در نظر گرفته شده که تاکنون ۵۳۰ هزار تومان از محل سود این سهام به مشمولین تعلق گرفته و ۴۷۰ هزار تومان مابقی را مشمولین می‌توانند تا شهریور ماه سال آینده واریز کنند. البته پرداخت سودها یکسان نبوده و اعداد آن متفاوت خواهند بود. در حال حاضر این سهام ۵۳۰ هزار تومانی در بازار یک میلیون و ۵۰ هزار تومان ارزش دارد و در صورتی که فردی ۴۷۰ هزار تومان مابقی را بپردازد به نسبت آن، رقم سود نیز اضافه می‌شود و ارزش بازار آن تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در سامانه گزینه‌هایی از ۱۰ هزار تومان تا ۴۷۰ هزار تومان طراحی شده که مشمولین می‌توانند  آن را انتخاب کنند که چه میزان از مبلغ را می‌خواهند پرداخت کنند.

وی گفت: ما این انتخاب را یک بار پیش از سال جدید و یک بار پس از آن به مردم خواهیم داد و همه می‌توانند تا ۳۰ اسفندماه به سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند اما تا ۱۴ فروردین پاسخگو نخواهیم بود و پس از آن با به‌روز شدن سایت مجدد مردم می‌توانند تا ۳۱ شهریور مراجعه داشته باشند.

پوری‌حسینی تصریح کرد: سود سال ۹۶ را در سال ۹۷ خواهیم پرداخت و سازمان خصوصی‌سازی موظف شده تا سود را از شرکت‌های زیرمجموعه گرفته و به مشمولین توزیع کند.

مشمولین سود سهام عدالت حساب بانکی باز کنند

وی افزود: در مرحله دوم سامان‌دهی سهام عدالت فراخوانی برای باز کردن حساب بانکی به مشمولین داده می‌شود. شماره‌حساب‌ها از سامانه جمع‌آوری شده و با بانک‌های مربوطه مطابقت داده می‌شود تا اعتبار شماره حساب با کد ملی مشخص شود. در ضمن شماره موبایل نیز از مشمولین گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: از ۲۰ فروردین به بعد مشمولین حتما باید حساب فعالی را باز کرده باشند. برآورد ما این است که برای ۴۹ میلیون نفر ۹۰ هزار تومان سود توزیع شود. البته برای دو دهک اول این عدد ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

پوری‌حسینی افزود: تا کنون ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مراجعه به سامانه داشته ‌ایم که بیش از ۷۳ درصد مشمولین را شامل می‌شود و در یک هفته گذشته ۳۵۰ هزار تماس با مرکز صورت گرفته و حدود ۴۰ هزار مراجعه به اپراتور داشته‌ایم.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: در سه سال گذشته به طور متوسط سالی ۴۵۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های سرمایه‌پذیر بابت سود سهام عدالت پول دریافت شد و پیش بینی می‌شود برای سال مالی ۹۵ حدود ۹۰ هزار تومان سود میان ۴۹ میلیون نفر توزیع شود که این عدد برای افرادی که تا پایان امسال نسبت به تصفیه بدهی خود بابت اقساط سهام عدالت اقدام کنند، بیشتر می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: میان کسانی که اقساط خود را تا پایان سال ۹۵ تصفیه کنند با کسانی که تا سال آینده این کار را انجام دهند تفاوت است و افرادی که در سال ۹۵ اقدام به تصفیه سهام خود کنند به میزان پولی که به حساب دولت واریز کرده‌اند از سود سهام در سال آینده برخوردار خواهند شد.

وی گفت: کلیه مشمولین تا پایان سال ۹۵ مهلت دارند این مبلغ را به حساب دولت واریز کنند البته تصفیه اقساط به صورت اختیاری است

ورقه سهم فعلا صادر نمی‌شود

معاون وزیر اقتصاد گفت: در سهام عدالت فعلا ورقه سهم صادر نمی‌شود و خرید و فروش انجام نخواهد شد تا زمانی که سازمان خصوصی سازی آن را اعلام کنند.

Share