رییس جمهور در مجمع ملی سلامت:‌

مردم را به آینده نظام و کشور مایوس نکنید | بدون تردید آینده درخشانی در انتظار کشور است

رییس جمهوری، توسعه پوشش ۱۱ میلیون نفری بیمه شدگان و اقدامات حوزه سلامت را از افتخارات بزرگ این دولت برشمرد و با تاکید بر اینکه سلامت، مقدم بر درمان است اظهارداشت: برای حل مشکلات باید «مجمع» باشیم و دست بدست هم دهیم و بدون تردید آینده درخشانی در انتظار کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز یکشنبه در نخستین مجمع ملی سلامت و تقدیر از برگزیدگان برگزیدگان مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت اظهارداشت: اتکال ما به خدا و اعتماد ما به حق و همراهی مردم است؛ مسیر توسعه کشور را پر قدرت ادامه می دهیم.

 رییس‌ جمهوری سلامت را یکی از موضوعات حائز اهمیت در کشور برشمرد و با اشاره به اینکه مسئولان بخش بهداشت و سلامت مسئولیت سنگین و مقدسی را بر دوش دارند، گفت: مجمع ملی سلامت راهنمای خوبی برای ماست و معنای آن این است که اولاً سلامت فرای درمان و مهم‌تر و مقدم بر درمان بوده و ثانیاً سلامت، ارگان، جایگاه و نهادی خاص نداشته و به قشری خاص تعلق ندارد.

روحانی ادامه داد: البته در بخش درمان معمولاً بیمارستان‌ها و مراکز درمانی عهده‌دار انجام این کار هستند، اما در بخش سلامت دنیایی بسیار وسیع و مهم وجود دارد.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه بسیار مهم است که چه کاری انجام دهیم و چه اقدامات و برنامه‌هایی را پیش رو داشته باشیم که موضوع سلامت از زمان تشکیل زندگی مشترک مورد توجه قرار گیرد، گفت: اینکه در دین اسلام تأکید شده زن و شوهر باید از لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیک باشند و از نظر فکری، ایمانی و بینشی فاصله آنها زیاد نباشد، به این دلیل است که اولین قربانی اختلافات، عصبانیت‌ها و دعواهای خانوادگی، فرزندان هستند.

روحانی با اشاره به اینکه ما بیشتر از آنکه در کشور نیاز به منزل داشته باشیم، به مسکن که محل سکونت و آرامش است، نیاز داریم، گفت: مسکن بدان معناست که انسان با نزدیک شدن به آن قلبش آرام گرفته و باعث آرامش روح او شود و سلامت ابتدا از مسکن، غذا و هوای تنفس شده، شروع می‌شود.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: اگر بانوان ما که در حال عبور در خیابان‌ها هستند از سوی انسان‌های لاابالی آزار کلامی ببینند، آرامش آنها از بین رفته و روح آنان مورد آزار قرار می‌گیرد.

روحانی ترافیک و استفاده از بوق توسط خودروها را باعث از بین رفتن سلامت در جامعه دانست و گفت: این سر و صدا و شلوغی در سلامت روح و روان مردم تأثیرگذار است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه ابوعلی‌سینا می‌گوید جسم سالم در روح و روح سالم در جسم اثرات متقابل بر یکدیگر دارند، گفت: انسان مضطرب و ناآرام نمی‌تواند، بدن سالمی داشته باشد و از این روست که سلامت دنیای وسیعی دارد.

روحانی با بیان اینکه متأسفانه برخی از تعامل با جهان بدشان می‌آید و از تقابل استقبال می‌کنند که البته این تقابل برای برخی نان داشته است، گفت: هنگامی که تعامل با جهان وجود نداشته و دچار تحریم هستیم، بناچار برای کشاورزی، باید از کود و سم غیراستانداد استفاده کنیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه برخی کشورهای دنیا و صنعتشان تنها برای کشورهای تحریمی بوجود آمده، گفت: هنگامی که کشاورزی ما نمی‌تواند در چارچوب سلامت حرکت کند، ناچاریم، از میوه، سبزیجات، گندم و بذر نادرست استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: ما باید بتوانیم نیازمندی‌های خود در بخش مواد غذایی را تأمین کنیم و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که سلامت از باغ‌ها و مزارع اصلاح و تأمین شود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به ضرورت تعامل با جهان برای توسعه سلامت در کشور، افزود: اینطور نیست که در دارو و درمان و پزشکی بتوانیم بدون تعامل با جهان پیشرفت کنیم، بلکه دانشگاه‌ها و محققین ما باید در تعامل با دنیا باشند.

روحانی اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند، هر چه قفل‌های دروازه کشور بیشتر باشد، امنیت و سلامت بیشتر خواهد بود، اما اینطور نیست، چرا که ما ملتی بزرگ و با فرهنگ داریم.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه آیا باید نسبت به استاد دانشگاهی که می‌خواهد برای مطالعه به خارج رفته و یا محققی که می‌خواهد به کشور بیاید ابراز نگرانی داشته باشیم، گفت: برخی ذهن نگرانی دارند و نگرانی را در جامعه ترویج می‌کنند و این در حالی است که اساتید ما باید در تعامل با اساتید و محققین جهان، پیشرفت کنند.

روحانی افزود: گاهی یک تحقیق کوچک با تبدیل شدن به یک دارو و واکسن می‌تواند یک بیماری را درمان و یا حتی از آن پیشگیری کند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه با اتکا به سرمایه داخلی نمی‌توانیم، توسعه خوبی در زمینه سلامت و درمان انجام دهیم، گفت: در ابتدای سال ۹۲ آمار و ارقام نشان می دهد که مشکلات فراوانی از قبیل کمبود دارو و قیمت بالای آن داشتیم.

روحانی با بیان اینکه زمانی که دولت قبل بر سر کار بود وقتی می‌خواستیم انتقاد کنیم می‌گفتند، دولت را تضعیف نکنید و امروز هم که می‌خواهیم از اقدامات دولت قبل انتقاد کنیم، می‌گویند، کاری به گذشته نداشته باشید و اقدامات دولت خود را بگویید، اظهار داشت: برخی دچار آلزایمر سیاسی هستند و یادشان می‌رود که وضع درمان، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی چه وضعی در کشور داشت و برخی داروها و تجهیزات پزشکی به سختی تهیه می‌شد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه علاقه داشتم به جای عنوان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از عنوان وزیر سلامت استفاده کنم، گفت: براساس گزارش ایشان، حداقل ۲۰ درصد داروهای خارجی و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان‌تر شده است.

روحانی با گلایه از عملکرد رسانه ملی در بیان موفقیت‌های دولت از جمله در بخش سلامت گفت: اگر گوشت در کشور دو روز گران شود این موضوع تبدیل به خبر یک و رسمی تلویزیون خواهد شد.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: این اقدام دولت ارزشمند است که به هر حال تلاش کرده که مردم در این دولت از لحاظ درمان و سلامت وضع‌شان بهتر شده است، البته این به معنای آن نیست که امروز در وضعیت خوبی قرار داریم، بلکه باید گام‌های بلندتری برداشته شود تا به وضعیت مطلوب برسیم.

روحانی با بیان اینکه امروز پزشکان، پرستاران و کادر درمان در بیمارستان‌ها، قدم‌های بزرگ و مهمی در راستای درمان مردم انجام می‌دهند، با تقدیر از تلاش آنان ، گفت: حیات و زندگی انسان و کیفیت زندگی مردم بسیار حائز اهمیت است و ما باید کیفیت زندگی و اصل حیات مردم را ارتقاء دهیم.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: منشور حقوق شهروندی با بیان حق حیات، کیفیت زندگی و آب سالم، آغاز می‌شود، چرا که معتقدیم مردم باید حق‌شان و دولت به معنای عام کلمه اعم از قوای مقننه و قضائیه نیروهای مسلح و همه خدمتگزاران، وظیفه‌شان را به خوبی بدانند.

روحانی خاطر نشان کرد: ما برای نجات مردم از رنج و بیماری‌ها به سرمایه‌گذاری برای ساختن بیمارستان، خرید تجهیزات و استخدام افراد  نیازمند هستیم . یکی از وظایف دولت تلاش برای سلامت کشور است و بخش بزرگی از بودجه جاری کشور نیز به آموزش، بهداشت، امنیت و مسایل مربوط به رفاه اجتماعی اختصاص دارد و این بودجه جاری به معنای ارایه خدمت به مردم است، اما همه سرمایه مورد نیاز را دولت نمی‌تواند در بخش سلامت و درمان تأمین کند، بلکه باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را دعوت به کار کنیم و اگر این کار صورت گیرد و سرمایه‌گذار بداند که این اقدامات برای سلامت کشور مهم و حیاتی است و سود عادلانه نصیبش می‌شود، به میدان خواهد آمد.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه مسئولان و برنامه‌ریزان کشور باید زمینه‌های لازم را برای جذب سرمایه‌های مورد نیاز در بخش سلامت و درمان فراهم کنند، گفت: خیرین در بخش‌های مختلف از جمله سمن‌ها نقش بزرگی در توسعه درمان و ساخت مراکز درمانی دارند و این از افتخارات فرهنگ ماست که خیرین و نیکوکاران بزرگی در بین آحاد ملت وجود دارد که خوشبختانه هیچ اقدام سیاسی هم تاکنون نتوانسته بر روند این اقدامات خیر، تأثیر منفی بگذارد.

روحانی با اشاره به تأثیر و نقش فرهنگ در بخش سلامت و ایجاد سبک زندگی جدید در جامعه گفت: سبک و شیوه زندگی اعم از نوع ساخت مسکن، نحوه لباس پوشیدن و انجام فعالیت در منزل و محل کار، بر سلامت جامعه تأثیرگذار است و این در تعالیم فرهنگ اسلام به صورت بسیار وسیع مطرح است و تنها اینگونه نیست که تصور کنیم اسلام برای این آمده تا بگوید چطور نماز بخوانیم و احکام دینی را به جا بیاوریم، بلکه در سبک زندگی هم دستورات بسیار فراوانی وجود دارد.

 رییس‌ جمهوری رفع نگرانی‌های فراوان در بخش سلامت جامعه را نیاز به تغییر سبک زندگی دانست و گفت: ورزش یکی از اساسی‌ترین اقدامات در سلامت زندگی است و اگر امروز ورزش در ذهن مردم جدی گرفته نمی‌شود، به دلیل آن است که بی‌ارزش‌ترین ساعات در مدارس به ورزش اختصاص دارد و این در حالی است که باید اهمیت ورزش از مدارس مطرح شود، چرا که زمانی که ورزش بی‌ارزش شود، مشکلات و بیماری‌های فراوان در سنین میان‌سالی و کهنسالی حادث می‌شود.

روحانی افزود: در دوران طلبگی در حوزه اگر کسی در حجره خود نرمش می‌کرد، می‌گفتند تقوای او کم شده و رو به دنیا آورده است.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه باید فرزندان خود را از ابتدا در خانواده با سبک صحیح زندگی آموزش دهیم، گفت: در زمینه سلامت جامعه همه سهیم هستند و باید اقدامات لازم را در حوزه فعالیت خود انجام دهند. همه باید دست به دست دهیم. سمن‌ها، خیرین، سرمایه‌گذاران داخلی و اگر کسی ناراحت نشود، سرمایه‌گذار خارجی باید به میدان آمده و نیازمندی‌های لازم در بخش سلامت را تأمین کنند.

روحانی با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه تا پایان دولت یازدهم ۲۱ هزار تخت بیمارستانی فعال در کشور خواهیم داشت، گفت: دولت در طول فعالیت خود، اقدامات مهمی در زمینه بهداشت و درمان انجام داده است. بخش‌هایی در کشور اعم از حاشیه‌نشین‌ها، روستاها و مناطق محروم وجود داشت که هیچ امکان درمانی و بهداشتی در آن مناطق وجود نداشت اما امروز با تلاش‌های دولت، یازده میلیون نفر بیمه شده و همه مردم تحت پوشش بیمه قرار دارند و درهای  بیمارستان‌ها به روی مردم نیازمند باز شده و پزشکان متخصص در اقصی نقاط کشور حضور دارند و این به معنای عدالت در سلامت و درمان است که باید این کار را ادامه و توسعه دهیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به کاهش قیمت نفت از ۱۱۲ دلار در سال ۹۲ به ۲۵  دلار در ماه هایی در سال ۹۴ و حدود ۵۰ دلار در سال جاری، گفت: سال‌های ۹۴ و ۹۵ برای دولت سال‌های سختی بود که بخش سلامت نیز از این سختی‌ها مستثنی نیست.

روحانی با اشاره به اینکه در دورانی که درآمد نفت کشور بسیار کاهش یافته بود و دیگر کشورهای نفت‌خیز منطقه از ذخایر خود در این بحران استفاده کردند، دولت، در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ، ۲۰ درصد از درآمد خود را به صندوق توسعه ملی واریز کرد و این در حالی است که مجلس اخیراً تصویب کرده که سال آینده باید این مقدار به ۳۰ درصد برسد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه ذخایر صندوق توسعه ملی برای استفاده در شرایط بحرانی و روز مباداست، گفت: یک روزنامه و حتی یک ثانیه از برنامه‌های صدا و سیما به این موضوع انتقاد نکردند که چرا دولت نمی‌تواند در روز مبادایی که به واسطه کاهش درآمد نفتی بوجود آمد از ذخایر این صندوق استفاده کند، اما ملت ایران بداند که ما در سال ۹۳ و ۹۴، ۲۰ درصد از درآمد نفتی را به صندوق توسعه ملی ریختیم و براساس مصوبه مجلس باید ۳۰ درصد دیگر هم پرداخت کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی همه باید حمایت کرده و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم، گفت: دولت در سال‌های گذشته شرایط آسانی نداشته و با سختی کشور را اداره کرده، البته توفیقات دولت نیز قابل توجه بوده و با کمک خداوند از مشکلات عبور خواهیم کرد.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه آینده خوب ایران و سلامت مردم بدون امید و نشاط مردم رقم نخواهد خورد، گفت: اگر کسی به آینده خود امید نداشته باشد نمی‌تواند به فکر سلامت خود باشد.

روحانی با تأکیدبر ضرورت توسعه نشاط در کشور گفت: برخی همین که ذره‌ای نشاط در بین مردم بوجود می‌آید، می‌گویند اشکال دارد. چطور گریه کردن به هر مقدار که باشد، حلال است اما خندیدن و نشاط، حرام؟

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه سلامت جسم و روح بدون نشاط امکان ندارد، گفت: حداقل در ایام عید نوروز که ایام ولادت حضرت زهرا(س) هم هست،اجازه دهیم مردم در کشور نشاط داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه نباید مردم را با دروغ‌گفتن نسبت به آینده نظام و کشور مأیوس کرد، گفت: باید دست به دست هم بدهیم و این معنای مجمع ملی سلامت است.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه استانداران و فرمانداران باید در اقصی نقاط کشور، این قبیل جلسات را در راستای توسعه سلامت در کشور برگزار کنند اظهار داشت: دولت، خیرین، سمن‌ها و همه مسئولان باید در کنار هم جمع شده و در این راستا تلاش کنند. بخشی از خطبه‌های نماز جمعه ، منبرها و مداحی‌ها به سلامت و نشاط مردم اختصاص یابد.

روحانی تأکید کرد: ما دولتی هستیم که می‌گوییم باید از سرمایه خارجی، استفاده کرد و اگر بیمارستانی نیاز به تجهیزات جدید، ناوگان هوایی کشور نیاز به هواپیمای نو و ناوگان ریلی نیاز به تجهیزات جدید دارد، باید خریداری شود چرا که معتقدیم فناوری باید رشد کند و ارتباط با دنیا با حفظ اصول و اعتقادات کشور برقرار شود اما برخی کهنه مصرف کردن را افتخار می‌دانند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر ضرورت تبادل تجربیات با دیگران در بخش‌های مختلف، گفت: مسأله ریزگردها و محیط زیست که در خوزستان مشکلات فراوانی را برای مردم فداکار و مرزدار این منطقه ایجاد کرده، باید حل و فصل شود.

روحانی نپرداختن حق‌آبه‌ها ، عمل نکردن به وظایف قانونی و قطع  آب تالاب‌ها و استفاده نادرست از محیط زیست را باعث این مشکلات زیست محیطی دانست و گفت: دولت تلاش‌های زیادی برای احیای محیط زیست و تالاب‌ها در کشور داشته و اگر این اقدامات برای احیاء دریاچه ارومیه نبود و این دریاچه خشک می‌شد در شرایط بوجود آمدن طوفان نمک در این منطقه،  ۱۴ استان کشور درگیر می‌شدند.

رییس‌ جمهوری افزود: دولت نسبت به احیای هورالعظیم نیز تصمیم و اهتمام دارد و براساس اقدامات انجام شده، تاکنون ۷۰ درصد این تالاب آب‌گیری شده و ۳۰ درصد باقیمانده نیز انجام می‌شود.

روحانی با بیان اینکه سالانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به تالاب هورالعظیم ریخته شده و امسال نیز تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به این تالاب ریخته شده، گفت: برخی می‌گویند، چرا دولت امروز که خاک در خوزستان به راه افتاده به فکر این منطقه افتاده است و این در حالی است که دولت از سال ۹۳ کارگروه مقابله با ریزگردها در این منطقه را تشکیل داده و اقدامات زیادی، انجام داده است.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه اگر امید، نشاط و اعتماد در کشور، حفظ شود از همه پیچ و خم ها و مشکلات عبور خواهیم کرد، گفت: با وحدت، انسجام و فداکاری می‌توانیم مسیر را به سمت توسعه کامل کشور پیش ببریم.

روحانی در ابتدای این مراسم نیز ضمن تسلیت ایام شهادت سرور زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا(س)،‌ گفت: فاطمه اطهر(س) همواره خیر کثیر برای جامعه بشری بویژه مسلمانان بوده است. او کوثر، سرچشمه همه نیکی‌ها و برکت‌هاست و ما باید از این سرچشمه آب زلال برای تعالی زندگی خود بهره بگیریم.

پیش از سخنان رییس جمهوری، دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گزارشی از وضعیت سلامت در کشور و اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای ارتقاء سطح بهداشت و سلامت در جامعه ارایه کرد.

همچنین روحانی در این مراسم از برگزیدگان جشنواره مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت با اهدا تندیس ملی مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی برای سلامت و لوح تقدیر، تجلیل کرد.

در پایان این مراسم رییس جمهوری از نزدیک با نمایندگان بیماران مختلف که در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند، گفتگو و آنان را مورد تفقد قرار داد.

Share