با عنوان «بررسي علل ظهور و گسترش زبان و ادبيات فارسي در عصر ساماني»

ششمین کتاب فیاض زاهد به چاپ رسید

ششمین کتاب دکتر فیاض زاهد با عنوان «بررسی علل ظهور و گسترش زبان و ادبیات فارسی در عصر سامانی» که بصورت مشترک با سرکار خانم کبری فخرآور به زیور طبع آراسته شده، توسط انتشارات فرهنگیان به بازار آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ششمین کتاب دکتر فیاض زاهد با عنوان «بررسی علل ظهور و گسترش زبان و ادبیات فارسی در عصر سامانی» که بصورت مشترک با خانم کبری فخرآور به زیور طبع آراسته شده، توسط انتشارات فرهنگیان به بازار آمد.

این کتاب به بررسی نقش و جایگاه این خاندان فرهنگ دوست در حفظ هویت ادبی و تاریخی عنصر ایرانی پرداخته است. وضعیت فرهنگی ایران و خاصه اوضاع ادبی در خراسان و شرایط سیاسی و اجتماعی حکومت های متقارن و بررسی و معرفی منابع کلاسیک این دوره اعم از نثر و نظم از دیگر بخش های این کتاب است. کتاب در ٣١١ صفحه و به قیمت ١٨ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

قسمتی از متن کتاب در زیر آمده است:

«عصری که ما بدان قرون متقارن می نامیم، محل التقای قدرت های محلی و کوچکی بودند که هر یک آمالی بزرگ در سر داشتند. شاید سکوتی به بزرگی دو قرن لازم بود تا دولت های محلی سر از خاکستر برآورند و تلاش زایدالوصف برای اعتلای مجدد ایران آغاز گردد. شکست ناشی از حمله اعراب، بیش از اینکه یک ناکامی سیاسی باشد پایان دهنده عصری بود که ایمان خلایق زایل، فرهنگ ناتوان، سیاست ناکارآمد و دین غیرپاسخگو شده بود. اسلام بیش از آنکه فاتح سرزمین ها باشد محبوب قلوب گردید. چه خوش داریم چه بد، آنچه اعراب را بر این سرزمین باستانی مستولی ساخت ضرب برق شمشیر و عِدّه و عُدّه زیادشان نبود. ایران به خونی جدید و پیامی رسا و روحی بلندتر نیاز داشت. هرچند نتیجه اعمال امویان و عباسیان فرجام مستعجلی بر رویاهایی بزرگ بود. اما کیست که تاریخ بشر نخوانده باشد و از این دست سراب ها ندیده باشد.! آنچه از تهاجم اعراب نصیب ایرانیان شد، جز تحقیر و تخفیف نبود. اگر نبود هم زادپنداری و حق خواهی فرزندان علی (ع) و جنبش های علوی در قرون نخستین، معلوم نیست بتوان این دوران را چه نامید. با این همه گویا سکوت و بهتی عظیم لازم بود تا این ققنوس از خاکستر خود سربرآورد و احیا عزت و شکوه خود را طلب کند. ایرانیان از همان راهی اعراب را شکست دادند که از آنها هزیمت یافته بودند. غلبه اهل دیوان و تدبیر بر زعفرانیان و اهل شمشیر.»

Share