در نشست تخصصی پسماند با محوریت تفکیک از مبداء عنوان شد

سالانه ۲۰ میلیارد تومان پسماند قابل بازیافت را دفن می‌کنیم

در نشست تخصصی پسماند با محوریت تفکیک از مبداء در دانشگاه گیلان از دفن سالانه ۲۰میلیارد تومان پسماند قابل بازیافت با عدم تفکیک زباله خبر داده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، نشست تخصصی با محوریت تفکیک زباله در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. دانشجویان دانشگاه گیلان مهمان برنامه‌ای بودند که حاصل همکاری انجمن علمی گروه جغرافیا و محیط زیست دانشگاه گیلان و سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت بود.
اصغر شکرگزار عضو هیات علمی گروه جغرافیا،در این نشست با بیان اینکه مشکل بخش زباله را متوجه شدیم،گفت:اما راهکار مناسب برای حل آن نداریم.
وی مشکلات استان شمالی از دیگر استان‌ها را بسیار بیشتر عنوان کرد و گفت:ما با دفن زباله در واقع طبیعت را دفن می‌کنیم و خسارتی که به طبیعت می‌زنیم چند برابر است.
وی به فرهنگ اشتباه مصرف اشاره کرد و گفت:باید به فرهنگ خودمان برگردیم.
شکرگزار با بیان اینکه بخشی از فرهنگ سازی باید با وضع قوانین و مقرارات باشد،گفت: عزم ملی برای حل این مشکل وجود ندارد.
محسن محمدی عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه گیلان نیز در ادامه این نشست گفت:پسماند موضوع جدیدی نیست.
وی افزود:افزایش فرهنگ مصرف گرایی یکی از مشکلات زندگی امروز ما است.
محمدی جواب مشکلات حوزه پسماند را تکنولوژی و فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت:در آینده مشکلات دیگری نیز خواهیم داشت که یکی از آنها مسئله پسماند الکترونیک است.
این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد از میزان استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گفت:اکنون افرادی که فرهنگ یک‌بار مصرف را ترویج کردند باید پاسخگو باشند.
محمدی همچنین با اشاره به موضوع ایجاد زباله سوز خواستار توجه به تمام جوانب این کار شد و گفت:نباید برای حل یک مشکل مشکل دیگری را ایجاد کنیم آن هم در استان‌هایی که سرطان آمار بالایی دارد.
محمدی اضافه کرد:استان گیلان به دلیل پیشنیه فرهنگی مردمان آن به عنوان استان پایلوت برای بستن اجباری کمربند ایمنی انتخاب شده بود.

ارتقای کانکس مدیریت پسماند

علیرضا حاجی پور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت نیز در این جلسه گفت: اگر بخواهیم مدیریت درست پسماند داشته باشیم باید بر فرایند تولید تا امحا مدیریت و کنترل شود.
وی به چند هدف اصلی سازمان اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی برای انجام تفکیک زباله،تقویت پردازش میانی، ایجاد نیروگاه و تصفیه خانه شیرابه، دفن اصولی و ارتقای ظرفیت کارخانه کود آلی را دنبال می‌کنیم.
حاجی پور با اشاره به همکاری با ngo های محیط زیستی گفت:با چهار موسسه محیط زیستی رشت ارتباط خوبی داریم و کار آموزش چهره به چهره با همکاری آنها انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت افزود:در حال حاضر برنامه ارتقای کانکس‌ها را در پیش داریم و این مرکز دریافت به مرکز اطلاع رسانی و آموزش و دریافت پسماند تبدیل خواهد شد.
حاجی پور با بیان اینکه تیم علمی خوبی در سازمان مدیریت پسماند وجود دارد،گفت:از زمان تاسیس سازمان پسماند مانند اکنون علمی وارد موضوع نشده بودیم که این کار نیز با حمایت شهردار و شورای شهر در حال انجام است.

سالانه ۲۰ میلیارد تومان پسماند قابل بازیافت را دفن می‌کنیم

رضا رسولی عضو شورای شهر رشت نیز این نشست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ارتباط بین دانشگاه و مدیریت شهری بسیار ارزشمند است.
وی افزود: زباله در استان‌های شمالی به دلیل بارش نزولات و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی به یک فاجعه تبدیل شده است.
رسولی همچنین با اشاره به برنامه‌های فرهنگ سازی برای تفکیک زباله از مبدأ گفت: هنوز نتیجه لازم دریافت نشده است.
وی ایجاد سلول بهداشتی در مجاورت لندفیل قدیمی و همچنین آغاز ساخت تصفیه خانه شیرابه را دو اقدام مثبت شورای چهارم و شهرداری رشت عنوان کرد و گفت: با وجود این اقدامات هنوز با مشکلاتی روبر و هستیم.
رسولی همچنین پسماند خشک را در بهبود وضعیت اقتصاد شهر تاثیرگذار دانست و گفت: با عدم تفکیک زباله سالانه ۲۰ میلیارد تومان پسماند قابل بازیافت را دفن می‌کنیم.

جمع کردن زباله وظیفه ذاتی شهرداری و دهیاری نیست

محمدعلی پورعلی مدیرعامل سابق سازمان مدیریت پسماند استان نیز در این نشست گفت: نتوانستیم آن‌طور که باید مشکلات و خطرات پسماند را به مردم بشناسانیم.
وی پسماند را جزیی از زندگی دانست و گفت:این حوزه نیازمند توجه ویژه است.
پور علی ادامه داد: باوجود تمام مشکلات با تغییر نگاه به سمتی رفتیم که لندفیل بهداشتی باید ایجاد شود.
مدیرعامل سابق سازمان مدیریت پسماند استان سپس با اشاره به مسئولیت تمام شهروندان در حل این مشکل گفت:تا زمانی که همه افراد مسئولیت خودمان را قبول نکنیم موضوع حل نخواهد شد.
پور علی با بیان اینکه در تمامی جهان قانونی وجود دارد که هزینه پسماند از تولید کننده دریافت می‌شود،گفت: اما این امر در کشور ما برعکس است و به اشتباه فکر می‌کنیم که جمع کردن زباله وظیفه ذاتی شهرداری و دهیاری است.
پور علی وضع قوانین سخت‌گیرانه را کمک کننده دانست و گفت:دانشگاه،مساجد،رسانه همه باید به شهرداری کمک کنند در غیر این صورت آمار مشارکت و کاهش زباله ما بیش از این نخواهد شد.
در این برنامه علاوه بر پخش کلیپ‌های آموزشی دانشجویان اجرای پرفورمنس گروه نمایش به کارگردانی هومن میرمعنوی را نیز تماشا کردند و قبل از شروع برنامه نیز دانشجویان دانشکده انسانی به صورت چهره به چهره در مورد تفکیک زباله ازمبدأ آموزش دیدند.

Share