استاندار گیلان: ظرفیت کارخانه های کمپوست گیلان سه سال گذشته دوبرابر شده است

ساخت مجتمع کارگاهی شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سراوان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم گفت: امروز محل دفن زباله های بیمارستانی، به مکانی برای کاشت درخت و احداث مجتمع کارگاهی شرکت های دانش بنیان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ساخت مجتمع کارگاهی شرکت های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ظهر امروز با غرس نهال میوه توسط استاندار گیلان در محل پاکسازی شده از زباله های عفونی  در سراوان رشت برگزارشد.

در این مکان حدود یک دهه زباله های عفونی و ماشین های اسقاطی انباشت می شد که با جمع آوری زباله ها و ماشین ها و کاشت درخت قرار است به عنوان مجتمع کارگاهی نیمه صنعتی  دانش بنیان جهت تولید علم و ثروت در اختیار محققین دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار گیرد.

محمدعلی نجفی ظهر امروز در این مراسم با بیان اینکه ظرفیت درحال کار  کارخانه های کمپوست گیلان در ابتدای دولت ۳۰۰ تن در روز بوده است ، گفت: این ظرفیت با فعال شدن بخشهای نیمه تعطیل و توسعه کارخانه  کمپوست رشت به ۷۰۰ تن رسید.

استاندار گیلان گفت: برنامه‌هایی در راستای ساخت کارخانه های کمپوست در شهرستان‌های تالش و لنگرود و توسعه جمع آن در رشت در دست اجرا است تا ظرفیت این کارخانه های را به مرز ۲۰۰۰ تن برسانیم.

وی جمع آوری زباله های عفونی با شیوه مناسب و کارشناسی، راه اندازی کارگاه نیمه صنعتی و کاشت درخت را از کارهای خوب دانشگاه علوم پزشکی نام برد و اظهار داشت: این اقدام دانشگاه علوم پزشکی گیلان در هدف‌گذاری و برنامه ریزی جهت حفظ منابع محیط زیست در کنار آموزش و درمان، کاری ارزشمند است.

 نجفی با بیان اینکه دانشگاه های نسل سوم دانشگاه های پیشتاز و کارآفرین خواهند بود، افزود: این دانشگاه ها مراکزی هستند که با استفاده از علم، به تولید ثروت مشغول می شوند.

استاندار گیلان گفت: مفتخریم به اینکه بگوییم دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارای حداقل ۶ شرکت دانش بنیان توانمند است که قابلیت اجرای طرح در سطح بین المللی دارند.

 نجفی در ادامه سخنان خود با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان اندیشه محور شده، تصریح کرد: پژوهش محوری و دانش محوری کردن موضوعات از اقدمات خوب این دانشگاه است که اگر کارها بر این اساس شکل گیرد، ماندگار می شود.

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت توجه به تفکیک زباله از مبدا خاطر نشان کرد: تفکیک زباله سرآغاز و ابتدای یک حرکت در بحث نگرش به مسایل زیست محیطی است و خوشحالیم از اینکه امروز با تلاش های مستمر و جدی که از طریق شهرداری ها و سازمان های مرتبط در استان داشتیم، در شرایط بهتری نسبت به گذشته  به سر می بریم.

 نجفی با بیان اینکه خوشحالیم در بحث پایدار بودن علم و توسعه آن به این باور رسیده‌ایم که اگر فعالیت‌ها در راستای دانش محوری صورت گیرد توسعه، پایدار می‌ماند، افزود: تفکیک زباله و بهره‌برداری از آن نخستین گام در حفظ محیط زیست است که مسیر آن در دنیا طی شده و هم اکنون در استان ما نیز در حال طی شدن است.

وی اقدام اندیشه محور دانشگاه علوم پزشکی را عملی تعالی‌بخش و کمک به سلامت جامعه اعلام کرد و افزود: برخی، فعالیت‌ها و خدمات نظام و فرزندان این مملکت را که در راستای دولت شکل می‌گیرد به‌خاطر انتخابات نادیده می‌گیرند.

استاندار گیلان طرح تحول سلامت را از جمله خدمات با ارزش دولت تدبیر و امید و برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان و تصریح کرد: با اجرای این طرح کمک بزرگی به مردم در رابطه با هزینه های درمانی شده است

نجفی با بیان اینکه بعضی ها خدمات نظام و فرزندان این کشور را سیاه نمایی می کنند و عینک بدبینی خود را پاک نمی کنند، اظهار کرد: دولت در طول فعالیت خود خدمات باارزشی را انجام داده که بایستی مردم به خوبی از این اقدامات آگاه شوند.

وی با بیان اینکه امروز دولت با بدهی های عدیده ای که از دولت گذشته به ارث برده، مواجه است، تاکید کرد: باید مانع از ضربه دیدن کشور از داخل باشیم و از اندیشه‌های نو استقبال کرده و به شکل‌گیری آن کمک کنیم.

امحا ۶۵۰ تن زباله عفونی بیمارستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم گفت: امروز محل دفن زباله های بیمارستانی، به مکانی برای کاشت درخت و احداث مجتمع کارگاهی شرکت های دانش بنیان تبدیل شده است.

 شاهرخ یوسف زاده خاطرنشان کرد: مکانی که امروز مشاهده می کنید، به مدت یک دهه، محل دفن زباله های عفونی بیماستانی و تجمع خودروهای اسقاطی دانشگاه بود. از ابتدای امسال تاکنون توانستیم حدود ۶۵۰ تن را جمع آوری و امحا کنیم. در سه هفته اخیر نیز با تلاش شبانه روزی مسئولین و کارکنان دانشگاه ، این مکان محلی برای کاشت درخت و احداث مجتمع کارگاهی شرکت های دانش بنیان تبدیل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: کاهش آلودگی های زیست محیطی، تصفیه و امحاء زباله های بیمارستانی از اهداف استراتژیک این دانشگاه است.

Share