استاندار گیلان در همایش دهیاران زن مطرح کرد:

روحانی به گیلان می‌آید | باید بدانیم برای تحقق گیلان بهتر و برتر چه وظیفه‌ای داریم+تصاویر

استاندار در همایش دهیاران زن استان با بیان اینکه هر کدام از ما باید بدانیم برای تحقق گیلان بهتر و برتر چه وظیفه‌ای داریم گفت: فقط نباید به نقد و اعتراض نسبت به عملکرد دیگران و زیرسوال بردن آنان پرداخت بلکه باید امروز ببینیم وظایفه ی ما در بهتر و برتر شدن گیلان چیست و در این مسیر به فضای آرام و توسعه استان بیاندیشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدعلی نجفی در همایش دهیاران زن استان که در سالن غدیر استانداری با حضور فرمانداران، برخی از مدیران دستگاههای اجرایی، مشاوران امور بانوان فرمانداریها و ۱۳۰ نفر از بانوان دهیار استان برگزار شد با گرامیداشت یادو خاطره‌ی شهدای گرانقدر در روز شهدا و نیز تکریم مادران و همسران شهدا افزود: دهیاران با حداقل امکانات در اختیار خوشبختانه توانسته‌اند تأثیرگذاری خاصی در روستاها داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت گسترش آموزش‌ها به دهیاران تأکید و تصریح کرد: بالا بردن توان علمی و کاری آنان می‌تواند اقدام خوبی در ارتقاء سطح تحولات عمرانی در روستاها باشد.

وی شکل گیری اولین تجمع بشری را در کنار رودخانه‌ها دانست و گفت: افتخار می‌کنیم که در گذر از روستاها چه روستایی باشیم چه نباشیم آن را به عنوان یک مرکز تولید، تلاش در کنار یک رنگی و خلوص می دانیم.

استاندار گیلان اثرات کارهای اقتصادی در روستاها را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: در این مسیر نباید از اثر اقدامات فرهنگی در روستاها غافل شویم.

وی باهم بودن، تلاش، احسان و نیکوکاری را از شاخصه‌های روستاییان بیان و خاطرنشان کرد: روستاییان گیلانی بویژه زنان که در کشور زبانزد هستند با مشارکت همه جانبه در زراعت چای، برنج، فندق، بادام زمینی و مرکبات پیشتاز هستند.

نجفی با بیان اینکه علیرغم متمایز شدن بخش شهری در کشور ۳۹ درصد جمعیت گیلان روستایی هستند گفت: از این میان ۵۱ درصد جمعیت روستاییان استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی به حضور فعال روستاییان در بخش‌های مختلف تولیدی، گردشگری و اقتصادی استان اشاره و خاطرنشان کرد: حضور زنان و مادران در دوران دفاع مقدس نیز با پشتوانی از همسران و فرزندان به منظور دفاع از مرزهای کشور مثال زدنی است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به حضور پررنگ بانوان در عرصه‌های مختلف کشور افزود: آموزش دهیاران بویژه زنان باتوجه به اثربخشی بالای آنان باید در اولویت کاری مسئولان قرار بگیرد.

وی گفت: دهیاران علاوه بر تلاش در جهت رشد زمینه‌های کاری باید از ظرفیت عظیم سازمان‌های مردم نهاد کمال بهره را ببرند.

وی به حضور پرثمر سازمان‌های مردم نهاد در بخش‌های محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری استان اشاره و اظهار داشت: بسیار خرسندم که در مقاطع مختلف بویژه زمان حضور مسافران میلیونی در استان گیلان حضور پرشور این عزیزان را مشاهده می‌کنم.

وی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که روستاییان معیشت و سفره‌ی جمعی از هموطنان خود را در استان و کشور رنگین می‌کنند گفت: ۳۸ درصد از مرغوبترین محصول برنج کشور توسط روستاییان گیلان تولید می‌شود.

نجفی زندگی مسالمت آمیز روستاییان در کنار هم را الگویی برای شهرنشینان دانست و افزود: روستاییان با مهر و عطوفت در کنار هم زندگی می‌کنند و امروز برخی روستاها به عنوان روستاهای پایلوت فاقد بیکار معرفی می‌شوند.

وی به تلاش دستگاههای اجرایی همچون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت با همکاری صندوق کارآفرینی امید در معرفی روستاهای فاقد بیکار در استان اشاره و خاطرنشان کرد: روستاهایی همچون اسطلخ جان و شیجان باید الگویی برای روستاهای دیگر باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم بررسی چرایی عدم تولید محصولات در برخی روستاها تأکید و تصریح کرد: در سال‌هایی روستاییان بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های شهرنشینان را تولید می‌کردند اما اکنون برخی روستاها عاری از تولید شده‌اند که بحمدا… در گیلان چنین روستایی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه افرادی که وارد روستا می‌شوند باید انگیزه‌ی خرید محصولات را داشته باشند اظهار داشت: بهترین اشتغال را در بخش گردشگری و صنایع دستی می‌توانیم در روستاها شاهد باشیم.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه روستاها در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، شیلات و بخش‌های دیگر می‌توانند پویا باشند گفت: این اندیشه با هدایت رهبر معظم انقلاب در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل و تأکیدات رییس جمهور به دولت گام‌های خوبی برداشته است.

وی افزود: با توجه به اهمیت بخش روستاییان یک معاونت تحت هدایت معاون اول رییس جمهور به عنوان معاونت روستایی شکل گرفته است.

نجفی به دیدار برخی دهیاران با رییس جمهور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: نگاه دکتر روحانی به توانمندی‌های روستاییان و زنان نگاهی ویژه است.

وی بالا بردن درآمد و ارزش افزوده روستاییان را از اقدامات مهم دهیاران دانست و گفت: اقتصادی کردن روستاها، عدم مهاجرت از روستا به شهر جزء برنامه‌های مهم مدیران بویژه بخشداران و دهیاران باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت بررسی علت مهاجرت روستاییان توسط مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها با نظارت اداره کل روستایی و امور بانوان استانداری تأکید و تصریح کرد: قطعاً با افزایش امکانات رفاهی، سرگرمی و تفریحی استغال پایدار در روستاها شکل می‌گیرد.

استاندار گیلان گفت: اعتقاد داریم بخش عظیمی از ظرفیت گردشگری را در روستاها می‌توانیم تقویت کنیم.

وی به بهره مندی از ظرفیت استان و تقویت این بخش در حوزه‌ی صنعت در سال اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: علیرغم محدودیت زمین در بخش کشاورزی با استفاده از فناوری‌های روز می‌توانیم رشد داشته باشیم اما بخش گردشگری گیلان قابلیت رشد بسیاری دارد.

نجفی بر ضرورت توجه ویژه‌ی دهیاران به موضوع مهم تفکیک زباله و مدیریت پسماند تأکید و تصریح کرد: تلاش خوبی تاکنون از سوی فرمانداران، شهرداران و دهیاران صورت گرفته اما به نظر می‌رسد هنوز ناکافی است.

وی با اشاره به اینکه گردشگر به محیط پاک و آرام تمایل نشان می‌دهد گفت: دراستانی که دارای زیبایی‌های متنوعی است اگر عاری از زباله و پسماند باشد قطعاً مسافران حضور گسترده‌ای خواهند داشت.

نماینده عالی دولت در گیلان وجود زباله را باعث زشت شدن چهره‌ی شهر دانست و افزود: فرهنگ ایرانی و گیلانی اقدام ناشایست پرت کردن زباله را نمی‌تواند درک کند.

وی اساس دین مبین اسلام را بر پایه‌ی نظافت عنوان کرد و اظهار داشت: اخلاق مداری یکی از سفارشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب است که گیلان شرایط الگوشدن در این خصوص را دارد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه تلاش ما برپایه ی تعریف گیلان برتر و گیلان بهتر شکل گرفته افزود: این مهم باید در عرصه‌ی عمل تجلی پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای برتر و بهتر شدن باید همه‌ی افراد بدانند چه وظیفه‌ای دارند گفت: فقط نباید به نقد و اعتراض نسبت به عملکرد دیگران و زیرسوال بردن آنان پرداخت بلکه باید امروز ببینیم وظایفه ی ما در بهتر و برتر شدن گیلان چیست و در این مسیر به فضای آرام و توسعه استان بیاندیشیم.

نجفی به الگو بودن همیشگی زنان ایرانی و بویژه گیلانی در شرکت گسترده در انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: میزان حضور روستاییان در پای صندوق رأی نسبت به شهرنشینان همیشه بیشتر بوده است.

وی به برگزاری ۲ انتخابات بزرگ پیشرو برای توسعه‌ی ایران اسلامی اشاره کرد و افزود: حضور پررنگ همه‌ی اقشار مردم در پای صندوق‌های رأی منجر به تحقق تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور حداکثری می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: انتخاباتی با امنیت کامل، سالم همراه با رعایت مر قانون و حق الناس دانستن رأی مردم از وظایف مجریان برگزاری انتخابات است.

وی بر لزوم آماده سازی فضای جامعه برای حضور گسترده مردم در انتخابات تأکید و تصریح کرد: باید تلاش شود فضایی همراه با امید به آینده در بین مردم فراهم شود.

وی گفت: با کار، تلاش، صداقت، امانتداری، درستی و پاکدستی که جزء وظایف ماست مردم به آینده امیدوار می‌شوند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه ممکن است عده‌ای نخواهند این فضا شکل بگیرد افزود: ممکن است برخی سخنرانان تلاش‌های فرزندان این مرز و بوم را زیر سؤال ببرند و یأس را در میان مردم ترویج دهند.

وی به سفارش امام راحل و رهبر معظم انقلاب مبنی بر زنده نگهداشتن امید در بین مردم اشاره و خاطرنشان کرد: مردم برای تعیین سرنوشت خود در پای صندوق‌های اخذ رأی حضور پیدا می‌کنند.

نجفی اظهار داشت: آن‌هایی که می‌توانند به مردم در عرصه‌های فراهم شده خدمت کنند در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی تمامی آمارها را بر اساس گزارش مرکز آمار و مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد و افزود: در بحث اشتغال بحمدا… با تلاش مدیران کارنامه‌ی مثبتی ارائه شده است.

دکتر نجفی نرخ بیکاری استان در بدو شروع دولت یازدهم را ۱۵.۶ عنوان کرد و گفت: این نرخ از متوسط کشوری ۴.۶ بالاتر بوده که خوشبختانه در ۶ ماهه نخست سال ۹۵ به ۹.۶ درصد تقلیل پیدا کرده است.

وی به تک رقمی شدن نرخ بیکاری استان پس از نزدیک به ۲ دهه اشاره و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم این نرخ بیکاری را حفظ کنیم و تک رقمی شدن را به معنای حل مشکل بیکاری استان نمی‌دانیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه سهم اشتغال استان را بالا بردیم گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید جزء ۵ استان بیکار کشور بودیم اما در حال حاضر به رتبه ۲۴ امین استان بیکار و هفتمین استان شاغل کشور تبدیل شدیم.

وی از بهره برداری بزرگترین واحدهای سلولزی، MDF و HDF طی روزهای آینده با حضور رییس جمهور در گیلان خبر داد و گفت: ۲ پست اسکله بزرگترین بندر تجاری و خدماتی کشور نیز در بندرکاسپین منطقه‌ی آزاد انزلی با حضور دکتر روحانی افتتاح می‌شود.

استاندار گیلان افزود: در آینده‌ای نزدیک بندرکاسپین به یکی از قوی‌ترین و بزرگترین بنادر دریای خزر به شمار خواهد رفت که یک فرصت برای گیلان محسوب می‌شود.

در پایان این همایش از چند تن از دهیاران زن استان تجلیل به عمل آمد.

Share