استاندار در گفت و گویی صمیمی اظهار کرد:

رئیس جمهور اندیشه بزرگی برای بندر کاسپین دارد

سفره پدرم یادم است همیشه باز بود، ایامی که کوچک بودم محال بود که در منزل مهمان نداشته باشیم. مادرم همیشه چندتا برنج بیشتر می پخت چون می گفت حاج آقا همیشه با خودش دو نفر دارد و الحمدالله خدا این عنایت را به ما کرده است و ما خوشحال هم می شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیلان امروز، برخلاف آنچه به نظر می رسید، با استاندار خوش صحبت و شوخ طبعی مواجه شدیم که نمی گذاشت آمار و ارقام ارائه شده از عملکرد دولت یازدهم در گیلان خسته مان کند.

محمدعلی نجفی در مصاحبه مفصل از عملکرد دولت در گیلان دفاع کرد اما در عین حال کوشید تصویری واقعی از استان به دست دهد. این که با ذکر بهبود شاخص ها از ظرفیت بالای استان سخن گفت، این که در بعضی بخش ها انتقادات را پذیرفت، این که آمار ارائه شده را وحی منزل نمی دانست، این که وعده های نشدنی نداد، دلگرم مان کرد که برخلاف چند استاندار قبلی خیال ندارد با آمار مبهوت کننده و غیرواقعی، خود را سوپرمن نشان دهد. استانداری که ما دیدیم آدمی واقع بین بود و البته باتجربه، همان طور که کارنامه سه سال و نیمه اش تایید می کند.

مصاحبه با استاندار را در ادامه می خوانید:

آقای نجفی، در نیم سال پایانی کار دولت هستیم. در یک شرایط خاصی دولت یازدهم شکل گرفت. مشکلات زیادی وجود داشت که انرژی زیادی صرف متوقف کردن این همه مشکلات شد. جمع بندی عملکرد دولت در استان را در سه سال و نیمی که استاندار بوده اید، چطور ارزیابی می کنید؟

شما و همکارانتان سعی کردید عملکرد دولت را در استان را بر اساس اتفاقات و عملیاتی که انجام شده است گزارش بدهید و از این و اطلاع رسانی صحیح تشکر می کنم.
همان طور که مستحضر هستید من در بیست سال قبل در همین استان حضور داشتم و آشنایی با استان داشتم و طی سال هایی هم که در استان نبودم و چه زمانی که ریاست سازمان چای را برعهده داشتم و چه زمانی که در مناطق آزاد بودم همیشه یک سری رفت و آمد دانشگاهی به استان داشتم و حدود ۱۴ سال به عنوان موسس دانشگاه علمی و کاربردی به گیلان رفت و آمد می کردم و این موجب شد هرگز ارتباطم با استان قطع نشود و بعد از همان روزهای اول نتایج انتخابات، دوستان در دولت تمایل داشتند که مسولیت گیلان بر عهده من باشد.
وقتی خود شرایط استان را نگاه می کردم می دیدم کار بسیار سنگینی است که در این شرایط می توان برای بهبود استان گام برداشت نگاه می کردم در سال ۹۱ و آغاز سال ۹۲ نرخ بیکاری ۱۵.۶ درصد بود، یعنی حدود ۴ و اندی درصد از متوسط کشور بالاتر. به عبارتی گیلان و جزو استان های دوم، سوم و چهارم و حداکثر پنجمین استان بیکار کشور بود.
یعنی بعد از استان های ایلام، کرمانشاه و کشورهایی که زمانی جنگ زده بودند قرار داشت و همچنین نرخ مشارکت پایین بود.
فضای آن روز استان به گونه ای بود که من خود در مسافرت های دکتر روحانی به شهرهای مختلف با ایشان همراه بودم. وقتی به گیلان سفر می کردیم که در مسیر پرواز از من در رابطه مشکلات این استان پرسیدند. من همان جا گفتم مشکل این استان چای، برنج و منطقه آزاد است که رها شده، مشکلات دیگری را هم مطرح کردم.
وقتی به چای نگاه می کردم می دیدم که این محصول رها شده بود روزی در گیلان ۳۰ هزار زمین زیر کشت چای بود و اکنون به ۱۸ هزار هکتار رسیده است.
من در آن روز گزارشی از مدیران صنایع استان گرفتم و از کسانی که در دوره ما بودند، افرادی مثل آقای شکوهی راد که در سال هایی که من معاون استاندار بودم و مدیریت های استانی و کشوری را داشتم در بخش توسعه استان فعالیت های خوبی داشتند و وقتی که کتاب ایشان در مورد منطقه آزاد را خواندم دیدم که همه این مطالب را درست نوشته است.
البته سوای اینکه در کتاب شان مرتب عاشق می شدند (خنده) اما به همه مسایل با دقت توجه کرده اند البته ایشان باید با خانمشان یک دست نوشته ای بنویسند (خنده).
من کتاب آقای شکوهی را در خانه می خواندم که خانمم از من پرسید چه کتابی می خوانی؟ چون من معمولا تندخوانی دارم، بر عکس خانواده ام که بسیار دقیق و اندیشه اجتماعی و ادبیاتی دارند، من تندخوانی دارم، ولی این کتاب را با دقت می خوانم که همسرم کنجکاو شد که چه چیزی می خوانم. گفتم نخوان چون ممکن است عصبانی شوی و بگویی که این دوست شما از ۷ سالگی همش عاشق می شده است و اولین بار عاشق معلم اش شده بود (خنده).

به هر حال من دیدم که شرایط استان خیلی سخت است. لیست های مختلفی از استان فرستاده می شد که من هم می دیدم. البته دوستان حتما توانایی هایی داشتند. در چنین شرایط مشیت الهی برقرار شد و بر ما تکلیف شد که به استان بیایم و وفاق استانی ملی شکل گرفت. تلفن هایی که از استان داشتم و تکلیفی که از تهران بر من شد، به استان گیلان آمدم در جلسه معارفه ام هم به این موضوع اشاره کردم که من مشکل استان را بیشتر در بخش اقتصادی و توسعه می بینم که در آن روز بر من خرده گرفتند که خوب بود به مسایل فرهنگی و ارزشی هم توجه می کردید. من به آن مسایل هم توجه داشتم و اعتقاد هم دارم بر آن مسایل. ولی معتقد بودم تا مشکلات اقتصادی استان حل نشود آن مسایل حل نخواهد شد.
خوشبختانه هم مقام معظم رهبری و هم دولت این بخش را هدایت کردند و حل مشکلات اقتصادی سرلوحه کار کشور قرار گفت.
هر سال این بخش توفیقاتی داشته است، در جهت رفع بیکاری باید به امکانات استان توجه می کردیم یک بخش کشاورزی بود که باید ضمن حفظ وضعیت موجود، تقویتش می کردیم. عنایت الهی همراه ما بوده است چون آب و هوا باید در کنار مدیریت کمک می کرد. ما در سال ۹۲ برف سنگینی داشتیم و در همان ایام ما مدیریت بحران آب را داشتیم در بعضی از مناطق مثل آب کنارکه دو متر و اندی برف داشتیم سد منجیل خالی بود که این نیاز به مدریت داشت و از آنجایی که پیش از این با موضوعات آشنایی داشتم موضوع را دنبال کردیم و سرانجام در بخش کشاورزی سال موفقی را گذارندیم.

در بخش چای ما دیدیم که قیمت محصول پایین بود و در سال های متمادی بدون تغییر باقی مانده بودکه توانستیم به کمک دولت تا ۵۰ درصد قیمت چای را افزایش دهیم که همین امر انگیزه برای کشاورزان ایجاد کرد. در بحث برنج علی رغم اینکه در همان سال کیفیت و مرغوبیت برنج خوب بوده، قیمت کم بوده است. در توافقی که با استاندار مازندران داشتیم مشترکاً نامه ای به دکتر روحانی نوشتیم که زمینه آن را هم توسط دکتر جهانگیری و دکتر نوبخت و وزیر صنعت فراهم کرده بودیم که در کابینه دولت مطرح شد.

قیمت تضمینی داشتیم ولی قیمت توافقی هرگز سابقه نداشت و آن سال را به پایان رساندیم.

در سال بعد با فشار به مرزها سعی کردیم برنج داخلی را تقویت کنیم. چون سال ۹۱ و ۹۲، دو میلیون و ۹۵۰ هزار تن برنج¬های قراردادی خریداری شده بود و پول ها پرداخت شده بود. در سال ۹۲ هم حجم سنگینی واردات برنج داشتیم. اما با کمک وزارت جهاد و کشاورزی قیمت تعرفه برنج را بالا بردیم. همه این عوامل سبب شد در بخش کشاورزی در تمام شاخص ها مثبت باشد.

صنعت گیلان بسیار آسیب دیده، در این بخش چه اقداماتی انجام شده؟

در همان سال در بخش صنعت دیدم که تعدادی از پروژه های بزرگ ما مشکلات قضایی، اطلاعاتی و خدماتی از این دست دارند به همین خاطر دو ستاد تشکیل دادم.

یکی ستاد تسهیل که رییس کل دادگستری، مدیر کل اطلاعات و نیروی انتظامی اعضایش بودند که چند پروژه بزرگ مثل پروژه تله کابین لنگرود که مربوط به همین امیر منصور آریا بود که کارهایش انجام شد.

ستاد دیگر، ستاد خدماتی که گفتیم نیروهای خدماتی و تشکیلاتی و سازمانهای دیگر جهت رفع موانع تولید باشند و در آن سال توانستیم حدود ۲۶ درصد از موانعی که در تولید داشتیم براساس آمارهای اداری رفع شد.

یک سری مشکلات که در زمینه آب، برق، گاز، تامین اجتماعی و مالیاتی و مسایل این چنینی که وجود داشت، به وسیله قدرت های استانی حل می کردیم.

ما چندین بار این برنامه را با دکتر جهانگیری مطرح کردیم و بعد از آن طرحی با عنوان ستاد مبارزه با رفع موانع تولید توسط دولت تشکیل شد که این قضیه ما را خوشحال کرد و قدرت ما بیشتر شد.

بانک ها پیش از این طرح براساس تحکم استانی و دوستی مشکلات ما را برطرف می کردند اما اعتباری برای آن تعریف نشده بود، اما بعد از آن با تعیین تسهیلات مربوطه و با توجه به اینکه سال ۹۵ هم سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شد و دکتر جهانگیری خود فرمانده ستاد مبارزه با موانع تولید شدند موجب اختصاص تسهیلات خوبی شد و این باعث شد توفیقات ما در این زمینه بیشتر شود و بیش از چها و چند درصد از مشکلات برطرف شود.

یکی از مسایل استان، بانک ها بود. در استان ها بر حسب شاخص های صنعتی شان عدد و رقمی در نظر گرفته شد پولی که برای ما تعیین شد ۴۷۰ میلیارد تومان بود که بر اساس جلسات کارگروهی که به ریاست خودم یا معاون اقتصادی استانداری انجام شد و مسایل بررسی و تصویب می شود و بعضا جریمه های بدهکاران تخفیف، امهال می شود یا به تعویق می افتد.

در روزهای اول تا زمانی که این روند راه بیفتد، سرعت مان پایین بود و در جلسه ای که با وزیر صنعت داشتم ایشان گفتند که شما در رتبه بیست و چند هستید که من شوکه شدم و ایشان از اینکه سازمان صنعت و معدن مسایل و مشکلات روستا ها را جدی نگرفته بودند گله کردند.

من به ایشان گفتم که شما قطعا استان گیلان را در چند استان اول کشور خواهید دید. ولی شما قول بدهید سهم استان را بالا ببرید.

خوشبختانه در حال حاضر سهم استان بیش از ۱۰۴ درصد است. از ۴۷۰ میلیارد تومان تا به امروز ۴۸۵ میلیون تومان است استفاده کردیم. من نامه به دکتر جهانگیری نوشتم و درخواست افزایش سهم برای استان را کردم که ایشان در نامه ای به یکی از بانک ها گفتند مگر قرار بود هر استانی می تواند که سهم خود استفاده کند به او تسهلات بیشت پرداخت کنید؟

سعی ما بر این است با بانک های استان رفاقتی برخورد کنیم و آن¬هایی که سهل انگاری دارند دو مورد بودند که از استان بیرون کردیم و عمدتاً تلاش ما این است که افراد با انگیزه به استان وارد شوند.

مثلا ً شورای بانکها با حضور استاندار چندین سال برگزار نشده بود و این جلسات در حال حاضر تشکیل می شود و و موجب شد از آن رونق اقتصادی استفاده کنیم.

معمولا از من سوال می شود که چگونه در شش ماهه اول سال ۹۵ نرخ بیکاری به منفی ۶/۹ درصد رسانده اید و این اولین بار بوده که نرخ بیکاری استان تک رقمی شده است.

نرخ بیکاری در ابتدای دولت ۱۵.۶ در صد و استان در رتبه پنجم بیکارترین استان های کشور بود. این نرخ در پایان سال ۹۴ به نرخ متوسط کشوری (۱۱ درصد) تقلیل یافت. بر اساس آخرین آمار منتشر شده مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در شش ماهه ابتدای سال ۹۵ به ۹.۶ درصد کاهش و رتبه استان به رتبه هفتم استان های دارای کمترین نرخ بیکاری بهبود یافت. نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز طی سه سال ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

در بخش بنادر، منطقه ویژه آستارا در زمانی که خودم مسولیت بنادر را برعهده داشتم جزو بخش های فعال بود. ولی بعد از آن در بازدیدی که از این منطقه داشتیم دیدم که همه چیز ابتر مانده است. ولی به علت دوستی با آقای ترکان و نظارت دو ماهه ای که خود در این منطقه داشتم به این نتیجه رسیده بودم که همان جا بمانم و مشکلاتش را حل کنم و به استانداری نیایم. در آن مدت منطقه آزاد را در آستارا مجددا راه اندازی کردم و مشکلات بخش خصوصی را برطرف کردیم.

منطقه آزاد انزلی تعطیل شده بود و چندین پروژه بزرگ را که شروع کرده بودند بلاتکلیف باقی مانده بود.

پل ورودی منطقه آزاد به نام وزیردفاع شهید نامجوی افتتاح شد، و اسکله تعطیل بود و هر دو به دلیل مشکل قضایی در دادگاه پرونده داشتند. همین طور بندر و خیلی مکان های دیگر که پرونده های متعدد در مراجع قضایی داشتند و دوستان در دولت قبلی این پرونده ها را دیدند و نظرهایی نسبت به تغییر کاربری در این مکان ها دادند ولی کاری انجام نشد.

اما الان منطقه آزاد ویژگی هایی وجود دارد که ما دوست داریم هر مقام و مسئولی به این استان سفر می کند این مکانها را از نزدیک ببیند. یکی از جاهایی که اقتصاد مقاومتی در آن شکل گرفت همین منطقه آزاد است و بندر کاسپین آبرویی برای کشور شده است.

دکتر روحانی دید بسیار بلندی دارند و من ایشان را نه فقط در این مدت که رییس جمهور هستند، بلکه از سالهای گذشته شاید ۱۷ سال پیش در جلسات ایشان را می دیدم و معتقد بودم دید بسیار بلندی دارند و در این زمینه آوازه جهانی دارد.

وقتی دکتر روحانی در سال گذشته از بندر کاسپین دیدن کردند مدیران از برنامه خود برای احداث یک اسکله ۱۵ میلیون تنی صحبت کردند که ایشان در جواب گفتند ۱۵ میلیون کم است و باید در آینده ظرفیت شما در این منطقه به ۵۰ میلیون تن برسد. متاسفانه ما این اندیشه را در سازمان بنادر کشور و وزارت راه نداریم.

بنادر استان و منطقه آزاد و بخش تجارت، صنعت و خدمات کمک کرد که در بخش اشتغال توفیقات خوبی داشته باشیم.

ببینید گاهی می شنوید که توسعه های اقتصادی در کشورهای خارجی مثل چین ۶ درصد است و در کشورهای اروپایی یک تا یک و نیم درصد؛ دلیلش این است که چین یک دوره هایی را هنوز طی نکرده بود.

مثل سال اول دولت یازدهم که به یکباره رشد اقتصادی به ۷/۵ درصد رسید.

بله. ما در بخش بیکاری گام بزرگی برداشته ایم و تمام تلاش مان این است که بتوانیم این برنامه را حفظ کنیم. مثل کاهش تورم ۴۰ درصد به ۱۰ درصد و تک رقمی کردن آن که کار بسیار دشواری بوده است. امیدواریم تلاشی که در نرخ بیکاری استان شده است با تلاش بیشتری حفظ و از این رقمی هم که هست پایین تر بیاید.

در حال حاضر از نرخ بیکاری کشور پایین تر آمده ایم در صورتی که قبلا نرخ بیکاری استان از کشور همیشه بالاتر بوده است.

نرخ بیکاری در کشور در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایش داشته که ما از این موضوع خوشحال نیستیم.

من مطمئنم اشتغال زایی انجام شده است و دولت روحانی یک دولت راستگو است. اگر می گوید یک درصد کاهش یافته حتما یک درصد بوده کمااینکه می تواند درصد بیشتری را عنوان کند و البته مردم تا زمانی که بیکاری است این مشکل به آنها فشار می رود اما بعضی از مسوولین استان مثلاً یکی از فرمانداران گفت اصلا این توقع مردم از بیکاری چیست، هر کس در خانه اش دو بیکار دارد سریع می گوید نرخ بیکاری بالا رفته است، این ادبیات در ذهن مردم می نشیند. بد صحبت کرده است. البته نمی دانم چه کسی بوده است. من یکبار خودم هم در رسانه ای گفتم نرخ بیکاری پایین آمده است و یک نفر که در آنجا نشسته بود گفت: «اقای استاندار چه می گوید پایین آمده، این دوتا بیکار که اینجا نشسته اند همچنان بیکار هستند و دو تا شده سه تا.»

در مورد تورم هم اینطور است وقتی می گوییم کاهش پیدا کرده است مردم نگاه می کنند که شرایط امسال از پارسال بدتر شده است.
ولی آن فرماندار در توجیه آمده ابروی طرف را درست کند زده چشم اش را هم کور کرده است.
توجیه بدی داشته است، کاهش نرخ بیکاری به معنای حل مشکل بیکاری نیست. ما تلاش کردیم بیکاری استان بیشتر نشود. یعنی هنوز هم ۹ درصد بالا است چون در جهان بین نیم تا دو درصد است اگرچه در این سال ها تلاش کرده ایم این نرخ کاهش یابد. خبرنگاران صدا و سیما که من معمولاً دید خوبی نسبت به کاهش بیکاری ندارند می گویند وقتی برای تهیه گزارش به بخش های صنعتی، بازار و جاهای دیگر سر می زنیم می بینیم که خیلی ها مشغول به کارشده اند یعنی احساس می کنند شرایط کاری و تلاش بیشتر شده است.

من که در مورد صنعت، کشاورزی و… صحبت کردم همه این موارد در نرخ بیکاری لحاظ می شود و مثلا در بخش چای می گوییم ۵/۳ هزار هکتار زمین زیر کشت چای رفته که عدد و رقمی مساحتی که زیر کشت چای رفته کاملا مشخص است و اشتغال در چای فراوان تر شده است.

بیکار استان ما که جوان فارغ التحصیل است و لیسانس، دکتری دارد در کشت برنج، زیتون نقشی ندارد و در بخش بندر هم کمتر نقش دارد.

مثلا در همین بندر کاسپین ۱۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند. ولی عمدتا نیروهای خدماتی، رانندگان کامیون و غیره هستند و ممکن است تعداد ۲۰ تا ۳۰ مهندس هم در میان آنها باشد. این تعداد مهندس خودش را دربین این تعداد نیروکار نشان می دهد و بقیه خودشان را نشان نمی دهند.

نرخ بیکاری بین سن ۹ تا ۵۰ سال محاسبه می شود و مربوط به الان نیست. بلکه مربوط چند دهه است. بله اگر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان یا شرایط گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال را بگیرید، شرایط فرق می کند. ولی اگر در آن شرایط هم باشد ما یک روزی جزو دومین تا پنجمین استان بیکار کشور بودیم و امروز جزو بیست و چهارمین استان بیکار کشور هستیم.

یک روزی استان سی ام در اشتغال کشور بودیم، یعنی یکی به آخر بودیم، حالا اگر تهران بزرگ را سوا کنیم، الان جزو هفتمین استان شاغل کشور هستیم. ولی کلا در کشور نرخ بیکاری بالا رفته است. اما ما وضعیت خود را در کشور تثبیت کردیم و شعار ما گیلان بهتر و گیلان برتر است.

ما می گوییم جایگاه استان گیلان باید جزو ده استان برتر کشور باشد اگر بجنبیم جزو ۵ استان برتر کشور خواهیم بود. در ستاد استفاده از تسهیلات ما جزو استان های برتر هستیم، در بیمه سلامت استان یکم هستیم. ما در صنعت استان دوازده و سیزده بودیم ولی امسال با همین عدد هاو رقم ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی در ام.دی.اف و صنایع سلولزی، گیلان جزو مراکز سلولزی ایران شده است.

اگر گیلان در صنایع سلولزی اول شود، ما حق گیلان را گرفته ایم.یک روزی گیلان در صنایع نساجی حزو اولین ها بود. گیلان در بحث سرمایه گذاری صنعتی در کشور هشتم است، هرگز از ۱۳ به پایین تر نبوده است.

سرمایه گذاری صنعتی؟

بله، سرمایه گذاری صنعتی. حجم سرمایه گذاری داخلی در ابتدای دولت تدبیر و امید در استان قریب ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان در پایان سال ۹۵ به ۵۰۰۰ میلیارد تومان بالغ گردید. ۱۰۰۰ میلیارد تومان این سرمایه گذاری‌ها در بخش صنعت استان و طرح¬های بزرگ در حوزه صنایع فولادی و سلولزی بوده. اکنون در سرمایه گذاری صنعتی هشتم هستیم، ما استان¬های تهران، تبریز، البرز، اصفهان را داریم که چندین برابر استان ما هستند.

این استان ها شهرک های صنعتی زیادی دارند من خود سال ها هم درصنعت مس کرمان و هم فولاد مبارکه اصفهان بودم که در کشور و خاورمیانه درجه یک است که سرمایه گذاری آن قبل از انقلاب در سال ۵۸ آغاز شده بود با دلار ۸/۶ تومان کار بسیار بزرگی را شروع کردند که در بورس همیشه اول بودیم بعد از این که مخابرات فروخته شد فولاد اول شد. در دو سالی که در فولاد مبارکه بودم سود خالصش یک هزار و سیصد و پنجاه میلیارد تومان بوده است و یک سال هم یک هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان بود. یعنی دو سه سال قبل پروژه عمرانی استان یکصد و ده میلیارد تومان بود که به اندازه ۱۲ سال بودجه فولاد مبارکه که یکی از بخش¬های صنعتی اصفهان است. معلوم که از آنجا تیم سپاهان بیرون می آید. من زمانی که آنجا بودم یک قرار داد با امیر قلعه نوعی برای یک فصل بستیم ۶۵۰ میلیون تومان مبلغ قراردادش بود که من در جلسه اعتراض کردم که گفتند نرخش همین قدر است و اگر کمتر بگوییم نمی آید.

یعنی می خواهم بگویم که این پولها را دارند که این کار ها را می کنند، ولی ما اینجا زمانی که می خواهیم ۵۰ میلیون به سپیدرود کمک کنیم باید به ۲۰ نفر زنگ بزنیم که این تیم می خواهد ‌‌به مسابقه برود و پول ندارد.

می خواهم بگویم که اینکه بعضی ها همین طوری جملاتی را رها می کنند که گیلان باید این طوری باشد، چرا ندارد، ما باید ببینیم که جایگاهمان کجاست؟ وسعت سرزمین ما، توانایی ما چقدر بوده است؟ در پارک علم و فناوری و بحث¬های دانش بنیان توفیقات خوبی به دست آوردیم و جزو ده استان برتر و در رتبه هفتم هشتم هستیم.

در طول دولت تدبیر و امید در استان تعداد موسسات فناور مستقر در پارک از ۱۲۷ به ۲۵۷ واحد رسیده که از این تعداد، ۵۲ شرکت تحت عنوان دانش بنیان استقرار یافته اند و برنامه ریزی برای تشکیل ۱۰۰ واحد دانش بنیان قابل تجاری سازی در استان صورت گرفته است. همچنین تجاری سازی اختراعات ثبت شده نیز از ۲۳ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است.

من یکی از راه هایی که در گیلان برای رفع بیکاری جوانان و بخوص دانش آموختگان موثر می بینم شرکت های فناوری است چون نیروهای انسانی خوب و فعال را در فناور و شرکت های دانش بنیان می بینم. دوم هم در بخش گردشگری.

قبول دارید در بحث گردشگری در استان به اندازه بقیه استان ها قوی عمل نشده است؟

کاملاً قبول دارم. بحث گردشگری گیلان قبلاً متمرکز بر گردشگری ساحلی و دریا بود.

در قبل از انقلاب به این جمع بندی رسیده بودند که در کشاورزی دیگر جواب نمی دهد زمین قابل توسعه نیست. تسطیح اراضی، آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره ای، آبیاری فناوری، ماشین آلات این ها بهبود واریته های برنج همه می تواند افزایش دهد ولی قدرت مانورش محدود است.

آن روز رو به صنعت در گیلان آوردند سال های ۵۱ تا ۵۵. من بر طبق مطالعه دیدم که صنایع نفر بر و اشتغال زا را در همان موقع جذب کردند. صنایعی که تلفیق شدند مثل توشیبا که خوشبختانه هنوز رو پاست درست است که حالا اتفاقاتی افتاده است ولی برند خود را حفظ کرده است. ایران الکتریک که تعطیل شد صنایع نساجی مثل پوپلین و ایران برک هم که دچار مشکل شدند.

قبل از انقلاب خیلی از سرمایه دارها خارجی، خیلی ها وابسته بودند و خیلی ها مفسد بودند که از کشور خارج شدند و یکی یکی مشکلات پیش آمد تا کشور و استان خودش را بیابد. از اوایل انقلاب در کنار ارزش ها و آرمانهای انقلاب تحول عظیمی در چگونگی بهره گیری از سواحل ایجاد شد، و در این زمینه هم تغییراتی اتفاق افتاد.

بعد از سال های اخیر در بعضی استانها گردشگری های تاریخی و فرهنگی زیاد از حد رشد کرده است. ما از این شاخص ها نمی گویم نداشتیم، کمتر داشتیم. در گیلان ماسوله و قلعه رودخان تاریخی هستند. ولی امکانات و زیر ساختهایش صفر است. من حتی در جلسه گردشگری هم گفتم وقتی یک مهمان خارجی از تهران به استان می آید من را تب می گیرد. اگر این مهمان بخواهد وسط راه دستشویی برود باید کجا برود؟ امروزه خوشبختانه رستوران آفتاب صحرا باز شد. ولی اگر پایین تر بیاید در منجیل، رودبار،رستم آباد کجا باید برود.

گردشگری در این زمینه ضعیف نبوده است؟

قطعا در زمینه مدیریتی اشکالات زیادی وجود دارد، از روز اول مدیریت اینجا زیر سوال رفت. چون بلافاصله پس از انتصاب بحث تغییر ایشان پیش آمد. خب این بر کارش تاثیر گذاشت.

به هر حال ویترین اصلاح طلبی کابینه دولت در استان گیلان هستند دیگر!

خب خودش این جوری رفت. من هم همین درخواست را از دوستان تهران داشتم. میگفتم کمکش کنید. ایشان که مشکلی ندارند دوستان هم به ایشان کمک می کنند.

از طرفی به هرحال من هم آن قدر درگیر مسایل صنعت، کشاورزی و بنادر بودم به این مسئله کمتر توجه کردم. اما ما امسال را می خواهیم برای استان سال گردشگری معرفی کنیم و قطعاً شما هم باید کمک کنید. چکار باید بکنیم. یکی اینکه آقای علیزاده باید تراز مدیریتی خودش را نشان دهد. در جلسه ای که با گردشگری داشتم گفتم باید گردشگری استان بجنبد. چون در آن جلسه رستوران داران، هتل داران گله داشتند و چند تا از آنها با بانک ها مشکل داشتند و آقای علیزاده می گفتند مشکلات را بگویید ما حل می کنیم که من به او گفتم آقای علیزاده بیشتر توجه کنید. اگر در صنعت داریم به جاهای خوبی می رسیم به این دلیل است که اگر مشکلی پیش بیاید آقای منتظری تک تک برای حل مشکل با بانک ها می رود در آن بانک می نشیند و صحبت می کند. علی رغم اینکه در آنجا هم مشکل مدیریتی داشته و داریم، ولی خب ملزم شده است که این کار را انجام دهد.

به ایشان گفتم شما هم باید این کار را بکنید. به هر حال در سال جدید در بخش هتل ها اتفاقات خوبی خواهد افتاد. در اوایل سال ۹۶ هم اتفاقات خوبی افتاد. ما ۷۱ منطقه نمونه گردشگری که قبلاً هیچ کاری نشده بود را شناسایی کردیم و روی آن کار خواهد شد. زدر یبا سازی شهرهایمان باید دقت شود و کسی که وارد گیلان می شود باید زیبایی های گیلان را ببیند. متاسفانه شهرداری هایمان هم جانی ندارند. من باید بروم تهران و ۱۰۰ میلیون تومان برای شهرداری منجیل بگیرم پول حقوق سه ماه عقب مانده خودش را بدهد. به شهردارگفتم ده میلیون تومان هم خرج زیبایی و گل کاری شهر کن که وقتی یک نفر وارد آنجا می شود زیبایی ها را ببیند.

از طرفی بحث گردشگری حلال در دنیا حتی درکشورهایی که آزاد هستند در حال حاضر وجود دارد. من خود به ابوظبی رفته ام و آن چیزی که اکنون در منطقه آزاد است خیلی شکیل تر و بهتر در آنجا راه انداخته اند و با توجه به اینکه خیلی ها از خودشان لاابالی هستند ولی خودشان روی خانواده هایشان حساس هستند.

یک بار مهمانی که در دهکده ساحلی مهمانم بود را ساحل قو بردم و محل شنای خانم ها و آقایان جدا بود. ولی یک بندی که بخواهیم در آنجا لباسی آویزان کنیم نبود.

آن موقع به کشورهای دیگر سفر می کردم و می دیدم چه امکاناتی دارند و از این موضوعات تعجب می کردم که یعنی چی حتی بندی برای آویزان کردن لباس نیست. ولی اکنون در طرح های ساحلی این موارد را پیش بینی کرده ایم. منطقه آزاد هم واقعا زیباست.

من یکبار در شورای تامین در حضور آقای سیاوش پور و فرمانداران سپاه این موضوع را مطرح کردم که ما باید بنشیم و موضوع استفاده از سواحل را حل کنیم و باید شروع کننده کار باشیم.

مثلاً در استانبول تمام حاشیه ساحل، هتل و رستوران است و در کشور های خلیج فارس و در همین باکو در حاشیه رودخانه هتل وجود دارد اما در اینجا وقتی به سرمایه گذار می گوییم کنار دریا هتل بسازند وحشتش می گیرد. زیرا ۱۲۰ متر در اختیار آب منطقه ای، ۶۰ متر را یکی دیگر بر می¬دارد.

با توجه به اینکه سال جدید را سال گردشگری اعلام کرده ام می¬خواهم این فضا را باز بگذارم. نمی دانم فضای کشور چقدر اجازه می دهد. فکر می کنم بشود و احساس می کنم می شود و سازمان جنگل ها همراهی خواهد کرد.

در مورد زیرساخت ها دولت کار مهمی انجام داده است از جمله راه آهن و اتمام آزاد راه که خیلی رغبت در مردم ایجاد کرده که از این راه استفاده کنند اما هنوز آن یک تیکه حل نشده است…

در آزاد راه دو سه بخشی از گلوگاه تقسیم کار شده است یکی سه کیلومتری که تونل ورودی و خروجی به گیلان است. ورودی به گیلان در چند روز در سال گذشته افتتاح شد. والبته موافق نبودم که باز شود، ولی به هرحال بعد از چند روز بسته شد و اتمام آن را به تعویق انداخت. در حال حاضر هم دارند کار می کنند قطعا تا ۲۵ اسفند ماه قول داده اند که انجام شود. ورودی که آماده است. یعنی دیگر کسی که از تهران می آید این سه تونلی که از قبل هست و گلوگاه ما است داخل این قسمت نمی شود و از این قسمت به عنوان خروجی استفاده می شود. منجیل را کاملا رد می کنند و وارد این چهار بانده می شوند و فقط شهر رودبار می ماند که آن هم در جلسه شورای تامین تذکر دادم که پلیس راهور در آن قسمت مواظب باشد. و اگر ترافیکی وجود داشته باشد فقط در شهر رودبار است. یعنی ۷۵ درصد ترافیک حل شد. در هشت کیلومتر باقی مانده هم عمدتا تونل است و دولت مصوب کرده، سهم دولت و بانک هم مشخص شده است و دنبال سرمایه گذار هستند و بخشی هم قرار است ستاد وام بدهد البته وقتی پیش رییس جمهور رفتم، دستور دادند که انجام شود. کار این قسمت هم آغاز شده و تا دو سال دیگر به پایان می رسد الان ۸۵ درصد ترافیک کل آزادراه حل شده است و فقط آن تیکه باقی می ماند که آن هم در حال انجام است.

ارزیابی شما از فضای سیاسی استان در دو تا سه ماه باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری و شورا چطور است؟

والا فضای سیاسی را شما از بیرون بهتر می بینید. من فضا را در استان خوب می بینم، مشکل خاصی نمی بینم و ما ملزم هستیم با رعایت قوانین، فضایی فراهم کنیم که مشارکت حداکثری که مدنظر مقام معظم رهبری است فراهم شود و مُر قانون، سلامت و امنیت انتخابات است. اعضای اصلی این بخش، شورای تامین شهرستان ها و استان همه به این اصل اعتقاد دارند.

ضمن اینکه عده ای هم هستند که چون در مسابقه عقب می مانند دل شان می خواهند بازی را بهم بزنند. خوشبختانه تعدادشان زیاد نیست و آدم های اثرگذاری نخواهند بود.

تشخیص با مردم است و آنچه آن ها تصمیم می گیرند مهم است. ما دنبال شرایط آرام در استان هستیم و می بینید که فضای سیاسی و امنیتی آن، جزو فضاهای بسیار مثبت است. ما هیچ سخنرانی را بلا استثنا نگذاشته ایم که در استان انجام نشود. فقط یک مورد در لاهیجان بود که بی تدبیری کوچکی رخ داد که من و معاون سیاسی من از آن اطلاعی نداشتیم و جزو بحث های استانی نبود و یک مقدار بزرگ نمایی شده بود.

دانشگاه ها شرایط خوبی برای سخنرانی دارند و از احزاب قانونی که از جناح های مختلف، اندیشه های مختلف باید بیایند و در استان حضور یابند حمایت هم خواهیم کردو باید بیایند نظرات خود را بگویند. ما اعتقاد داریم مردم باید برنامه و بینش را ببینند و براساس آن تصمیم گیری کنند.

من هم ملزم هستم شرایط امنیت و سیاسی را طوری فراهم کنم که آرامش استان و فضا برای حضور مردم فراهم باشد.

عده ای هم دنبال ناامید و مایوس کردن مردم هستند که فضای یاس و نامیدی را ایجاد کنند، با این هدف که مردم کمتر مشارکت کنند که این خلاف نظر مقام معظم رهبری است.

ما دنبال آن هستیم که فضا را فراهم کنیم و از شما هم می خواهیم شرایطی را فراهم کنید که مردم امیدوار باشند علی رغم اینکه مشکلاتی از نظر اقتصادی دارند و این طبیعی است، خیلی از امیدهایی که ممکن استهنوز تحقق پیدا نکرده و نیمه راه است ولی به هرحال شرایط خوبی دارد طی می شود و امیدوارم انتخابات خوب و امن و حضور خوب مردم را داشته باشیم.

آیا عید به مسافرت می روید؟

من اول هم گفتم در آمدن به استان با اکراه آمدم ولی خدا راشاکرم که این توفیق به من دست داد و منتی هم ندارم. در هیچ عیدی به جایی نرفتم حال با توجه به اینکه امثال ویژه است و مسافران زیادی خواهیم داشت و سال انتخابات است و همه خواهند بود.

در سال گذشته هم هیچ جا نرفتم جز مسافرت کوتاه اداری رفته ام ولی سعی کردم استان را ترک نکنم. البته به تهران که مرتب در رفت و آمد هستیم، اگر نرویم از اعتبارات، بودجه و… عقب می مانیم. همین بانکها را که می گویم من هفته ای یک بار ناهار به دلیل محببتی که دارند مهمان یکی از مدیران عامل بانکها هستم که معمولا خبری هم نمی شوند.

ما در عید حضور داریم و پذیرای مهمانان عزیز هستیم. مثل سالهای گذشته هم مرخصی تمام فرمانداران و مدیران کلی که در ستاد سفر هستند همه لغو می شوند و من این را اعلام خواهم کرد.

آخرین باری که عیدی گرفته اید چه موقع بوده است؟

(با خنده) ما کارمند دولت هستیم از دولت عیدی می گیریم.

از آن جور عیدی ها نه، عیدی غیردولتی!

چه بگویم،ما عیدی ویژه نمی گیریم، عیدی ما همین نشاط مردم است.

عیدی هم می دهید، نشاط نه، عیدی می دهید؟

به دیگران ندهیم به شما که باید بدهیم. (خنده) من در دادن عیدی خوشحال تر می شوم تا گرفتن عیدی.

سفره پدرم یادم است همیشه باز بود، ایامی که کوچک بودم محال بود که در منزل مهمان نداشته باشیم. مادرم همیشه چندتا برنج بیشتر می پخت چون می گفت حاج آقا همیشه با خودش دو نفر دارد و الحمدالله خدا این عنایت را به ما کرده است و ما خوشحال هم می شویم.

Share