تاکید شهرداری رشت بر نقش فعال خدمات شهری برپایه هوشمندسازی شهر

دیدار هیئت عالی رتبه استان ولگاگراد روسیه با مدیریت شهری رشت برگزار شد

سید محمدعلی ثابت قدم در این نشست،با ابراز رضایتمندی از میزبانی رشت برای شهر ولژسکی و هیئت همراه بیان داشت:ما در زمینه های مختلفی قابلیت همکاری و فعالیت مشترک داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هیئتی عالی رتبه از استان ولگاگراد روسیه متشکل از شهردار شهر ولژسکی، رئیس اتاق بازرگانی بلگراد و سرمایه گذران روس با شهردار و اعضای شورای شهر رشت دیدار و گفتگو کردند.

تاکید شهرداری رشت بر نقش فعال خدمات شهری برپایه هوشمندسازی شهر

سید محمدعلی ثابت قدم در این نشست،با ابراز رضایتمندی از میزبانی رشت برای شهر ولژسکی و هیئت همراه بیان داشت:ما در زمینه های مختلفی قابلیت همکاری و فعالیت مشترک داریم.

شهردار رشت با بیان اینکه رشت از بیشترین تراکم جمعیتی در استان گیلان برخوردار است افزود:این مسئله موجب می شود ما به ترافیک و حمل و نقل توجه بیشتری داشته باشیم.

ثابت قدم با بیان اینکه گیلان دارای  آب و هوای مرطوب و معتدل است خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد اراضی در این استان مسکونی و ۷۵ درصد آن اراضی کشاورزی و جنگلی است.

وی با تصریح بر اینکه عمده خدمات درمانی و آموزشی شهرستان های استان نیز در شهر رشت ارائه می شود گفت:این یکی از دلایل جمعیت متغیر و نزدیک به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری شهر رشت است.

ثابت قدم با تصریح بر این که امکان گسترش عرضی شهر رشت به دلیل وجود زمین های کشاورزی در حاشیه شهر ممکن نیست خاطرنشان کرد: توسعه طولی شهر خود موجب افزایش تراکم و فشردگی مازاد می شود.

شهردار رشت بیان داشت:به کارگیری صنایع تبدیلی کشاورزی و نقش فعال خدمات شهری برپایه هوشمندسازی شهر مورد تاکید قرارا دارد.

 وی ادامه داد:می کوشیم اعتماد شهروندان را حفظ کنیم و به برندسازی شهر و در نهایت جلب سرمایه داخلی و خارجی بپردازیم.

ثابت قدم با بیان اینکه از حضور سرمایه گذران و فعالین فرهنگی،هنری و اجتماعی برای تبادل تجربیات مشترک استقبال می کنیم اظهار کرد:امیداوریم وجوه مشترک خود را به عنوان دو کشور همسایه مورد نظر قرار بدهیم.

بازسازی رشت بر اساس سنت های گذشته

رضا موسوی روزان در این نشست با بیان اینکه  رشت بیش از ۴۵۰ سال سابقه شهر را دارست خاطرنشان کرد:رشت بزرگترین شهر شمال کشور ایران است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با بیان اینکه ۳۵۰۰ نفر در شهرداری این شهر مشغول فعالیت هستند تصریح کرد:۴۰۰ نفر از این پرنسل را کارمندان خانم تشکیل می دهد که غالباً از مسئولیت های سطح بالایی برخوردار هستند.

وی در ادامه گیلان را دیار ۸۰۰۰ هزار شهید معرفی کرد و ادمه داد:میرزا کوچک خان جنگلی یکی از مبارزینی بود که برای استقلال سرزمین ما جنگید و امروز مجسمه وی به عنوان نماد استقامت در شهر رشت نصب شده است.

موسوی روزان با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم باید سنت های گذشته را حفظ کنیم افزود:بازسازی بافت فرسوده شهر رشت بر این اساس انجام شده است.

ظرفیت بالای شهر رشت برای جذب گردشگر

مظفر نیکومنش نودهی در نشست مشترک هیئت روسی با شهردار و اعضای شورای شهر رشت با استقبال از حضور این هیئت و ابراز امیدواری برای همکاری مناسب بیان داشت:فضای مناسبی برای سرمایه گذاری در استان گیلان و شهر رشت وجود دارد.

نایب رئیس شورای شهر رشت،این شهر را دارای ظرفیت بسیار زیاد برای جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: در این روزها علیرغم سرمای هوا ،بارش برف جاذبه گردشگری برای این شهر محسوب می شود.

وی ابراز امیدواری کرد سابقه دوستی میان ایران و روسیه موجب تداوم سرمایه گذاری در بخش های مختلف و تبادل اقتصادی و فرهنگی بیشتر در جهت تامین منافع هر دو ملت شود.

 برگزاری نمایشگاه های مشترک/انعقاد تفاهم نامه در حوزه گردشگری

فاطمه شیرزاد هم در این نشست با اشاره به اینکه استان ولگا گراد از نظر آب و هوایی نزدیک به شمال ایران است بیان داشت: این نشست سرآغاز اقدامات و همکاری های خوب در حوزه گردشگری،اقتصادی،تبادل کالای کشاورزی و…است.

سخنگوی شورای شهر رشت به ثبت شهر رشت در یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک اشاره کرد و افزود:امیدوارم با وجود تنوع غذایی این شهر، در آینده شاهد برپایی نمایشگاهای مشترک توسط دو طرف باشیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد دیدار طرفین موجب انعقاد تفاهم نامه هایی کاربردی در زمینه توریسم و توسعه گردشگری شود.

   
حفظ اصالت ها و سنت ها در سند بازآفرینی شهر رشت

سمیه رستگار در این نشست با بیان اینکه شهر رشت دوره گذاری را تحت عنوان بازآفرینی طی می کند بیان داشت:رشت به عنوان شهر اولین ها در کشور معروف است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت با اشاره به اینکه همه آنچه که در قالب سنت ها و اصالت های شهر رشت وجود داشت در سند بازآفرینی این شهر دیده شده گفت:پیاده راه فرهنگی شهر رشت یک نمونه از اجرای سند بازآفرینی است.

وی با تصریح بر اینکه شهر رشت در گذشته دروازه عبوری برای بسیاری از مسافرین بود تاکید کرد:در حال حاضر با مدیریت شهردار و اهداف تعیین شده از جانب شورا به شهری با اندیشه جذب توریست تبدیل شده است.

رستگار حضور چهره های برجسته فرهنگی،هنری و بین المللی را یکی از نمود های عینی سندبازآفرینی عنوان کرد و افزود:روابط بین الملل مهم ترین عنصر بین دولت ها و حکومت هاست.

معاون مالی اقتصادی شهرداری رشت با اشاره به اینکه در دنیای امروز کوچکترین اخبار از طریق فضای مجازی به دنیا مخابره می شود خاطرنشان کرد:قرار است رشتی بسازیم که نه در دنیای مجازی بلکه در در واقعیت دنیا را به سفر کردن به این شهر تشویق کند.

 شهردار ولژسکی: احساس می کنیم در شهردخودمان حضور داریم

شهردار ولژسکی با اشاره به اینکه از دیپلماسی شما بسیار سپاسگذار هستیم  گفت:ما ده ساعت هست که در رشت هستیم و احساس میکنم که در شهر خودمان حضور داریم.

وی با بیان اینکه ما علاقه مند بودیم که به همراهی یک هیئت اقتصادی و مستعد به گیلان سفر کنیم تا فعالیت های اقتصادی و تجاری خود را با ایران گسترش بدهیم افزود:همه اعضای این هیئت تجارب زیادی را در حوزه های صنعت و تجارت دارند.

شهردار ولژسکی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم که بتوانیم روابط تجاری دو کشور را توسعه بدهیم بیان داشت:توسعه روابط تجاری به سود هر دو ملت و دولت خواهد بود.

وی با دعوت از شهردار و اعضای شورای شهر برای حضور در شهر ولژسکی اظهار کرد:ما همسایه هستیم و معتقدیم که به واسطه همسایگی  و حسن نیت شما  و ما، حتما به نتایج خوبی خواهیم رسید .

رئیس اتاق بازرگانی ولگا گراد در این نشست با بیان اینکه ما در دو شهر مختلف و در یک  فاصله ای با هم زندگی میکنیم  اظهار کرد: این ها هیچ وقت نمی تواند ما را از هم دور کند و ما  کاملا با شما نزدیک هستیم .

وی افزود: ما متعقد هستیم که تجارت بیشتر، تجارت خوب و تجارت مفید انسانها را بیشتر به هم نزدیک می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ولگا گراد بیان داشت:بسیار خوشحالیم که شما خالصانه و صادقانه از شهرتان و تمام موقعیت های آن برای ما گفتید ومطمئن باشید ما پاسخ این محبت شما رو خواهیم داد.

وی با بیان اینکه درهای شهر ما برای شما باز هست اظهار کرد: خیلی خوشحال هستیم که روابط تجاری دو شهر ما بتواند به اقتصاد ما و شما کمک و آن را رونق بدهد.

نمود ابتکار و خلاقیت در بازآفرینی شهر رشت

دکتر مجید متقی طلب هم در این نشست با تشکر از شهردار رشت برای برپایی این جلسه،هیئت روسی را متشکل از شهردار،نماینده پارلمان،رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه گذران عنوان کرد و افزود:امروز  زمینه های همکاری میان گیلان و استان ولگوگراد روسیه فراهم شده است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به اینکه تاکید دولت در حوزه سرمایه گذاری خارجی ورود تکنولوژی و صنعت به کشور است تصریح کرد:استان گیلان ظرفیت های زیادی را در حوزه های فناوری،صنعتی،تجاری و … دارد که می تواند موجبات همکاری دو طرف را فراهم کند.

وی ابتکار و خلاقیت شهرداری رشت را در بازآفرینی اصولی ، علمی  بافت این شهر دلیل برگزار این این نشست عنوان کرد و افزود:روسیه تجارب خوبی در این زمینه دارد که باید از آن استفاده شود.

  در پایان صنایع دستی شهر رشت شامل رشتی دوزی به مهمانان اهدا شد.

گفتنی است، این هیات در چند حوزه از جمله نفت و گاز،کشتی سازی،غلات و دانه های روغنی،تولید طیور با مسئولین استان در راستای سرمایه گذاری مشترک و همکاری های دو جانبه مذاکره خواهند داشت.

حضور در اداره کل اقتصاد و دارایی استان و نشست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان و نیز حضور در منطقه آزاد انزلی از دیگر برنامه های این هیئت روسی در گیلان است.

Share