مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خبر داد:

خطر رانش و لغزش در ۴۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: ۱۰۰ هزار هکتار از حوضه های آبخیز گیلان در زمینه رانش و لغزش حالت بحرانی دارد که ۴۰ هزار هکتار در معرض خطر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، داود زارع در کارگاه آموزشی «همیار طبیعت باشیم»، با اشاره به وسعت ۱ میلیون و ۱۷ هزار هکتاری عرصه های منابع طبیعی گیلان، اظهار کرد: گیلان ۵۶۴ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع در کنار اراضی ساحلی و جلگه ای دارد که در اختیار حافظان انفال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تعداد حوضه های آبخیز استان براساس طرج جاماب را ۵۲ حوضه دانست و افزود: این حوضه ها در غرب، شرق، مرکزی و سپیدرود تقسیم شده است.

وی از کاهش ۸۰ درصدی سطح برداشت از عرصه های جنگلی استان خبر داد و تصریح کرد: رویکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اجرای برنامه های مدیریت یکپارچه و چندمنظوره در راستای طرح تنفس جنگل است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مدیریت چند منظوره جنگل به دنبال توانمندسازی جوامع محلی و جنگل نشین در کنار حفاظت و صیانت از عرصه هاست، عنوان کرد: میزان بارندگی در استان گیلان دارای وضعیت مناسبی است لذا مدیریت باران و آب های سطحی به پایداری منابع طبیعی، آب و خاک و آبخوانداری کمک می کند.

زارع بر لزوم ذخیره سازی حداکثری آب های سطحی و روان آبها تاکید کرد و گفت: با مدیریت آب های سطحی می توانیم در هر هکتار ۵۰۰ مترمکعب آب ذخیره کنیم که در نهایت موجب کاهش ۶.۵ تنی رسوبات می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اقدامات موثر این اداره کل در حوضه های آبخیز برای جلوگیری از سیل، خاطرنشان کرد: عملیات های مکانیکی، بیولوژی و بیومکانیکی در اکثر حوضه های در معرض خطر رانش و لغزش انجام شده است. در گیلان ۱۰۰ هزار هکتار از حوضه های آبخیز در زمینه رانش و لغزش حالت بحرانی دارد که ۴۰ هزار هکتار در معرض خطر است.

وی با بیان اینکه با همکاری جایکا اقدامات خوبی در حوضه تالاب انزلی صورت گرفته است، یادآور شد: از سوی استاندار گیلان طی چند سال اخیر اعتبارات مناسبی برای حوضه های آبخیز استان در نظر گرفته شده است.

Share