مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در جمع خبرنگاران

حتی یک نورچشمی در آموزش و پرورش کشور جذب نشد | ۱۲ هزار نفر رای اولی داریم

حاجتی با اشاره به اینکه تمامی جذب‌ها در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان، آزمون‌ها و سازمان سنجش بوده است، تصریح کرد: حتی یک نورچشمی در آموزش و پرورش کشور جذب نشده و همه جذب‌ها براساس شایسته سالاری بوده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مهدی حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان عصر امروز در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد.

حاجتی ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، روز زن و سال نو، اظهار کرد: خبرنگاران رابط بین آموزش و پرورش و فرهنگیان و مردم هستند و باعث تنویر افکار عمومی می شود.

وی فصل مشترک آموزش و پرورش و رسانه ها را حوزه فرهنگی دانست و افزود: رسانه از ما حوزه‌های فرهنگی را مطالبه می‌کند و ما پاسخگوی این مطالبات هستیم.

حاجتی با اشاره به اینکه سال ۹۵ را با شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل شروع کردیم، گفت: سعی نمودیم که این شعار را به درستی نشر دهیم.

صد در صد بودجه آموزش و پرورش تخصیص یافت

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با بیان اینکه آموزش و پرورش یک بنگاه اقتصادی نیست، اظهار کرد: در طول سال ۹۵ کارهای مهمی از جمله تخصیص ۱۷ تا ۲۰ درصد از محل فروش نفت و گاز استان با تصویب شورای برنامه ریزی استان و حمایت استاندار گیلان از آموزش و پرورش استان و سازماندهی و ساماندهی نیروی انسانی با وجود بازنشستگی هزار نفر و عدم ورودی نیروی جدید انجام دهیم.

وی نگاه دولت به آموزش و پرورش را نگاهی مثبت عنوان کرد و افزود: دولت علی رغم کاهش درآمد نفتی اما دو هزار ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی سنوات گذشته را پرداخت کرد که ۱۰۶ میلیارد تومان سهم استان گیلان شد.

حاجتی همچنین ادامه داد: با وجود این اعتبار توانستیم تمامی پاداش سال های ۹۳ و ۹۴ را پرداخت کردیم و همچنین ۵۰ درصد پاداش بازنشستگان نیمه اول سال ۹۵ و هزینه فوت و ازدواج و بخشی از بدهی ها پرداخت شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به اینکه دولت صد در صد بودجه آموزش و پرورش را تخصیص داد، اظهار داشت: حتی دولت بیش از صد درصد تخصیص به آموزش و پرورش تعلق داد اما به این وجود باز هم با کسری مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه امسال ۳۸۳ مدرسه و در مجموع سه هزار کلاس را برای ستاد اسکان نوروزی با هزینه ای بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان آماده کردیم، گفت: غالب این کلاس ها در درجه بندی الف هستند و مابقی در سطح ب می باشند و امسال توانستیم سطح ج را از این کلاس ها حذف نماییم.

حاجتی با اشاره به اینکه با توجه به نیروی انسانی و دانش آموزان، آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و مردم است، گفت: سعی در ارتقا شورای معلمان، ارتقای تشکل های دانش آموزی جهت تصمیم سازی در مدرسه و انجمن اولیا و مربیان داریم.

وی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کیفی سازی آموزش و پروش، آموزش زیست محیطی، آشنایی با حقوق شهروندی، استفاده درست از فضای مجازی، استفاده از مدیریت تربیتی و خرد جمعی به جای مدیریت فردی و حفظ و ارتقا جایگاه استان را از برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان دانست و تصریح کرد: کسب رتبه نخست بخش سواد آموزی، کسب رتبه ششم کنکور در سه سال متوالی و تقدیر معاون حقوقی رییس جمهور به جهت تولید محتوای حقوق شهروندی توسط آموزش و پرورش استان گیلان را از فعالیت مثبت این سازمان عنوان کرد.

۱۲ هزار نفر رای اولی داریم

به گزارش دیارمیرزا، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به دو انتخابات پیش رو گفت: رأی مردم برای ما بسیار حائز اهمیت است و باید زمینه مشارکت آحاد مردم علی الخصوص فرهنگیان و رأی اولی فراهم نماییم.

حاجتی همچنین جمعیت رأی اولی استان را ۱۲ هزار نفر عنوان کرد و افزود: ۱۷ نشست برای رأی اولی ها برنامه ریزی کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان ادامه داد: هرچقدر مشارکت در انتخابات را بیشتر نماییم آسیب پذیری کشور کمتر می شود و باید شرکت در انتخابات را به عنوان حق دانش آموز بدانیم.

وی با اشاره به اینکه در نزدیکی پایان چهار سال اول دولت تدبیر و امید هستیم، اظهار داشت: نوع برنامه ریزی دولت در این چهارسال در حیطه آموزش و پرورش به هیچ وجه شتاب زده و آزمون و خطا عمل نکرده است.

حتی یک نورچشمی در آموزش و پرورش کشور جذب نشده است

حاجتی با بیان اینکه حقوق و قدرت خرید ۹۰ درصد فرهنگیان نسبت به ابتدای دولت دو برابر شده است، گفت: از سال ۹۰ تا ۹۲ شیب تند کاهش قدرت خرید فرهنگیان را داشتیم اما با تلاش های دولت این مشکل برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه تمامی جذب‌ها در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان، آزمون‌ها و سازمان سنجش بوده است، تصریح کرد: حتی یک نورچشمی در آموزش و پرورش کشور جذب نشده و همه جذب‌ها براساس شایسته سالاری بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان، ساخت مراکز آموزشی که در چند سال گذشته در کشور آخر بودیم و هم اکنون در جایگاه های برتر کشور هستیم، کسب عنوانین مختلف در مسابقات علمی و فرهنگی و ورزشی، کسب رتبه برتر در و کسب عنوان ۱۰ شورای برتر آموزش و پرورش در کشور را از اقدامات دیگر اداره کل آموزش و پرورش کشور دانست.

حاجتی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد، گفت: سال ۹۵ سال اجرای سند تحول بود و همه راهکارهای آموزش و پرورش استان گیلان در ذیل یکی از زیرنظام های سند تحول بنیادین صورت گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان استقلال در تصمیم گیری و تفویض اختیار به مدارس و مدیران را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش استان دانست و افزود: توانمندی معلمان با برگزای کلاس های بازآموزی و ضمن خدمت از دیگر اهداف ما در آموزش و پرورش است.

در ده سال آینده نیمی از جمعیت شاغل آموزش و پرورش گیلان بازنشسته می‌شوند

حاجتی با بیان اینکه با بضاعتی که آموزش و پرورش دارد نمی‌تواند همه مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، گفت: خواستار مشارکت بیشتر مردم و سایر نهادها هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان استفاده از ظرفیت‌های تشکل های دانش آموزی مانند اتحادیه انجمن‌های اسلامی، بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی را از دیگر اهداف خود عنوان کرد و تصریح کرد: باید جهت اداره امور فرهنگی به صورت دبیرخانه مشترک عمل کنیم و با امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک از امکانات سایر نهادها نیز بهره مند شویم.

وی با اشاره به اینکه در استان گیلان، ۳۷۴ هزار و ۵۲۴ دانش آموز در ۵ هزار و ۱۵۶ مدرسه مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: ۲۵ هزار و ۹۷۸ معلم در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس می کنند و هزار و ۶۴۰ کارمند اداری در کل استان فعالیت می کنند.

حاجتی استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه ساز را مهم دانست و افزود: در اوایل سال همایشی برای خیرین مدرسه‌ساز برگزار می‌نماییم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر میزان اهمیت دانشگاه فرهنگیان برای آموزش و پرورش گفت: کم کردن جذب در دانشگاه فرهنگیان به معنای عدم اهمیت این دانشگاه نیست بلکه دانشگاه فرهنگیان براساس نیاز خود نیرو جذب می کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان همچنین با بیان اینکه از سال ۸۵ دانش آموزان کشور به یک سوم تقلیل یافتند اما ده درصد بر تعداد معلمان افزوده شد، گفت: در گذشته به صورت غیرحرفه ای جذب نیرو انجام شد که توأم با بی‌برنامه‌گی بود.

حاجتی با اشاره به اینکه استان گیلان به لحاظ جمعیت بیشترین بازنشستگی را در کشور دارد، گفت: در ده سال آینده نیمی از جمعیت شاغل آموزش و پرورش گیلان بازنشسته می‌شوند که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان است.

وی در پایان با بیان اینکه شرایط دانشگاه فرهنگیان در استان مناسب نیست، افزود: باید به سرعت برای دانشگاه فرهنگیان برنامه ریزی کنیم و هم اکنون در حال ساخت دانشگاهی مناسب در لاکان رشت هستیم.

Share