در جریان بررسی لایحه:

جعفرزاده در دفاع از کلیات بودجه ۹۶: کشور توانایی هزینه بیشتر را ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده گفت: منطقی‌ترین لایحه بودجه به صحن علنی آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از خانه ملت،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست علنی امروز( دوشنبه، ۲ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۶ با تاکید بر ایراد استدالال‌‌های منطقی و کارشناسی جهت موافقت و مخالفت با این لایحه، گفت: نمایندگان شرمنده فرهنگیان، بازنشستگان، ایثارگران، کشاورزان و کارگران، جوانان و بانوان و کلیه اقشار آسیب پذیر هستند. همه دولت ها اما در بودجه های خود ردیفی برای درآمد و مجموعه‌ای را برای هزینه ها عنوان می کنند که درآمد هر دولتی از سه بخش نفت، مالیات و اوراق تشکیل می شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: قرار است در سال ۱۳۹۶ بالاترین حجم نفت فروخته شده روزانه ۲ و نیم میلیون بشکه باشد که هر بشکه ۵۵ دلار و هر دلاری ۳ هزار و ۳۰۰ تومان باشد، سهم شرکت نفت و سهم صندوق توسعه ملی نیز کنار گذاشته شود که این اقدام ۳۰ میلیارد دلار برای کشور درآمد خواهد داشت از این مجموعه  ۱۱۱ هزار میلیارد تومان بیشترین درآمدن نفت در سنوات گذشته خواهد بود.

وی افزود:از حیث مالیات ها ۲۷ درصد افزایش داده ایم به نوعی که سازمان امور مالیاتی نیز موظف می‌شود ۱۱۲ هزارمیلیارد تومان درآمد مالیاتی خود را کسب کند، در واقع کل درآمد دولت ۲۲۳هزار میلیارد تومان خواهد شد در واقع دولت همانند هر مجموعه دیگر برای بودجه‌نویسی مجبور به رعایت اصول اجتناب ناپذیر است.

جعفرزاده ادامه داد:در سال ۱۳۹۶ برای جبران خدمت کارکنان ۹۵ هزار میلیارد تومان برای رفاه اجتماعی، حق بیمه و بازنشستگی مستمری‌های کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید ۷۳ هزار میلیارد تومان، یارانه نقدی نان و گندم و کالاهای اساسی ۲۱ هزار میلیارد تومان و سود اوراق مشارکت نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان است که می‌بایست در هر صورت در لایحه بودجه ۹۶ گنجانده شود.

این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه ۹۶ کوتاهی نکرده است،گفت: ۴ بخش دفاع، آموزش، بهداشت و تأمین اجتماعی ۷۰ تا ۷۵ درصد اعتبارات را در هر صورت شامل می‌شود. در واقع در بودجه یا درآمدها می‌بایست افزایش پیدا کند که از این بیشتر ظرفیت وجود ندارد،یا می‌بایست هزینه‌ها کاهش پیدا کند که در این بخش نیز امکان کاهش بیش از آنچه صورت گرفته وجود نداشت.

وی ادامه داد:کمیسیون تلفیق بودجه تلاش کرد با همراهی دولت و با توجه به هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر در اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری سهم صندوق توسعه ملی در درآمد صادرات نفت از ۲۰درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.همچنین طبق احکام دائمی برنامه و برنامه ششم توسعه سهم مناطق محروم و نفت‌خیز از ۲ درصد به ۳ درصد افزایش پیدا کرد و با احتساب میعانات گازی اعتبار استان‌ها از ۲ هزار میلیارد تومان به ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش پیداکرد و  ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مازاد به استان‌ها اختصاص پیدا کرد؛یعنی برای نخستین بار توجه ویژه به بودجه استان‌ها شد.

جعفرزاده یادآور شد:بودجه استان‌ها از ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد به ۲۸ هزار و  ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛یعنی نزدیک به ۷۰ درصد نسبت لایحه دولت افزایش داشته است.همچنین علاوه براعتبارات ۳ درصد نفت که متناسب با منابع نفت تخصیص داده می شود،مابقی اعتبارات استانی حداقل معادل میانگین تخصیص اعتبارات عمرانی کشور تخصیص دریافت کند.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه انضباط مالی بودجه سال ۹۶ مهمترین اقدام صورت گرفته بود ،گفت:در راستای انضباط بیشتر بودجه ۹۶ مجوزهای برداشت از سرجمع بودجه حذف گردید. همچنین مجوز برداشت ازمنابع صندوق توسعه ملی برای ۲۰۰ میلیون دلار شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ۲۰۰ میلیون دلار خرید تجهیزات آزمایشگاهی تحقیقاتی دانشگاه‌ها، هزار و ۳۰۰ میلیون دلار بخش دفاع، صد میلیون دلار صدا و سیما، ۳۰۰ میلیون دلار آبرسانی روستایی و ۳۰۰ میلیون دلار بخش کشاورزی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین به خصوص برای آنانی که حقوقشان زیر دومیلیون تومان نیز در لایحه بودجه ۹۶ در نظر گرفته شد ، همچنین برای توجه به مسائل اجتماعی اقشار آسیب پذیر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. معافیت مالیاتی حقوق از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به دو میلیون تومان افزایش پیدا کرد،مبلغ ۳ هزارمیلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغال افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز اختصاص داده می‌شود.

جعفرزاده افزود:در گزارش بودجه به شدت از هرنوع افزایش قیمت اجتناب شد،خوشبختانه دولت و کمیسیون تلفیق نیز مخالف افزایش هرنوع قیمت و اخذ تعرفه جدید بودند،سهم جدید تربیت بدنی نیز در بودجه دیده شد به نوعی که هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید به تربیت بدنی اضافه می شود،لایحه دولت درخصوص نظارت مالی بیشتر بر منابع دستگاه‌های اجرایی و همچنین واریز تمامی منابع به خزانه کشور تقویت شد تا نظارت نیز بیشتر شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در لایحه بودجه سال ۹۶ اجازه استفاده از تسهیلات فاینانس جهت ابقاء مجوزهای تسهیلات فاینانس سال‌های گذشته و اجازه دریافت فاینانس تا۵۰ میلیارد دلار و اجازه تضمین به شرط ارائه وثایق لازم نزد بانک عامل به منظور دریافت وام فاینانس برای بخش غیردولتی به دولت داده شد. همچنین اجازه دریافت ۵ میلیارد دلار فاینانس با اولویت طرح‌های دانش بنیان، علوم و تحقیقات کشاورزی، آب و خاک، زیست محیطی و فرهنگ و هنر به دولت داده شد.

وی ادامه داد: اجازه استفاده ازمنابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار بابت شرکت دانش بنیان خصوصی و تعاونی، پرداخت تسهیلات به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری داده شد.

جعفرزاده با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی مجازند از محل فروش دارایی مازاد غیرمنقول نسبت به بازخرید کارکنان مازاد و پایان خدمت بازنشستگان اقدام نمایند،گفت:همچنین مبلغ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بابت تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم و ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران داده شد. کلیه بانک‌ها و موسسات مالی دولتی و غیردولتی موظف می‌شوند بازپرداخت وام‌هایی که دچار خسارت خشکسالی،سرمازدگی و آفات و بیماری های همه گیر و آتش سوزی غیرعمدی و یا حوادث غیرمترقبه شدند از محل ماده ۱۲ قانون مدیریت بحران به مدت ۳ سال امهال کنند.

وی افزود:به منظور حمایت از اشتغال و براساس سیاست های مصوب شورای عالی اشتغال مبلغ یک هزار میلیارد تومان به صورتی یارانه سود تسهیلات برای سرمایه‌گذاری و اشتغال داده می شود. همچنین سازمان اداری و استخدامی با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی و تأمین اجتماعی  موظف به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی می‌باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توجه لایحه بودجه۹۶ به اولویت برنامه ششم توسعه اعم از حمل و نقل ریلی، محیط زیست، آب و صندوق های بازنشستگی را یادآور شد و گفت: بر این مبنا اعمال اهداف بودجه‌ای برنامه ششم شامل تقویت رویکرد عدم تمرکز و افزایش اعتبارات استانی و نیز افزایش سهم استان‌ها از منابع نفتی از ۲ درصد به ۳ درصد نفت و میعانات، تأکید بر طرح‌های مصوب مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، بهبود انضباط مالی، حرکت به سمت استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به منظور افزایش شفافیت و پاسخگویی،تمرکز وجوه درخزانه‌داری و ایجاد سامانه حقوق و دستمزد توسط سازمان اداری – استخدامی با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی، تأمین اجتماعی،ادامه روند اجرا و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، کاهش ۲ درصد سرجمع ردیف های متفرقه و کاهش سهم اعتبارات ردیف های متفرقه در مصارف عمومی مورد نظر قرار گرفته است.

جعفرزاده ادامه داد:تأمین اعتبار برای اجرایی نمودن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تأمین اعتبار طرح هایی که درسال ۹۶ خاتمه می‌یابد،رشد درآمدهای مالیاتی به میزان  ۸.۶ درصد، افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان بیشتر از تورم،واگذاری ۱۰ درصد از خدمات عمومی به بخش خصوصی با هدف کاهش تصدی های دولت،افزایش سقف معافیت مالیاتی با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر،رشد ۹ درصدی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای با هدف بهبود زیرساخت‌های توسعه کشور و تحول در بخش حمل و نقل ریلی و آب شهرها و روستاها نیز در لایحه مذکور مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود:بازپرداخت بدهی های دولت و دیون صندوق بازنشستگی فولاد و اوراق مشارکت و سایر اوراق اسلامی،تأمین اعتبار برای پرداخت یارانه نان به میزان ۱۰.۵ هزارمیلیارد تومان،تأمین اعتبار اعطای جوایز صادراتی غیرنفتی به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان،تأمین یارانه سود تسهیلات به میزان صدمیلیارد تومان با اولویت تولیدات صادراتی، توسعه سواحل مکران و تقویت نیروی دریایی ارتش به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان،کمک به توسعه زیربناهای روستایی نیز به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان و تقویت امکان استفاده از تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی از دیگر نکات قوت این لایحه است.

این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد:ساماندهی حاشیه شهرها به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان، اختصاص ۲۲۰ میلیارد تومان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی،اختصاص صدمیلیارد تومان برای ساماندهی تولید، فرآوری و خرید تضمینی چای،توجه به طرح های بخش محیط زیست،جنگل ها و مراتع،تخفیف عوارض پروانه و حمایت های مالی و ایجاد تأسیسات عمومی و زیرساخت‌های مسکن مهر به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان،کمک به اجرای طرح های مشارکت با بخش خصوصی به مبلغ صد میلیارد تومان،منظور نمودن اعتبار برای کشت دانه های روغنی، تأمین وجوه اداره شده برای اشتغال زایی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان و تقویت اعتبار طرح های تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی به مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات انجام شده است.

جعفرزاده تقویت اعتبارات طرح های تأمین آب به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان، تقویت طرح های آب و خاک و شبکه های فرعی به مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان، تقویت طرح های آبرسانی به شهرها و شبکه های اصلی آبیاری و زه کشی به مبلغ ۳۴۰ میلیارد تومان، تأمین اعتبار کاهش آلودگی شهرها و مقابله با ریزگردها به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان،تقویت اعتبارات طرح های فاضلاب شهرهای دارای تنش آبی به مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان را نیز از جمله نکات قوت لایحه بودجه سال ۹۶ دانست.

وی در ادامه افزود:کمک های فنی و اعتباری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان، توجه به بازپرداخت بدهی های انباشته دولت در سنوات گذشته،تسویه مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب انتشار صکوک اجاره تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان، اجازه انتشار اوراق مشارکت و صکوک اجاره برای طرح های انتفاعی دارای توجیه فنی اقتصادی تا سقف ۲۰ هزارمیلیارد تومان،اجازه صدور اسناد خزانه اسلامی برای تسویه بدهی های مسجل بابت طرح های تملک دارایی سرمایه ای به میزان ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را از ویژگی‌های مناسب لایحه بودجه سال آینده دانست.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس دیگر نکات مثبت لایحه بودجه ۹۶ را یادآور شد و گفت: توجه به افزایش اعتبارات مربوط به بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده سال‌های قبل،افزایش سرمایه بانک های دولتی، ثبات در تعرفه خدمات دولتی،توجه به طرح های حوزه ورزش و جوانان، تأمین اعتبارات لازم برای توسعه فرهنگ قرآنی به میزان صد میلیارد تومان،ایجاد خانه های جوانان در مراکز استان ها به میزان۵۰ میلیارد تومان و پیش بینی مناسب برای ایفای تعهدات بین المللی به منظور حفظ شأن جمهوری اسلامی ایران مهمترین ویژگی‌های این لایحه است./

Share