تکلیف پخش «کلاه قرمزی ۹۶» در نوروز چه شد؟

تیم ایرج طهماسب و حمید جبلی در جدیدترین ترکیب خود قصد دارند تا پس از یکسال توقف، با اضافه کردن چند شخصیت عروسکی جدید برنامه «کلاه قرمزی ۹۶» با جذابیت بیشتری به تولید و پخش برسانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نُه‌ساله با بلوزی به رنگ آبی با راهراه‌های سفید افقی که کلاهی قرمز به سر دارد و رنگ شلوارش سبز است و چکمه‌هایی به رنگ قرمز به پا می‌کند. رنگ چشم‌هایش با هم تفاوت دارند. به‌طوری که یکی از چشم‌هایش سبز و دیگری آبی است. پسری نوستالوژی پر شروشور، بازیگوش و تنبل اما خوش‌قلب با دروغ‌هایی معصومانه که در تلفظ درست کلمات مشکل دارد. اینها همه جزیی از شخصیت‌های عروسک دوست‌داشتنی افرادی است که کودکی خود را با عروسم «کلاه قرمزی» بزرگ شده‌اند. مجموعه‌ تلویزیونی «کلاه قرمزی» که هر ساله جزء برنامه‌های پرمخاطب رسانه ملی در ایام نوروز محسوب می شود همیشه با اما و اگرهایی درباره پخش این برنامه در ایام نوروز همراه بوده است. این برنامه پرمخاطب عروسکی، در سال‌های اخیر همواره با اخباری درباره پخش شدن یا نشدنش در نوروز و حاشیه‌های آن روبرو بوده که البته در نهایت هم به پخش رسیده است.

پس از سال‌ها دوری از تلویزیون «کلاه ‌قرمزی» در نوروز سال ۱۳۸۸ در دوران سکانداری عزت‌الله ضرغامی بر رسانه ملی در قالب ویژه ‌برنامه نوروزی و به همراه عروسک‌های دیگر بار دیگر به صفحه تلویزیون بازگشت و توانست پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون آن سال را بدست آورد. پس از آن اما هر سال به جز سال ۸۹ و ۹۵ که این برنامه ساخته نشد پخش این برنامه نوروزی با اما و اگرهای فراوان همراه بود، برای مثال تابستان سال ۱۳۹۱ ناگهان شایعه شد که شخصیت «جیگر» ممنوع‌التصویر شده‌ است اما این شخصیت عروسکی در نوروز ۱۳۹۲ دوباره در تلویزیون نمایش داده شد. تولید «کلاه قرمزی ۹۳» و توافق قابل ‌پیش‌بینی بین تیم تولید و تلویزیونی‌ها ظاهراً برای رسانه ملی خیلی گران تمام شده بود. اخبار بیرون آمده از مبلغ قرارداد «کلاه قرمزی» برای تولید و پخش آن در سال ۹۳ نشان می‌دهد روی مبلغی کمتر از ۲ میلیارد تومان توافق شده بود. رقمی که در مقیاس قراردادهای تلویزیونی برای برنامه کم‌هزینه‌ای مثل «کلاه قرمزی» باورنکردنی به نظر می‌رسید. در آن دوران مدیران شبکه دو دائماً اعلام می‌کردند که امسال هم «کلاه قرمزی» ویژه ایام نوروز از تلویزیون پخش می‌شود و ایرج طهماسب در سوی دیگر ماجرا اعلام می‌کرد که امسال برنامه ندارند، چون با تلویزیون به توافق نرسیدند. این ماجرای قابل‌پیش‌بینی سرانجام با توافق دو سمت ماجرا پایان یافت. تلویزیون هم اعلام کرد که امسال «کلاه قرمزی» پخش می‌شود و طهماسب هم در نامه دیگری اعلام کرد که این اتفاق خواهد افتاد و این برنامه به پخش رسید و مورد استقبال مخاطبیت رسانه ملی هم قرار گرفت.

اما بنا به سنت چند سال گذشته در تلویزیون، امسال هم این ماجرا بین تولیدکنندگان «کلاه قرمزی» با مدیران تلویزیون جریان دارد و پیش‌بینی می‌شود در این اوضاع بی‌رمق مالی تلویزیون، احتمالاً وسوسه درآمد میلیاردی تبلیغات بازرگانی قبل و بعد و مابین برنامه، مسئولین تلویزیون را به پرداخت این‌گونه مبالغ راضی کند.آخرین اظهار نظر در مورد وضعیت برنامه «کلاه قرمزی ۹۶» مربوط به ایرج طهماسب بود که از اضافه شدن چند عروسک جدید به برنامه کلاه قرمزی که نوروز سال آینده پخش می‌شود خبر داد. محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز درباره حضور قطعی مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» در نوروز امسال اعلام کرده بود:‌ نوروز ۹۶ شاهد یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های «کلاه قرمزی» خواهیم بود.‌ در حال حاضر این مجموعه تلویزیونی به سرعت در حال پیش تولید است و طی روزهای آینده وارد مرحله تولید می‌شود. مدیر شبکه دو سیما بیان داشت:‌ همچنین به رسم هر ساله این مجموعه، امسال هم عروسک‌های جدیدی در کنار عروسک‌های دوست داشتنی پیشین قرار می‌گیرند.

از شخصیت‌های دیگر این برنامه پرمخاطب می‌توان به آقای همساده، فامیل دور، دوره، خانم بزرگ، دختر همسایه، دیوی، گابی، ببعی، ببخشید، پسرعمه‌زا اشاره کرد که بعضاً محبوبیتشان بیشتر از کلاه‌قرمزی بوده‌است. به نظر می‌رسد تولید مجموعه «کلاه قرمزی ۹۶» در دوران مدیریت علی عسکری در مقام ریاست سازمان صدا و سیما را بتوان به عنوان یکی از آرامترین و بی‌حاشیه‌ترین دورانی دانست که این برنامه تولید شده است و ترکیب ایرج طهماسب و حمید جبلی و اضافه شدن عروسک‌های جدید به این برنامه نیز از ابتکارات جالب رسانه ملی و تیم تولید محسوب می‌شود.

در این مجموعه عروسکی حمید جبلی (کلاه قرمزی و پسرخاله)، محمدرضا هدایتی (پسرعمه زا)، محمد بحرانی (ببعی و هم ساده)، بهادر مالکی (فامیل دور)، کاظم سیاحی (جیگر)، محمد لقمانیان (پسر فامیل دور)، احسان کرمی (عزیزم ببخشید)، هوتن شکیبا (دیبی)، علی سرابی (گابی) و … از جمله صداپیشه‌ها و مرضیه محبوب، محمد اعلمی، شیما بخشنده، محمد لقمانیان، مهدی برقعی، حامد ذبیحی، مهتاب تبریزی، علی اعتصامی فر و … نیز عروسک‌گردان‌های «کلاه قرمزی» هستند.

Share