در جلسه کمیسیون بودجه و عمران شورای شهر رشت

تفریغ بودجه ۳ سال شهرداری در کمیسیون تصویب نشد | بررسی بازگشایی ۳ محور رشت

در ادامه تفریغ بودجه سالهای ۸۹،۹۱،۹۰ توسط کمیسیون برنامه و بودجه شورا مورد تصویب قرار نگرفت و تصمیم گیری نهایی در این خصوص منوط به مطرح شدن در جلسه صحن علنی شورا شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در جلسه کمیسیون بودجه و عمران شورای شهر رشت عباس صابر رییس کمیسیون عمران در خصوص گزارش تفریغ بودجه سال ۹۱ اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است با توجه به شبهاتی که در این زمینه وجود دارد تفریغ بودجه ۸۹ تا ۹۱ و یا هر سالی که انحراف بودجه در آن مشاهده می شود رد شود چون قانون گذار این اختیار را به شورا داده و الزام کرده که بودجه ای را مورد تایید قرار دهیم که تمام جوانب حسابرسی و گزارش تفریغ آن مورد بررسی دقیق قرار گرفته باشد و دلایل توجیهی انحراف از بودجه نیز مشخص گردد.

گل احضار معاون برنامه ریزی و نیروی انسانی شهرداری در ادامه این جلسه اظهار کرد: برخی از انحرافات در بودجه به دلیل بسته شدن حسابهای شهرداری گریبان گیر این نهاد شد و همکاران بنده در آن زمان چاره ای نداشتند و در برخی از موارد نیز کوتاهی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نپذیرفتن گزارش تفریغ در هیچ جای قانون دیده نشده است تاکید کرد: این مشکلات سبب شد که بحث های حسابرسی به شورای چهارم برسد و اکنون توانستیم حسابرسی را به روز کنیم و انحرافات شهرداری نیز بیشتر از نوع دوم بوده که در اکثر شهرداری های کشور اتفاق می افتد.

صابر در ادامه این جلسه در همین زمینه عنوان کرد: دلایل انحراف از بودجه باید ذکر شود. اینکه برای انحراف از بودجه مصوبه ای از شورا اخذ نشده و یا در اصلاحیه بودجه لحاظ نشده اشکال اداری و سیستمی است و شهرداری باید در گزارش تفریغ شورا را قانع کند.

وی ادامه داد: مواردی که بر طبق حکم دادگاه موجب بسته شدن حساب شهرداری شده باید بیان شود و صحت آنان به شورا ثابت گردد. راهکار بسته شدن حساب شهرداری و هزینه کرد و انحراف از بودجه این بود که پیش از این انحراف،شهرداری بر طبق لایحه ای مجوز این اقدام را از شورا اخذ می کرد.

تصویب بودجه و تفریغ بودجه از وظایف اصلی شوراست

رییس کمیسیون عمران شورای شهر رشت متذکر شد: شهرداری باید دنبال تحقق بودجه برای هزینه ها باشد و بر مصوباتی تاکید کند که بتواند بودجه آن را محقق سازد و قرار بر این نیست که هر پیشنهاد و مصوبه ای از سوی شهرداری مورد تایید قرار گیرد.

امیرحسین علوی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت اظهار داشت: در خصوص گزارش تفریغ سال ۹۳ که در دو ماه پیش در شورا مطرح شد نامه مکتوب به شهرداری ارسال شد تا جزییات این انحرافات از بودجه بیان شود اما تا کنون جوابی برای شورا ارسال نشده است.

علوی آخرین فرصت برای ارایه توضیحات شهرداری پیرامون انحرافات صورت گرفته در ردیف های در آمدی و هزینه ای از این تاریخ ظرف مدت یک هفته اعلام کرد.

این عضو شورا یکی از وظایف مهم شورا را تصویب بودجه و تفریغ بودجه دانست و گفت: از آنجایی که گزارش تفریغ بودجه به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده شده باید تصمیم گیری های نهایی را در مورد رد یا پذیرش تفریغ بودجه سالهای ۸۹ تا ۹۱ انجام دهیم.

وی افزود: سالهای ۸۹ تا ۹۱ در زمان کارکرد شورای اسلامی دوره چهارم نبود اما در سال نخست دوره چهارم شورای شهر رشت بر اساس سیاست اتخاذی ،حسابرسی در سالهای ۸۹ تا ۹۱ شهرداری مورد توجه قرار گرفت و اکنون باید نسبت به این گزارش برخورد معقولانه ای داشته باشیم.

گزارش از تفریغ بودجه شهرداری

شفقت مدیر سابرسی موسسه مالی پاسارگاد نیز در خصوص گزارش تفریغ سال ۹۳ شهرداری گفت: در سال ۹۳ هزینه های اداری کمتر از رقم مصوب ۴۱ میلیارد تومان و به میزان ۳۱ میلیارد تومان بوده است. همچنین میزان مصوب هزینه های شهری ۶۵ میلیارد تومان بود که ۶۳ میلیارد هزینه شده است.

وی افزود: هزینه عمرانی هزار و ۳۸ میلیارد بوده که هزار و ۲۷ میلیارد هزینه شده و این در حالیست که همواره در بخش حسابرسی بودجه ای نکته مهم این است که هزینه های عمرانی مصوب باید تمام و کمال انجام شود.

شفقت با بیان اینکه درآمدهای تحقق نیافته در سال۹۳ بیشتر بوده یادآور شد: ماده قانونی ۲۸ به شهردار اجازه می دهد ده درصد در سر فصل ها تغییر بدهد اما هزینه های درصد بالا، ۱۱۰۰ درصد بوده که قابل توجیه نیست.

وی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیون تومان برای این هزینه ها مصوب شده گفت: این در حالی است که هزینه های انجام شده سه میلیارد تومان است یعنی دو میلیارد و ۸۰۰ تومان بیشتر از رقم مصوب و انحراف از بودجه داریم.

 مدیر حسابرسی موسسه مالی پاسارگاد یادآور شد: در گزارش سال ۹۱ مهمترین بحث موضوع مواد ۶۷ و ۷۹ است که متاسفانه هنوز شهرداری این قضیه را به طور جدی پیگیری نمی کند و ارسال به موقع تفریغ بودجه، ارسال ماهانه درآمد، هزینه،حساب دائم و ترازنامه صورت نمی گیرد.

شفقت اظهار کرد: در سال ۹۱ بودجه و متمم مصوب ۱/۵۵۰ بوده که ۱/۲۷۵ وصول شده است و کسری وصولی در سال ۹۱ ،۲۷ میلیارد تومان می باشد. ۸۲ درصد بودجه مصوب درسال ۹۱ محقق شده و هزینه های اداری از ۱۳ میلیارد مصوب به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ رسید. هزینه های شهری مصوب نیز ۵۱ میلیارد بوده که در این مورد ۵۲ میلیارد یعنی بیشتر از دو درصد مصوب هزینه شده است. هزینه های عمرانی در سال ۹ ۱،۹۰ میلیارد مصوب بوده که ۷۱ میلیارد هزینه شده است. همچنین در سالهای ۹۲ و ۹۳ بیشتر از درآمد و وصولی هزینه کرده ایم.

وی تصریح کرد: انحراف از بودجه هزینه های اداری و شهری در سال ۹۱ کمتر است اما در این سال ۱۶ پروژه عمرانی مصوب انجام نشده است. نکته حائز اهمیت این است که واحد عمران باید پروژه هایی را که مصوب شوراست انجام دهد و در تفریغ بودجه و متمم حتما مصوب بگیرد. همچنین خرید ماشین آلات آتش نشانی و مواردی که شورا مصوب کرده انجام نشده است.

گفتنی است در ادامه تفریغ بودجه سالهای ۸۹،۹۱،۹۰ توسط کمیسیون برنامه و بودجه شورا مورد تصویب قرار نگرفت و تصمیم گیری نهایی در این خصوص منوط به مطرح شدن در جلسه صحن علنی شورا شد.

بحث و بررسی بازگشایی ۳ محور رشت

در این جلسه همچنین به بازگشایی محور ژ-پنج(مسیری که از خیابان لاهیجان شروع و به تخت پل گلسار ختم میشود)، کمربندی ۹۰ متری مسکن مهر و مسیر پل توحید به انتهای فاز دو معلم بحث و بررسی شد که در این مورد عباس صابر ریس کمیسیون عمران شورا گفت: کل دارایی وثیقه ای شهرداری رشت حدود ۳۸۰یا ۳۹۰ میلیارد تومان است و شهرداری رشت در سال های ۹۴ و ۹۵ فرصت های خوبی را برای تولید ملک داشت که از آن کمترین استفاده کرد. اگر در این زمینه به خوبی عمل می شد امروز می توانستیم برای تضمین یا فروش اقدام کنیم. اما سال ۹۶ با توجه به ضوابط بودجه شرایط تولید ملک نداریم. اگر هم شهرداری بخواهد ملکی اضافه کند باید با پول نقد خریداری کند و به نوعی هزینه است.
وی با بیان اینکه تلاش می کنیم راهکار مناسبی پیدا کنیم افزود: انچه که شهرداری اعلام میکند اشکالات عدیده ای وجود دارد و از برنامه هایی صحبت می شود که هنوز مصوبه ای ندارند.
صابر با بیان اینکه در بین سه پروژه پیشنهادی، مسیر ژپنج کمترین تملک را دارد افزود: پیشنهاد می دهم در ابتدا پروژه کمربندی ۹۰ متری و یا محور کوتاهی مثل پل توحید به قلی پور به طور همزمان اغاز نشود تا هم توان سرمایه گذار دیده شود و هم هزینه ها کاهش می یابد.

در پایان جلسه برای بازگشایی مسیرها رای بر این شد که فراخوان جذب سرمایه‌گذار برکزار و قرارداد با نظر سرمایه گذار آماده و مجوز شورا اخذ شود. در نهایت اولویت اجرا با پروژه ژ پنج , بلوار معلم و رینگ نود متری انجام شود.

Share