سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت خبر داد:

برگزاری جشنواره زبان مادری «گیلان زاکان» در رشت

حسنی با تأکید بر اینکه اگر زبان گیلکی از بین رود بسیاری از داستانها و ضرب المثلهای این زبان نابود می شوند و به عبارتی می توان گفت یک جامعه به این ترتیب خاطرات و هویت خود را از دست می دهد افزود: امروز در هیاهوی زندگی شهر نشینی بیم آن می رود که زبان گیلکی به دست فراموشی سپرده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علیرضا حسنی با اشاره به برگزاری جشنواره زبان مادری «گیلان زاکان» در رشت اظهار داشت: این جشنواره در اسفند ماه امسال با مشارکت و همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه های عمومی، اداره میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده گیلان شناسی برگزار می شود.

وی پاسداشت فرهنگ؛ هنر و ادبیات گیلان زمین را از جمله برنامه های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت عنوان کرد و گفت: در این راستا این سازمان نهایت همکاری را برای برگزاری جشنواره زبان مادری «گیلان زاکان» به کار می گیرد.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با انتقاد از عدم تمایل کودکان و نوجوانان رشتی به صحبت به زبان مادری افزود: یکی از مهم ترین اهداف این جشنواره گسترش نگاه هویتی به زبان مادری است.

علیرضا حسنی با تاکید بر اینکه زبان گیلکی بخشی از میرات تاریخی گیلان است گفت: گسترش فرهنگ و هنر گیلانی بر پایه‌ی زبان گیلکی مانند شعر، داستان، موسیقی، و نیز توجه به شیوه های گسترش زبان گیلکی در میان کودکان و نوجوانان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره در رشت است.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با اشاره به اینکه زبان گیلکی و شعر و داستان و موسیقی آن گنجینه ای از آداب، رسوم، ارزشها و باورهای گیلانیان است اظهار داشت: زبان و فرهنگ دو جز مکمل همدیگر هستند به طوری که از بین رفتن زبان گیلکی می تواند به معنای از بین رفتن و نابودی فرهنگ گیلان شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر زبان گیلکی از بین رود بسیاری از داستانها و ضرب المثلهای این زبان نابود می شوند و به عبارتی می توان گفت یک جامعه به این ترتیب خاطرات و هویت خود را از دست می دهد افزود: امروز در هیاهوی زندگی شهر نشینی بیم آن می رود که زبان گیلکی به دست فراموشی سپرده شود.

حسنی برگزاری جشنواره را فرصتی برای ادای دین برای حفظ هویت گیلان دانست و تصریح کرد: باید از این فرصت برای جلوگیری از زوال تدریجی زبان مادری خود بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه برای حفظ زبان مادری باید خانواده ها را آگاه کرد گفت: خانواده نقطه آغاز فرآیند یک زبان هستند.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با تشکر از حمایتها و مساعدتهای دکتر ثابت قدم شهردار رشت سید رضا موسوی روزان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت و فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی رشت که در جلسات هم اندیشی حضور فعال دارند، تصریح کرد: ازکلیه اعضای شورای شهر رشت و تمامی سازمانها و ادارات همکار در برگزاری این جشنواره کمال تشکر و قدر دانی را دارم.

Share