فرماندار آستارا مطرح کرد

برگزاری تور رسانه‌ای برای معرفی ظرفیتهای آستارا و لزوم تغییر الگوی تجارت سنتی

رنجکش برگزاری تورهای رسانه ای با حضور مدیران رسانه محلی، استانی و کشوری برای معرفی ظرفیتهای این شهرستان و توانمندیهای کشور را یادآور شد و از حضور مدیران مسوول مطبوعات و خبرگزاریهای کشور در فروردین امسال خبر داد.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یونس رنجکش، فرماندار شهرستان مرزی بندرآستارا عصر دیروز جمعه در آخرین نشست مطبوعاتی خود گفت: سعی می کنم همچون یک مدیر رسانه نگاه به کار فرمانداری داشته باشم.

وی تصریح کرد: تمام تلاشم را برای مهیا کردن تعامل ۲ طرفه میان مدیران و رسانه ها بکار می گیرم و در دوران من هیچ رسانه ای لکنت زبان نخواهد داشت.

فرماندار آستارا از خبرنگاران خواست تا خمیدگی ها و خمودگی های جامعه را به درستی انعکاس دهند چرا که فضاسازی های رسانه ای در توسعه مدیران کمک خواهد کرد.

این مقام دولتی با اشاره به نقش رسانه های این شهرستان گفت: رسانه های آستارا جایگاه رفیعی دارند ولی ضعف اقتصادی رسانه های محلی مشهود است که نیازمند نشستهای آموزشی برای ارتقای وضعیت آنهاست.

وی برگزاری تورهای رسانه ای با حضور مدیران رسانه محلی، استانی و کشوری برای معرفی ظرفیتهای این شهرستان و توانمندیهای کشور را یادآور شد و از حضور مدیران مسوول مطبوعات و خبرگزاریهای کشور در فروردین امسال خبر داد.

اجرای شبکه فاضلاب تنها از طریق اعتبار ملی ممکن است

فرماندار بندرآستارا رویکرد خود را ایجاد یک جهش جدید در این شهرستان مرزی بیان کرد و افزود: اساس برنامه ریزی می بایستی براساس نیازها، مطالبات و داشته ها باشد.

وی همچنین به نبود تاسیسات و شبکه دفع فاضلاب به عنوان یک چالش جدی اشاره کرد و گفت: این موضوع یک مشکل اجتماعی، امنیتی، آلودگی منابع آبهای سطحی و زیر زمینی و محیط زیست را ایجاد می کند که اجرای آن با اعتبارات استانی امکان پذیر نیست.

فرماندار آستارا اضافه کرد: اجرای شبکه فاضلاب تنها از طریق اعتبار ملی ممکن است که تاکنون بسیار اندک بوده که از برنامه های سازمان برنامه و بودجه نیز خارج شده است.

وی در ادامه از اجرای تمهیداتی برای مدیریت سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: بازدیدهای میدانی و سرزده از نقاط مختلف شهرستان از جمله بازارچه، ورودی شهرهای آستارا و لوندویل انجام شده و ساماندهی بازارچه آستارا در دستور کار قرار دارد.

رنجکش در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل ترخیص کالا از گمرک جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: این موضوع مربوط به قوانین کشور همسایه است و حل آن از طریق دیپلماتیک ممکن است که با رایزینی مسوولین ۲ کشور  در دست بررسی می باشد.

وی راه اندازی خط آهن آستارا – آستارا را فصلی نو در اقتصاد این شهرستان مرزی بیان کرد که شکل سنتی تجارت را به کلی تغییر خواهد داد.

این مقام دولتی همچنین خواستار تغییر الگوی تجارت سنتی در آستارا شد و تصریح نمود: نیاز ایجاب می کند فضاسازی جدیدی صورت گیرد و از نخبگان دانشگاهی برای آموزش در حوزه تجارت دعوت به عمل آید.

فرماندار بندرآستارا تغییر ذهنیت تجار، یافتن بازارهای جدید و استفاده از فضای اقتصاد جهانی و آن سوی مرز را راه گشا خواند.

یونس رنجکش وضعیت فعلی بهداشت و درمان را در شهرستان بندرآستارا نامطلوب خواند و گفت: در سرکشی های صورت گرفته متوجه شدم خدمات درمانی برای شهروندان آستارایی کافی نیست و وجود مطالبات از گذشته و نبود انگیزه برای پزشکان موجب رفتن آنها از آستارا می شود.

فرماندار آستارا ابراز امیدواری کرد: راه اندازی بیمارستان جدید نیارهای مردم منطقه را برطرف و زمینه را برای توریسم درمانی و حضور بیماران جمهوری آذربایجان فراهم می کند.

وی همچنین در مورد محدودیت های اداری آستارا گفت: در این شهرستان تنها اداره استاندارد براساس ماموریتهای خود از اختیارات کافی برخوردار است و موضوع تفویض اختیار اداره های کل باید پیگیری شود.

رنجکش از عدم تحقق فرمانداری ویژه برای آستارا سخن گفت که نیازمند وجود حداقل ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است در حالی که این میزان در این شهرستان حدود ۹۲ هزار نفر است.

مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها مولد نیست

گردشگری دیگر موردی بود که این مسئول درباره آن اظهار نظر کرد و تصریح کرد: طرح ارایه شده شهرداری آستارا در مورد تالاب استیل مورد بررسی قرار می گیرد و حضور سرمایه گذاران و به خصوص شهرداری ها در اداره این گونه اماکن گردشگری ضروری به نظر می رسد.

وی همچنین در مورد ساماندهی آبشار لاتون گفت: من با داشتن حساسیت زیست – محیطی خواستار حفظ طبیعت و مسیر کوهستانی منهتی به آن هستم که با بهسازی معابر، برپایی کمپ های بومگردی و سرویسهای بهداشتی نقش اقتصادی این جاذبه تقویت خواهد شد.

به گارش دیارمیرزا، رنجکش به تغییرات در بافت روستایی، فاصله کم ما بین شهر و روستا در گیلان پرداخت و این استان را گیلان شهر خواند و با اشاره به مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها خاطر نشان کرد: این مهاجرت مولد نیست و انگیزه بیشتر این افراد ساخت ویلا و ارایه خدمات گردشگری است.

فرماندار آستارا تغییر این روند را مستلزم رویکرد فرهنگی و حرکت به سمت حفظ طبیعت و تولید روستایی بیان کرد.

این مقام دولتی یک پیشنهاد برای رسانه ها هم داشت و اظهار کرد: برپایی جشنواره های موضوعی برای هدایت رسانه ها در جهت جریان سازی و کمک آنها برای گردشگری سالم از جهت حفظ محیط زیست و یکی از عرصه های ورود رسانه  برای کار فرهنگسازی است چرا که حجم زیادی از درآمد شهرستان برای دفع پسماند تولید شده توسط گردشگران صرف می شود.

پایان بخش اظهارات رنجکش انتخابات پیش روی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا و دوزادهمین انتخابات ریاست جمهوری بود که وی در این باره تصریح کرد: مشارکت هر چه بیشتر مردم در نوع انتخاب و مدیریت کشور تاثیر گذار است.

وی تفویض اختیار دولت به شوراها از طریق دخالت مردم در کار را یکی از دستاوردهای مهم برشمرد و ایجاد فضای رقابتی سالم برای تعیین نخبگان از طریق قانون را خواسته همه مسوولین و مردم بیان کرد.

Share