امیرحسین جعفرپور

بررسی کوتاه اسپرتیج ۲۰۱۷

کیا اسپورتیج از ابتدا تا الان توانسته حسابی در بین مردم جا باز کند و این هم به دلایلی مثل شاستی مقاوم‌تر نسبت به رقبا، قیمت مناسب، امکانات بالا و البته خدمات پس از فروش کیا در ایران هم در این امر مؤثر بود.

مقدمه

کیا اسپورتیج از ابتدا تا الان توانسته حسابی در بین مردم جا باز کند و این هم به دلایلی مثل شاستی مقاوم‌تر نسبت به رقبا، قیمت مناسب، امکانات بالا و البته خدمات پس از فروش کیا در ایران هم در این امر مؤثر بود.

نسل ۳ این خودرو توانست بیش از ۱۰۰.۰۰۰ دستگاه دراروپا فروش داشته باشد این درحالی است که این رقم یک چهارم کل فروش کیا را در اروپا شامل می‌شود.

کیا اسپورتیج نسل ۴ پیشرفت‌های چشم گیری داشته از جمله طیف وسیع‌تری از موتور و گیربکس را عرضه کرده و کابین پیشرفته‌تر، استفاده از تکنولوژی‌های جدیدتر در قسمت ایمنی خودرو از جمله پیشرف های نسل ۴ نسبت به نسل ۳ است.

طراحی

در نگاه نخست متوجه طراحی متفاوت این خودرو خواهیم بود طوری که هیچ شباهتی نسبت به نسل‌های پیشین نخواهیم یافت. خب از جلوی خودرو آغاز می‌کنیم که باید گفت در نظر اول جلو پنجره اسپورتیج به چشم می خوره که از برادر کوچک خود Kia KX3 قرض گرفته و در اسپورتیج هم کمی بزرگتر شده. اگر کمی به طراحی جلوی کیا اسپورتیج نسل ۴ خیره شوید متوجهی شباهت اندک این خودرو به پورشه کائن خواهید بود که البته بعید هم نیست چون طراحی اسپورتیج نسل ۴ در مرکز طراحی کیا در آلمان انجام است.

در نمای عقب هم که واقعاً باید کیا را ستود. چراغ‌های عقب به هم پیوسته که با سادگی طراحی شده‌اند اما زیبایی خود را به چشمان بیننده القا می‌کنند. یک اسپویلر هم بر روی سقف خودرو نصب شده که چهره اسپرت تری به اسپورتیج تقدیم می‌کند. والبته شیب ملایم سقف هم نباید فراموش کرد که یک جوری نمای جلو را یه عقب پیوند می‌دهد.

کیا در داخل خودرو هم سنگ تمام گذاشته و امکاناتی رفاهی مانند:

۱-ورود بدون کلید+دکمه start / stop

۲-ترمز پارک برقی EPB

۳-سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه

۴-گرمکن صندلی‌های جلو وعقب

۵-سرد کن صندلی‌های جلو

۶-گرمکن فرمان

۷-سانروف پاناروما

۸-RADIO+CDP به همراه صفحه نمایشگر ۵ اینچی (البته در نسخه‌های اروپایی ۷ اینچ هست)

۹-برند اسپیکر JBL

۱۰-شارژر بی سیم و USB

۱۱-بلوتوث/تشخیص صدا

۱۲-آینه الکتروکرومیک

۱۳-کروز کنترل هوشمند

و امکانات ایمنی/امنیتی:

۱-دارای ۶ ایربگ

۲-سیستم تشخیص نقطه کور BSD

۳-سیستم کمکی پارک جلو و عقب

۴-دوربین دید عقب به همراه خطوط راهنمای پارک

عملکرد خودرو

کیا دو نوع موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری توربو شارژ و موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی GDI معرفی کرده که با توجه به اطلاعات که اطلس خودرو نمایندگی رسمی کیا در ایران منتشر کرده نسخه ۲.۴ لیتری انتخاب شده که سعی کردیم به بررسی این نوع موتور بسنده کنیم.

نوع ۲.۴ لیتری GDI حجم دقیقی برابر ۲۳۵۹cc دارد و توانایی تولید ۱۸۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ rpm و گشتاور ۲۳۷ نیوتن متر در ۴۰۰۰ rmp را دارد برای این موتور گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده که هماهنگی مناسبی با موتور دارد.

مصرف سوخت ترکیبی ۸.۵ در هر ۱۰۰ کیلوتر برا اسپورتیج به ثبت رسیده (البته در نمونه AWD) سیستم انتقال قدرت هم که برای ایران در نظر گرفته شده AWD هست.

و در آخر هم باید گفت قیمت این خودرو توسط شرکت اطلس خودرو ۱,۷۴۵,۲۵۷,۱۴۵ اعلام شده که از جمله رقیب‌های آن در این بازه نیسان JUKE نسخه sport و البته میتسوبیشی ASX است.

امیرحسین جعفرپور

Share