با حضور فرماندار ماسال و مدير عامل آب منطقه‌ای

بررسی موانع اجرایی سد لاستیکی ماسال|ظرفیت‌ منطقه‌ی خشکه دریای شاندرمن جهت ذخیره‌ی آب

فرماندار ماسال در نشست مشترک با مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان که با حضور سایر مسئولین شهرستان انجام شد،‌پیرامون مسائل و مشکلات پیش روی پروژه‌ی سد لاستیکی ماسال مذاکره کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمود قاسم نژاد در این نشست با تقدیر از سازمان آب منطقه‌ای بابت اجرای پروژه‌ی سد لاستیکی ماسال، افزود: با اجرایی شدن این پروژه علاوه بر ذخیره سازی حجم بالای آب ناشی از بارندگی‌ها و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی شهرستان، یک جاذبه‌ی گردشگری زیبا برای شهر ماسال ایجاد خواهد شد که می‌تواند زمینه‌ی جذب گردشگر و ایجاد درآمد اقتصادی پایدار در سطح شهرستان شود.

وی با بیان اینکه این پروژه از جمله پروژه‌های سفر ریاست محترم جمهور به استان می‌باشد، اظهار داشت: آغاز عملیات این پروژه با حضور استاندار محترم انجام پذیرفته و شخص ایشان همواره پیگیر اجرای این پروژه می‌باشند.

فرماندار ماسال با اشاره به برخی مخالفت‌ها در جهت ضایع نمودن تلاش‌های دولت در این زمینه، خاطرنشان کرد: البته با مدیریت آب منطقه‌ای، مساعدت‌های فرمانداری و دادستان محترم شهرستان، این پروژه همچنان روند پیشرفت خود را حفظ نموده است و امیدواریم با نهایی شدن این پروژه شاهد تاثیرات مثبت آن بر ارتقای عرصه‌های کشاورزی و گردشگری و به تبع آن بهبود وضعیت معیشتی مردم شهرستان باشیم.

قاسم نژاد با تاکید بر افزایش سرعت پیشرفت این پروژه،‌ افزود: در خصوص تأمین اعتبار این پروژه مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان آب منطقه‌ای، شاهد تسریع در عملیات اجرایی این پروژه باشیم.

وی با توجه به نظر ویژه و مساعد آب منطقه‌ای جهت واگذاری اوراق جهت تأمین اعتبار اجرایی پروژه‌ی سد لاستیکی اظهار امیدواری کرد: با همکاری پیمانکار و پیشرفت فیزیکی مناسب، هر چه سریع‌تر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

فرماندار ماسال همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بالای منطقه‌ی بکر و زیبای خشکه دریای شاندرمن جهت ذخیره‌ی آب و جذب گردشگر، گفت: در خصوص احداث سد در این منطقه نیز مطالعات اولیه از سوی جهاد کشاورزی انجام پذیرفته و در صورتی که این پروژه عملیاتی شود، آب شرب و کشاورزی شهرستان بدون نیاز به منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

قاسم نژاد تخریب سردهنه های کشاورزی به هنگام بارش‌های شدید را از دیگر چالش‌های حوزه‌ی آب کشاورزی شهرستان دانست و افزود: حتی در برخی از مواقع شاهد تخریب مکرر این سردهنه ها در طول سال بوده‌ایم که باید در این خصوص نسبت به اصلاح و بازسازی سردهنه ها اقدام شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه تلاش ما بر عدم تکیه به سد سپیدرود در عملیات کاشت کشاورزی است، اظهار داشت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به دنبال آن هستیم در عملیات کاشت فصل کشاورزی از منابع کوچک آب نظیر آب‌های سطحی و چاه‌ها استفاده شود و در عملیات داشت کشاورزی از آب سپیدرود و فومنات استفاده شود.

مسعود لطفی با تشریح حوزه‌های آبریز سدهای در دست احداث از جمله سد شفارود، سد لاستیکی شفت و سد لاستیکی جمعه بازار خاطر نشان کرد: با اتمام عملیات ساخت این سدها، شهرستان ماسال نیز جهت مصرف آب کشاورزی و شرب خود از آب این سدها برخوردار می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر و تسریع در اجرای پروژه‌ی سد لاستیکی ماسال از سوی پیمانکار این پروژه، یادآور شد: در سطح استان گیلان ۱۱ پروژه‌ی سد لاستیکی در دست احداث است که محل پرداخت اعتبار آن از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه خواهد بود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به مساعدت‌های سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور جهت تأمین اعتبار این ۱۱ سد لاستیکی، ابراز امیدواری کرد: با پیشرفت فیزیکی مناسب از سوی پیمانکار این پروژه، زمینه‌ی جذب اعتبارات و تکمیل نهایی این پروژه فراهم آید.

Share