بائوج لاهوتی مطرح کرد:

بحران در مدیریت بحران؛ مدیریت با وزارت کشور اما منابع در اختیار سازمان مدیریت !

نماینده مردم لنگرود در مجلس با اشاره به اشکالاتی که در مدیریت بحران کشور وجود دارد، گفت: مدیریت بحران بر عهده وزارت کشور است، اما منابع حاصل، در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی است، یعنی اگر وزیر کشور و استانداران بخواهند مدیریت بحران را داشته باشند منابع را در اختیار ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل ازخانه ملت؛ برنامه “بهارستان” رادیو گفت و گو با موضوع نگاهی به مدیریت بحران در کشور راهکار ها و الزامات آن و با حضور مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

مهرداد لاهوتی با اشاره به اشکالاتی که در مدیریت بحران کشور باید به آنها توجه نمود، گفت: یکی از مهمترین اشکالات این است که عمر قانون مدیریت بحران به اتمام رسیده و دولت لایحه جدایی را نداده است بنابراین ما خلا در این زمینه داریم. دومین اشکالی که در قانون داریم این است که مدیریت بحران بر عهده وزارت کشور است و حق هم همین است، اما منابع حاصل، در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی است،یعنی اگر وزیر کشور و استانداران بخواهند مدیریت بحران را داشته باشند منابع را در اختیار ندارند و این مهمترین اشکال است.

وی متذکر شد: ما از جمله کشورهای حادثه خیز دنیا هستیم به طوریکه از ۳۸ حادثه ای که وجود دارد، ۳۶ نوع اتفاق را در کشور داریم.

نماینده مردم لنگرود درمجلس با ابراز امیدواری از اینکه به نسبت گذشته در مدیریت بحران وضعیت خوبی را داریم و حوادث دارد به خوبی مدیریت می شود، درعین حال بیان کرد:اما این پیشرفت هنوز ناکافی است یعنی ما برای حادثه های بزرگ آمادگی لازم را در کشور نداریم و باید هم خلاهایش را در قانونگذاری برطرف کنیم و هم دولت مردان آمادگی بیشتری را پیدا کنند.

لاهوتی در خصوص تخصیص منابع به بحران ها خاطر نشان شد: در مجلس منبع لازم برای مدیریت بحران پیش بینی شده است اما نقطه ضعف در اینجاست که منابع در اختیار مدیریت کننده بحران نیست و اگر منابع در اختیار مدیریت کننده بحران باشد طبیعی است منابع دقیقا صرف حوادث خواهد شد.

وی افزود: دولت ها با تفاسیری که دارند خیلی از اتفاقاتی را که می افتد به عنوان حادثه تلقی می کنند و از این منابع استفاده می کنند و متاسفانه بعد از اظهار دلجویی و بازسازی چند پل و جاده همه چیز به وادی فراموشی سپرده می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اهمیت پدافند غیر عامل در مواجهه با بحران اشاره کرد و گفت: ما باید در نقاط حادثه خیز پیشگیری های لازم را انجام دهیم. در حادثه پلاسکو، بحران به خوبی مدیریت شد و انصافا شهرداری تهران به خوبی عمل کرد، اما اصلا چرا این اتفاق افتاد در اینجا نقش پدافند غیرعامل مشخص می شود، ما باید مسایل را پیش بینی و پیشگیری کنیم.

Share