شهردار رشت در جلسه شورای اداری

انضباط را برقرار کنید؛ حال می‌خواهد اسمش اقتدارگرایی، دیکتاتوری یا هر چیز دیگری باشد

ثابت قدم گفت: هرکس باید در حوزه خودش این انضباط را برقرار کند. حال می‌خواهد اسمش اقتدارگرایی باشد، دیکتاتوری باشد یا هر چیز دیگر. مهم نیست اسمش چیست مهم این است در یک مجموعه نظم باش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه شورای اداری شهرداری رشت در تالار گفت و گوی شهر برگزار شد.

در این جلسه سید محمدعلی ثابت قدم ضمن آرزوی سال خوبی برای شهروندان و شهر رشت گفت: از همه همکارانم در شهرداری تشکر می‌کنم که علیرغم همهٔ ایراداتی که بر همه وارد است و قطعاً کم و کیف آن وجود دارد، صبر و حوصله به خرج دادند و این مسیر را با یکدیگر طی کردیم و خوشحالم از اینکه در پایان سال ۹۵ در مرتبه‌ای از طرح مدیریت و توسعه شهری هستیم که هدف اصلی حضور ما در شهرداری فارغ از مسائل اداری بود.

شهردار رشت با بیان اینکه موضوع اصلی ما کارمند بودن و انجام وظایف اداری نیست، افزود: موضوع اصلی ما فرآیندی است که باید ذهن‌ها را درگیر کند. چه شهروند باشید چه کارمند فرقی ندارد بلکه فارغ از جایگاه شما باید آنچه که موضوع حساسیت شما را شکل می‌دهد، دغدغه‌ها و شاخص‌های توسعه است. آمار نشان می‌دهد که این فرآیندتوانسته شهروندان را حساس کند اما باید حساس‌تر از این باشد تا نسبت به آن اعتماد محلی خودشان یک تعلق معنادار و پاسخگو داشته باشند.

او با اشاره به اینکه شهر خوب، شهری است که در آن گام اول پاسخگویی باشد، گفت: پاسخگویی الزاماً رخ نمی‌دهد مگر اینکه ارکان ساختاری اداره شهر به عنوان بخشی از اصلی‌ترین قسمت اداره امور شهر، بتوانند شهر را به سمتی سوق دهند که در ابتدا الگوساز باشند، ثانیاً در کنار این الگو جریان‌ساز باشند؛ یعنی بتوانند از قسمت‌های منفی به سمت قسمت‌های مثبت هر استراتژی و توسعه شهر نزدیک شوند وثالثاً در این الگوسازی و پیشبرد امور در این مبنا بتوانند اهداف را در طول زمان خودش با آن رویکردهای کلان هدایت کنند و به آن برسند.

او ادامه داد: قاعدتاً برای اینکه این روال طی شود، ما نیازمند تغییرات بنیادی بودیم؛ چون ریشهٔ مشکلات بنیادی بود و با یک کار غیربنیادی نمی‌شد مشکل بنیادی را حل کرد. بنابراین حوزه ساختار، در حوزه منابع انسانی و بخش‌های دیگر تا امروز تقریباً به نقطهٔ پایدار خودش رسیده است منتهی ما نیازمند منابع انسانی، ساختار سازمان‌یافته، تشکیلاتی، قابل اتکاء و در عین حال نیروهای متناسب با آن هستیم.

 ثابت‌قدم با بین اینکه وقتی مدیریت ساختار حاکم تغییر می‌کند، لزوماً به این معنا نیست که ساختارها به یک کارایی بالا برسند، افزود: ممکن است تغییراتی انجام شود، اما می‌دانیم هر حوزه مدیریتی به نیروهای زیر مجموعه‌اش، کارشناسی یا کارگری یا بخش خصوصی‌ای که کار می‌کند وابسته است. به همین دلیل امروزه در سیاست‌های کلان مدیریت شهری در تمام دنیا منجمله راهی که شهر رشت از طریق مطالعات پیش گرفته، این نیست که از نیروهای درون‌سازمانی خودش الزاماً در خیلی از موارد استفاده کند. نگاه به هوشمندسازی شهری، نگاه به برون‌سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی، مردمی‌سازی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی که در رویکردهای توسعه اجتماعی ما قرار دارد، باید ما را به سمت یک عقلانیت موثر ببرد و زمانی که بنیان این توسعه اجتماعی به لحاظ زیرساخت‌ها لحاظ شد، آنوقت می‌توانیم بگوییم که این توسعه اجتماعی را می‌توانیم به یک توسعه اقتصادی تبدیل کنیم و نتایج آن را در حوزه فرهنگ عمومی ببینیم.

او با اشاره به سرمایهٔ اجتماعی متناسب با شهر توضیح داد: در همه دنیا این سرمایهٔ اجتماعی از خانواده به سمت شهر و از شهر به یک محدوده بزرگ‌تر و رو به پیشرفت هدایت می‌شود. اما ما دقیقاً به شکل معکوس حرکت می‌کنیم. نرخ سرمایه اجتماعی ما پایین است و بنیان‌های خانواده بسیار تضعیف شده است. این واقعیت نشان می‌دهد که ما در توسعه بنیان‌های خانواده مبنای خوبی نداریم و اگر می‌خواهیم این اتفاق بیفتد، باید بتوانیم در راهکارهای موردی چند اصل را برای جامعه به صورت فردی در راستای حقوق شهروندی ارتقاء دهیم.

 ثابت‌قدم از شاخص نظم و انضباط به عنوان یکی از این اصول نام برد و تاکید کرد: رعایت انضباط دو قسم دارد؛ یکی انضباط زمانی است و دیگری انضباط مالی. چون زمان هم یک نوع سرمایه است و می‌تواند به طور غیر مستقیم به بهره‌برداری مالی منتج شود. به عنوان مثال وقتی جلسه‌ای قرار است ساعت ۳ شروع شود، نباید تاخیر رخ دهد یا فردی دیر کند. دلیل تاخیر اهمیت ندارد چرا که این فرهنگ باید توی این ساختار شکسته شود و از بین برود. ما تا زمانی که نتوانیم ساختار زمانی خودمان را برای خودمان رعایت کنیم، مطمئن باشید که برای مردم هم در زمینه خدمت‌رسانی نمی‌توانیم رعایت کنیم.

شهردار رشت با تاکید بر شاخص زمان گفت: انضباط مبتنی بر زمان را مرتب به خودتان گوشزد کنید. این مسئله باعث می‌شود خود شما تنظیم شوید. وقتی شما تنظیم شوید، ۳۰۰ نفر کارمندی که زیر دست شما کار می‌کنند نیز منضبط می‌شوند. وقتی مجموعه منضبط شد، بهره‌بری زمان و بهره‌بری شما بالا می‌رود و در نتیجه اثربخشی افزایش پیدا می‌کند. ما باید اصل انضباط را برای کیفی سازی سیستم لحاظ کنیم.

او افزود: ما در بحث نگهداشت شهر مشکل کیفیت و مشکل نگاه داریم. ما باید ارتقای کیفیت دهیم و نگاه ظریف، کیفی و ریزبین در ساختار خودمان را معنادار کنیم. کسی که اقتصاد را بلد باشد، بیش از آنکه برای از دست دادن پول ناراحت شود با از دست دادن زمان ناراحت می‌شود. هر حرکتی که در آن بی‌انضباطی مالی باشد، منتج به بی‌انضباطی مالی می‌شود. چرا که زمان پولسازتر است. این ذات اقتصادیِ یک سازمان اقتصادی است.

او با بیان اینکه نمی‌شود انتظار داشت کارتان کیفی شود تا زمانی که منضبط نشده‌اید، گفت: انضباط یک کالای واسطه‌ای نیست بلکه یک امر صد در صدی است. هرکس باید در حوزه خودش این انضباط را برقرار کند. حال می‌خواهد اسمش اقتدارگرایی باشد، دیکتاتوری باشد یا هر چیز دیگر. مهم نیست اسمش چیست مهم این است در یک مجموعه نظم باشد. این نظم یعنی تمام سرمایه‌های ذهنی قابلیت تبدیل به سرمایه‌های اقتصادی دارد. به این دلیل این حرف را می‌زنم چون من نان این تفکر را خوردم.

او افزود: ما در سال ۹۶ به سمت کیفی‌سازی خواهیم رفت. در سال گذشته ساختار ما منضبط شد، سیستم برنامه‌دار شد، افق تعریف کرد، در افق چشم‌انداز و برنامه میان‌مدت و کوتاه مدت در نظر گرفت. الان هرگونه طرح، برنامه وپروژه‌ای مشخص است و آگاهیم به این مسئله که مسیر ما چیست و می‌دانیم الان باید چه کار انجام دهیم و سال ۹۸ باید چه کار کنیم. بنابراین اگر بخواهیم کیفی‌سازی کنیم باید استاندارد را بشناسیم. بنابراین دانستن استانداردها یک اصل است. هر معیار کیفی هم باید کمی‌ِ قابل سنجش باشد. هر چیزی باید ما به‌ازای ارتقای فکری در آن تعریف شود.

 ثابت‌قدم تصریح کرد: جایی که ادعای برند می‌کند نباید به دنبال حجم باشد. کار حجمی مهم نیست بلکه کیفیت کار مهم است. به عنوان مثال یک آدم روستایی پول ندارد و در یک اتاق ۲۰-۳۰ متری در یک روستا زندگی می‌کند اما به حدی زندگی‌اش تمیز و مرتب است که آدم لذت می‌برد. اگر شما این فرد را با یک فرد پولدار که در بهترین منطقه خانه‌ای بزرگ دارد مقایسه کنید، احساس می‌کنید که کیفیت از دل آن خانهٔ روستایی در می‌آید نه این، فکر کنید یک آدم ندار هستید که باید در آن فضا زندگی کنید، بنابراین باید از هر چیزی استفادهٔ مثبت کنید. بنابراین می‌شود انضباط ناشی از تفکر که لزوماً به منابع متصل نیست. بلکه به رفتار آن فرد وان ساختار متصل است. وقتی کسی چنین کاری کند، یعنی دارد با تک‌تک اجزای خودش یک کار عقلانی انجام می‌دهد. یک قسمتش اجتماعی است، خروجی‌اش برای شهر نیاز است پس مجاز است. یک قسمت سیاسی است، خروجی‌اش برای شهر نیاز است پس مجاز است. یک قسمت فرهنگی، اقتصادی و غیره به همین ترتیب.

شهردار رشت با اشاره به جملاتی که دور تا دور تالار گفتگو نصب شده بود، تاکید کرد: تمام این جملات را ما در طول این ۲۳ ماه در شهرداری تئوریزه کردیم که از دل این جملات پروژه‌ها در آمدند. شما باید این جملات را عیناً در سیستم خودتان پیاده‌سازی کنید. این‌ها یک سری جملات انتزاعی نیست که فقط بگوییم و رد شویم بلکه حتماً در حوزه‌های مختلف مابه‌ازای بیرونی داشت. هر کس باید در ساختار خود ما به عینی کیفی خودش را از این جملات به من تحویل دهند. یعنی باید بگویید در هر یک از این موضوعات، کیفیتی که می‌خواهید ما به‌ازایش را تولید کنید، چیست. این کیفیت هم باید به مکان وصل شود یعنی به پروژه‌ها ارتباط داشته باشد.

او با اشاره به بحث نظارت گفت: نکته دیگر بحث نظارت‌ها است که ترجیحاً برون‌سپاری شود. چون من اعتقاد دارم که ناظر درون شهرداری نمی‌تواند آنقدر ناظر خوبی باشد. به نسبت هزینه‌ای که برای یک ناظر کیفی در نظر می‌گیرید و اینکه آن کیفیت برایتان چقدر موضوعیت دارد باید بتواند آن کیفیت مطلوبی که انتظار دارید پیاده‌سازی کند.

شهردار ادامه داد: نکته بعدی این است که اینقدر باید تمرین کار کارشناسی انجام دهید، که زیر مجموعه خود را کارشناس خوبی بار بیاورید هم آن‌ها بتوانند در آینده جایگزین خوبی برای شما شوند. باید برای آینده شهر جانشین‌سازی کنید. اگر قرار است اتفاق پایداری در شهر بیفتد باید این چهار رکن که در بالا اشاره کردم برقرار باشد.

 

Share