وزیر کشور؛

اخذ و شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری الکترونیکی نخواهد بود

وزیر کشور با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان در مرحله تشخیص هویت به ما اجازه داده است که به روش الکترونیکی عمل کنیم که به این ترتیب بیش از ۹۷ درصد کار الکترونیکی انجام می‌شود و فقط اخذ و شمارش آراء روش الکترونیکی نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر با محوریت پاکسازی مناطق آلوده مراکز ۱۲ استان کشور که عصر امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص «لایحه جامع انتخابات» گفت: ما لایحه جامع انتخابات را در گذشته آماده کرده بودیم و یک بار هم آن را به دولت ارائه دادیم اما با توجه به اینکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث سیاست‌های کلی مطرح بود، دولت موضوع را به وزارت کشور ارجاع داد که آن سیاست‌های کلی تعیین شوند تا دیگر دوباره‌کاری صورت نگیرد.

وی ادامه داد: منتظر بودیم تا سیاست‌های کلی ابلاغ شود، پس از آن یک ماه برنامه‌ای را که قبلا تهیه کرده بودیم بازنگری کردیم، با سیاست‌های کلی انطباق دادیم و به دولت فرستادیم. در حال حاضر در کمیسیون سیاسی امنیتی دولت در دست بررسی است که تاکنون ۱۲۰ ماده آن تصویب و حدود ۳۰ الی ۴۰ ماده دیگر آن مانده است.

وزیر کشور افزود: فکر نمی‌کنم با روندی که پیش می‌رود و با نوبتی که لوایح در دولت دارند بتوانیم این لایحه را برای امسال عملیاتی کنیم.

رحمانی فضلی در ادامه با تاکید بر اینکه حتما این لایحه را به مجلس تقدیم خواهیم کرد، گفت: با این حال بعد از عید هم نمی‌توانیم منتظر این لایحه باشیم زیرا بعد از تعطیلات نوروز وارد انتخابات خواهیم شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت لایحه‌ای را در این خصوص ارائه می‌دهد یا خیر؟ گفت: دولت لایحه‌ای را برای این کار و اصلاح قانون انتخابات ارائه نخواهد داد اما اگر مجلس بخواهد طرحی برای اصلاح بدهد با آنها هماهنگ خواهیم بود که نظرات دولت را اعمال کنیم.

وزیر کشور در خصوص برگزاری انتخابات به صورت «الکترونیکی» نیز گفت: در حال حاضر آمادگی داریم و با مجلس نیز هماهنگ شدیم و شاید حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار شعبه را بتوانیم در انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی انجام دهیم اما برای انتخابات ریاست جمهوری به دلیل آنکه مذاکراتی که ظرف یک سال پس از برگزاری انتخابات مجلس با شورای نگهبان داشتیم در حوزه‌های نرم‌افزاری و امنیتی نظرات مختلفی وجود داشت، نمی‌توانیم به صورت الکترونیکی آن را برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: کارشناسان و حکم‌های شورای نگهبان که سه دستگاه را مشخص کرده بودند که آنان نرم‌افزار الکترونیکی انتخابات را تایید کنند، آن را تایید کردند اما در حال حاضر سفارش دادن دستگاه‌ها و آوردن آنها زمان زیادی می‌برد و ما به همین دلیل در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌توانیم در اخذ شمارش آراء به صورت الکترونیکی عمل کنیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: شورای نگهبان در مرحله تشخیص هویت به ما اجازه داده که به روش الکترونیکی عمل کنیم و ما حتما این کار را انجام خواهیم داد به این ترتیب با این روش بیش از ۹۷ درصد کار را الکترونیکی انجام می‌دهیم و فقط در اخذ و شمارش آراء است که الکترونیکی نخواهد بود.

Share