راه آهن تهران – رشت زمانی اقتصادی خواهد شد که به بنادر انزلی و آستارا متصل گردد

استاندار گیلان اجرای خط ریلی رشت – آستارا را نیازمند سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری دانست و افزود : کشور جمهوری آذربایجان جهت سرمایه گذاری در حدود ۵۰۰ میلیون دلاری این مسیر اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد علی نجفی در حاشیه بازدید از پل ریلی آستارا – آستارا که با حضور مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان برگزارشد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کار بزرگی که هم اکنون شاهد آن هستیم، در چند دهه گذشته همواره جزو آرزوهای دو کشور به شمار می رفت افزود : در گذشته مذاکراتی در خصوص اجرای این مهم شکل گرفته بود اما به مرحله اجرا نرسید.

استاندار گیلان افزود: پروژه خط ریلی آستارا- آستارا از جمله کارهای ارزشمند و بزرگی است که پس از چندین دهه در دولت تدبیر و امید نتیجه داد و به ثمر نشست.

وی با شاره به دیدارهای روسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود : پس از این دیدارها با برگزاری کمسیون های مشترک اقتصادی  در طی ۳ سال اخیر ، تصمیم اجرای این پروژه نهایی شد.

استاندار گیلان با اشاره به اجرایی شدن مسیر ۸ کیلومتر ی ریل آستارا – آستارا در جمهوری آذربایجان اظهار داشت : ساخت پل مشترک این خط ریلی هم پایان یافته است.

دکتر نجفی با بیان اینکه بخش متعلق به جمهوری اسلامی در این مسیر در حال انجام است افزود : مقرر گردید ترمینال به صورت مشترک شکل گیرد.

استاندار گیلان از اعلام آمادگی سرمایه گذاران بزرگی جهت ساخت ترمینال و هتل های پنج ستاره در آستارا  خبر داد و افزود: با اجرایی شدن این مسیر ، کریدور شمال – جنوب دنیا  از طریق ریلی متصل خواهد شد.

وی کاسته شدن صدها کیلومتری مسافت و ۲۶ روزه زمان حمل و نقل بار از شمال و جنوب را از جمله مزیت های این پروژه برشمرد و افزود: تحقق این مهم موجب کاهش هزینه های سنگین حمل و نقل در کریدور شمال جنوب می شود.

دکتر نجفی گفت: اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران کریدور شمال جنوب را به اقتصادی ترین کریدورهای موجود  تبدیل خواهد کرد.

وی با ابراز خرسندی از شکل گیری این مسیر ریلی در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: خرسندیم که امروز شاهد تلاش دو کشور در تحقق این مسیر هستیم.

نجفی با یادآوری قطع بودن مسیر ۸ کیلومتری در چند دهه گذشته اظهار داشت : الحمدا… اکنون این مسیر متصل گردیده  است.

استاندار گیلان اجرای خط ریلی رشت – آستارا را نیازمند سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری دانست و افزود : کشور جمهوری آذربایجان  جهت سرمایه گذاری در حدود ۵۰۰ میلیون دلاری این مسیر اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه راه آهن تهران  – رشت زمانی اقتصادی خواهد شد که این مسیر به بنادر انزلی و آستارا متصل گردد افزود : نفع دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و تمامی دنیا در این است که این مهم شکل گیرد و به یاری خداوند اجرایی خواهد شد.

اروپایی ها به صورت جدی پیگیر تکمیل این طرح هستند

مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان نیز گفت: با اتصال راه آهن آستارا-آستارا بیشتر کالاهای صادراتی و وارداتی کشورهای اروپایی به سرعت حمل و نقل خواهد شد.

جاوید قربان اف با اشاره به اینکه راه آهن آستارا-آستارا روابط اقتصادی کشورهای منطقه را تسهیل می کند، اضافه کرد: این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال-جنوب است و کالاهایی که از خلیج فارس به بندرعباس وارد می شود، به واسطه این خط ریلی به روسیه و اروپای شرقی حمل و نقل خواهد شد.

جاوید قربان اف با بیان اینکه شرکت های اروپایی از این طرح ریلی بین المللی نهایت بهره برداری را خواهند کرد، اظهار کرد: شرکت های اروپایی به صورت جدی پیگیر تکمیل این طرح هستند تا با استفاده از آن در حوزه وسیع بین المللی به تجارت بپردازند.

وی ادامه داد: این خط ریلی قدرت اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را نشان می دهد و از این طریق سود کلانی نصیب دو کشور خواهد شد.

مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به تکمیل هشت و نیم کیلومتر ریل آستارا – آستارا در جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: این خط با اتصال به راه آهن رشت، نقش اساسی خود را در حوزه اقتصاد ایفا خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال جاری به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد دو و نیم کیلومتر و بارانداز مربوطه در آستارای ایران اجرا می شود و به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا قرار است بزودی به بهره برداری برسد.