یافتن پیکر ۴ نفر و جستجوی ۱۳ سگ زنده‌یاب در میان آوارهای پلاسکو

سگ‌های زنده‌یاب امداد و نجات سازمان هلال احمر جهت جستجو به محل حادثه ساختمان تجاری پلاسکو تهران منتقل شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در پی وقوع حادثه ریزش ساختمان تجاری پلاسکوی تهران ۱۳ قلاده سگ زنده‌یاب متعلق به سازمان امداد و نجات هلال احمر به محل حادثه منتقل شده و در حال تجسس برای یافتن اجساد زیر آوار هستند.

این سگ‌ها از نژاد ژرمن شپرد بوده و از چهار ماهگی وارد تیم واحد آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس (انست) امداد و نجات شده‌اند و پس از ارتباط‌گیری با مربی و فرمان‌پذیری، آموزش‌های لازم جهت جستجو و نجات انسان را دیده‌اند.

سگ‌های زنده‌یاب قادرند تا عمق ۸ تا ۱۵ متر از سطح، انسان زنده یا اجسادی که کمتر از ۲۴ ساعت از فوت آن‌ها گذشته است را شناسایی کنند. این سگ‌ها دارای کارایی‌های بسیار بیشتری در مقایسه با دستگاه‌های زنده‌یاب هستند.

در جریان حادثه پلاسکو و ریزش این ساختمان تجاری ۱۷ طبقه و در پی آن گیرافتادن تعداد زیادی از آتش‌نشانان فداکار، تعداد ۱۳ قلاده سگ زنده‌یاب به محل حادثه منتقل شده‌اند.

ادامه عملیات آواربرداری زیر باران

در حالی که حدود ۴۰ ساعت از ریزش ساختمان پلاسکوی تهران می گذرد، عملیات آواربرداری در حالی ادامه دارد که از دقایقی پیش بارش باران نیز آغاز شده است.

در ساعات گذشته در جریان عملیات آواربرداری براساس اعلام نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیروهای امداد پیکر ۴ نفر از افرادی که زیر آوار گرفتار شده بودند پیدا کردند.

در ساعات گذشته عملیات آواربرداری سرعت بیشتری گرفته بود اما پیش بینی می شود بارش باران می‌تواند سرعت عملیات آواربرداری را کاهش دهد. از سوی دیگر با وزش باد و برداشت آوار، گاهی شعله های آتش از زیر آوارها زبانه می کشد.

همچنین ساعتی قبل ساختمان ضلع شمال غربی پلاسکو نیز اتش گرفت که با تلاش نیروهای اتش نشانی اطفا شد.

نیروهای امدادی و دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان آتش‌نشانی،‌ سازمان امداد و نجات هلال احمر، آب، برق، گاز و … در محل حادثه مشغول فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌ای هستند تا هرچه زودتر افراد و یا اجساد گرفتار در زیر آوار را بیرون بکشند.

متاسفانه با حضور نیروهای یگان ویژه از حضور خبرنگاران و تصویربرداران ممانعت به عمل آمد و تنها دوربین شبکه خبر اجازه حضور در محل حادثه را پیدا کرده است و سایر خبرنگاران به بیرون از منطقه هدایت شده‌اند.

استقرار ۴ اکیپ نقشه برداری جهت ارزیابی تغییرات سازه‌های مجاور پلاسکو

چهار اکیپ از مهندسان نقشه‌برداری با در اختیار داشتن تجهیزات لازم جهت ارزیابی تغییرات سازه‌های مجاور پلاسکو در اطراف این ساختمان مخروبه مستقر شده‌اند.

در پی وقوع حادثه ریزش ساختمان تجاری پلاسکو تهران اکیپ‌های مختلفی از مهندسان نقشه‌برداری جهت محاسبه میزان لرزش و نشست سازه‌های مجاور این ساختمان در نقاط مختلفی از محل حادثه مستقر شده‌اند. مهندسان نقشه برداری توسط دوربین‌های خود نوسانات سازه‌های مجاور ساختمان تخریب‌شده پلاسکو لحظه به لحظه مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

دوربین‌های نقشه‌برداری قادر هستند نوسانات سازه‌ها را که ممکن است به دلیل تخریب سازه‌های مجاور، ورود انبوه آب ناشی از فعالیت آتش‌نشانان و همچنین نفوذ آب به زیربنای سازه‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

چنانچه در بررسی‌های مهندسان نقشه‌کشی مشخص شود سازه‌های موردنظر طی عملیات امداد و نجات و خروج آوار در حد چند میلی‌متر به طرفین انعطاف داشته باشند این موضوع سریعا به مسئولان مربوطه جهت انجام اقدامات لازم اطلاع‌رسانی می‌شود.

Share