استاندار گیلان؛

گیلان در اجرای طرح هادی روستایی جزء ۳ استان برتر است

استاندار صبح امروز در مراسم بهره‌برداری از ۱۸۰ کیلومتر راه روستایی شهرستان صومعه‌سرا گفت : گیلان در اجرای طرح هادی روستایی جزء ۳ استان برتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در دومین روز دهه‌ی مبارک فجر محمدعلی نجفی در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های شهرستان صومعه سرا در جمع اقشار مختلف مردم و مسئولان اجرایی در مسجد آیت ا… ضیابری دهستان ضیابر شهرستان صومعه سرا با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی علمای این منطقه به ویژه آیت‌ا… ضیابری افزود: دهه‌ی فجر و سالگرد انقلاب اسلامی فرصتی است تا مروری بر تلاش‌های خادمین نظام در سی و هشت سال گذشته داشته باشیم و خدمات عملکرد دولت و نظام را به مردم ارائه کنیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های انجام گرفته در شهرستان صومعه سرا خاطر نشان کرد: فرصت خدمتگزاری کارگزاران نظام در کنار محدودیت‌های اعتباری فراهم است.

نماینده عالی دولت در گیلان به توفیقات حاصله در مذاکرات هسته‌ای با تلاش‌های دولت و وزارت خارجه و با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار داشت: خوشبختانه بخش اعظمی از تحریم‌ها رفع شده و بخشی نیز در حال گذر از آنان هستیم.

وی با بیان اینکه دهه‌ی فجر با نام امام و شهدا عجین شده است گفت: بفرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی ایران بدون نام حضرت امام خمینی (ره) در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در اولین روز از دهه‌ی فجر با توجه به صعب العبور بودن مناطق شهرستان سیاهکل ۲۴ پروژه بزرگ گاز رسانی را افتتاح کردیم افزود: در بعد از انقلاب اسلامی یکی از آرزوهای مردم شهرنشین استان گیلان بهره‌مندی از نعمت گاز بود که خوشبختانه توانستیم سال گذشته کلیه‌ی شهرهای استان را سبز اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز تاکنون ۷ شهرستان استان در حوزه‌ی گاز رسانی نیز جزء شهرستان‌های سبز اعلام شده خاطر نشان کرد: انشاء ا… تا اواخر دولت یازدهم با گاز رسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار، استان گیلان را به عنوان استان سبز اعلام خواهیم کرد.

نجفی با اشاره به اینکه با وجود محدودیت‌های اعتباری این حجم از گاز رسانی یک اقدام بسیار فوق‌العاده محسوب می‌شود افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید شاخص بهره‌مندی از نعمت گاز در استان در حدود ۶۰ تا ۶۳ درصد بوده در حال حاضر شاخص بهره‌مندی از نعمت گاز در سطح استان ۹۴ درصد است.

وی به تأکیدات دولت بویژه شخص رییس جمهور در خصوص بهره‌مندی از هرگونه فرصت برای خدمت رسانی به مردم اشاره و اظهار داشت: تأکید دکتر روحانی بر این است تا در خدمت رسانی به مردم از روستاییان غفلت نشود که خوشبختانه از این فرصت بهره لازم را در بخش گاز رسانی استان برده‌ایم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه در ابتدای دولت در استان بسیاری از شاخص‌های کشوری عقب بودیم گفت: بنای ما بر این بود که گیلان بهتر جزء ۱۰ استان کشور و گیلانی برتر جزء ۵ استان برتر کشور باشیم که خوشبختانه در بسیاری از شاخص‌ها با رشد چشمگیر جزء ۵ استان برتر هستیم.

وی با اشاره به اینکه در کاهش نرخ بیکاری نیز رشد قابل توجهی را شاهد هستیم گفت: در حال حاضر از لحاظ شاخص بیکاری در رتبه‌ی بیست و چهارم کشور و از لحاظ شاخص شاغل بودن در رتبه‌ی هفتم کشور قرار داریم.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در ایجاد اشتغال هر چه بیشتر تأکید و تصریح کرد: سهم استان در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان ۵۰ شرکت بوده که خوشبختانه توانستیم آنرا محقق کنیم و هدف ما دستیابی به ایجاد یکصد شرکت دانش بنیان است.

استاندار گیلان افزود: در بخش دولت الکترونیک نیز جزء ۳ استان آخر کشور بودیم که بحمدا… در حال حاضر جزء بهترین‌ها در سطح کشور محسوب می‌شویم.

وی توفیقات حاصله در بنیاد مسکن و طرح‌های هادی استان را نیز یکی از موفقیت‌های مجموعه‌ی خدمتگزاران نظام به مردم دانست و گفت: در حال حاضر در بخش طرح‌های هادی جزء استان‌های برتر کشور هستیم.

نجفی با بیان اینکه در حوزه‌ی برق رسانی ظرفیت تولید استان ۲ هزار و ۸۵۰ مگا وات است خاطر نشان کرد: حداکثر مصرف استان در فصول تابستان که بیشترین مصرف برق را داریم هزار و ۴۰۰ مگا وات است که بیش از مصرف استان تولید داریم.

استاندار با اشاره به اینکه در شاخص آب روستایی نیز از شاخص کشوری در حال عبور هستیم افزود: این حق مردم است که از آب آشامیدنی مطلوب برخوردار باشند.

وی اقدامات دولت به منظور حمایت از کشاورز و تولید کننده‌ی برنج اشاره و اظهار داشت: با طرح‌هایی که از ابتدای این دولت از سوی استان‌های شمالی ارائه شد خوشبختانه در سال گذشته با دستور رییس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج در فصل تولید و فروش ممنوع اعلام شد.

نماینده عالی دولت در گیلان تعیین تعرفه‌ی ۴۰ درصدی واردات برنج را یکی از اقدامات دیگر دولت در حمایت همه جانبه از تولید کنندگان برنج دانست و اظهار داشت: با تعیین چنین تعرفه‌ای وارد کنندگان انگیزه‌ای برای واردات این محصول نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در اواخر دولت گذشته با واردات بی رویه‌ی برنج به کشور در انبارها بیش از ۲ میلیون و نهصد هزار تن برنج داشتیم گفت: این حجم از واردات باعث شده بود که قیمت برنج کاهش پیدا کند که دولت در ابتدای شروع فعالیت خود قیمت توافقی برنج را تعیین کرد که اقدامی حمایتی بود.

نجفی با بیان اینکه سطح متوسط زمین‌های زیر کشت کشاورزان استان ۶ دهم هکتار است افزود: این سطح زیر کشت در دنیا برای کشاورز اقتصادی نیست و باتوجه به اینکه قیمت برنج در کشورهای دیگر نصف قیمت برنج داخلی است شرایط را برای قاچاق این کالا فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه میزان قاچاق کشور از ۲۵ میلیارد دلار به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسیده گفت: اگر چه این حجم از قاچاق نیز بسیار بالا است اما عده‌ای با بی مهری کاهش میزان قاچاق را نادیده می‌گیرند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه قیمت برنج  تا حدی می‌تواند افزایش داشته باشد گفت : علی رغم اینکه تمایل داریم. کشاورزان با افزایش قیمت برنج بهره‌ی بیشتری از تلاش خود ببرند. اما این اقدام زمینه‌های قاچاق را فراهم می‌کند.

وی بر ضرورت بهره‌مندی از زمین‌های موجود در استان به منظور تولید صنوبر که اقتصادی نیز هست تأکید و تصریح کرد: تا پایان سال جاری ۳ کارخانه‌ی بزرگ تولید محصولات سلولزی به دست مقامات ملی افتتاح خواهد شد یک تحول عظیم در صنایع چوب استان شکل می‌گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه هر چقدر تولید چوب داشته باشیم کارخانجات به آن نیاز دارند افزود: در حال حاضر بخشی از نیاز استان در این حوزه از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هرگز اجازه‌ی نابود کردن جنگل‌های هیرکانی که نعمت الهی و اموال عمومی هستند را نخواهیم داد خاطر نشان کرد: باید در جهت حفظ محیط زیست و استفاده‌ی آیندگان از این نعمات گام برداریم.

وی خاطر نشان کرد: تولید کرم ابریشم و کشت توتون نیز که در این منطقه سبقه‌ی طولانی دارد باید تقویت شود.

نجفی یکی از اهداف دولت را ماندگاری روستاییان در روستا عنوان کرد و افزود: ایجاد معاونت روستایی در دفتر معاون اول رییس جمهور در راستای همین سیاست است.

وی افزود: بخشی از تلاش‌ها مربوط به خدمت رسانی به روستاییان است که این افتخار را دولت تدبیر و امید دارد.

نجفی خاطر نشان کرد: بخش دیگری از اقدامات مربوط به توسعه‌ی بخش خصوصی و ایجاد اشتغال در روستاها است که تلاش روستاییان را نیز مطلبد.

استاندار گیلان افزود: بخش خصوصی محدود به ایجاد کارخانه در روستاها نیست بلکه ایجاد و توسعه‌ی مرغداری، دامداری و نیز بهره‌مندی از ظرفیت‌های دیگر در راستای تقویت بخش اشتغال است.

وی با بیان اینکه شاخص روستاییان در سطح کشور ۳۰ درصد و شهرنشینان ۷۰ درصد است گفت:

شاخص حضور روستاییان در روستا در استان گیلان ۳۹ درصد است که شهرستان صومعه سرا نیز به همین میزان است که از متوسط کشوری بالاتر است.

نماینده عالی دولت در گیلان مردم را پشتوانه‌های نظام و انقلاب دانست و خاطر نشان کرد: حضور مردم در عرصه‌های مختلف بویژه در راهپیمایی ۲۲ بهمن حمایت بیش از پیش از نظام، انقلاب و دولت است.

گفتنی است در دومین روز از دهه‌ی مبارک فجر صبح امروز با حضور استاندار گیلان در صومعه‌سرا ۴۶ طرح آسفالت و هادی روستایی به بهره‌برداری رسید.

با اجرای این طرح‌ها که در مجموع ۲۳ میلیارد تومان هزینه شد آسفالت ۵۰ کیلومتر راه بین روستایی و ۱۳۰ کیلومتر در داخل بافت روستاها به بهره‌برداری رسید.

Share