کدخدایی در نشست خبری:

گزارشات درباره «تبلیغات زودهنگام» و «منابع مالی» در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد

سخنگوی شورای نگهبان از دستور کار این هفته شورا برای بررسی نظرات کارشناسی درباره واژه «رجل سیاسی» خبر داد و گفت: می‌کوشیم تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری، تفسیر شورای نگهبان از این واژه به نتیجه برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه ۲۳ بهمن در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره گذشت بیش از دو ماه و نیم از فراخوان این شورا جهت ارائه نظرات کارشناسی در مورد موضوع «رجل سیاسی» گفت: شورای نگهبان در این مدت درگیر بررسی مصوبات مجلس در چارچوب لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه بود که وقت زیادی از ما گرفت.

وی با اشاره به اینکه همزمان با بررسی برنامه ششم کار کارشناسی بر روی موضوع «رجل سیاسی» در پژوهشکده شورای نگهبان در حال انجام بوده و صبح امروز نیز جلسه‌ای در مورد آن برگزار شد، تصریح کرد: موضوع «رجل سیاسی» این هفته در دستور کار شورای نگهبان قرار می‌گیرد تا هر چه سریعتر تکلیفی را که قانون درباره تفسیر آن بر عهده ما قرار داده است انجام دهیم.

کدخدایی با ذکر این نکته که بخشی از نظرات پژوهشکده شورای نگهبان پیشتر به اعضای این شورا ارسال شده است، گفت: هنوز این موضوع را در دستور کار شورا قرار نداده‌ایم اما می‌کوشیم که تفسیر «رجل سیاسی» تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفساریه بندی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که چندی پیش در مجلس به رأی نمایندگان گذاشته شد، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان دخالتی در برگزاری انتخابات ندارد و مصوبه‌ای که از سوی مجلس به ما ارسال شده است در چارچوب موازین شرع و اصول قانون اساسی بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

کدخدایی همچنین با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و نیز تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی درباره مصوبات اخیر شورای نگهبان گفت: در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور بند ۵ الحاقی ماده یک علی‌رغم اصلاح به عمل آمده مغایر اصل ۶۰ قانون اساسی شناخته شد. به علاوه در بند الحاقی ۶ ماده ۴۱ با توجه به اینکه اصلاحی به عمل نیامده ایراد سابق این شورا کماکان به قوت خود باقیست و نامه رئیس دفتر رئیس‌جمهور رافع ایراد سابق این شورا نمی‌باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری اینکه شورای نگهبان در بررسی لایحه پنج ساله ششم توسعه به ۳۸ بند آن ایراد گرفت و ۱۰ تذکر نیز راجع به آن داد، گفت: ایرادات شورا نسبت به لایحه مذکور ذیل عناوین ایرادات قانون اساسی، مغایرت با شرع، مغایرت با سیاست‌های کلی ابلاغی و ابهامات وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در لایحه برنامه ششم توسعه نظارت می‌کند و آن را همزمان در دستور داشته است، عنوان داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته گذشته نظر خود را در این باره ارائه داد و ما نیز در آن هفته ایرادات مجمع را برای مجلس ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این لایحه به علت اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به فرمایش مقام معظم رهبری در مجلس مورد بررسی قرار گرفت لذا ما هم در شورای نگهبان آن را به عنوان لایحه تلقی کردیم از این رو ایراد بار مالی به آن وارد ندانستیم ضمن اینکه شورای نگهبان هیچ گاه به لوایح برنامه‌های پنج ساله و بودجه‌های سنواتی ایراد بار مالی نمی‌گیرد و مجلس نیز در مواد برنامه قید کرده است که بار مالی مصوبات مجلس باید در قالب بودجه سنواتی لحاظ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه هیأت‌های نظارت استانی در انتخابات تکمیل شده است، تصریح کرد: هیأت‌های نظارت شهرستانی هم که تاکنون ۲۰۰ مورد آن تکمیل شده تا این هفته به پایان می‌رسد و درباره هیأت‌های نظارت در انتخابات خارج از کشور نیز بررسی‌های مقدماتی انجام شده که این هفته نتایج آن اعلام می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان بر تبلیغات زودهنگام برخی نامزدها و مقامات دولتی نظارت می‌کند یا نه؟ گفت: قانون انتخابات همان قانون گذشته است فلذا ما هیچ گونه مکانیزم و سازوکار قانونی مشخصی برای رصد کردن این گونه مسائل نداریم.

وی افزود: تا زمانی که وارد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نشویم اقدام خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم اما طبیعتا اگر گزارشاتی در این زمینه در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به دست ما برسد، آنها را مدنظر قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره نظارت شورای نگهبان در پول‌هایی که توسط کاندیداها در انتخابات هزینه می‌شود، توضیح داد: نظارت بر این پول‌ها هم مانند نظارت بر تبلیغات است و ما امکان و ابزار خاصی برای نظارت بر پول‌های هزینه شده توسط کاندیداها نداریم، اگر گزارشاتی به دست ما برسد قطعا در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان، آنها را مدنظر قرار می‌دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره برخی شایعات در زمینه حضور روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: فعالیت افراد در حوزه‌های سیاسی ربطی به شورای نگهبان ندارد و ما دخالتی در این زمینه نمی‌کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه تا زمانی که سیاست‌های کلی انتخابات تبدیل به قانون نشوند، شورای نگهبان نمی‌تواند اقدام خاصی انجام دهد، درباره انتخابات الکترونیکی توضیح داد: قبلا هم اعلام کرده‌‌ایم که برگزاری انتخابات الکترونیکی نیازمند تأمین شرایط لازم است مخصوصا در حوزه‌های امنیتی و ما هنوز پیشنهاد جدیدی در پی نامه‌نگاری‌های قبلی از سوی وزارت کشور دریافت نکرده‌ایم.

کدخدایی تأکید کرد: جلسات کارشناسی هم با معاون وزیر کشور و هم رئیس ستاد انتخابات کشور داشته‌ایم که قرار بود نتیجه نهایی را به ما اعلام کنند اما تاکنون نتیجه‌ای به ما اعلام نکردند. با توجه به اینکه زمان زیادی تاکنون گذشته لذا بعید می‌دانم شاهد اجرای انتخابات الکترونیکی برای انتخابات ریاست جمهوری باشیم.

کدخدایی در ادامه سخنانش درباره مصوبه اخیر مجلس در زمینه تعطیلی هشتم ربیع‌الاول سالروز به امامت رسیدن امام زمان (عج)، گفت: رئیس مجلس پیش از این گفته بود که دولت بار مالی تعطیلی هشتم ربیع را پذیرفته است، نامه پذیرش بار مالی توسط دولت به شورای نگهبان رسیده و مصوبه هم توسط شورای نگهبان وصول شده است، این هفته این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار می‌‌دهیم و درباره آن اعلام نظر می‌شود.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالات تعدادی از خبرنگاران درباره استفساریه قانون انتخابات مجلس و در زمینه مدت زمان شورای نگهبان برای اعلام نظر درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس،‌گفت: هنوز این مصوبه در شورای نگهبان بررسی نشده است اما این هفته آن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نمایندگان می‌گویند اگر شورای نگهبان این استفساریه را تأیید نکند، روی مصوبه اصرار کرده و آن را به مجمع ارسال می‌‌کنیم، توضیح داد این حق مجلس است که روی مصوبات خود پافشاری کند، اگر نمایندگان روی این مصوبه اصرار کنند طبیعتا به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر این مصوبه تأیید شود آیا خانم مینو خالقی به مجلس بازمی‌گردند؟ تصریح کرد: مصوبه عطف ماسبق نخواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ایجاد آشتی ملی در بررسی صلاحیت کاندیداها، تأکید کرد: اتحاد، انسجام و همبستگی ملی در چارچوب رعایت قانون اساسی و احترام به قانون و رعایت قوانین موضوعه و احترام به تدابیر مقام معظم رهبری امکان‌پذیر است و شورای نگهبان در همین چارچوب عمل می‌کند و بهترین راه تمسک به قانون اساسی و قوانین موضوعه است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره وظایف این شورا در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت: بر اساس جزء پنج بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات، این وظیفه بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده که چهار شرط رجل سیاسی – مذهبی و مدیر و مدبر بودن را تعیین کند و این امر نیازمند مصوبه‌ای است که در داخل شورای نگهبان بعد از جمع‌بندی نظرات کارشناسی انجام و اعلام می‌شود.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری و زمان تعیین تکلیف این موضوع توسط شورای نگهبان، گفت: پاسخ بنده همان پاسخ قبلی است و نمی‌توانم نکته جدیدی به آن اضافه کنم، اجازه دهید بررسی‌ها در شورای نگهبان انجام شود، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا عده‌ای موضوع رد صلاحیت آقای روحانی رئیس‌جمهور را مطرح می‌کنند و می‌خواهند شورای نگهبان را تحت فشار قرار دهند، نظر شما چیست، تأکید کرد: پاسخ بنده همان پاسخ قبلی است، شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در بخشی از این نشست خبری به مصوبات دیگر این شورا در هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و طرح اصلاح بند (ه) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی با اشاره به بررسی لایحه اصلاحات پیوست کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا مورخه ۱۹۴۷ (۱۳۵۳) و آئین‌نامه بین‌الملل امنیت کشتی‌ها و تسهیلات بندری (آی ‌اس پی اس) و مغایرت آن با اصل ۱۵ قانون اساسی به علت بکارگیری موارد متعددی از واژه‌ها و عبارات بیگانه بدون ذکر معادل فارسی گفت: طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد از سوی شورای نگهبان بررسی و ۱۲ ایراد و ۲  تذکر به آن وارد دانسته شد.

Share