نیویورک دیلی نیوز؛

چرا کشورهای تروریسم‌خیز جهان در لیست جنجالی ترامپ نیستند؟

دستور اجرایی دونالد ترامپ شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان را هدف گرفته که به‌زعم او با تروریسم مرتبط هستند و نباید وارد ایالات متحده شوند، اما با این حال نام برخی از کشورها که ارتباط عمیقی هم با تروریسم دارند، در این لیست سیاه نیامده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، انتقادهای وارد شده به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا پس از امضای دستورهای اجرایی جنجالی بالا گرفت. طبق دستوراتی که جمعه گذشته به امضای او رسید، مهاجران و پناهجویان سوری به صورت نامحدود از ورود به آمریکا منع می‌شوند و علاوه بر این، اسکان مجدد تمام مهاجران به مدت چهار ماه به حالت تعلیق در می‌آید. طبق دستور فوق همچنین، ورود افرادی از هفت کشور مسلمان شامل عراق، ایران، اردن، سودان، سومالی، لیبی و یمن به مدت ۹۰ روز متوقف می‌شود.

واضح است که ترامپ با هیچ یک از کشورهای ذکر شده در لیست، منافع اقتصادی و تجاری ندارد اما در ادامه به نام کشورهایی اشاره می‌کنیم که ارتباط عمیقی با تروریسم دارند اما نامشان در آن لیست نیامده است. طبق آمار موسسه کاتو وابسته به محافظه‌کاران، بین سال‌های ۱۹۷۵ و ۲۰۱۵، حتی یک آمریکایی هم در خاک ایالات متحده به دست شهروندانی از آن کشورها کشته نشده است.

با این حال همین آمارها نشان می‌دهند که حدود ۳۰۰۰ آمریکایی در همین بازه زمانی به دست شهروندانی از عربستان سعودی، امارات و مصر کشته شده‌اند که عمدتا از قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر هستند. با تمام اینها، آمریکا هنوز از شهروندان آن سه کشور استقبال می‌کند و آنها می‌توانند درخواست ویزای آمریکا بدهند و اجازه سفر بگیرند.

امپراتوری تجاری ترامپ میلیون‌ها دلار قرارداد با آن کشورهای مستثنی دارد که نگرانی‌هایی درباره احتمال تضاد منافع هم به وجود آورده است. همچنین سوالاتی مطرح است درباره اینکه چه عوامل پشت پرده‌ای در راس دستور اجرایی جمعه گذشته وجود داشته است.

عربستان جزو کشورهایی است که اطلاعات چندانی درباره ارتباط ترامپ با آن وجود ندارد. با این حال همان اطلاعات اندک هم سوالات زیادی ایجاد می‌کند. طبق گزارش واشنگتن پست، ترامپ اندکی پس از راه‌اندازی کارزار انتخاباتی‌اش در اوت ۲۰۱۵ هشت شرکت وابسته به منافع هتلداری‌اش را در عربستان ثبت کرد. ترامپ همچنین در طول کمپین ریاست جمهوری، سال گذشته در ایالت آلاباما سعودی‌ها را مورد ستایش قرار داد. او گفت: «آنها برای من آپارتمان می‌خرند. آنها ۴۰ میلیون، ۵۰ میلیون دلار خرج می‌کنند. آیا من باید از آنها بدم بیاید؟ من آنها را خیلی دوست دارم!»

اینگونه اظهارات مایه تعجب است چرا که اکثر عاملان مهاجم در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر عربستانی بودند. علاوه بر این، یک گزارش اطلاعاتی آمریکا نشان داد که دولت عربستان و شهروندان متمول آن در آستانه این حملات تروریستی، به صورت فعالی مسلمانان رادیکال را از طریق مساجد و خیریه‌ها در آمریکا تامین مالی می‌کردند. در مجموع شهروندان عربستانی بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۵ جان ۲۳۶۹ شهروند آمریکایی را گرفتند.

کسب و کار تجاری ترامپ در مصر کلا مبهم است. کمیسیون انتخاباتی فدرال اخیر او دو شرکت را در آن کشور نام بردند که هر دوی آنها به احتمال قوی به یک سرمایه‌گذاری توسعه مرتبط هستند. شهروندان مصری بین سال‌های ۱۹۷۵ و ۲۰۱۵ در مجموع ۱۶۲ آمریکایی را کشتند.

سازمان ترامپ در دوبی امارات متحده عربی یک قرارداد اجاره و مدیریت برای دو زمین گلف و نیز یک محله کامل از ویلاهای لوکس در حال ساخت دارد. دومین زمین گلف طراحی تایگر وودز، گلف‌باز حرفه‌ای اهل آمریکاست.

ترامپ به همراه دخترش ایوانکا مرتبا به این کشور خاورمیانه‌ای سفر می‌کرد و طی سال‌های اخیر عکس‌های بسیاری از آنها در حال گلف بازی با شیخ‌های متمول اماراتی منتشر شده است. گرچه امارات جزو شش کشور ثروتمند جهان است اما طبق گزارش وزارت خارجه آمریکا، حضور گسترده گروه‌های مرتبط با داعش و القاعده در آنجا تهدیدی جدی علیه امنیت شهروندان آمریکایی است.

طبق آمار موسسه کاتو، بین سال‌های ۱۹۷۵ و ۲۰۱۵ مجموعا ۳۱۴ آمریکایی به دست شهروندان اماراتی کشته شدند.

کشور بعدی که می‌توانست نامش در لیست سیاه ترامپ بیاید، ترکیه است. نام ترامپ اکنون روی دو برج لوکس استانبول است. براساس افشاگری‌های مالی اخیر ترامپ، او سال گذشته حدود پنج میلیون دلار از قراردادهایش دریافت کرد. علاوه بر این، ترکیه یکی از کشورهای مستعد برای فعالیت‌های تروریستی است و وزارت خارجه آمریکا هم به شهروندانش نسبت به سفر به این کشور هشدار می‌دهد.

علاوه بر عربستان، ترکیه، مصر و امارات، ترامپ منافع اقتصادی در کشورهای دیگر مسلمان مانند اندونزی و جمهوری آذربایجان دارد. اسنادی از ارتباط این دو کشور با تروریسم افراطی وجود دارد اما نام هیچکدام در لیست ترامپ جای نگرفته‌اند.

کاخ سفید هنوز به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است.

Share