فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خبرداد

پهپادها در ایران مجوزدار می شوند

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا اعلام کرد کارگروهی در سطح کشور تشکیل شده که خریداری و استفاده از ریزپرنده‌ها را منوط به مجوز کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای این کشور در حاشیه مراسم تجلیل از حماسه سازان عملیات والفجر ۸ در جمع خبرنگاران درباره پهپادها گفت: کارگروهی در سطح کشور تشکیل شده است که خریداری و استفاده از ریزپرنده‌ها را منوط به مجوز کند.

وی افزود: موضوع اول راجع به پهپادها بحث امنیتی آن است و باید رجیستری شود تا متوجه شویم که چه کسی آنها را وارد کرده، چه کسی خریده و چهکسی استفاده می‌کند؟ زیرا ممکن است استفاده تجاری و زیست محیطی داشته باشد. مسئولین باید در این باره فکری کنند تا این مشکلات پیش نیاید.

اسماعیلی ادامه داد: این ریزپرنده‌ها را می‌توان از طریق جنگ الکترونیک نشاند اما ما داریم درباره فضای تهران صحبت می‌کنیم که وقتی در آن پرواز هم می‌کنیم باید موبایل‌های خود را خاموش کنیم چه برسد که بخواهیم در این فضا جنگ الکترونیک انجام دهیم.

چندی پیش حامد سعیدی، دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی اتحادیه هوافضای ایران اعلام کرد که تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر فعال در حوزه پهپادهای غیرنظامی شناسایی شده و در حال ساماندهی موضوع این هواگردها هستیم و ۲۵ پرونده مربوط به پهپادها در دادسرای اوین وجود دارد.

گفتنی است در دو ماه اخیر ۲ پهپاد در مناطق مرکزی تهران، پایتخت ایران مورد هدف پدافند هوایی مستقر در دانشگاه تهران و پدافند قرارگاه خاتم الانبیا قرار گرفتند. مناطقی که به گفته دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی اتحادیه هوافضای ایران ” به دلیل وجود مراکز و نهادهای مهمی نظیر نهاد رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص، شورای نگهبان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و… یکی از مناطق اصلی پرواز ممنوع است و هرگونه پرواز در آن نیاز به هماهنگی با مراکز امنیتی تهران دارد”.

Share