نماینده مردم رشت در مراسم اربعین مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

همه باید زیر چتر رهبری باشیم | انقلاب و نظام متعلق به همه است

نماینده مردم رشت با بیان اینکه حضرت آیت‌االله هاشمی رفسنجانی قوه تفکر انقلاب، مشاور و امین امام(ره) بود، گفت: بی تقوایی و بی دینی حد و مرزی دارد؛ بهترین یاران این نظام و انقلاب را با برچسب ضد ولایت فقیه کنار زدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی شامگاه گذشته در مراسم اربعین مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در سالن اجتماعات مجموعه المپیک رشت برگزار شد، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه اظهار کرد: حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاقمند به توسعه بود حتی در دیداری که با تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس یک هفته قبل از فوت با ایشان داشتیم، همواره بر توسعه تاکید داشت.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی عاشق توسعه این مرز و بوم بود، افزود: در حوزه توسعه سه دوره زمانی سال‌های ۱۹۵۰الی ۱۹۷۵ میلادی، ۱۹۷۵ الی ۱۹۹۰ میلادی، سال ۱۹۹۵ میلادی به بعد را برای توسعه تعریف کردند. در هر کدام از سال‌ها اتفاقاتی افتاد، در دوره اول توسعه یک فاصله طبقاتی ایجاد شد، در دوره دوم توسعه رشد اقتصادی همراه با توزیع ناعادلانه ثروت بوده، در دوره سوم توسعه اتفاقاتی نظیر رشد اقتصادی، تولید ثروت و توزیع عادلانه رخ داد، در پی این موارد رفاه بوجود آمد.

جعفرزاده گفت: اگر در جامعه‌ای همه ثروتمند بودند بیانگر رفاه و خوشبختی نبوده زیرا برخی جوامع با وجود ثروتمندی افسرده هم بودند، به تعبیر یکی از دانشمندان اساسا توسعه به مثابه آزادی است، این نوع توسعه یافتگی از نظر آیت‌الله هاشمی ویژگی‌هایی دارد که شامل آزادی‌های سیاسی و آزادی در انتخاب حکومت و همچنین شامل آزادی در بیان، در مطبوعات و در مجموع آزادی‌هایی که خاص هر جامعه است که اگر این آزادی‌ها نباشد آن جامعه نمی‌تواند ادعا کند من یک جامعه توسعه یافته هستم.

وی ادامه داد: بخش دوم این نوع توسعه یافتگی شامل امکانات و تسهیلات اقتصادی است، ما از این موضوع به عنوان مالکیت اقتصادی و آزادی بازار تعریف می‌کنیم. منظور از مالکیت اقتصادی، حقوق مالکیتی است. مانند همان کاری که ما در ایران انجام می‌دهیم، افتخار ما در بخش نرم‌افزارها شکستن قفل‌هاست. ما برای مالکیت اثر ارزش قائل نیستیم، باید از این مرحله عبور کنیم تا بتوانیم در بازار دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: فرصت‌های اجتماعی که همه ما مطالبه می‌کنیم نظیر برخورداری از آموزش و بهداشت، تضمین شفافیت و امکان دسترسی همگان به اطلاعات اقتصادی، آیا به واقع اینطور است و همگان اطلاعات لازم را دارند که بخواهند در بازار توسعه و اقتصادی ورود کنند، همچنین وجود نظام حمایتی نظیر شبکه تامین اجتماعی برای رهایی مردم از فقر و تنگدستی است. در بحث توسعه انسانی هم سه شاخص داریم که شامل برابری قدرت خرید، امید به زندگی از بدو تولد، دسترسی به آموزش است که هر جامعه در حال توسعه‌ای باید بر اساس آن فاکتورها عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی مدون لازمه هر توسعه است، اضافه کرد: در ایران از سال ۱۳۲۸ نظام برنامه‌ریزی برای توسعه تدوین شد، تقریبا ۱۰ برنامه هفت و پنج ساله برای توسعه در این کشور تنظیم کردیم که پنج برنامه متعلق به قبل از انقلاب و پنج برنامه متعلق به بعد از انقلاب است و امسال هم یازدهمین برنامه توسعه کشور تدوین شد.

وی گفت: برخی از کشورها نظیر آسیای جنوب شرقی از ما دیرتر اقدام به تدوین برنامه توسعه کردند ولی در حال حاضر از ما جلوتر هستند. اینکه چرا ما به مرز توسعه یافتگی نرسیدم دو علت دارد، یکی فقدان برنامه بلند مدت و دیگری نبود الگوی بومی است. این دو دلیل باعث شد نتوانیم از لحاظ توسعه یافتگی به جایگاه مدنظر برسیم. البته چشم اندازه ۲۰ ساله هم داریم که در تلاشیم در ۱۴۰۴ به آنها برسیم. در این نظام برنامه ریزی خیلی‌ها تلاش کردند، البته افرادی هم بودند که می‌گفتند ما برنامه را قبول نداریم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حضرت آیت‌االله هاشمی رفسنجانی قوه تفکر انقلاب و مشاور و امین امام(ره) بود، ایشان به عنوان اولین کسی در کشور بود که بعد از جنگ نظام برنامه ریزی را پیشنهاد کرد. در آن زمان خیلی‌ها اعتراض می‌کردند که برنامه چیست و… ولی ایشان برای تدوین برنامه اصرار داشت. نوع تفکر آیت‌الله هاشمی از جنس مدیریت نو بود، ما همچین مدیران مبتکر و خلاقی کم داشتیم که حرف و تفکر جدید ارائه دهند.

جعفرزاده با اشاره به توانمندی آیت‌الله هاشمی، گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی در همه حوزه‌ها به صورت جزئی اطلاعات داشت، از دیگر ویژگی‌های ایشان دوربینی و دور اندیشی بود. اینها باید برای ما الگو باشد، چقدر بی مهری، چقدر کم لطفی، چقدر بی توجهی، آیت‌الله هاشمی با وجود تمام اتفاقات مثل کوه ایستاد و خم به ابرو نیاورد، نشریه دخترش را باطل کردند و وی به زندان رفت، همچنین پسرش از خارج آمد به زندان رفت، آیت‌الله هاشمی حرفی نزد، مرحوم را رد صلاحیت کردند، باز هم چیزی نگفت زیرا برای انقلاب هزینه داده بود.

وی اضافه کرد: باید نگاه کنیم شخصیتی مانند آیت الله هاشمی با همه مشکلات و اتفاقاتی که برایش حادث می‌شود، می‌گوید «من برای انقلاب هزینه دادم، من صاحب این انقلابم». خیلی‌ها تصمیم دارند ما را دلسرد کنند. انقلاب برای همه ماست این نظام متعلق به مردم است، نباید اجازه دهیم عده یا گروه خاص خود را صاحب انقلاب بداند زیرا انقلاب و نظام متعلق به همه است و همه باید با نظام همراهی کنند، چه کسی اکنون می‌تواند ادعا کند که به من بیشتر از آیت‌الله رفسنجانی کم لطفی شده است، چه کسی به اندازه ایشان برای نظام و انقلاب زحمت کشید و دستمزدش آن شد؟ مرحوم هاشمی با وجود تمام این اتفاقات پای نظام و انقلاب ایستاد.

نماینده مردم رشت بیان کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی زمانی که فرمانده جنگ بود و در میادین جنگ حاضر می‌شد همه منتظر بودند تا در نماز جمعه حاضر شود و تکلیف دنیا را مشخص کند؛ ایشان شخصیتی بود که می‌توانست در دنیا و منطقه اثرگذار باشد لذا این حسرت را می‌خوریم که از وجود ایشان خصوصا در چند سال گذشته استفاده نشد. مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌توانست خیلی از مشکلات این کشور را برطرف کند.

وی اضافه کرد: وقتی فردی پدرش را از دست می‌دهد به دنبال این است که راه پدرش را ادامه دهد، من این بزرگمرد را قبول دارم که در مجلسش حاضر شدم و به همین دلیل می‌خواهم راهش را ادامه دهم.

این نماینده مجلس دهم در بخشی از صحبت‌هایش به ماجرای انزلی اشاره کرد و گفت: عادت ندارم که متن سخنرانی‌ام را بنویسم ولی ماجرای انزلی باعث شد که بنویسم؛ اصلا نمی‌خواستم امروز گریزی به انزلی داشته باشم اما خیلی از کسانی که مطالب را چپ و راست می‌گویند، دروغ است، اصلا نه گوش داده‌اند نه خوانده‌اند و من قسم می‌خورم زیرا متن و صحبتم موجود است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورایج اسلامی با اشاره به فاکتورهای اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: عقلانیت یکی از بارزترین ویژگی ایشان بود، هیچکس نمی‌توانست وی را فریب دهد و از راه به در کند. وقتی اعضای خانواده‌اش هم مطلبی را با حرارت بیان می‌کردند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همه اعم از نظام، انقلاب، مردم، کشور و رهبری را با هم می‌دید و تصمیم می‌گرفت. این عقلانیت باید یک چاشنی برای همه مسئولان ما شود که همه را با هم ببینند و تحت تاثیر یک گروه یا مجموعه قرار نگیرند. همچنین خردورزی و تعادل بخشی از دیگر ویژگی‌های ایشان بود.

جعفرزاده ادامه داد: در دوره قبل که با تعدادی از نمایندگان به دیدار ایشان رفته بودیم، هرکسی مطلبی را با حرارت به ایشان انتقال می‌داد، ایشان با تامل در پایان صحبت نمایندگان همه را نصیحت کرد و گفت «شما در خانه ملت هستید، هیچکس خانه خودش را آتش نمی‌زدند، مبادا شما تحت تاثیر قرار گیرید و عده‌ای دوست دارند شما را عصبانی کنند».

وی اظهار کرد: خیلی‌ها سعی داشتند شکافی ایجاد کنند، یه عده نان‌شان را از این دعواها می‌خورند، هر دفعه که به دیدار ایشان می‌رفتیم مرحوم هاشمی رفسنجانی توصیه به تبعیت از رهبری می‌کردند و همواره تاکید می‌کردند که مجلس تحت فرمان رهبری باشد.

جعفرزاده گفت: این روزها در مجلس صحبت از «آشتی ملی» شد، امروز رهبری هر دستوری داد همه تابع همان هستیم. انقلاب فراز و نشیب زیادی داشت و ماهم اهداف زیادی برای نظام و انقلاب داریم، ادامه کار ماهم  سخت‌تر است چون «هاشمی‌ها» را دیگر نداریم؛ فکر می‌کنم بعضی از بزرگان نظام باید تلاش کنند تا این خلا را پر کنند. می‌دانم سخت است و هر کسی هاشمی نمی‌شود؛ هاشمی همانی بود وقتی شب خبر فوتش رسید، هر کی از هر جا می‌توانست خود را به مراسم تشییع وی رساند.

این نماینده مردم رشت اضافه کرد: قول می‌دهم ۹۰ درصد این مجلس، وقتی خبر فوت حضرت آیت‌الله هاشمی را شنیدند، اشک ریختند. علاوه‌بر ارادت، همه نگران شدیم، یار رهبری و کسی که دلش برای این کشور می‌سوخت دیگر نیست، دغدغه همه این بود که با توجه به درجه عقلانیت و دلسوزی و شدت خدمت به نظام و انقلاب، آیا کسی یا کسان دیگری می‌توانند جای آیت‌الله هاشمی را پر کنند؟ انتظارمان از بزرگان انقلاب و نظام این است که رفتاری مشابه رفتار ایشان داشته باشند.

جعفرزاده تصریح کرد: با همه اتفاقات تلخ و شیرینی که در این کشور افتاد، حضور پرشور جوانان در مراسم تشییع ایشان بسیار جالب بود. حضور این حجم جوان بدون برنامه ریزی و اعلام، دعوت قبلی که به خیابان آمده بودند، چشمگیر بود، بخشی که شعار می‌دادند ما هم قبول نداریم اما مردم عاشقانه آمده‌ بودند زیرا مردم عاشق این نظام و انقلاب هستند.

وی ادامه داد: اگر امروز برای هاشمی آمدند، همه دلشان برای مظلومیت هاشمی سوخت. هر لحظه این شدت سوزش نگران کننده می‌شد که چه کسی می‌خواهد این جایگاه را پر کند. مسئولین کشور باید چنین نقشی ایفا کنند. همه کسانی که دلشان برای این انقلاب، نظام و کشور می‌سوزد، نباید دلسرد شوند و کشور را رها کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: خیلی‌ها که در این جمع هستند برای این انقلاب و نظام زحمت کشیدند اما بعضا خیری ندیدند ولی پای این انقلاب ایستادند. من وقتی چنین مشکلاتی را دیدم به این پی بردم که خیلی از این بی‌رحمی‌های نسبت به ما، یک هزارم هاشمی نیست. لذا فکر نکنند با این تهدیدات، فحاشی‌ها و بی دینی‌ها ما را نسبت به نظام و انقلاب دلسرد می‌کنند.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه همه اعتقاد به ولایت فقیه داریم، بیان کرد: بی تقوایی و بی دینی حد و مرزی دارد. بهترین یاران این نظام و انقلاب را با برچسب ضد ولایت فقیه کنار زدند، به چه حقی این کار را می‌کنید و این انقلاب را متعلق به یک عده می‌دانید، همه زحمت کشیدند و پای انقلاب و نظام ایستادند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه من در یک وقفه‌ای در جبهه حضور یافتم و هیچ برتری نسبت به دیگری ندارم، افزود: همه باید زیر چتر رهبری باشیم، چتر رهبری برای ۸۰ میلیون نفر هم جا دارد، این وصله‌‌ها و سخنرانی‌های نسنجیده و بدون فکر می‌تواند مردم را دلسرد کند. الگوی ما هاشمی است در راهپیمایی‌ها به وی و خانواده‌اش توهین کردند اما ایستاد.

وی تصریح کرد: هر چی می‌خواهید بگویید اینها دلسوزان نظامند، دنبال دنیا هم نیستند، مجمع مشورتی در هر فرصتی برای کشور کار انجام می‌دهند. از جوانان خواهش می‌کنم با وجود همه زخم زبان‌ها اما این کشور متعلق به خود بدانیم و ما بهترین کشور را داریم. به حرمت خون شهدا و ایثارگران، این کشور حالا حالاها راه بسیار زیادی دارد، از نبود هاشمی ناراحتیم اما لحظه لحظه زندگی هاشمی برای ما چراغ راه خواهد بود.

Share