رییس پژوهشکده چای کشور اظهار داشت:

مرکز تحقیقات چای کشور به پژوهشکده چای ارتقاء یافت

طی مراسمی، مرکز تحقیقات چای در شهرستان لاهیجان به پژوهشکده چای کشور ارتقاء یافت.دو کارخانه چایسازی برای انجام فعالیت تحقیقاتی و علمی زیر نظر این پژوهشکده فعالیت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، رئیس پژوهشکده چای کشور عصر چهارشنبه در این مراسم اظهار داشت: با این اقدام چندین طرح از جمله احیای کارخانه چایسازی کاشف السلطنه، بار دیگر در دستور کار قرار می گیرد و آزمایشگاه جامع برای چای تاسیس می شود تا محصول چای مناسبت به مردم معرفی شود.
رضا آزادی افزود: حوزه کاری این پژوهشکده باغ های چای از رضوانشهر در غرب گیلان تا باغ های نشتارود در غرب مازندران است و این پژوهشکده در هفت ایستگاه به مساحت ۱۲۳ هکتار، فعالیت های علمی و پژوهشی خود را انجام می دهد.
وی خاطرنشان کرد: تولید چای ارگانیک یکی از دستاوردهای این پژوهشکده است که گامی رو به جلو برای امنیت غذایی محسوب می شود و مجوز صادرات آن به اتحادیه اروپا نیز اخذ شده و تفاهمنامه ای با بخش خصوصی در زمینه تجاری سازی آن منعقد شده است.
آزادی تدوین برنامه های جامع و راهبردی با همکاری سازمان چای و صندوق توسعه حمایت از صنعت چای کشور نظیر تعیین پهنه بندی خاک مناطق چایکاری، آموزش، ترویج و توسعه کارگاه های ترویجی را از برنامه های در دست اقدام این پژوهشکده ذکر کرد.
وی با اشاره به سابقه تحقیقات چای گفت: در سال ۱۳۳۸ اداره فنی چای تشکیل و در سال ۱۳۶۳ این اداره به پژوهشکده تبدیل شد و در سال ۷۴ به اداره خدمات پژوهشی تغییر یافت و ۱۰سال بعد به عنوان مرکز تحقیقات چای کشور فعالیت های خود را آغاز کرد.
به گفته آزادی، تاکنون ۱۹۰ مقاله علمی و پژوهشی در مجلات داخلی و بین المللی، بیش از ۲۰۰مقاله پوستر در کنگره های داخلی و خارجی و افزون بر ۱۳۰مقاله پژوهشی در قالب سخنرانی توسط محققان این مرکز تحقیقاتی در کنگره های داخلی و خارجی ارائه شده است.
اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزری وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: تحقیقات کشاورزی حدود ۱۰۰سال است که در کنار مجموعه های کشاورزی وجود دارد و در برخی از این موارد مانند تحقیقات شیلاتی و تولید واکسن و سرم در کشور ، گیاه پزشکی و تحقیقات زراعی پیشرفت های خوبی داشته ایم ولی در برخی از موضوعات مانند دانه های روغنی و تحقیقات باغبانی ، پسته، تحقیقات چای و امور به نژادی، این تحقیقات هنوز در کشور نوپاست و توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و متخصصان کمتر به آنها پرداخته شده است.
وی افزود: معاونت باغبانی و ارتقای پژوهشکده چای با حمایت وزیر در کشور ایجاد شد که با این اقدام امور تحقیقات باغبانی توانست متولی پیدا کند و تحقیقات چای نیز نیروی انسانی و امکانات خود را تقویت کند.
زند یادآور شد: پژوهشکده چای باید تلاش کند به استانداردهای لازم تحقیقاتی دست یابد؛ البته وزارت جهاد کشاورزی سرمایه گذاری های خوبی در بخش تحقیقات و جذب نیروی انسانی این مراکز انجام داده تا از نظر علمی به سطح معقولی برسد و خروجی علمی داشته باشد.
آزمایشگاه خاک و آب، آزمایشگاه گیاه پزشکی ، آزمایشگاه آبیاری، آزمایشگاه کشت بافت ، آزمایشگاه ژنتیک و به نژادی ، آزمایشگاه شیمی ، آزمایشگاه چشش (ارزیابی حسی ) و آزمایشگاه چای سازی میناتوری از جمله امکانات پژوهشکده چای کشور شمار می روند و این پژوهشکده دارای چند ایستگاه تحقیقاتی در ازبرم سیاهکل، شهدای سکام رضوانشهر، نشتارود تنکابن، رامسر، خالسر لنگرود و ایستگاه تحقیقاتی فجر در لاهیجان را به عنوان زیر مجموعه دارد.
دو کارخانه چایسازی برای انجام فعالیت تحقیقاتی و علمی زیر نظر این پژوهشکده فعالیت می کنند.
شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

Share