نظر یک استاد گرافیک درباره پوستر جشنواره سی و پنجم

قباد شیوا: این پوستر، پوستر جشنواره نیست!

با توجه به اتفاقات مختلفی که افتاده است و در شبکه‌های اجتماعی مرکز توجه قرار گرفته‌اند، واکنش‌های کمتری نسبت به پوستر جشنواره فیلم فجر صورت گرفته اما همین واکنش‌ها هم نشان دهنده نظر مثبت مخاطبان نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از آی سینما، در این دوسال که محمد حیدری دبیری جشنواره فیلم فجر را بر عهده گرفته پوستر جشنواره یک تغییر اساسی کرده است، سال گذشته تصویر خسرو شکیبایی بر پوستر جشنواره نقش بست و امسال نیز طراحی آن با استفاده از چهره علی حاتمی انجام شده. قباد شیوا گرافیست قدیمی و صاحب سبکی که تجربه‌ای طولانی در طراحی پوستر دارد در گفت‌وگو با آی سینما درباره پوستر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر نظر داده است.

امسال مانند سال گذشته مجید برزگر باز هم مدیر هنری پوستر جشنواره بوده و این‌بار از تصویر علی حاتمی کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران برای طراحی این پوستر استفاده شده است، پوستری که روز گذشته در موزه سینما رونمایی شد. برزگر امسال برای طراحی پوستر به سراغ یک تیم رفته است، حسین زارعی طراح گرافیک، علی بیگ‌پرست نقاش و حسن عکاسی‌پرزاد خوشنویس این اثر بوده‌اند و برای تصویر علی حاتمی نیز از عکسی متعلق به عزیز ساعتی استفاده شده است.

با توجه به اتفاقات مختلفی که افتاده است و در شبکه‌های اجتماعی مرکز توجه قرار گرفته‌اند، واکنش‌های کمتری نسبت به پوستر جشنواره فیلم فجر صورت گرفته اما همین واکنش‌ها هم نشان دهنده نظر مثبت مخاطبان نیست.

قباد شیوا که از طراحان سرشناس و باسابقه حوزه گرافیک است در گفت‌وگو با آی سینما درباره پوستر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر می‌گوید: «این پوستر می‌توانست بسیار بهتر از این باشد. در حال حاضر پوستر جشنواره‌های مهم کشور به گونه‌ای طراحی می‌شوند که باعث شرمندگی هستند، برای نمونه در مورد پوستر تئاتر فجر که کپی از یک کار ضعیف است هم همین اتفاق افتاده است.»

شیوا در پاسخ به این‌که چرا از طراحان شناخته شده در جشنواره فیلم فجر که مهم‌ترین اتفاق سینمایی سال است استفاده نمی‌شود، می‌گوید: «این کار را نمی‌کنند. هیچ‌وقت نیامده‌اند برای مثال به من یا طراحان شناخته‌شده برای طراحی پوستر پیشنهاد بدهند. منظورم شخص خودم نیست اما طراحان برجسته‌ای داریم. دست آخر هم می‌بینیم که پوسترها آبکی و خراب از کار در می‌آیند. در حال حاضر که این‌طور است.»

این هنرمند ادامه می‌دهد: «نمی‌دانم در این‌باره چه می‌شود گفت. فقط ما را برای مراسم رونمایی از چنین پوسترهایی دعوت می‌کنند و از ما می‌خواهند آن‌ها را امضا کنیم. در مورد پوستر تئاتر فجر من نه تنها امضا نکردم، بلکه اعتراض کردم که چرا چنین چیزی از ما می‌خواهید.»

او درباره پوستر امسال جشنواره فیلم فجر این‌طور نظر می‌دهد: «این‌که از تصویر سینماگری مثل زنده‌یاد علی حاتمی استفاده شده ایده و فکر خوبی است، اما می‌توانست از این تصویر بهتر استفاده شود. مردم این چهره را می‌شناسند و طراح می‌توانست با طرحی ساده کار را پیش ببرد و باقی کار هم با نوشته‌ای متناسب انجام می‌شد. از طرف دیگر کلاکت نمادی خرج شده برای سینماست و دیگر کسی مفهوم سینما را با کلاکت نشان نمی‌دهد.»

با توجه به این‌که پوستر جشنواره‌ها باید ترغیب‌کننده باشند در حالی که فضای کلی پوستر چنین حسی به مخاطب نمی‌دهد، از شیوا در این‌باره نیز سوال می‌کنیم که می‌گوید: «این پوستر، پوستر جشنواره نیست. پوستر جشنواره از بسیاری جنبه‌ها باید از این پوستر قوی‌تر باشد. حس جشنواره را به مخاطبش منتقل کند و برای استفاده در دیگر فضاهای تبلیغاتی جشنواره مناسب باشد که در این پوستر چنین چیزی نمی‌بینیم.»

جشنواره فیلم فجر امسال از دهم تا بیست‌و یکم بهمن‌ماه در تهران و چند استان کشور برگزار می‌شود.

Share