به‌ جای مانده از فاجعه پلاسکو: عکسی که باید مختلسین از آن عبرت بگیرند

در این ده روز، درس‌های زیادی گرفتیم و خواهیم گرفت؛ از آتش‌نشانی که کار را به مصاحبه با گوینده تلویزیون ترجیح می‌دهد و به او یادآوری می‌کند، الان وقت کار است. آتش‌نشان‌هایی که برای حفظ اموال مردم به دل آتش زدند و دیگر بازنگشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،فاجعه پلاسکو صحنه‌های تکان‌دهنده و تأثیرگذار بسیاری داشت.

اول؛ چند وقت پیش، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آمل از همدستی دهیار و اعضای دهیاری روستای کلاکسر آمل در یک اختلاس ۷۰۰ میلیونی خبر داده بود که طی آن دهیار و سه تن از اعضای دهیاری بازداشت شده بودند ( ۲۴ آذر ۱۳۹۵).

همین امروز در اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌ها خواندیم که در برخی مغازه‌های فروش محصولات پروتئینی گوشت مرغ را رنگ می‌کنند و به جای گوشت قرمز به مشتری‌های می‌فروشند (۱۰ بهمن ۱۳۹۵).

دوم؛ همین بازه زمانی ۲۴ آذر تا ۱۰ بهمن را که کمتر از ۵۰ روز است اگر در نظر بگیریم و لابلای اخبار بگردیم به چندین و چند مورد اخباری از این دست برمی‌خوریم؟ اخبار یک سال و چند سال گذشته را بررسی کنیم چه؟ الان مظنه اختلاس‌های بزرگ روی چند صفر است که اختلاس در دهیاری‌ها با هشت صفر رسیده؟ دیر نباشد که خبر از اختلاس در انجمن اولیا و مربیان هم در سرخط اخبار خبرگزاری‌ها جا خوش کند. چه شد که کار به اینجا کشید که زمین‌خواری و کوه‌خواری و دریاخواری برایمان عادی شد؟ کجای کار لنگید که در سوپر مارکت‌ها باید حواسمان باشد گوشت مرغ رنگ شده به‌جای گوشت قرمز به خوردمان ندهند و در پمپ‌بنزین‌ها لای بنزین چندلیتر هوا هم راهی باکمان نکنند؟ کجای کار اشتباه شد؟

سوم؛ اگر می‌خواهید زود فرافکنی کنید و تقصیر را به گردن دانه درشت‌های مختلس و غارتگر بیت‌المال و زمین‌خوار بیندازید سخت در اشتباهید. همه در این بازی شریکیم. از آنی که صندوق ذخیره فرهنگیان را جارو می‌کند و با دسترنج چند هزار معلم کاخ آرزوهایش را می‌سازد تا راننده تاکسی که به حق خود راضی نیست و در پی آن است تا بیشتر از حقش از من و شما و دیگران بگیرد. همه چرخ‌دنده‌های این جریان آزاردهنده هستیم.

چهارم؛ فاجعه پلاسکو صحنه‌های تکان‌دهنده و تأثیرگذار بسیاری داشت. در این ده روز درس‌های زیادی گرفتیم و خواهیم گرفت. از آتش‌نشانی که کار را به مصاحبه با گوینده تلویزیون ترجیح می‌دهد و به او یادآوری می‌کند الان وقت کار است؛ آتش‌نشان‌هایی که برای حفظ اموال مردم به دل آتش زدند و دیگر بازنگشتند. شاید بد نباشد به بندهای بالا نگاهی به یک تصویر تأثیرگذار این ماجرا توجه داشته باشیم. تصویری که شاید لازم باشد همه مختلسین، زمین‌خواران، زیاده‌خواهان همه و همه از بزرگ و کوچک آن را قاب کنند و گوشه میز یا روی دیوار محل کارشان قرار دهند. تصویر آتش‌نشانی که تا لحظه فروریختن ساختمان در حال خاموش کردن آتش ساختمان است. این یعنی تعهد به کار و انجام وظیفه تا آخرین لحظه؛ این یعنی ترجیح یک نفع عمومی بر یک نفع شخصی.

Share